Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatningsansvarlig leietaker?


Anbefalte innlegg

Tidligere samboer gjorde skadeverk på inventar i en leilighet som vi bodde sammen i. Leiekontrakten sto på kun meg, men huseier var klar over at det var 2 personer som "leide" leiligheten. Skadeverket oppsto nesten umiddelbart etter jeg kastet h*n ut. Det var en dramatisk hendelse, der forholdet ble anmeldt. Huseier har også anmeldt Skadeverket og vedkommende det gjelder for å få erstattet skadene.

 

Like etter det skjedde og jeg hadde anmeldt forholdet fikk jeg en sms fra huseier. Huseier ønsket at jeg skulle betale han erstatning for egenandelen som han må ut med pga Skadeverket som er gjort. Skadeverket ble aldri taksert av huseier eller noen andre. Huseier bor i en annen kommune og er vanskelig å komme i kontakt med. I forbindelse med hendelsen var jeg i kontakt med politiet og fylkesadvokaten(?)

 

Politiet og advokaten mener jeg ikke skal erstatte det som ble utført av skader, da de ikke ble utført av meg. Jeg vet at jeg som leietaker har ansvar for å holde eiendommen i orden, derfor blir jeg litt usikker på det som jeg har blitt fortalt av politi etc. Rett etter jeg fikk sms av huseier spurte jeg politiet om det, da jeg ikke har så mye peiling på lovverket. Har lest på husleieloven, men syntes det er litt vanskelig å forstå alt som står der. Er ung og ganske ny i dette med å leie bolig!

 

Politiet tok da selv kontakt med huseier og forklarte han at jeg ikke skal betale erstatning da huseier allerede har anmeldt og ønsker å kreve penger fra en annen person. Huseier mente uansett at jeg skulle betale egenandelen på forsikringen hans midlertidig frem til at saken går igjennom og han får erstatning for skadene.

 

Jeg har ikke hørt noe mer fra huseier om erstatningskrav etter at han snakket med politiet. Det har gått over 1 år nå, og det er frustrerende å ikke vite hva som blir å skje... Huseier har ikke fikset skadene som har blitt gjort enda. Har prøvd å ringe han flere ganger for å ha en dialog om det som har skjedd, fordi jeg ønsker svar på hva som blir å skje videre ifht erstatning. Hver gang jeg spør om når skadene evt skal bli fikset så sier han bare at saken om anmeldelse ikke er ferdig behandlet...

 

Er det noen så vet noe om lovene og reglene rundt dette? Har prøvd å poste dette innlegget på flere forum. Har fått til svar at jeg er ansvarlig for å erstatte skadene, men blir somsagt usikker når politiet og advokaten har sagt noe annet...

 

På forhånd tusen takk, og beklager hvis dette ble et litt rotete innlegg :D Hvis noe er veldig uklart så bare spør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer nok an på kontrakten dere har skrevet, men vil nok tro at leietaker vil være ansvarlig for skader ovenfor huseier, også dersom skadene er utført av tredjepart?

Takk for svar! Dersom det er tilfellet vil det jo være naturlig av huseier å taksere skadene i det minste? Syntes det er litt rart at dette ikke har blitt gjort enda.. Uansett utfall skulle en tro at man først og fremst må ha en sum å gå ut ifra?

Lenke til kommentar

Du står som leier av leiligheten, og en annen person som er kastet ut gjør hærverk.

 

Jeg skjønner at eier vil at du skal betale for det, men jeg ser ingen grunn til at du er ansvarlig for å fikse/betale for skadene. Jeg vil tro det er huseier som må gå til konfliktrådet mot han som gjorde hærverk.

Lenke til kommentar

Jeg skulle nå også tro at det er du som leietaker som er ansvarlig ovenfor huseier og må kompensere ham for så å kreve inn summen fra den som utførte skadeverket.

 

Det er nok du som tar på deg ansvaret når du tar opp andre i husstanden. Dette kan ikke utleier legge seg opp i.

 

Jeg antar at du selv har dokumentert skadene slik at du selv kan få vurdert omfanget av utbedringen ved hjelp av takstmann eller annen fagmann.

Han må nok fremlegge et krav med dokumentasjon mot deg før du evt kan ta stilling til det.

Når det kommer må du vurdere hvorvidt kostnadene han kommer med er realistiske i forhold til skaden som er utført og hvorvidt manglende tiltak fra hans side har forverret tilstanden.

 

Et annet punkt er foreldelse av kravet (ditt mot den som utførte skadeverket).

