Gå til innhold

Gi opp jobb søking?


Anbefalte innlegg

Jeg er ferdigutdannet med IT og Informasjonssystem bachelor og leter etter en jobb, Jeg har lett etter jobb siden 2018 Juni og har fått nei hele veien.

 

Er det bare gi faen i å søke jobb som Utvikler ettersom jeg ikke får jobb og bare finne på noe annet?

 

Motivasjonen min er snart helt drept,ettersom alle klassekameratene mine har sett ut til å fått seg jobb

Endret av Workman94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jobb å få innen IT i Norge, du må bare fortsette å søke, selv om det kan være kjedelig å få avslag. 

 

Hva er sannsynligheten for at du får jobben du ønsker hvis du slutter å søke? Praktisk talt 0. 

 

Før eller siden vil du sende inn en søknad til en bedrift som leter etter en medarbeider med akkurat din utdanning og egenskaper. 

 

Visste du at Thomas Edison forsøkte og feilet over 9000 ganger før han klarte å lage en lyspære som kunne bli en kommersiell suskess? Han hadde til slutt over 1000 patenter til sitt navn. Hva hadde skjedd med ham om han hadde gitt opp tidligere, mon tro?

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

en annet tips er å gå på jobbsøker kurs hvor man lærer å skrive jobbsøknader ordentlig. Spør din veileder i NAV om å bli med på jobbfokus (varer i flere uker og enn lærer å skrive søknader fra bunn) jobbsøkerkurset DUJSK kan også være et alternativ.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Det er jobb å få innen IT i Norge, du må bare fortsette å søke, selv om det kan være kjedelig å få avslag. 

 

Hva er sannsynligheten for at du får jobben du ønsker hvis du slutter å søke? Praktisk talt 0. 

 

Før eller siden vil du sende inn en søknad til en bedrift som leter etter en medarbeider med akkurat din utdanning og egenskaper. 

 

Visste du at Thomas Edison forsøkte og feilet over 9000 ganger før han klarte å lage en lyspære som kunne bli en kommersiell suskess? Han hadde til slutt over 1000 patenter til sitt navn. Hva hadde skjedd med ham om han hadde gitt opp tidligere, mon tro?

Dette vare mer motiverende enn jeg trodde det kom til å være. Takk :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er svært god markedet for IT-folk nå. Arbeidsmarkedet skriker etter folk, og flere bedrifter sliter med å få inn IT-folk.

 

 - Kan du faktisk programmere? Kan du lage ett sjakkspill uten problem? 

 - Hvor bor du? I Oslo er det svært enkelt å få jobb.

 - Hvilke karakterer har du? Sålenge du har normale karakter, gjennomsnitt +/- C så tror det være enkelt å få jobb,

Lenke til kommentar

Alle som er inne på arbeidsmarkedet har prøvd å komme seg inn en gang. Og det føles naturligvis usikkert og frustrerende så lenge man ikke får noe særlig med respons, og i hvert fall etter ti måneder, kan jeg tenke meg.

 

For ikke så lenge siden var jeg selv arbeidsledig og søkte jobb. Jeg fikk ikke et eneste intervju til noen av de jobbene jeg søkte på. Så ble jeg kontaktet av en representant for et selskap som etter hvert ga meg et interessant jobbtilbud.

 

En kompis av meg søkte på masse jobber i fjor uten noen respons i begynnelsen. Så endret han stilen på søknadene sine og hadde deretter mange intervjuer på kort tid. Et av selskapene han var på intervju hos, ga ham en annen jobb på samme nivå, men med høyere lønn enn den han hadde søkt på.

 

Hold motet oppe. I morgen kan være dagen det snur for deg.

 

Det sagt, er det selvfølgelig ikke dumt å vurdere om det er noe annet fornuftig du kan gjøre samtidig som du fortsetter å søke jobber. Selv om du ikke har jobb, må du unngå å være helt ledig. Så her er det nærliggende å foreslå at du undersøker om du kan ta noe mer utdannelse for å bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Det er jo bare å avbryte hvis du får et jobbtilbud underveis. Eller om du ikke bygger på med mer formell kompetanse, kan du som utvikler jobbe med egne prosjekter, holde deg oppdatert og fortsette å lære nye ting. Du bør i hvert fall finne en måte å aktivisere deg på og helst gjøre noe som er relevant for faget. Om ikke annet, er det i hvert fall et positivt signal til potensielle arbeidsgivere om at du er proaktiv og forsøker å bli bedre.

