Gå til innhold

Amazon skal sende 3.236 satellitter ut i verdens­rommet for å gjøre internett bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat det vi trenger, mer elektromagnetisk stråling...  :confused:

 

Hva mener du?

Vi omgir oss av langt mer naturlig stråling hver dag, hele døgnet, enn vi gjør av menneskeskapt stråling. Du er vel ikke en av de som tror at man sover dårligere om man har en wifi router på om natten? :p

 

Hvis 3.8 milliarder mennesker som nærmest bor i en rennestein, kan få internett og lære seg om andre skikker, ta utdannelse, dele erfaringer og få et bedre liv så er jo dette helt fantastisk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Merkelig likt opplegget til Elon Musk, bare noen år senere. Mon tro om Jeff Bezos sitter og blir facinert av hva Elon finner på og så "finner han på" akkurat det samme?

Uansett hvem som måtte bli først av de to så regner jeg med det kobles opp mot et verdensomspennende salg av telefoner og andre internett-dingser som er dedikert til deres nettverk. Samt eierskap til datamining de gjør fra brukerne.

Edit: Først Musk, så Airbus og nå Jeff Bezos

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

5G opererer på mye høyere frekvenser enn 4G, og er utesta for hvordan dette kan påvirke menneskers helse. Det er faktisk leger som har snakket med myndigheter i USA og advart mot dette. Satelittene alene er jeg ikke bekymret for, men den totale strålingen fra base stasjoner og den totale elektrosmoggen vi vil bli utsatt for. Igjen ut fra at langtidseffekten av dette systemet ikke er testa nok. Frekvenser opp til 2.4 Ghz skal ikke være så farlig for oss, men 5G kan gå opp mot 90 Ghz, som er noe helt annet.

 

Vær så snill å ikke kom med trollete kommentarer, for det gidder jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar

Merkelig likt opplegget til Elon Musk, bare noen år senere. Mon tro om Jeff Bezos sitter og blir facinert av hva Elon finner på og så "finner han på" akkurat det samme?

Uansett hvem som måtte bli først av de to så regner jeg med det kobles opp mot et verdensomspennende salg av telefoner og andre internett-dingser som er dedikert til deres nettverk. Samt eierskap til datamining de gjør fra brukerne.

Edit: Først Musk, så Airbus og nå Jeff Bezos

Musk var ikke i nærheten av å finne på dette først. Slutt i gi den bedrageren og sosiopaten kredd for noe han aldri har vært i nærheten av å ha første tanken om:

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Satellite_Internet_access

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig får ikke Norge denne muligheten... Hva slags ping kan man få ved å sende internett gjennom satelitter egentlig? Regner med at det blir ganske høy ping og treig hastighet, men at folk i hvertfall kan få internett.

 

Tjah. 600km opp og 600km ned minimum, og hvis de sender trafikk direkte mellom to sattelitter er det ellers bare ett hopp. Så om en satellitt er like over trondheim og en over Oslo har du 500km der også.

 

Lysets hastighet er 300.000 km/s.

 

Det gir, om jeg ikke regner helt feil, en minimum roundtriptime på ca 12ms. Pluss elektronikk. Pluss ikke optimal plassering av, og ruting gjennom, satellitter. Pluss pluss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å ha sjekket kart for dekning så tenker jeg kanskje det nå blir noen glade amerikanere? Det er virkelig stemoderlig dekning i USA. Straks en kommer på "landet" så forsvinner antall nettverk veldig kjapt. Og selv i svært populære friluftsdestinasjoner utenfor store byer er det ofte elendig eller helt fraværende dekning, og det gjelder mobildekning generelt. For 4G er det ennå tristere.

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Merkelig likt opplegget til Elon Musk, bare noen år senere. Mon tro om Jeff Bezos sitter og blir facinert av hva Elon finner på og så "finner han på" akkurat det samme?

 

Uansett hvem som måtte bli først av de to så regner jeg med det kobles opp mot et verdensomspennende salg av telefoner og andre internett-dingser som er dedikert til deres nettverk. Samt eierskap til datamining de gjør fra brukerne.

 

Edit: Først Musk, så Airbus og nå Jeff Bezos

 

Facebook og Google har lignende prosjekter og dette er ikke annet enn å tilby nye potensielle brukere (les: kunder I form av handel eller data) en vei inn til Google, Amazon eller Facebook tjenester.

Det blir litt som at en butikk finansierer bussruter eller broer for at kundene skal kunne komme å handle.

 

Men jeg håper virkelig vi får ett nett som kan være tilgjengelig for de deler av verden som mangler infrastruktur uten at dette blir rene kommersielle merkevare byggere.

Lenke til kommentar

Nok et uansvarlig rikmannsprosjekt. Dette er kapitalistisk «veldedighet» som dreper lokal kunnskap. Hvorfor i alle dager skal rike hvitmenn på død og liv trykke sin løsning ned på fattige, underutviklede områder? Det eneste dette gjør er å stikke mer penger i lomma på et selskap som fra før skatter skammelig lite til landene de opererer i. Jeg antar da at dette selvfølgelig ikke medfører at landene som dekkes av dette blir tilgodesett med en generøs mengde skattepenger eller produksjon eller operasjon av satellittene. Samtidig så kan vi vel forvente at de heller ikke bidrar til å spore satellittene de sender opp.

 

Ærlig, alvorlig talt. Dette kan ikke kalles noe annet enn nok et bidrag til romsøppelet som allerede går i bane rundt jorda, og det bare for å utøve litt god, gammeldags kolonistisk tankegang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...