Gå til innhold

Gamle tog gir stor risiko for forsinkelser: - Vi trenger tre milliarder kroner i året for å henge med


Anbefalte innlegg

Da foreslår jeg å flytte 240 millioner (eller hva nå navnebyttet koster) fra Yv til Norske tog.

 

Idiotisk sløseri skal ikke premieres.

 

Vet du egentlig hvordan tog i Norge fungerer?

NSB er et aksjeselskap som ikke har noe med eierskap av tog eller jernbane.

NSB leier tog av Norske Tog, og NSB kjører på jernbanen som vedlikeholdes og styres av Bane NOR.

 

De 280 millionene som NSB bruker til å skifte navn og utseende er akkurat pga. dette.

Folk vet ikke hvordan ting faktisk fungerer.

Ingenting her som kan "flyttes".

 

Man er for opptatt med å slenge ut meninger uten å lese seg opp på hvordan det fungerer.

NSB/Vy har rett og slett ikke lov til å bruke penger på tog eller jernbane.

 

Når GoAhead nå tar over Sørlandsbanen, så vil de være på lik linje med NSB/Vy.

 

Edit: Gikk fort i svingene.

Endret av dmbardal
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk om alle milliardene som brukes på bane ble brukt på vei. Vi hadde hatt en ekstremt mye mer fleksibel hverdag.

 

Ja, når alle malmen fra Ofotbanen hadde blitt overført til vei - det hadde blitt fint og fleksibelt da vet du. 6500 tonn malm fra ett tog er samme som 162 vogntog.

Eller alle de containere med sjømat eller elektronikken, eller alle bilene som kommer til Drammen havn hadde vært transportert med trailere rundt på E18. Særs fleksibelt.

Ikke snakk om hvor mye plass alle disse veiene ville ha krevd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Offentlig subsidiert jernbane i Norge er et helt hinsides enhver fornuft pengesluk, og det har alltid vært slik.

 

Jernbane har helt vanvittige vedlikeholdskostnader av infrastrukturen og er mye mye dyrere å drive enn hva folk aner. Legg dertil til at det offentlige ikke klarer å vedlikeholde noen ting som helst, men alltid skriker om nytt kun få år etter at de nettopp har fått nytt.

 

Ja, hvorfor legge til rette for noe annet enn bilkjøring? Folk har null problem i året å bruke et hundretusenbeløp i året på bil, men det er helt forferelig at kollektivtransportreisende hver subsidieres med noen få tusenlapper i året.

Endret av OlavEH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, hvorfor legge til rette for noe annet enn bilkjøring? Folk har null problem i året å bruke et hundretusenbeløp i året på bil, men det er helt forferelig at kollektivtransportreisende hver subsidieres med noen få tusenlapper i året.

 

Du stokker kortene. Vi snakker her om jernbane, ikke annen kollektivtransport. Problemet med jernbanen er at når det først er problemer, ja så står du bom fast uten mulighet for omkjøring. Spesielt ved havari i tunnell (sist i Lieråstunnellen) går timene fort.

 

Med buss har du et veinett som gir mulighet for omkjøring, og hadde en flyttet jernbanebudsjettet til vei og kaier, så kunne trafikken gått glattere. Som nevnt på DN så er veinettet såpass dårlig i Norge at trafikk mellom Trondheim og Bergen ofte går via Oslo. Noen milliarder kroner vil gi omkjøringsmuligheter og avhjelpe trafikken på Østlandet ganske kraftig.

Lenke til kommentar

 

Ja, hvorfor legge til rette for noe annet enn bilkjøring? Folk har null problem i året å bruke et hundretusenbeløp i året på bil, men det er helt forferelig at kollektivtransportreisende hver subsidieres med noen få tusenlapper i året.

 

Du stokker kortene. Vi snakker her om jernbane, ikke annen kollektivtransport. Problemet med jernbanen er at når det først er problemer, ja så står du bom fast uten mulighet for omkjøring. Spesielt ved havari i tunnell (sist i Lieråstunnellen) går timene fort.

 

Med buss har du et veinett som gir mulighet for omkjøring, og hadde en flyttet jernbanebudsjettet til vei og kaier, så kunne trafikken gått glattere. Som nevnt på DN så er veinettet såpass dårlig i Norge at trafikk mellom Trondheim og Bergen ofte går via Oslo. Noen milliarder kroner vil gi omkjøringsmuligheter og avhjelpe trafikken på Østlandet ganske kraftig.

