Gå til innhold

Kjøpt R6 kabinett, usikker på airflow.


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg et nytt kabinett som da ble "Fractal Design Define R6 Sort"

 

Er en case med "lukket" design som betyr ingen glass for og se innover, en mer stille innstilling jeg prøver meg på, det jeg er usikker på er hvordan viftene burde plasseres.

 

Planen har vært til nå og ha 2x 140mm vifter foran, 1 140mm vifte bak og 2 140mm vifter som radiator på toppen/taket av pcen. Vil 3x 140mm vifter være nok selv om 2x 140mm vifter blåser inn?

 

Usikker på om airflowen i pcen er god nok mtp at "kun" 2 vifter blåser inn mens 3 vifter blåser ut.

 

Prøvd og søke litt opp på det og diskutere med andre men sitter fortsatt igjen med om jeg burde ha radiatoren til og blåse inn så det blir 4x 140mm som blåser luft inn og "kun" 1 140mm vifte til og blåse ut.

 

Hva tenker folket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange vil jo gjerne ha flere vifter som blåser inn enn ut, for å få overtrykk i kabinettet. Dette skal hjelpe med å redusere støv i kassa. Dette fungerer egentlig bare delvis - støv får man uansett.

 

Hva som er beste konfig på ditt kabinett vet jeg ikke. Jeg ville kanskje prøvd:

2x 140mm inn i front

1x 140mm inn i bunn (flytt den som står bak)

AIO'en du planlegger å kjøpe i topp som uttak. Plasser denne så lang bakover som mulig.

Benytte den åpne toppen til kabinettet (ikke deksel).

 

Kan legge til at AIO ikke er spesielt stille. For et stille bygg ville jeg sett på store luftkjølere, noctua eller bequiet. Jeg ville også sørget for å ha en PSU og et skjermkort som slår av viften når lasten er lav.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ha filter på alle vifter som blåser inn, og kjør med overtrykk for å hindre støv.

 

Det vil bli støv uansett ja men du halverer iallefall mengden med denne metoden.

 

Ved undertrykk så suger kabinettet inn støv i alle kriker og kroker som ikke har filter.

 

Husk at om skjermkortet ditt har radialkjøler som blåser ut så vil det og ha noe og si. Og om strømforsyningen din også bruker av samme lufta.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Anbefaler vifter med høyere statisk trykk der det er et støvfilter foran. Corsair ML140 PRO viftene er bra, så du kan ha 2 slike i front, og kanskje en i bunn av kabinettet. 3 slike til å dra kald luft inn. Eller du kan gå for 3 stk 120mm vifter i front + en 140mm i brunn. Av 120mm vifter så er Noctua sine NF-A12x25 PWM vifter veldig bra, men du må jo ha viftestyring på dem som mye annet. Så har du AIO i topp med vifter som blåser varm luft ut, samt den bak i kabinettet.

 

Et annet alternativ er å ha AIO i front (med ML140 PRO vifter på hvis det er en 280mm AIO, eller Noctua viftene hvis det er en 240mm AIO). Så har du 2 eller 3 vifter i topp som drar varm luft ut + den bak. Dette vil gi deg lavest CPU temps, men litt høyere GPU temps.

 

Et 3. alternativ hvis du heller bare går for en luftkjøler på CPU (som f.eks en Noctua D15S), er å ha 2 stk ML140 PRO vifter i front + den ene bak til å dra varm luft ut. Eller 3 slike Noctua vifter i front + den bak.

 

Uansett hva du velger, så anbefaler jeg vifter med høyt statisk trykk foran i kabinettet der støvfilteret er, og eventuellt i bunn da hvis du skal ha vifte der også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...