Gå til innhold

Borderlands-spillene bombarderes med negative brukeranmeldelser på Steam


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

De understreker bare svakheten ved steam der trollene får gjøre som de vil. Samtidig mister kritikken all verdi når folk oppfører seg så barnslig som de gjør. Det eneste de oppnår er å gjøre epic mer populært for spillselskapene. Avstanden til utviklerne blir bare større da de ikke orker å forholde seg til slike folk.

 

Det største problemet med spill er nå de mange spillere som totalt mangler folkeskikk. 

Det er strengt talt plenting av folk som er i mot EGS som ikke driver med reviewbombing (flere bare i denne tråden).

Så mister vår kritikk også all verdi pga. noen andre bestemte seg for å reviewbombe et gammelt spill?

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette handler om kunder som vil gi tilbakemelding til utviklere og distributører. Utviklere og distributører som bare vil gi ut et halvferdig spill med ødeleggende feil vil tjene godt på EGS hvor alle feil og problemer vil være skjult for kunden. Nettsider vil ofte være for snille og tilgivende iom. at de ofte får en pre-release til test og må anta at problemer er fikset i det produktet blir tilgjengelig for kundene. Det er dette det protesteres mot, og den eneste kanalen man er gitt for slike tilbakemeldinger er customer reviews. At steam har denne og lar folk bruke den er fantastisk. Dette er tilbakemeldinger man som utvikler/distributør bør ta til seg, ikke ignorere og late som at kundene ikke finnes etter at man har fått pengene fra dem.

 

(og de som ikke ser problemet med EGS har også lukket øynene for et par realiteter)

 

Det at kunder skal kunne gi tilbakemeldinger om produkter er kjempebra fordi det kan gi et annet bilde enn de som er profesjonelle som til tider kan oppleve press om å gi bedre anmeldelser fordi utgiveren betaler for å ha reklame på nettsiden og at sjefene kan føle at negativ omtale kan gjøre at de vil svarteliste dem. Det kan også være utgivere som legger press på nettsidene. Jeg vet ikke hvor stort dette problemet er, men det har skjedd at noen har blitt bedt om å gi snillere omtaler og det gjør at jeg er litt forsiktig med å stole på enkelte kilder.

https://kotaku.com/yes-a-games-writer-was-fired-over-review-scores-5893785

 

Utgivere betaler jo også store navn på Youtube for å gi dem positiv omtale så det har også blitt vanskeligere å tro på dem.

https://www.forbes.com/sites/erikkain/2014/10/08/middle-earth-shadow-of-mordor-paid-branding-deals-should-have-gamergate-up-in-arms/#2fe85ef45a6c

 

Det gjør at vi sitter igjen med brukeraneldelser som en viktig del av det å få god informasjon om spill. Dersom vi skal begynne å gi dårlig omtale på bakgrunn av at spillet ikke er tilgjengelig på riktig platform, greit nok, dersom vi skal gi dårlige brukeranmeldelser på andre spill fra samme utgiveren fordi det ikke er tilgengelig ødelegger vi tilgangen på god informasjon om det spillet. Når vi i tillegg skal legge ut 20 dårlige anmeldelser fordi vi ikke liker praksisen blir det hele poengløst. Jeg er en person, jeg har min mening, det er ikke greit om jeg later som om jeg representerer en større gruppe mennesker for å ødelegge inntrykket av et spill. Resultatet av at jeg skriver 30 negative brukeranmeldelser er ikke at folk slutter å kjøpe spillet. Resultatet er at brukeranmeldelser mister den lille troverdigheten de har. Kundene blir sett på som barnslige og meningene våre blir mindre verdt.