Jeg regner med at ts kan fremlegge krav mot den når som helst, sålenge det er innenfor 3 år fra dagen det skjedde? (+ - tillegg dersom kravet er avhengig av takst fra utleier?)

Lenke til kommentar

Sakens kjerne skulle jeg tro er dette:

 

"Politiet tok da selv kontakt med huseier og forklarte han at jeg ikke skal betale erstatning da huseier allerede har anmeldt og ønsker å kreve penger fra en annen person."

Ja. Har somsagt ikke hørt noe mer fra huseier om erstatning. Han ønsker heller ikke å fikse det i huset som er ødelagt, før har får erstatning fra anmeldelse eller forliksrådet.. Uansett om huseier ikke har tatt det opp mer så aner jeg ikke hva han tenker eller hvilket utfall dette kan få. Dersom anmeldelsen blir henlagt eller erstatningen blir avvist, så vil jeg være forberedt på hva jeg kan forvente :)

 

Har prøvd å kontakte han utallige ganger for å få vite mer. Men han sier bare at vi skal vente å se hvilket utfall anmeldelsen osv får først... Kjenner jeg blir skikkelig stresset av og ikke vite noe D:

Lenke til kommentar

Er det snakk om en stol som er ødelagt eller hvor omfattende er skadene?

 

edit: Driver selv endel med utleie og kan si at jeg hadde ikke henvendt meg om erstatning/reperasjon

fra noen som helst andre enn personen som har signert leiekontrakten. Hvem som har gjort skaden(e)

hadde for min del vært likegyldig. Tar derfor alltid bilder av leiligheten/inventaret ved innflytt og utflytt.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Mange "luringer" i denne tråden ...

 

 

Trådstarter har sannsynligvis skrevet under på en husleiekontrakt, og disse pleier å være ganske klare på at leietaker er ansvarlig for nettopp slike skader som beskrives her.

 

Nå er det likevel noen paragrafer i husleieloven som sier at leieren ikke er ansvarlig for skade påført husrommet av andre, men jeg tviler på at det gjelder en samboer trådstarter selv har tatt inn.

 

Hva politiet mener er nok helt irrelevant, det er loven og kontrakten som er skrevet som gjelder, og det er nok en viss sannsynlighet for at trådstarter uansett er ansvarlig for skader på husrommet.

 

Det som er helt sikkert er vel at det vil fremstå urimelig at trådstarter skal ha få lavere husleie fordi trådstarter selv har tatt inn en samboer som har skadet husrommet, eller at huseieren skal måtte dekke skadene.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Trådstarter har sannsynligvis skrevet under på en husleiekontrakt, og disse pleier å være ganske klare på at leietaker er ansvarlig for nettopp slike skader som beskrives her.

Riktig. Men du kan ikke rette to krav for én hendelse. Det er hva huseier forsøker å gjøre når huseier retter krav mot skadevolder (den utkastede), og samtidig leietaker. Det er selvfølgelig feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det snakk om en stol som er ødelagt eller hvor omfattende er skadene?

 

edit: Driver selv endel med utleie og kan si at jeg hadde ikke henvendt meg om erstatning/reperasjon

fra noen som helst andre enn personen som har signert leiekontrakten. Hvem som har gjort skaden(e)

hadde for min del vært likegyldig. Tar derfor alltid bilder av leiligheten/inventaret ved innflytt og utflytt.

Hei og takk for svar. Skadene gjelder i hovedsak dører som er ødelagt, så ingen møbler :) Det er flere dører som har skader på seg, og der er ikke snakk om småskader. Dørene henger fortsatt fast, men de er ganske ødelagte, og må såklart byttes ut. Dette gjelder forsåvidt ytterdøren også, der vinduet er knust. Samt bulker i døren til sikringsskapet. Har selv innbo forsikring som dekker løsøre, men ikke annen type erstatning.

 

Det var huseier som først og fremst anmeldte forholdet, for å få erstatning. Dette gjorde han forsåvidt og før han snakket om å kreve penger hos meg.

Lenke til kommentar

Mange "luringer" i denne tråden og med luringer så mener jeg utleiere siden de er på utleiers side, selv når politiet har sagt at leier/TS ikke er ansvarlig for skaden

 

Lurer litt på hva skaden er og om det kanskje TS har rett på lavere månedlig leie

Takk for svar!

 

Skadene er på div inventar i huset. I all hovedsak er det flere dører som er skadet, som må byttes helt ut - inkludert hvertfall vinduet på ytterdøren. Ytterdøren er generelt i dårlig stand, noe den var da jeg flyttet inn. Det ble selvfølgelig og varslet ifra om ikke så lenge etter jeg flyttet inn i leiligheten, der jeg ba om å få døren skiftet da håndtaket stadig vekk faller av og er nesten nødt å låse den hver gang slik at den ikke går opp.

