Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Til tross for at området jeg bor i ikke var satt opp som støttet "sone" for Gbit nettvert; så klarte jeg etter et par telefoner overtale dem til å slå det på. Fungerer utmerket. Så må si at jeg generelt sett er veldig fornøyd med kundesupport hos Get akkurat nå (det har fungert relativt feilfritt i mange år; så har ikke hatt så mye å klage på ellers heller; med unntak av perioder med litt mystiske periodevis feil på Visat kanalene).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd du vel ikke har R&S®SFD DOCSIS® Signal Generator Signal generator for DOCSIS 3.1 downstream and upstream?

 

For er vel ingen modem med over gigabit ethernet foreløpig.

Så litt surt man ikke får hastigheten man betaler for.

 

Hva faen har en signalgenerator med dette å gjøre? Det er feilsøkingsutstyr, ikke CPE. Graver du frem det dyreste du finner med DOCSIS i navnet, og antar at det er det beste utstyret?

 

Forøvrig får man jo gigabit over gigabit ethernet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva faen har en signalgenerator med dette å gjøre? Det er feilsøkingsutstyr, ikke CPE. Graver du frem det dyreste du finner med DOCSIS i navnet, og antar at det er det beste utstyret?

 

Forøvrig får man jo gigabit over gigabit ethernet.

Du må gjerne komme med forslag hva beste utstyret er.

Så vidt jeg vet har ingen dosis 3.1 modem 2.5 gigabit ethernet en gang.

Riktignok kan man bruke 1 gigabit, men man får lavere hastighet en det tallene gir.

Så blir feil å kalle det gigabit\1000 når det er mere 940 mbit.

 

Blir jo som windows kaller 1 TB for 1024 gb.

Da det blir samme måte å regne rambrikker, på fordi ram\SSD må kunne deles med 4.

 

Vil gjerne høre testerfaringer med gigabit, får ikke testet det selv.

Men Get\altibox har vel problemet med å få full hastighet over tid.

Så spørmålet hvor mange brukere levrandøren tåler før ytelsen går ned.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva med denne?

 

I Thought it would be fun to do a speedtest and see how the Fastest speed product, delivered on Fiber from Waoo, compared to the fastest speed product on Coax (Copper) from Yousee. Both of these speeds have been available for more than 2 years as the top speeds for both companies in Denmark. This is interesting, and relevant to a lot of people who have got installed Fiber from Waoo. All installations in Denmark of Fiber is FTTH, so any speed could be delivered on Fiber. It is no secret that I think its a little disappointing, that the speeds on Fiber is not above or at least equal to what is offered on Coax. (Cable). Current price of the products are: Waoo 500/500 around $71/62 euro/£54/470 DKK. a month. Yousee 1000/500 around $83/73 euro/£64/550 DKK. a month. There is no need to make comment like "I got Gbit or higher on Fiber in DK or something like that", because sure you can get much faster speeds on Fiber in DK, but its not widely available to most of the country. Note to speedtests : speedtest.net have added a "Single-connection" option, which enable you to do a single threaded speedtest. The default "Multiple-connections" option that uses 32 threads at once, have been used on the speedtests I have done here.

 

Så usikkert hva telenor eller get hadde tatt for priser av 2 coaxlinjer.

Lenke til kommentar

Du må gjerne komme med forslag hva beste utstyret er.

Aner ikke, og bryr meg ikke. Alle norske ISPer jeg kjenner til leverer CPE som takler hastigheten de tilbyr. Så også for f.eks. Get og Canal Digital/Telenor.

 

Men jeg kan si med sikkerhet at en signalgenerator ikke er rett utstyr... Hverken prismessig eller funksjonsmessig.

Så vidt jeg vet har ingen dosis 3.1 modem 2.5 gigabit ethernet en gang.

Det er heller ingen norske ISPer som tilbyr >1Gb/s over DOCSIS uansett.

Riktignok kan man bruke 1 gigabit, men man får lavere hastighet en det tallene gir.