 

Min protest blir at jeg kjøper det på dag 1 når det kommer til Steam til full pris. Dette høres kanskje dumt ut, hvorfor kjøpe det i det hele tatt? Hvorfor ikke vente på tilbud? Grunnen er at når de skal rapportere om et spill er en suksess eller ikke så bruker de tallene på salg i løpet av de første ukene, mens det første året er lite viktig og ingen bryr seg om totale salg i løpet av spillets levetid. Jeg har lyst til å si at jeg hadde kjøpt spillet om de ikke hadde valgt å tvinge oss over på en annen platform uten å gi oss noen fordeler eller alternativer. Handling betyr mer enn ord fordi det er lett nok å lage 40 ekstra kontoer for å få ordene mine til å komme fra mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er strengt talt plenting av folk som er i mot EGS som ikke driver med reviewbombing (flere bare i denne tråden).

Så mister vår kritikk også all verdi pga. noen andre bestemte seg for å reviewbombe et gammelt spill?

 

Det er jo sånn det virker, noen få ødlegger for de andre.

Det er ikke som at all kritikk mot WTO og G8 er tull, men når du har hundrevis eller tusenvis av pøbler som kaster stein og ødlegger forsvinner den legitime kritikken i pøbelstreker.

Det er bare sånn det er. 

Lenke til kommentar

Det er strengt talt plenting av folk som er i mot EGS som ikke driver med reviewbombing (flere bare i denne tråden).

Så mister vår kritikk også all verdi pga. noen andre bestemte seg for å reviewbombe et gammelt spill?

 

Ja fordi reviewbomberne og liknende lager så mye støy at legitim saklig kritikk drukner i et hav av idioti. Disse folkene ødelegger bare for seg selv og andre fordi de ikke klarer å forholde seg til alminnelig folkeskikk.

Lenke til kommentar

 

Jeg har forandret mening jeg også. For noen møkkafolk.

 

 

Og da er hærverk svaret. Ødelegge for alle oss andre.

 

 

Barnslige brøhoder

 

 

Etter min mening må gjerne anmeldelser av en tittel nulstilles innimellom. Så man får ryddet i rusk og rask.

 

Har dere vært inne i steam og sett hvordan det ser ut nå? Det er ganske godt merka at tittlene er utsatt for unormal rating og at de filtreres ut av reviews og snitt karakterer. Brukerene får uttryk sin misnøye, distributører og utviklere kan velge å ignorerer det, og dere som ikke bryr dere påvirkes ikke.

 

På den satiriske siden kan dere sitte der ganske så fornøyde og kose dere mens sensuren i EGS stadig nærmer seg integrering i WeGame og https://itavisen.no/2019/04/08/propaganda-app-dominerer-apple-app-store-i-kina/ tilstander. Blir kos dette, komrad gamers :-)

På hvilken måte kan du sammenligne EGS med denne propaganda-appen? Genuint nysgjerrig!
Lenke til kommentar

Steam fanboys må være noe av de værste folka jeg har vært borti på internett.

 

En trenger ikke være steam-fanboy for å motsette seg kundefiendtlig praksis som disse eksklusivitetsavtalene. Rettighetshysteriet i all underholdningsmedia er et enormt problem for forbrukere.

Selvsagt er det upassende å reviewbombe et sju år gammelt spill og derfor vanskelig å argumentere imot filtrering av anmeldelsene, men det er ikke som om det finnes andre måter å si ifra på heller.

En kan la være å kjøpe spillet, og la det være med det, men det er å gi inkompetente pengemenn totalt uten bakkekontakt i bransjen sin alt for stort rom for egen tolkning. Slikt blir det misforståelser av, de vil kunne skylde på hva som helst dersom antall salg i det hele tatt påvirkes nok til å merkes. "Pirater har skylda", "spillet har ingen battle royale mode", "folk ønsker seg free to play-modellen".

  • Liker 5
Lenke til kommentar

På hvilken måte kan du sammenligne EGS med denne propaganda-appen? Genuint nysgjerrig!

 

"På den satiriske siden" biten av setningen skulle hinte til at det er litt søkt, men 'ere we go: Tencent eier 40% av Epic og Epic Game Store. Tencent er kinesisk, CEO'en Mr. Ma er med i National People's Congress. De lagde et flott mobilspill "Clap for Xi Jinping", Kinas president. Jack Ma, CEO i Alibaba som forsåvidt er en konkurrent til Tencent, lagde den appen jeg lenket til er på sin side er medlem i kommunistpartiet. Den fra Alibaba er bare mer dags-aktuell siden den er noen dager gammel.