Og du bommer grovt på kostnadene. 23 mrd ekstra til vei, samtidig som jernbane avvikles, gjør at du vil stå i endeløse køer. For hver krone som investeres i jernbane, må man faktisk investere 4 i vei for å komme nær i kapasitet, og da må samtidig alle samkjøre

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hvorfor kan en ikke sette in Flirt-tog på denen strekningen, i det minste på dagtid når en ikke trenger sovevogner?

 

FLIRT er ikke beregnet på togturer over 4 timer, blir fort ubehagelig.

Så har man det med snø, El-18 som trekker togene på Bergensbanen, og ca halvparten av togene på Dovrebanen og Sørlandsbanen, har en plog som er spesiallaget for Norge. Denne typen plog er ikke lenger lovlig å plassere på tog, men regelen fikk ikke tilbakevirkende kraft. Plogen på FLIRT funker greit på opp mot 30cm snø men vil kreve mer brøyting enn det som er tilfellet i dag. Samtidig er avsporingsfaren noe økt.

Setene i Flirt togene er da ganske behagelige. Nå har jeg ikke sittet i fire timer så kan ikke utale meg om det, men det sto da vitterlig i artikkelen at det var ett ønske om å kjøpe flere lokaltog også. Men ja , det trengs deffinitivt noen langdistanse tog. Man kan vel til nød beholde Personvognene/sovevognene 10 år til eller noe men det trengs definitivt nye lok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og du bommer grovt på kostnadene. 23 mrd ekstra til vei, samtidig som jernbane avvikles, gjør at du vil stå i endeløse køer. For hver krone som investeres i jernbane, må man faktisk investere 4 i vei for å komme nær i kapasitet, og da må samtidig alle samkjøre

 

Jeg ser frem til at du dokumenterer dette.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, det ville blitt mange flere og større bilkøer å velge mellom.

 

Med alle milliardene som pøses inn i tog hadde det vært mye bedre samfunnsøkonomi og evt utvide veiene litt hvis det er kapasitetsproblemer. Buss hadde fint klart å ta unna dette, evt at man har lokaltog/trikk/tbane siste strekket inn til bykjernen i rushtiden der det skulle være behov for det.

 

Det er i praksis veldig få personer som bruker tog rundt om i Norge i forhold til hvor mange som bruker bil og buss.

 

Inn til de største byene KAN det lønne seg med noe lokaltog, men mellom de "store" byene i Norge hadde man fint kunne bygget ut litt bedre veier og fått en billigere, mer fleksibel OG mer miljøvennlig løsning.

Nå sponses hver eneste påstigning til tog et sted mellom 200,- og 300,- i snitt.

I tillegg er det mer miljøvennlig å kjøre elbil enn tog hvis man er mer enn 1 person i bilen.

 

Elbusser ville knust NSB på miljøvennlighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jepp, det ville blitt mange flere og større bilkøer å velge mellom.

 

Med alle milliardene som pøses inn i tog hadde det vært mye bedre samfunnsøkonomi og evt utvide veiene litt hvis det er kapasitetsproblemer. Buss hadde fint klart å ta unna dette, evt at man har lokaltog/trikk/tbane siste strekket inn til bykjernen i rushtiden der det skulle være behov for det.

 

Det er i praksis veldig få personer som bruker tog rundt om i Norge i forhold til hvor mange som bruker bil og buss.

 

Inn til de største byene KAN det lønne seg med noe lokaltog, men mellom de "store" byene i Norge hadde man fint kunne bygget ut litt bedre veier og fått en billigere, mer fleksibel OG mer miljøvennlig løsning.

Nå sponses hver eneste påstigning til tog et sted mellom 200,- og 300,- i snitt.

I tillegg er det mer miljøvennlig å kjøre elbil enn tog hvis man er mer enn 1 person i bilen.

 

Elbusser ville knust NSB på miljøvennlighet.

Er det lenge siden du har tatt toget?

Når jeg tar toget er det nærmest alltid fullt, faktiskt har det værtt så fullt ett par ganger at folk har klaget på Japanske tilstander.

Toget sin fordel er at det kan frakte mange mennesker i forhold til en bil.

Ett godstog kan laste like mye som

24 fullastede trailere

En dobbeltsporet jernbane

kan frakte 13 000 passasjereri timen.

