Gå til innhold

Prins Harry mener Fortnite burde vært forbudt


Anbefalte innlegg

Foreslår å forby alt. Det er nok det tryggeste. /s

 

Eller involver deg i hva ungene driver med, sett forventninger og begrensinger om det trengs. Men prøv å forstå hvor appellen ligger, og bli enige om hva som er en fornuftig tidsbruk.

 

Når jeg vokste opp var det nok mer lek ute, men vi kunne også bruke mange timer med tv-spill, actionfigurer, bøker, tegneserier, rollespill osv. Det ble folk av de fleste av oss, og det tror jeg det blir av ungene i dag og. Men foreldrene må involvere seg mer. Og selv finne ut hvor grensene skal gå.

 

Skal vi begynne å forby spill som Fortnite går det med mye i dragsuget...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Nå som jeg selv har blitt pappa så ser jeg at tid er noe av det viktigste du investere i når det gjelder dine egne barn. Involver deg i interessene til barna så har du også kontroll på hva som skjer med med neste generasjon.

And we have a winner. Barneoppdragelse.

Lenke til kommentar

Helt enig med prinsen her. Fortnite er det mest hjernedøde, ensformige, kjedligste spillet jeg noen gang har vært borti.

Du kan ikke ha spillt mye, er langt ifra det mest hjernedøde og ensformige spillet som er på markedet. Trenger ikke se lenger enn flere i samme sjanger. Kjedeligste stemmer sikkert da det er personlige preferanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med prinsen her. Fortnite er det mest hjernedøde, ensformige, kjedligste spillet jeg noen gang har vært borti.

 

Bortskjemt du!

 

...eller bare flink til å velge spill.

 

Kjedelig er opp til hver enkelt å bestemme. Men Hjernedød og ensformig? Jeg har så mange timer med et 2d motorsykkelspill (hvor plasseringen av musa bestemte hvor mye gass en gav). Rgn lagde nye "brett". Kunne kjøre ghost med sine egne tider. Det var ensformig det, men døtte hvor underholdende for meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva gjør spillet med barna?

Så mye at jeg ikke gidder å liste opp alt.

 

Men jeg burde presisere at dette er barn som er fra alderen 8-10 og som ikke burde spille dette spillet.

 

Er mengden tid brukt på slike spill jeg bekymrer meg over.

For mange til at du kan nevne noe konkret. Jeg er overbevist.

 

Forskningen på spill, avhengighet og personlighetsproblemer er for dårlig til at jeg stoler på den. Det var nylig en reportasje om at spill er positivt, men den hadde mye av de samme problemene som de som sier at det er negativt. Vi har hørt i mange år at spill kommer til å gjøre oss voldelige, før spill ble utbredt så var det filmer, Dungeons and Dragons eller musikk. Mye av forskningen lider av at vi vil bekrefte en hypotese vi har og derfor velger vi ut på forhånd hvordan vi skal måle effekten slik at det er mest sannsynlig at vi får bekreftet det som stemmer overens med det vi vil vite.

 

Jeg kan fint finne noe som støtter mitt synspunkt på dette og si at du tar feil som er publisert i akademiske tidsskrifter. Jeg kan også finne noe som støtter det du sier. Jeg velger heller å si at jeg vil vente på bedre studier. Til den tid vil jeg likevel si at det er viktig med fysisk aktivitet fordi her er forskningen overveldende god så det er greit at både barn og voksne har jevnlig fysisk aktivitet, noe som de kan ha selv om de spiller eller har en stillesittende jobb.

 

Til slutt, det er helt greit at du har en mening, jeg har mange selv, men husk på, din mening er ikke fakta!

Kan du gi meg noen kilder på at spill er negativt der metoden er god?

Lenke til kommentar

Men skjønner at folk her bare er ute å forsvare spill, internett og sosiale medier og ikke se på de med litt kritiske øyne, så melder meg ut.

 

Å se ting med kritiske øyne er stort sett sunt, men å forby ting slik at de blir utilgjengelig for alle går litt for mye i en totalitær og dystopisk retning etter min mening. Og da synes jeg det stort sett er bra at den naturligste reaksjonen for mange er å sette seg på bakbena. Selv om man bør diskutere selve metodene for å sette seg på bakbena...

Lenke til kommentar

 

Når jeg ser hva spillet gjør med barna på skolen (er lærer) kan jeg nesten skjønne poenget hans. Håper kommende generasjoner med foreldre forstår hva ubegrenset tilgang til spill og internett gjør med barn. Foreldrene nå til dags har lite kunnskap.