 

Urelatert til propaganda appen:

At Epic Sweeney går ut og sier at Epic jobber for utviklere når Epic er 40% eid av et firma som bygget seg opp delvis på å plagiere og bryte copyright lover under beskyttelse av Kina's litt slappe politiske holdning mot krav fra vesten og direkte blokkering av tilgang til de interne markedene er jo litt morsomt.

 

Noe bakgrunn for de som er interessert http://www.ejinsight.com/20180608-tencent-walking-a-fine-line-between-profit-and-politics/

 

"There are a couple of reasons why Tencent, a company founded in 1998, could quickly expand into a half-a-trillion-dollar tech goliath in just 20 years’ time: its exceptional ability to absorb (or plagiarize) the experience of its foreign counterparts, and government protection and support.

In particular, the rapid growth and market domination of Tencent probably would not have been possible if Beijing had allowed other colossal global tech companies such as Google, Facebook, WhatsApp and Amazon to enter the mainland market freely.

Over the years, Tencent’s key to success is to give priority to pleasing the government over making profits."

 

og for å toppe dobbeltmoralen :) https://www.scmp.com/business/companies/article/1729864/copycat-tencent-boss-calls-china-strengthen-intellectual-property

 

Men som alltid møter man seg selv i døra og, siden Tencent eier 5% av Tesla har de "fått" 5% av et kjøp jeg har gjort som tilsvarer omtrent 100 fullpris spill i EGS. Doh!

Endret av Flippo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

men det er ikke som om det finnes andre måter å si ifra på heller.

 

 

Ærlig talt det finnes et hav av muligheter til å si ifra gjennom utallige gaming forums o.l. og de som klarer å si ifra uten å oppføre seg som en liten bortskjemt drittunge har større sjanse for å bli hørt. Utviklerne bryr seg mye mindre om forumene der trollene får regjere fritt, som feks steam forums.

 

Den beste måten å si ifra på er å ikke kjøpe spillet når det kommer på epic, men det spørs vel hvor mange av de som klager som faktisk gjør det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Den beste måten å si ifra på er å ikke kjøpe spillet når det kommer på epic, men det spørs vel hvor mange av de som klager som faktisk gjør det.

Hadde du lest hele innlegget hans, så hadde du forstått at det å ikke kjøpe spillet er ikke en definitiv løsning. 

Lenke til kommentar

 

men det er ikke som om det finnes andre måter å si ifra på heller.

 

 

Ærlig talt det finnes et hav av muligheter til å si ifra gjennom utallige gaming forums o.l. og de som klarer å si ifra uten å oppføre seg som en liten bortskjemt drittunge har større sjanse for å bli hørt. Utviklerne bryr seg mye mindre om forumene der trollene får regjere fritt, som feks steam forums.

 

Den beste måten å si ifra på er å ikke kjøpe spillet når det kommer på epic, men det spørs vel hvor mange av de som klager som faktisk gjør det.

Du har vrangforestillinger om du tror at noen i styrerommet til 2k games leser spillforaer. Du bruker harde ord her, drittunger? Virker som du har en ganske naiv forståelse av spillbransjen selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har vrangforestillinger om du tror at noen i styrerommet til 2k games leser spillforaer. Du bruker harde ord her, drittunger? Virker som du har en ganske naiv forståelse av spillbransjen selv.

 

Ja det er vanskelig å se på disse folkene som noe annet enn bortskjemte drittunger. Er så utrolig lei av at denne gjengen skal forpeste alle online spill, forums o.l med den retorikken sin. 

 

Som alle andre firmaer er spillbransjen opptatt av hva kundene mener da de vil selge mer spill. De har dermed folk som samler informasjon, og det inkluderer også forums. Mange firmaer har derimot slutta å kommentere på disse forumene, da det er altfor mange av dem som er fulle av disse som mangler folkeskikk. Utviklerne har blitt stadig mindre interesserte i direkte kontakt med kundene som feks gjennom å poste på forums etterhvert som denne ekstremt negative kulturen har spredt seg.

