Gå til innhold

Skattemeldingen - fordele gjeldsrenter på ektefelle, må både renter og gjeld fordeles?


Anbefalte innlegg

Hei,

da jeg er hovedlånetager er det jeg som har fått pkt. 3.3.1/4.8.1 utfylt i min Skattemelding, min kone har ikke fått dette utfylt. 

 

Jeg forstår det ikke har noe å si for total skatt, men det blir litt enklere for oss å fordele skatt til gode/restskatt mellom oss. 

 

Jeg ønsker altså å dele rentefradraget i 3.3.1 på oss begge. Om vi sier at det står 50.000 på min Skattemelding og intet på min kones, regner jeg med at jeg må endre til 25.000 hos meg og endre til 25.000 hos min kone. Men hva med gjelden? Må denne også da deles i to, da rentene jo er tilkommet grunnet denne gjelden? Om vi sier totalgjeld er 2.000.000, må jeg da skrive 1.000.000 hos meg og 1.000.000 hos min kone? Eller kan denne stå som den er (e.g. 2.000.000 hos meg og intet hos min kone)?

 

Spm. 2)

Og hvordan avrunding følger vanlige regler? Altså blir 50.935,5 --> 50.036 i alle poster, uavhengig om det er e.g. renter, formue, gjeld eller inntekt?

 

Takk for svar =)

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Mellom ektefeller kan man fordele kostnader og gjeld uavhengig av hverandre. Samboere må fordele begge deler eller ingen av delene.

 

2) Med mindre den enkelte konkrete skatteregel sier noe annet skal beløp avrundes til nærmeste hele krone, uavhengig av hvor posten er i skattemeldingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...