Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bedriften jeg jobbet i hadde ikke noe pensjonsordning.


Skribenten_

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet i en bedrift (AS) mellom 2000 og 2015. I disse tider prøver jeg å få litt kontroll på pensjon en og sendte så en mail til bedriften med spørsmål om hvilket pensjonsordning dem hadde den tiden jeg jobbet der. Jeg fikk en kort svar på at dem ikke hadde noe pensjonsordning. Jeg finner det litt merkelig, trodde alle bedrifter skulle sørge for pensjon hos sine ansatte. Betyr det isåfall at jeg har jobbet i 15 år uten noe pensjonsopptjening?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, bedriften tenker sannsynligvis på frivillige pensjonsordninger, slik som private forsikringer eller AvtaleFestet Pensjon.

Så fremt du har betalt skatt, og ikke jobbet svart i 15 år, så har du opptjent pensjonspoeng for de årene i Folketrygden, som er den pålagte pensjonsordningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du er over 20 år gammel og jobber over 20% stilling så skal arbeidsgiver ha pensjonsordning hvor du er inkludert. Denne skal minimum være på 2% av lønn over 1G. Loven ble innført med virkning fra 1. januar 2006.

 

(Alle detaljer fritt etter hukommelse.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, bedriften tenker sannsynligvis på frivillige pensjonsordninger, slik som private forsikringer eller AvtaleFestet Pensjon.

 

Så fremt du har betalt skatt, og ikke jobbet svart i 15 år, så har du opptjent pensjonspoeng for de årene i Folketrygden, som er den pålagte pensjonsordningen.

Tjenestepensjon fra arbeidsgiver ble vel obligatorisk i 2006?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...