Til fornebu fra Oslo med buss er kapasiteten allerde sprengt og det er kø selv om man alltså kjører busser og så fabler du om at veier med busser ville ha løst dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det lenge siden du har tatt toget?

Når jeg tar toget er det nærmest alltid fullt, faktiskt har det værtt så fullt ett par ganger at folk har klaget på Japanske tilstander.

Toget sin fordel er at det kan frakte mange mennesker i forhold til en bil.

Ett godstog kan laste like mye som

24 fullastede trailere

En dobbeltsporet jernbane

kan frakte 13 000 passasjereri timen.

Til fornebu fra Oslo med buss er kapasiteten allerde sprengt og det er kø selv om man alltså kjører busser og så fabler du om at veier med busser ville ha løst dette.

 

Hvis du ser mitt innlegg, så tenker jeg primært på reiser mellom byene. Inn mot byene er det nok ikke like sikkert at tog er en dårlig løsning. Men skulle i det minste tro at S-bane e.l. ville være et bedre alternativ.

 

Med de enorme kostnadene man bruker på tog er det uansett ytterst få steder hvor tog er samfunnsøkonomisk smart.

Man kunne kjøpt opp ganske mange hus eller laget ganske mange tunneler for alle milliardene som pøses inn i tog

 

Å erstatte jernbanesporet med kollektivtrasee, evt. utvide veien med 1 kollektivfelt og satt inn busser, hadde veldig mye vært løst.

Et kollektivfelt har kapasitet til flere hundre busser i timen. (I ren kapasitet er det snakk om over 1000 kjøretøy, men det vil være noen kapasitetsbegrensende faktorer)

Kanskje det ville ta litt mer plass, men dette hadde man uansett regnet hjem etter få år.

 

Det ville mest sannsynligvis også være mer mijøvennlig.

 

 

Godstog er tregt og dyrt. Omlasting tar tid. Det er en grunn til at godstrafikken på bane ikke øker (faktisk har den vel gått litt ned?)

Man må ha enorme subsidier på plass hvis man skal flytte trafikk over til bane. Det er dårlig bruk av penger.

Nå som elbusser og ellastebiler kommer, er heller ikke miljøargumentet lenger gyldig, som hittil har vært det eneste fornuftige argumentet for tog.

Lenke til kommentar

Hvis Norge hadde satset på de nye Inter City Express (IEP) togene i 800 serien fra Hitachi med hybrid drift (både elektrisk og diesel) basert på Shinkansen i Japan hadde vi fått hurtige, moderne og driftsikre tog som ville kunne benyttes over i hele Norge inkl Raumabanen, Rørosbanen og Nordlandsbanen og en enhetsflåte av tog som gir fordeler slik en ser i flybransjen mht opplæring, reservedelshold og vedlikhold. Passasjerne vil også slipp å fryse i flere timer og/eller sitte i mørke i flere timer ved strømstans slik tilfellene har vært på Dovrebanen, Romeriksporten og i Lieråstunnelen. Mer info på http://www.hitachirail-eu.com/products/projects/class-800/801-iep og https://www.gwr.com/about-us/media-centre/news/2017/october/first-new-trains-in-a-generation-launched-by-gwr

Lenke til kommentar

Hvis du ser mitt innlegg, så tenker jeg primært på reiser mellom byene. Inn mot byene er det nok ikke like sikkert at tog er en dårlig løsning. Men skulle i det minste tro at S-bane e.l. ville være et bedre alternativ.

 

Med de enorme kostnadene man bruker på tog er det uansett ytterst få steder hvor tog er samfunnsøkonomisk smart.

Man kunne kjøpt opp ganske mange hus eller laget ganske mange tunneler for alle milliardene som pøses inn i tog

 

Å erstatte jernbanesporet med kollektivtrasee, evt. utvide veien med 1 kollektivfelt og satt inn busser, hadde veldig mye vært løst.

Et kollektivfelt har kapasitet til flere hundre busser i timen. (I ren kapasitet er det snakk om over 1000 kjøretøy, men det vil være noen kapasitetsbegrensende faktorer)

Kanskje det ville ta litt mer plass, men dette hadde man uansett regnet hjem etter få år.

 

Det ville mest sannsynligvis også være mer mijøvennlig.