Lenke til kommentar

Det er svært god markedet for IT-folk nå. Arbeidsmarkedet skriker etter folk, og flere bedrifter sliter med å få inn IT-folk.

 

 - Kan du faktisk programmere? Kan du lage ett sjakkspill uten problem? 

 - Hvor bor du? I Oslo er det svært enkelt å få jobb.

 - Hvilke karakterer har du? Sålenge du har normale karakter, gjennomsnitt +/- C så tror det være enkelt å få jobb,

Jeg bor i Oslo og har ca C i snitt,litt over. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for meg :/

Lenke til kommentar

Utdannelse er ikke alltid det samme som kompetanse, nå vet ikke jeg hva du ønsker å jobbe med, men å være aktiv innen faget selv om du ikke jobber kan være en fordel.

Er selv svært aktiv og deltar i åpne prosjekter på Github og andre steder, svarer på ting på Stack Overflow osv, og selv med null utdannelse kommer det jobbtilbud omtrent hver eneste uke, kun fordi arbeidsgivere ser at man faktisk vet hva man driver med.

Lenke til kommentar

Utdannelse er ikke alltid det samme som kompetanse, nå vet ikke jeg hva du ønsker å jobbe med, men å være aktiv innen faget selv om du ikke jobber kan være en fordel.

 

Er selv svært aktiv og deltar i åpne prosjekter på Github og andre steder, svarer på ting på Stack Overflow osv, og selv med null utdannelse kommer det jobbtilbud omtrent hver eneste uke, kun fordi arbeidsgivere ser at man faktisk vet hva man driver med.

Er ikke SUPER engasjert men blir mer og mer engasjert mer jeg driver med det fordi jeg ser mulighetene. Driver å har 30 Days of Javascript akkurat nå så tenker jeg å begynne å anvende det litt mer utenfor disse "turtorialenee"

Lenke til kommentar

Er ikke SUPER engasjert men blir mer og mer engasjert mer jeg driver med det fordi jeg ser mulighetene. Driver å har 30 Days of Javascript akkurat nå så tenker jeg å begynne å anvende det litt mer utenfor disse "turtorialenee"

 

Hvor mange søknader har du sendt? Hvor mange intervjuer har du vært på? Har du kommet til 2.gangsintervju?

 

Mulig årsak til at du ikke får jobb:

 

- Mangler faglig kompetanse f.eks. Ikke flink nok til å programmere.

- Dårlig personlige egenskaper (sosial kompetanse)

- Har ikke lært deg om hvordan man skal svare på intervjuspørsmål (f.eks. hva er dine svake sider ?)

 

Det er som sagt, kritisk mangel på IT-folk i Oslo. Såpass ille at folk uten utdanning blir ansatt!

 

Jeg vil anbefale at du tar mastergrad, da er det ikke nødvendig å kunne programmere for å jobbe i IT-bransjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er meint for å være konstruktivt, og treng heller ikkje å være tilfelle for deg. Typiske grunnar til at det er vanskeleg å kome seg gjennom fyrste nålauge og få jobbintervju er;

-Dårlig språk i CV eller søknad

-For svak søknad

-Feil oppsett av CV

-Søker på feil type stillingar for ein nyutdanna utan yrkeserfaring.

 

Mykje av dette kan du få vekk ved å ta jobbsøkerkurs gjennom NAV eller fagforeining (finnes også private aktørar). Alternativt få hjelp av ein venn som kan sjå over søknaden din med eit kritisk blikk.

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å lage noe(web side, app e.l) fra start til slutt og helst publisere det på appstore eller web. Finn teknologier du liker å jobbe med, og lage noe.

 

Det viser gjennomføringsevne utenom skolen og at du er motivert.

Endret av Dangle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg bor i Oslo og har ca C i snitt,litt over. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for meg :/

 

Ofte handler det også om kompetanse. Som regel må nyutdannede også læres opp på ett eller annet vis, så dermed er det billigere å ansette noen som allerede har lengre farts tid. 

 

Jeg vil si som flere her å forsette å søke. Du kommer sikkert til å finne den en jobb en eller annen dag. Men virkeligheten er dessverre mye tøffere enn det man blir fortalt når man begynner med prosessen.

 

Håper du finner en jobb etterhvert. Om ikke er det jo også mulig å starte for seg selv. Dette er dog en prosess som er vanskelig da du må ha økonomiske ressurser, da det koster å bo og leve. 

 

Det er også forresten en ide å lage en digital portefølje, kanskje lage noe som du kan vise til som du har utviklet? Det å gå tomhendt til et intervju er ikke alltid en god ide. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...