Så blir feil å kalle det gigabit\1000 når det er mere 940 mbit.

Nei, du har blitt forklart grunnen for dette før. Grunnen er overhead. 100Mb ethernet har samme prosentmessige overhead som GbE.

Blir jo som windows kaller 1 TB for 1024 gb.

Da det blir samme måte å regne rambrikker, på fordi ram\SSD må kunne deles med 4.

Det er i beste fall misforståelse. 4 har ingenting med saken å gjøre. To har noe med saken å gjøre.

Men Get\altibox har vel problemet med å få full hastighet over tid.

Hva baserer du dette på?

Så spørmålet hvor mange brukere levrandøren tåler før ytelsen går ned.

Alle ISPer overselger. Ingen brukere bruker all båndbredde samtidig. ISPer setter inn tiltak som CDN (f.eks. Netflix-noder i eget nett) for å redusere trafikk ut av eget nett.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når du kjører tester med for eksempel Speedtest er det en test som foregår over HTTP. Hvis man tar utgangspunkt i en Ethernet-frame vil den ha headers i tillegg til selve datadelen. Videre kjører man TCP som har sine headers og HTTP som har sine headers. Med andre ord, i tillegg til selve datadelen som overføres for å måle hastigheten, kommer det blant annet en del headers og kontrolltrafikk (SYN, ACK etc).

 

Noe av dette blir bakgrunnen for at Jumboframes kan gi bedre ytelse i et lokalnettverk - man får mindre overhead i form av bl.a. kontrolltrafikk og headers. Så at man oppnår f.eks. 960 Mbps i ren "payload" dataoverføring, betyr ikke at forbindelsen bare er 960 Mbps.

 

At man f.eks. med et 500 Mbps-abo faktisk får 500, eller kanskje litt mer, betyr ganske enkelt at hastigheten er datt til mer enn 500 Mbps.

 

Løsninger som Speedtest.net "gjør det enkelt", men man kunne brukt andre mer effektive protokoller enn HTTP om man skulle måle hastigheten. For eksempel også om man målte med UDP i stedet for TCP har det blitt mindre overhead: header for HTTP er 20 bytes, mens det er 8 bytes for UDP.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du må gjerne komme med forslag hva beste utstyret er.

Så vidt jeg vet har ingen dosis 3.1 modem 2.5 gigabit ethernet en gang.

Riktignok kan man bruke 1 gigabit, men man får lavere hastighet en det tallene gir.

Så blir feil å kalle det gigabit\1000 når det er mere 940 mbit.

 

Blir jo som windows kaller 1 TB for 1024 gb.

Da det blir samme måte å regne rambrikker, på fordi ram\SSD må kunne deles med 4.

 

Vil gjerne høre testerfaringer med gigabit, får ikke testet det selv.

Men Get\altibox har vel problemet med å få full hastighet over tid.

Så spørmålet hvor mange brukere levrandøren tåler før ytelsen går ned.

 

* Jo, det finnes Docsis 3.1-modem med 2,5 Gbps-port. 

* Nei, om det er 940 Mbps payload over HTTP kan fortsatt den totale overført datamengden svare opp med 1Gbps. Her kan man f.eks. se på båndbreddebruken på nettverkskort i stedet for hva f.eks. nettleseren klarer å motta (se eget innlegg om TCP, headers etc)

* Må kunne deles på fire? Stemmer ikke. I sin enkleste form: Du kan ha en SSD med én enkelt brikke, og du har SSD-er med tre brikker.

* Windows kaller 1 TB for 1024GB? https://en.wikipedia.org/wiki/Mebibyte

 

Finnes det 1 Gbps Eth-kontrollere som ikke klarer 1 Gbps? Helt klart! For en ruter kan det også handle om prosesseringsytelse også selv om selve grensesnittet skulle klare det. En rekke andre faktorer spiller også inn, men kort oppsummert: Hvis du f.eks. skal overføre et bilde på 1000 kB via internett er det i realiteten mer data enn 1000 kB som må overføres, og dette spiser av båndbredden tilgjengelig i et bredbåndsabonnement.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva faen har en signalgenerator med dette å gjøre? Det er feilsøkingsutstyr, ikke CPE. Graver du frem det dyreste du finner med DOCSIS i navnet, og antar at det er det beste utstyret?