 

 

Godstog er tregt og dyrt. Omlasting tar tid. Det er en grunn til at godstrafikken på bane ikke øker (faktisk har den vel gått litt ned?)

Man må ha enorme subsidier på plass hvis man skal flytte trafikk over til bane. Det er dårlig bruk av penger.

Nå som elbusser og ellastebiler kommer, er heller ikke miljøargumentet lenger gyldig, som hittil har vært det eneste fornuftige argumentet for tog.

Det er selvsagt begrenset med hvor banetrafikk kan går og være drivverdig, men jeg vil nå si at det er mildt sagt håpløst at ikke flere av togrutene har mer enn 1 tog i timen. Det har nok en sterk sammenheng med sprengt kapasitet igjennom Oslo, men allikevel.

 

Forøvrig er jeg spent på hvor du får det fra at godstog er tregt og dyrt. Hvordan forklarer du f.eks. at LKAB frakter jernmalm fra Sverige med tog til Narvik? De kjører så mange togavganger at kapasiteten i Ofotbanen er sprengt. Det foreligger planer om å utvide krysningsspor i førsteomgang og gjennomgående dobbeltspor på lang sikt utelukkende på basis av at banen brukes for godstrafikk (det går hele to avganger med persontog i døgnet i hver retning). Den er til og med spesifikt forsterket for at LKAB skal kunne kjøre med tyngre vogner med høyere akseltrykk.

Grunnen til at godstogene i mindre grad brukes er fordi de i stor grad kjører på et banenett som er ustabilt og hvor kapasiteten er sprengt. Kundene mangler tillit til at varene kommer frem til avtalt tid, og de har flere eksempler de kan støtte seg på som viser at gods ikke får prioritet når ting går galt. Hvis folk hadde vært like kresne når de reiser, så hadde det vært god plass på norske tog i dag. Mye mer godstrafikk bør komme over på bane igjen, men da er det tvingende nødvendig at det blir mer stabilt. Det vil også gavne persontrafikken.

Endret av Ernie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det lenge siden du har tatt toget?

 

For min del tar jeg toget praktisk talt hver dag, ca 1 time hver vei.

 

 

 

Når jeg tar toget er det nærmest alltid fullt, faktiskt har det værtt så fullt ett par ganger at folk har klaget på Japanske tilstander.

Det er også min opplevelse, inkludert 6-7 tiden om morgenen og 1530 - 1800 på ettermiddagen. På ettermiddagen har det hendt jeg har blitt igjen på perrongen da det ikke var mulig å få plass.

 

 

 

Toget sin fordel er at det kan frakte mange mennesker i forhold til en bil.

En mer relevant sammenlikning er kapasitet og pris for passasjerkilometer med buss. Vi har hatt mye buss for tog de siste somrene, og busser har vist seg i stand til å ta unna trafikken. Enkelte år har de kjørt direkteruter Drammen - Oslo, så en har spart tid også når en slipper å dra innom Skøyen - Lysaker - Sandvika - Asker - Lier - Brakerøya før Drammen.

 

 

Ett godstog kan laste like mye som

24 fullastede trailere

Godt mulig, men speditørene klager over påliteligheten med togtransport.

https://www.dn.no/samferdsel/green-carcgo/godstog/bengt-fors/-som-a-kjore-ferrari-pa-grusvei/2-1-422200

 

 

 

En dobbeltsporet jernbane

kan frakte 13 000 passasjereri timen.

Store deler av tognettet i Norge er enkeltsporet, og det er den svakeste lenken som setter begrensningen. Jeg har selv sittet fast på Vestfoldbanen med lokhavari, og etter et par timer var det flere nord- og sørgående tog som også måtte vente. En må ta utgangspunkt i realitetene idag, ikke hvordan det kunne ha vært. 

 

 

 

Til fornebu fra Oslo med buss er kapasiteten allerde sprengt og det er kø selv om man alltså kjører busser og så fabler du om at veier med busser ville ha løst dette.

Gitt at det på strekningen Lysaker - Fornebu ikke eksisterer jernbane, er argumentet uklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det lenge siden du har tatt toget?

 

For min del tar jeg toget praktisk talt hver dag, ca 1 time hver vei.

 

Når jeg tar toget er det nærmest alltid fullt, faktiskt har det værtt så fullt ett par ganger at folk har klaget på Japanske tilstander.