 

Hva gjør spillet med barna?

Fortnite er som en aggressiv kreftsvulst som man ikke blir kvitt. Sønnen blir som en zombie med det spillet der. Så det er på tide med 1 stk mindre spiller herifra. Håper flere foreldre følger etter.

Lenke til kommentar

 

 

Når jeg ser hva spillet gjør med barna på skolen (er lærer) kan jeg nesten skjønne poenget hans. Håper kommende generasjoner med foreldre forstår hva ubegrenset tilgang til spill og internett gjør med barn. Foreldrene nå til dags har lite kunnskap.

 

Hva gjør spillet med barna?

Fortnite er som en aggressiv kreftsvulst som man ikke blir kvitt. Sønnen blir som en zombie med det spillet der. Så det er på tide med 1 stk mindre spiller herifra. Håper flere foreldre følger etter.

Kan brått være et tegn på konsentrasjonsvansker, eller til og med aspbergers/autisme.

Lenke til kommentar

For mange til at du kan nevne noe konkret. Jeg er overbevist.

 

Forskningen på spill, avhengighet og personlighetsproblemer er for dårlig til at jeg stoler på den. Det var nylig en reportasje om at spill er positivt, men den hadde mye av de samme problemene som de som sier at det er negativt. Vi har hørt i mange år at spill kommer til å gjøre oss voldelige, før spill ble utbredt så var det filmer, Dungeons and Dragons eller musikk. Mye av forskningen lider av at vi vil bekrefte en hypotese vi har og derfor velger vi ut på forhånd hvordan vi skal måle effekten slik at det er mest sannsynlig at vi får bekreftet det som stemmer overens med det vi vil vite.

 

Jeg kan fint finne noe som støtter mitt synspunkt på dette og si at du tar feil som er publisert i akademiske tidsskrifter. Jeg kan også finne noe som støtter det du sier. Jeg velger heller å si at jeg vil vente på bedre studier. Til den tid vil jeg likevel si at det er viktig med fysisk aktivitet fordi her er forskningen overveldende god så det er greit at både barn og voksne har jevnlig fysisk aktivitet, noe som de kan ha selv om de spiller eller har en stillesittende jobb.

 

Til slutt, det er helt greit at du har en mening, jeg har mange selv, men husk på, din mening er ikke fakta!

Kan du gi meg noen kilder på at spill er negativt der metoden er god?

 

Så tilfeldigvis denne via Reddit i går. 

https://www.psychologicalscience.org/news/releases/screen-time-even-before-bed-has-little-impact-on-teen-well-being.html

Har bare skumlest, men den understreker i grunn bare hva du nevner så vidt jeg kan se.

 

 

 

Data from more than 17,000 teenagers show little evidence of a relationship between screen time and well-being in adolescents. The study, published in Psychological Science, a journal of the Association for Psychological Science, casts doubt on the widely accepted notion that spending time online, gaming, or watching TV, especially before bedtime, can damage young people’s mental health.

“Implementing best practice statistical and methodological techniques we found little evidence for substantial negative associations between digital-screen engagement and adolescent well-being,” said Amy Orben, a Researcher at the Oxford Internet Institute (OII) and College Lecturer at the Queen’s College, University of Oxford.

 

Apropos voldelige spill var det for noen år siden en nyhetssak om en yngre mann som hadde drept en annen, hvor det ganske raskt viste seg at vedkommende spilte mye voldelige spill. Det fanget selvsagt media opp, som brukte det for alt det var verdt i hver eneste reportasje om saken. Men det viste seg at det hadde vært en misforståelse. Det var offeret som spilte mye voldelige spill, ikke drapsmannen...

Lenke til kommentar

Synes det er direkte tåpelig og ikke passende at Prins Harry sier noe slikt. Han har ikke kunnskap nok rundt dette til å uttale seg. Ikke passende en med han sin tittel.

 

Det sagt så er det nok liten tvil at Fortnite er et problem for mange barn og voksne. Men en kan ikke forby alt som en liten prosent har problem med. Det er like tåpelig som å si at alle biler skal bli sperret til 100 kmt pga det er mennesker som kjører for fort og med uheldige konsekvenser.

 

Det er kun en ting å skylde på og det er foreldrene. Ingen diskusjon. 

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...