Lenke til kommentar

Vel, nå har de blitt lagt merke til. Så er de så dumme som de fleste av dere mener? Kanskje er  de som streiket for miljøet ved å ikke dra på skolen også en gjeng "brøhoder" og "møkkafolk"?

Jeg mener selvfølgelig det er feil måte å demonstrere på, men hvis du virkelig ikke har kjøpt borderlands før nå og leser et review av cpt.dik som sier "SHIT GAME", og det er det som får deg til å la være å bruke 3 euro på det spillet. Ja, da har du kanskje ikke så lyst på det uansett.

 

Hvis EG store kunne jobbet for å få inn de gode funksjonene til steam, og ikke det pisset de holder på med nå. Så ja, det hadde jo vært drømmen. Når alt kommer til alt, så er det vi forbrukere som er taperen.

 

Jeg synes streiken for miljet var et flott tiltak og jeg støtter den fullt ut. Den var saklig og gjennomført på en ryddig måte. Review bombing er ingen av delene. Brukeranmeldelser kan være en fin kilde til informasjon om spill fordi vi ikke alltid kan stole på spillnettsteder for å gi oss en ærlig mening om spill. Review bombing tar fra oss en platform der vi kan få innsyn i hva forbrukere faktisk mener fordi det blir brukt som en platform for å klage over andre ting selskapet gjør. Borderlands 2 ble ikke plutselig til et dårligere spill når Borderlands 3 kun kommer til Epic Store. Jeg er sterk motstander av den kundeforakten 2K viser når de kun selger det på Epic Store.

Selv kommer jeg til å kjøpe Borderlands 3 på dag 1 når det kommer på Steam til full pris. Med dette håper jeg å sende et signal om at jeg ikke bryr meg om hva spillet koster, men om muligheten til å velge hvor jeg kjøper det fra. Kvartalrapporten til et spill er viktig for å demonstrere for aksjonærene at det er verdt å satse på dem. Jeg håper å sende budskapet om at de kan bedre dette ved å gjøre spill tilgjengelig på alle tjenestene samtidig. Om spillet er bra vil jeg gi det en positiv anmeldelse, om det er dårlig vil jeg gi det en dårlig en, men jeg skjønner at meningen min om spillet kan forsvinne i et hav av klager av folk som ikke har spilt spillet, men likevel mener at deres mening fortjener å bli hørt og kopiert og limet inn i brukeranmeldelser fra 40 ulike kontoer.

 

 

 

men det er ikke som om det finnes andre måter å si ifra på heller.

 

Ærlig talt det finnes et hav av muligheter til å si ifra gjennom utallige gaming forums o.l. og de som klarer å si ifra uten å oppføre seg som en liten bortskjemt drittunge har større sjanse for å bli hørt. Utviklerne bryr seg mye mindre om forumene der trollene får regjere fritt, som feks steam forums.

 

Den beste måten å si ifra på er å ikke kjøpe spillet når det kommer på epic, men det spørs vel hvor mange av de som klager som faktisk gjør det.

Du har vrangforestillinger om du tror at noen i styrerommet til 2k games leser spillforaer. Du bruker harde ord her, drittunger? Virker som du har en ganske naiv forståelse av spillbransjen selv.