Det er også min opplevelse, inkludert 6-7 tiden om morgenen og 1530 - 1800 på ettermiddagen. På ettermiddagen har det hendt jeg har blitt igjen på perrongen da det ikke var mulig å få plass.

 

Toget sin fordel er at det kan frakte mange mennesker i forhold til en bil.

En mer relevant sammenlikning er kapasitet og pris for passasjerkilometer med buss. Vi har hatt mye buss for tog de siste somrene, og busser har vist seg i stand til å ta unna trafikken. Enkelte år har de kjørt direkteruter Drammen - Oslo, så en har spart tid også når en slipper å dra innom Skøyen - Lysaker - Sandvika - Asker - Lier - Brakerøya før Drammen.

Ett godstog kan laste like mye som

24 fullastede trailere

Godt mulig, men speditørene klager over påliteligheten med togtransport.

https://www.dn.no/samferdsel/green-carcgo/godstog/bengt-fors/-som-a-kjore-ferrari-pa-grusvei/2-1-422200

 

En dobbeltsporet jernbane

kan frakte 13 000 passasjereri timen.

Store deler av tognettet i Norge er enkeltsporet, og det er den svakeste lenken som setter begrensningen. Jeg har selv sittet fast på Vestfoldbanen med lokhavari, og etter et par timer var det flere nord- og sørgående tog som også måtte vente. En må ta utgangspunkt i realitetene idag, ikke hvordan det kunne ha vært. 

 

Til fornebu fra Oslo med buss er kapasiteten allerde sprengt og det er kø selv om man alltså kjører busser og så fabler du om at veier med busser ville ha løst dette.

Gitt at det på strekningen Lysaker - Fornebu ikke eksisterer jernbane, er argumentet uklart.

Det var ganske fullt på vestfoldbanen også. Stappa i rushtidene og du måtte regne med å stå ett stykke av veien dersom du kom på sent.

Det ble bedre etter at de nye flirt settene kom i rute men det har vært enkelte dager der det selv da har vært ganske så fullt.

 

Selfølgelig trenger man dobbeltspor på de mest traffikerte strekningene ellers løser man ikke så mye. Det er begrenset hvor mange tog du får inn på ett spor selv med krysningsspor etter ett par kilometer.

 

Men jeg tar ikke noen seriøst som sier de heller vil bygge veier og løse det med busser på de mest trafikerte veiene våre. Som ikke veistøv og slitasje av veien var ett problem fra før liksom. Det er riktig at det ikke finnes Jernbane mellom Lysaker og Fornebu det er derfor jeg stilte spørsmål om realismen med å løse det med busser da bussene allerede i dag står i kø på veien der, Oslo, Fornebu og omkringliggende plasser stopper liksom ikke å vokse.

Det var heller ikke deg jeg rettet argumentet mot, så da vet du det. Og nei, man tar aldri urgangspunkt i realitetene idag for da henger man alltid etter. Man bør selføgelig planlegge for fremtidig befolkningsøkning/økt bruk av kollektivtrafikk ellers får man hele tiden problemer og kriser/etterslep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er selvsagt begrenset med hvor banetrafikk kan går og være drivverdig, men jeg vil nå si at det er mildt sagt håpløst at ikke flere av togrutene har mer enn 1 tog i timen. Det har nok en sterk sammenheng med sprengt kapasitet igjennom Oslo, men allikevel.

 

Forøvrig er jeg spent på hvor du får det fra at godstog er tregt og dyrt. Hvordan forklarer du f.eks. at LKAB frakter jernmalm fra Sverige med tog til Narvik? De kjører så mange togavganger at kapasiteten i Ofotbanen er sprengt. Det foreligger planer om å utvide krysningsspor i førsteomgang og gjennomgående dobbeltspor på lang sikt utelukkende på basis av at banen brukes for godstrafikk (det går hele to avganger med persontog i døgnet i hver retning). Den er til og med spesifikt forsterket for at LKAB skal kunne kjøre med tyngre vogner med høyere akseltrykk.

Grunnen til at godstogene i mindre grad brukes er fordi de i stor grad kjører på et banenett som er ustabilt og hvor kapasiteten er sprengt. Kundene mangler tillit til at varene kommer frem til avtalt tid, og de har flere eksempler de kan støtte seg på som viser at gods ikke får prioritet når ting går galt. Hvis folk hadde vært like kresne når de reiser, så hadde det vært god plass på norske tog i dag. Mye mer godstrafikk bør komme over på bane igjen, men da er det tvingende nødvendig at det blir mer stabilt. Det vil også gavne persontrafikken.