 

Forøvrig får man jo gigabit over gigabit ethernet.

 

Strengt tatt er jo også et modem også en signalgenerator   ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Fikk testet Gets Gigabit-tilbud en periode her, siden vi har TV fra Get i borettslaget, får med kabelmodem "på kjøpet" og jeg liker å følge med på hva forskjellige leveranseformer er gode for.

 

Merket meg da at dette ser ganske likt ut 500/50-tilbudet jeg hadde fra Get for noen år siden, bare med dobbelt som mange kanaler i bruk nedstrøms. EuroDOCSIS 3.0 altså?

 

Modemet er klargjort for 3.1 men det virker ikke som Get har gjort noen store forandringer helt enda? 

 

Noen som har noe innsikt i hvordan det går med satsningen på DOCSIS 3.1 i Get og hvordan det rulles ut?

 

Det er jo mange år siden det ble hintet om symmetrisk båndbredde også - sist om 200/200 som først skulle realiseres som spesialprodukt for borettslag med avtale. Men så har det blitt helt stille igjen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke modem i fra Get kun rett i veggen men selv om jeg ikke får 1000 i ned hastighet så er jeg fornøyd

 

 

peedtest.png

Rett i veggen? Altså en installasjon med switch i fellesområder pg TP-kabel rett til hver bolig?

 

Fellesavtale med oppgradert grunnpakke? Lov å spørre hvor mye de tar for dette fra borettslag/sameie og hvor mye du selv betaler?

Endret av inside_446486
Lenke til kommentar

Stemmer  det sitter en switch i oppgangen hvor det går en kabel inn til vær leilighet og jeg har veldig kort avstand til den 

 

Ang målingen så bruker jeg windows sin speedtest app  men det er somregel altibox som gir best ut hastighet

 

Jeg bruker unifi utstyr mulig det har noe og si på bedre hastigheter.

 

På get sin hjemmeside står det 1299,-  men jeg betaler 799,-  ( det har jeg ingen problemer med og betale ) har hørt noe rykter om at prisene og hastighetene i grundpakka skal endres da vi egentlig ikke har mere en 10/10 gratis i den pakka 

Lenke til kommentar

Stemmer  det sitter en switch i oppgangen hvor det går en kabel inn til vær leilighet og jeg har veldig kort avstand til den 

 

Ang målingen så bruker jeg windows sin speedtest app  men det er somregel altibox som gir best ut hastighet

 

Jeg bruker unifi utstyr mulig det har noe og si på bedre hastigheter.

 

På get sin hjemmeside står det 1299,-  men jeg betaler 799,-  ( det har jeg ingen problemer med og betale ) har hørt noe rykter om at prisene og hastighetene i grundpakka skal endres da vi egentlig ikke har mere en 10/10 gratis i den pakka 

 

Takk  - dette er kanskje et nett som Get har overtatt fra noen de har kjøpt opp? De kjøpte vel tidligere opp et par aktører i Oslo-området med nett bl.a. på Romsås.

 

Ville vært interessant å vite hvor mye som ligger i fellesutgiftene hos dere og hva som inkluderes utover 10/10 internettaksess samt hvor mange boenheter som er dekket, samt evt. kontraktstid - mest for å lære hva Get totalt tar for symmetrisk Gigabit over Ethernet fremfor GPON sammenlignet med andre.

 

De bygger vel kun GPON-nett nå om dagen hvis de ruller ut fiber i nye borettslag - har ikke hørt at de bytter ut switchede nettverk noe mer i våre dager.  Vi har i dag et switchet nettverk fra Homenet men når kontraktsperioden er over kan jo Get være en aktuell kandidat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...