Du tror at de heller ser på brukeranmeldelser fra folk som lager flere kontoer som en god kilde til å ta pulsen på kundene sine? Dersom jeg nå lager ni kontoer for å argumentere mot deg slik at det er 10 personer (med skremmende like argumenter og skrivestil) som argumenterer mot deg i stedet for en, vil det få deg til å mene at du tok feil eller vil det få deg til å mene at du ikke orker å argumentere mot emg fordi jeg misbruker hvor lett det er å lage nye kontoer. Review-bombing er ikke et hemmelig våpen som kun vi forbrukere forstår at finnes. Ingen tar det seriøst. Se på alle gangene Call of Duty har blitt utsatt for review-bombing og alle gangene Activision har valgt å høre på de som syter. Dersom jeg som forbruker har lyst til å finne ut hva kunder mener om et storspill så er brukeranmeldelsene lite informative med mindre jeg er oppdatert på selskapet. Dersom det er et stort antall negative omtaler fra brukere kan det bety at spillet er dårlig eller at kundene er misfornøyde fordi noe utviklerne har gjort eller sagt. Jeg kan ikke vite hva som er riktig, derfor kan jeg ikke stole på brukeranmeldelser.

Review bombing er en god grunn til at hverken selskapene eller kundene bør høre på brukeranmeldelser. Personlig synes jeg det er trist. En gang i tiden stolte jeg mer på brukeranmeldelser enn på spillnettsteder. Ikke nå lenger.

Lenke til kommentar

En trenger ikke være steam-fanboy for å motsette seg kundefiendtlig praksis som disse eksklusivitetsavtalene. Rettighetshysteriet i all underholdningsmedia er et enormt problem for forbrukere.

Selvsagt er det upassende å reviewbombe et sju år gammelt spill og derfor vanskelig å argumentere imot filtrering av anmeldelsene, men det er ikke som om det finnes andre måter å si ifra på heller.

En kan la være å kjøpe spillet, og la det være med det, men det er å gi inkompetente pengemenn totalt uten bakkekontakt i bransjen sin alt for stort rom for egen tolkning. Slikt blir det misforståelser av, de vil kunne skylde på hva som helst dersom antall salg i det hele tatt påvirkes nok til å merkes. "Pirater har skylda", "spillet har ingen battle royale mode", "folk ønsker seg free to play-modellen".

 

Det er enda værre med monopol, noe Steam i realiteten har hatt i en evighet nå. Endelig kommer det noe annet. 

Lenke til kommentar

 

En trenger ikke være steam-fanboy for å motsette seg kundefiendtlig praksis som disse eksklusivitetsavtalene. Rettighetshysteriet i all underholdningsmedia er et enormt problem for forbrukere.

Selvsagt er det upassende å reviewbombe et sju år gammelt spill og derfor vanskelig å argumentere imot filtrering av anmeldelsene, men det er ikke som om det finnes andre måter å si ifra på heller.

En kan la være å kjøpe spillet, og la det være med det, men det er å gi inkompetente pengemenn totalt uten bakkekontakt i bransjen sin alt for stort rom for egen tolkning. Slikt blir det misforståelser av, de vil kunne skylde på hva som helst dersom antall salg i det hele tatt påvirkes nok til å merkes. "Pirater har skylda", "spillet har ingen battle royale mode", "folk ønsker seg free to play-modellen".

 

Det er enda værre med monopol, noe Steam i realiteten har hatt i en evighet nå. Endelig kommer det noe annet. 

Selvsagt er det sunt at steam som butikk konkurranseutsettes, men ingen fornuftige forbrukere kan ha tillit til en aktør som penetrerer markedet gjennom eksklusivitetsavtaler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Litt usikker på om dette er ett stikk mot Epic Stores manglende funksjoner eller ikke..

Sorry, var ikke et stikk.

 

I en launcher trenger jeg ikke stort mer enn butikk, mulighet til å starte spillet og en venneliste/chat. Full forståelse for at mange bruker f.eks steam til langt mer, men det gjør ikke jeg.

 

I all denne diskusjonen burde det kanskje også taes i betrakning at steam har vært ute og utviklet seg over MANGE år. Epic butikken er relatvit fersk og de vil selvsagt legge til en hel masse ubrukelig funksjonalitet over tid de også.