 

Nettopp det at det kun går 1 tog i timen skyldes vel at det rett og slett ikke er kundegrunnlag for mer?

Det er kanskje behov for mer i et veldig kort øyeblikk, men ellers er det ikke et stort behov. Da er det bedre om man kan spre trafikken mer, og gjøre den mer tilpasningsdyktig for varierende behov og reisemønstre. Her er tog lite fleksibel.

 

Tog har i snitt ca 32% fulle, så når vi vet at de er smekk fulle i noen timer hver dag, er de kanskje bort mot kun 20% fulle ellers. 

Da er det vanskelig å forsvare en massiv utbygging til mange milliarder for kun noen få timer.

 

Ofotbanen er nok et særtilfelle.

 

Der fraktest det primært enorme volumer av kun 1 produkt, som er det samme hele tiden. Man har derfor ikke samme krav til smidighet og hurtighet som annen transport der man frakter mye forskjellige varer.

Uten at jeg kjenner dette veldig nøye, er nok jevn forutsigbar drift mye viktigere enn hurtig og smidig drift, som i stor grad er det som er viktig for person- og varetransport.

For "Blomster-Hansen" er det viktig at han får blomstene sine raskest mulig, og at han raskt kan endre hvor varene trengst for å styre etterspørselen til en hver tid.

Malm er malm, og har lang "holdbarhetstid". Om malmen bruker noen timer ekstra gjør ikke like mye så lenge leveransene er forutsigbare og jevne.

Lenke til kommentar

Det var ganske fullt på vestfoldbanen også. Stappa i rushtidene og du måtte regne med å stå ett stykke av veien dersom du kom på sent.

Det ble bedre etter at de nye flirt settene kom i rute men det har vært enkelte dager der det selv da har vært ganske så fullt.

 

Selfølgelig trenger man dobbeltspor på de mest traffikerte strekningene ellers løser man ikke så mye. Det er begrenset hvor mange tog du får inn på ett spor selv med krysningsspor etter ett par kilometer.

 

Men jeg tar ikke noen seriøst som sier de heller vil bygge veier og løse det med busser på de mest trafikerte veiene våre. Som ikke veistøv og slitasje av veien var ett problem fra før liksom. Det er riktig at det ikke finnes Jernbane mellom Lysaker og Fornebu det er derfor jeg stilte spørsmål om realismen med å løse det med busser da bussene allerede i dag står i kø på veien der, Oslo, Fornebu og omkringliggende plasser stopper liksom ikke å vokse.

Det var heller ikke deg jeg rettet argumentet mot, så da vet du det. Og nei, man tar aldri urgangspunkt i realitetene idag for da henger man alltid etter. Man bør selføgelig planlegge for fremtidig befolkningsøkning/økt bruk av kollektivtrafikk ellers får man hele tiden problemer og kriser/etterslep.

 

Igjen, på enkelte strekninger KAN det lønne seg med tog. Men man bør uansett ha gode alternativanalyser.

Nå er svaret "tog" uansett, og så planlegger man deretter.

(Edit: Til Fornebu kommer det nå endelig en baneløsning, og dette tror jeg er fornuftig. Jeg er ikke kategorisk mot bane, men det er ytterst få steder i vårt store land hvor dette er fornuftig)

Men man skal ikke veldig langt utenfor de største byene før kundegrunnlaget er alt for tynt til at tog er fornuftig.

 

Og de som drømmer om lyntog kan bare slutte.

Lyntogutbygging vil føre til enorme CO2-utslipp både i bygging og drift. I tillegg vil de koste så enorme summer at man kunne sponset gratis transport med fly eller buss til evig tid for de samme summene.

Det tar nok noe tid før fly blir like miljøvennlig som tog, men buss vil i mange tilfeller allerede nå konkurrere også med tanke på utslipp. 

Med elbusser vil de være enormt mye mer miljøvennlige enn lyntog.

 

Et godt utbygd veinett er nok mye bedre bruk av pengene. Disse kan brukes av alle som ferdes fra Oslo til Bergen til Trondheim, alle som bor mellom byene osv.

Lyntog vil primært kun kunne gå mellom de store byene for at de skal bli raske nok, og da vil det koste mye merr enn man får ut nytte.