 

Kan og nevne at huseier gjentatte ganger har fått informasjon om diverse feil/mangler i leiligheten. Når jeg flyttet inn hadde de forrige leietakerne teipet dusjhodet og dusjslange med gaffateip.. Gikk ikke ann å bruke den da vannet sprutet ut i alle retninger. Jeg selv måtte tilslutt ta initiativet til å bytte ut slangen, siden jeg hadde sakt ifra om det og den aldri ble byttet ut.. Dusjen var i dårlig stand generelt når jeg flyttet inn og hjulene dusjkabinettet veldig trege og krunglete. Det gikk ikke lang tid før den ene døren nesten falt av. Igjen ga jeg jo da beskjed til huseier, men ingenting blir gjort. Har klart å overleve med dusjen til nå, men det skal jo ikke være sånn. Det går ikke ann å lukke døren ordentlig igjen engang.. Har sikkert sendt godt over 5 mld ihvertfall kun pga dusjen, han sier han skal ta seg av det - men det blir med det.

Lenke til kommentar

Trådstarter har sannsynligvis skrevet under på en husleiekontrakt, og disse pleier å være ganske klare på at leietaker er ansvarlig for nettopp slike skader som beskrives her.

 

Nå er det likevel noen paragrafer i husleieloven som sier at leieren ikke er ansvarlig for skade påført husrommet av andre, men jeg tviler på at det gjelder en samboer trådstarter selv har tatt inn.

 

Hva politiet mener er nok helt irrelevant, det er loven og kontrakten som er skrevet som gjelder, og det er nok en viss sannsynlighet for at trådstarter uansett er ansvarlig for skader på husrommet.

Det som er helt sikkert er vel at det vil fremstå urimelig at trådstarter skal ha få lavere husleie fordi trådstarter selv har tatt inn en samboer som har skadet husrommet, eller at huseieren skal måtte dekke skadene.

Takk igjen, og jeg setter pris på tilbakemeldingen. Vil bare ha det klart at jeg ikke direkte ønsker å fraskrive meg ansvar for det som har skjedd , dersom det har seg slik at jeg skal stilles til ansvar for skadene. Dersom det blir utfallet er det helt greit!

 

Har forståelse for at jeg har et ansvar som leietaker - og at eiendommen skal iveretas.

 

Det som gjør meg forvirret er at huseier først har anmeldt vedkommende som utførte skadene (for å få erstatning.) og etter det ønsker han at jeg skal "midlertidig" betale egenandelen hans på forsikringen.

 

Det er viktig for meg å vite hvor jeg står i denne saken og hva jeg kan forvente, ettersom at huseier ikke er lett å kommunisere med. Jeg har prøvd å spørre han mange ganger om hvordan det blir med det hele, og han kan ikke gi meg et sikkert svar da saken ikke er behandlet.

 

I forhold til det du skriver om at

 

"Det som er helt sikkert er vel at det vil fremstå urimelig at trådstarter skal ha få lavere husleie fordi trådstarter selv har tatt inn en samboer som har skadet husrommet"

 

Jeg syntes det er litt bastant å si at man ikke har krav på lavere husleie, uansett om det ikke var det jeg lurte på. Har forsåvidt betalt samme husleie hele perioden etter det skjedde, noe som jeg egentlig syntes er litt feil?

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så må du heller sende kravet videre til hun som ødelagte og at det i bunn og grunn er du som er ansvarlig ovenfor utleier siden du står som leietager og har frivillig slippet henne inn. Når man leier så er det ikke slik at utleier kan nekte en som leier besøk eller være sammen med noen.

 

 

Men siden utleier har anmeldt henne kan jo være til din fordel, 

Lenke til kommentar

Riktig. Men du kan ikke rette to krav for én hendelse. Det er hva huseier forsøker å gjøre når huseier retter krav mot skadevolder (den utkastede), og samtidig leietaker. Det er selvfølgelig feil.

 

I teorien har man en rettslig mulighet til å holde begge to solidarisk ansvarlig, slik at kravet kan rettes mot begge, men selvfølgelig ikke kreve dobbelt betalt.

 

I dette tilfellet spørs det nok om ikke huseier bør rette kravet mot leietaker, som er ansvarlig for husrommet, så må leietaker igjen kreve regress fra skadevolder.

 

Jeg antar @Krikkert er den rette til å svare på akkurat hvordan det stiller seg juridisk ?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...