Personlig mener jeg at de fremdeles mangler grunnleggende ting som forventes av en nettbuttik idag. "Handlevogn" og kundeomtale av produkter er mer eller mindre standard hos alle seriøse aktører idag. +en mangelfull søkefunksjon(om jeg har fått det med meg riktig er det ihvertfall en søkefunksjon nå, eller i nærmeste fremtid, men at tagger/sjanger ikke er lagt til enda?). Jeg er ikke spesielt glad i steam heller, men av helt andre grunner(*host* ukontrollert shovelware og asset flips *host*). Så for tiden sjekker jeg ut gog.com først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En trenger ikke være steam-fanboy for å motsette seg kundefiendtlig praksis som disse eksklusivitetsavtalene. Rettighetshysteriet i all underholdningsmedia er et enormt problem for forbrukere.

Selvsagt er det upassende å reviewbombe et sju år gammelt spill og derfor vanskelig å argumentere imot filtrering av anmeldelsene, men det er ikke som om det finnes andre måter å si ifra på heller.

En kan la være å kjøpe spillet, og la det være med det, men det er å gi inkompetente pengemenn totalt uten bakkekontakt i bransjen sin alt for stort rom for egen tolkning. Slikt blir det misforståelser av, de vil kunne skylde på hva som helst dersom antall salg i det hele tatt påvirkes nok til å merkes. "Pirater har skylda", "spillet har ingen battle royale mode", "folk ønsker seg free to play-modellen".

 

Det er enda værre med monopol, noe Steam i realiteten har hatt i en evighet nå. Endelig kommer det noe annet. 

Jeg er helt enig om at monopol er en uting og jeg er glad at Steam ikke lenger er den eneste butikken man kan kjøpe spill fra. En vesentlig forskjell med Steam og Epic Game Store er at man kan godt selge spill på Steam og fortsatt selge dem på Origin, GOG og via Humble Bundles løsning (sikkert flere jeg ikke vet om). Steam har ikke hatt monopol på lenge og det er en god ting. Med disse nye avtalene med Epic forsvinner disse mulighetene.

 

Gir Epic Games oss lavere pris? Nei!

Gir Epic Games oss en bedre spillopplevelse? Nei!

Har Epic Games bedre funksjoner enn sine konkurrenter? Nei! De mangler mange ting som folk forventer av en klient for kjøp av spill.

Hvorfor er Epic bedre? De tar en mindre del av spillkjøpet enn Steam.

OK, bra for selskapene, hva med noe som er bra for kundene? Mindre valg er jo positivt, vi slipper å tenke hvor vi skal kjøpe det fra, vi slipper å tenke på det å sammenlikne priser fra ulike butikker. Vi vet at Epic er billigst fordi er den eneste.

 

Kan du gi meg et konkret eksempel på at ekslusivitet med Epic Games gir kunder noen fordeler? Husk på at jeg er ikke mot Epic Games, jeg er mot ekslusivitet med Epic Games

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå har Anno 1800 gått til EGS også. :-( Steam har forsåvidt aldri vært et monopol; UPlay, Origin, Greenmangaming, GOG, Humble, Itch.io, Gamersgate, Discord. Samt et par andre konkurrenter som har måttet pakke kofferten underveis slik som direct2drive eller hva de heter. De eneste ekslusive titlene de har hatt er deres egne, på samme måte som at Origin holder sine titler ekslusivt i egen butikk.

 

Om man ser på størrelse så er faktisk Steam underdog, Valve hadde $4.300M *omsetning* i 2018 mens Epic hadde $3.000M bare i *fortjeneste*, omsetninga klarte jeg ikke finne. Sammenligna med $45.000M omsetninga til Tencent som nettopp åpna sin vestlige arm av WeGame er de begge småfisk :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg er enig med dere Yopaz og Reg2000. Og jeg kommer også til å kjøpe borderlands 3 til full pris når det kommer på steam.

Det kommer til å suge ganske greit, siden jeg må vente 6 ekstra mnd. Men det er prisen man må betale for å kunne ærlig og redelig si ifra at det ikke er greit å selge seg til EGS.

 

Men jeg har også forståelse for forbrukere som føler seg såpass sint og frustrert, samt uten noen reell makt, så de må ty til review bombing. Jeg skjønner at det kan skje, selv om jeg ikke er enig i at det er en god løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...