Gå til innhold

SAMLETEST: Beste spill-PC 15 000 kroner (Påske 2019)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv på svindyre bygg?

 

Er 15000,- i kategorien svindyrt bygg etter din mening? For å svare på spørsmålet ditt. Ja, dyrere minne er nettopp dyrere, uavhengig av hva andre komponenter måtte koste. Kan også nevnes at Digital Impuls har bygd med 3200Mhz minne. De har brukt litt mindre penger på skjermkort, og har derfor hatt rom til å levere bedre på alle andre områder.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

En test der det i utgangspunktet er grafikk-kortet som avgjør utfallet? Eller var er noe annet jeg ikke skjønte kanskje..for når konklusjonen viser 2 bra og 3 svært bra på en maskin de andre ikke overgår på annet enn nettopp grafikk-kort så vet jeg hva jeg ville prøvd meg på først....

Lenke til kommentar

Er 15000,- i kategorien svindyrt bygg etter din mening? For å svare på spørsmålet ditt. Ja, dyrere minne er nettopp dyrere, uavhengig av hva andre komponenter måtte koste. Kan også nevnes at Digital Impuls har bygd med 3200Mhz minne. De har brukt litt mindre penger på skjermkort, og har derfor hatt rom til å levere bedre på alle andre områder.

Nope. Tenker mer 20k pluss

 

Bare sjekk minnehastigheten på disse pcene: https://www.komplett.no/category/11106/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-xtreme?nlevel=10723%C2%A710306%C2%A711106&sort=Price%3ADESCENDING

 

Enten tror komplett at 2666hz er det høyeste som gir forskjell i ytelse, eller så ligger det noe mer bak. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

DI leverer en PC med en i5 9600K - K betyr at den kan overklokkes.
DI leverer en PC med et hovedkort som IKKE støtter overklokking.
DI leverer en PC med RAM som har en frekvens på 3200 Mhz.
DI leverer en PC med hovedkort som støtter RAM-hastighet opp til 2666 Mhz.

Har de i det hele tatt peiling?

Bytt ut i5 9600K med en i7 8700
Bytt ut 3200 Mhz RAM med 2666 Mhz
Bytt ut 1 TB M.2 SSD med 256 GB SSD + 1 TB HDD

Voila, plutselig så har du en enda bedre gaming pc hvor valget av komponenter gir mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DI leverer en PC med en i5 9600K - K betyr at den kan overklokkes.

DI leverer en PC med et hovedkort som IKKE støtter overklokking.

DI leverer en PC med RAM som har en frekvens på 3200 Mhz.

DI leverer en PC med hovedkort som støtter RAM-hastighet opp til 2666 Mhz.

 

Har de i det hele tatt peiling?

 

Bytt ut i5 9600K med en i7 8700

Bytt ut 3200 Mhz RAM med 2666 Mhz

Bytt ut 1 TB M.2 SSD med 256 GB SSD + 1 TB HDD

 

Voila, plutselig så har du en enda bedre gaming pc hvor valget av komponenter gir mening.

Her er det du som ikke har peiling. 9600k er en del billigere enn 8700, hvor 9600k har ca 5% bedre SC performance, og ca 7% bedre QC performance. Og forskjell i pris er ca 700kr (prisjakt.no) i 9600k’s favør. Hvorfor i alle dager skulle de bygge med 8700 da? Du ville byttet ut 1TB SSD med 256GB SSD og 1TB HDD? Det er jo en stor nedgradering, og en mye dårligere løsning. HDD er bare bra for en ting, og det er kald lagring. De fleste har bruk for mer enn 256GB SSD for lagring av OS, spill og programmer. At spill i dag bruker 50GB er ikke uvanlig. Så da er det lett å skjønne at 256GB ikke vil vare veldig lenge.

 

Det eneste jeg kan gi deg rett på er minne. Liten vits som du sier med 3200 Mhz minne på ett hovedkort som bare støtter opp til 2666 Mhz. Som egentlig er en ganske betydelig tabbe. Tilsvarende minne i 2666Mhz koster ca 500kr mindre (prisjakt.no). Crucial Ballistix Sport 16GB DDR4 3200Mhz Vs 2666Mhz. Det er penger som f.eks kunne blitt brukt på ett Z390 hovedkort, eller en ekstra lagringsdisk.