 

Ellers er vi alt for tynt befolket til at det vil lønne seg.

Selv i Frankrike har de nå på ubestemt tid sagt stopp for nye lyntog, fordi eksisterende togløsninger sliter med enorm gjeld.

Og dette er et land med 10 ganger så mange mennesker som oss.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

 

Det var ganske fullt på vestfoldbanen også. Stappa i rushtidene og du måtte regne med å stå ett stykke av veien dersom du kom på sent.

Det ble bedre etter at de nye flirt settene kom i rute men det har vært enkelte dager der det selv da har vært ganske så fullt.

 

Selfølgelig trenger man dobbeltspor på de mest traffikerte strekningene ellers løser man ikke så mye. Det er begrenset hvor mange tog du får inn på ett spor selv med krysningsspor etter ett par kilometer.

 

Men jeg tar ikke noen seriøst som sier de heller vil bygge veier og løse det med busser på de mest trafikerte veiene våre. Som ikke veistøv og slitasje av veien var ett problem fra før liksom. Det er riktig at det ikke finnes Jernbane mellom Lysaker og Fornebu det er derfor jeg stilte spørsmål om realismen med å løse det med busser da bussene allerede i dag står i kø på veien der, Oslo, Fornebu og omkringliggende plasser stopper liksom ikke å vokse.

Det var heller ikke deg jeg rettet argumentet mot, så da vet du det. Og nei, man tar aldri urgangspunkt i realitetene idag for da henger man alltid etter. Man bør selføgelig planlegge for fremtidig befolkningsøkning/økt bruk av kollektivtrafikk ellers får man hele tiden problemer og kriser/etterslep.

 

Igjen, på enkelte strekninger KAN det lønne seg med tog. Men man bør uansett ha gode alternativanalyser.

Nå er svaret "tog" uansett, og så planlegger man deretter.

(Edit: Til Fornebu kommer det nå endelig en baneløsning, og dette tror jeg er fornuftig. Jeg er ikke kategorisk mot bane, men det er ytterst få steder i vårt store land hvor dette er fornuftig)

Men man skal ikke veldig langt utenfor de største byene før kundegrunnlaget er alt for tynt til at tog er fornuftig.

 

Og de som drømmer om lyntog kan bare slutte.

Lyntogutbygging vil føre til enorme CO2-utslipp både i bygging og drift. I tillegg vil de koste så enorme summer at man kunne sponset gratis transport med fly eller buss til evig tid for de samme summene.

Det tar nok noe tid før fly blir like miljøvennlig som tog, men buss vil i mange tilfeller allerede nå konkurrere også med tanke på utslipp. 

Med elbusser vil de være enormt mye mer miljøvennlige enn lyntog.

 

Et godt utbygd veinett er nok mye bedre bruk av pengene. Disse kan brukes av alle som ferdes fra Oslo til Bergen til Trondheim, alle som bor mellom byene osv.

Lyntog vil primært kun kunne gå mellom de store byene for at de skal bli raske nok, og da vil det koste mye merr enn man får ut nytte.

 

Ellers er vi alt for tynt befolket til at det vil lønne seg.

Selv i Frankrike har de nå på ubestemt tid sagt stopp for nye lyntog, fordi eksisterende togløsninger sliter med enorm gjeld.

Og dette er et land med 10 ganger så mange mennesker som oss.

For noe tull, Det er mange steder i landet det ikke går tog. Det er også steder der togstasjoner har blitt lagt ned fordi det ikke har svart seg samfunnsøkonomisk. Det er ikke slik at det planlegges jernbane uansett slik du påstår.

Jernbanen går med overskudd mange plasser i Norge elllers hadde ikke staten vært i stand til å ta utbytte i den. Lenke : https://frifagbevegelse.no/nyheter/regjeringen-henter-ut-225-millioner-i-nsbutbytte-6.158.582873.c94571c0af

 

Og man regner ikke befolkning som grunnlag for en trafikk, man regner reisende.

Nord Eurupas mest traffikerte flyruter eksisterer mellom noen norske byer til tross for at vi bare har 5 miloner innbyggere totalt.

Og nei, ett godt utbygd veinett ville ikke løst problemene jeg etterspør.

Det er allerede nesten fullt utbygd Firefelts vei helt frem til Tønsberg fra OSLO og det eksisterer buss på strekningen også uten at det ville ha løst probleme jeg snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...