 

Kilde 8700 vs 9600k

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700-vs-Intel-Core-i5-9600K/3940vs4031

Endret av Kron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan gi deg rett på er minne. Liten vits som du sier med 3200 Mhz minne på ett hovedkort som bare støtter opp til 2666 Mhz. Som egentlig er en ganske betydelig tabbe. Tilsvarende minne i 2666Mhz koster ca 500kr mindre (prisjakt.no). Crucial Ballistix Sport 16GB DDR4 3200Mhz Vs 2666Mhz. Det er penger som f.eks kunne blitt brukt på ett Z390 hovedkort, eller en ekstra lagringsdisk.

 

 

Vil bare skyte inn at 3200Mhz kostet typ 14 kroner mer enn 2666Mhz brikker for oss, så da slang vi like godt på 3200Mhz selv om det er "ubrukelig" på det hovedkortet. I tilfelle noen ville oppgradere i fremtiden eller ta med brikkene over på en ny maskin.

 

Mer enn det har jeg ikke tenkt til å forsvare eget produkt ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan gi deg rett på er minne. Liten vits som du sier med 3200 Mhz minne på ett hovedkort som bare støtter opp til 2666 Mhz. Som egentlig er en ganske betydelig tabbe. Tilsvarende minne i 2666Mhz koster ca 500kr mindre (prisjakt.no). Crucial Ballistix Sport 16GB DDR4 3200Mhz Vs 2666Mhz. Det er penger som f.eks kunne blitt brukt på ett Z390 hovedkort, eller en ekstra lagringsdisk.

Du kan faktisk bruke et 3000MHz minne på det hovedkortet. Rask titt på QVL finner du f.eks:

G-Skill F4-3000C15Q-16GRR

 

Stor antall 3000MHz minne på lista.

Lenke til kommentar

Du kan faktisk bruke et 3000MHz minne på det hovedkortet. Rask titt på QVL finner du f.eks:

G-Skill F4-3000C15Q-16GRR

 

Stor antall 3000MHz minne på lista.

 

Det har vel ikke vært noen uenighet om at minne med høyere hastighet, ikke kan brukes på dette hovedkortet. Poenget er at de får hastigheten begrenset til 2666Mhz.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Det har vel ikke vært noen uenighet om at minne med høyere hastighet, ikke kan brukes på dette hovedkortet. Poenget er at de får hastigheten begrenset til 2666Mhz.

Ingen aning, manualen til hovedkortet sier max 2666MHz. Men QVL sier de har testet det minne på det aktualle hovedkortet til 3000MHz. Så da antar jeg at man er ikke helt begrenset til 2666MHz.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei,

Vil først og fremst gi dere i Tek.no kompliment for utfyllende tester, gode forklaringer og skildringer av produktene og bra oppsummeringer for resultatene.

Det settes stor pris på.

 

Har dere planer om å kjøre en liknende test igjen, i nærmeste fremtid?

Lysten på en oppgradering av gaming-pc er stor, men alt jeg vet er det mye som har skjedd på denne fronten siden april.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei,

Vil først og fremst gi dere i Tek.no kompliment for utfyllende tester, gode forklaringer og skildringer av produktene og bra oppsummeringer for resultatene.

Det settes stor pris på.

 

Har dere planer om å kjøre en liknende test igjen, i nærmeste fremtid?

Lysten på en oppgradering av gaming-pc er stor, men alt jeg vet er det mye som har skjedd på denne fronten siden april.

 

Bumper denne. 

Lenke til kommentar

Hei,

Vil først og fremst gi dere i Tek.no kompliment for utfyllende tester, gode forklaringer og skildringer av produktene og bra oppsummeringer for resultatene.

Det settes stor pris på.

 

Har dere planer om å kjøre en liknende test igjen, i nærmeste fremtid?

Lysten på en oppgradering av gaming-pc er stor, men alt jeg vet er det mye som har skjedd på denne fronten siden april.

 

 

Bumper denne. 

Hei, det er best om man sender en epost om man lurer på noe rundt fremtidige artikler. Vi har ikke all verden med kapasitet til å overvåke gamle diskusjonstråder til artiklene våre. Men ettersom dette er noe mange lurer på og etterspør: 

Vi jobber med ny kåring av spill-PC til 15 000 kroner nå i november! Så med resultatet fra de forrige rundene våre friskt i minne kan det lønne seg å knipe igjen lommeboka litt til. 

 

(Takk for komplimentet! Hyggelig at testene våre settes pris på.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...