Gå til innhold

Støre vil at Norge skal være først med utslippsfri sokkel - men vil ikke si når


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Vi ser dere. Vi forstår dere. Og vi tar utfordringen, sa han."

 

Trolig blir Støre og de andre på Stortinget presset fra skanse til skanse, og det holder ikke med politikerprat i lengden.

Det er 2 år til stortingsvalget, og det kommer til å være mange streiker for å få fart i overgangen til fornybar energi før den tid.

Vi har en fantastisk mulighet til å skape en industri, basert på fornybar energi, dersom vi utnytter mulighetene som ligger i kombinasjonen oppdrett og fornybar energi.

Det er så god inntjening i oppdrett for tiden at energiprisen kommer under 30 øre/kWh i et felles anlegg.

Hvorfor utfordre naturverninteressene ved å bygge på land når energien er billigere på havet?

Lenke til kommentar

Ein utsleppsfri sokkel kan heller ikkje produsere stort. Ikkje at det er noko poeng i gå for utsleppsfri heller, men snarare redusere utsleppa i den grad ein kan. Nye installasjonar er betre optimalisert for å redusere utslepp, spesielt ved bruk av landforsyning, men du kan ikkje berre fjerne utsleppa frå eksisterande felt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ein utsleppsfri sokkel kan heller ikkje produsere stort. Ikkje at det er noko poeng i gå for utsleppsfri heller, men snarare redusere utsleppa i den grad ein kan. Nye installasjonar er betre optimalisert for å redusere utslepp, spesielt ved bruk av landforsyning, men du kan ikkje berre fjerne utsleppa frå eksisterande felt.

Det er jo en ting, men hva er de reele tekniske utfordringene som man står ovenfor vis man faktisk kikker på dette?

Det er nok penger å tjene ved å redusere produksjonssvinnet, eller forbedre forsyningsikkerheten på noe vis.

Lenke til kommentar

Lett å love uten ord...

 

Slår meg imidlertid gang på gang hvor ekstremt nedlatende dette partiet er ovenfor de som har andre tanker i politikken enn de selv. Ikke det, greit å være uenig, men har alltid syntes at AP har vert mye verre enn nesten alle andre, kanskje med unntak av SV , når de kommenterer andres politikk. Da er det ikke måte på til svartmaling. Men der SV rett og slett er nedlatende på en nesten barnslig og og litt kunnskapsløs måte så finner jeg AP som kynisk kaldt beregnende og manipulerende for å nå sine maktesfaste mål.

 

Må imidlertid skyte inn at jeg finner mange lokal politikere i AP som meget dyktige folk og som folk jeg gjerne vil ha inn i lokalstyret, men det er noe ved det partiet som jeg rett og slett ikke stoler på når du nærmer deg maktens kjerne. Har tenkt at dette må være fordommer og tøv fra min side, men selv når jeg går inn for å være positiv til partiet så opplever jeg stadig vekk uttalelser og oppførsel ovenfor motpartene som grenser til det skammelige. For ikke å snakke om koblingen mot fagforeninger som bruker hele sin medlemsmasse som brekkjern for AP , selv de som er imot.

 

Og jeg som egentlig har mest til felles med ett parti viss ledelse ønsker å samarbeide med AP. Henger ikke på greip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... but why?

Hvorfor produsere energien på land og transportere energien ut offshore når det kan gjøres offshore med minst like høy effektivitet?
Offshore vil man ofte kunne benytte både varme og strøm fra generatorene, og man slipper tap i transportkabler.

Selv om man hadde brukt solceller og vindmøller til å lage strøm til plattformene ville det blitt mindre utslipp av å la de fornybare kildene erstatte kullkraft i det landbaserte kraftmarkedet, og heller la plattformer dure på med egenprodusert energi.

Dette er grønnmaling. Grønnmaling med blyholdig, giftig, neongrønn maling.

Endret av XIFXEGLO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

98% av utslippene fra olje og gass kommer jo fra forbrenningen, så det Store foreslår gir jo ingen mening.

Veldig godt poeng. :)

 

 

Jeg kan krydre det med et lite regnestykke.. I fjor var omtrent 2% av globalt nybilsalg elektrisk og salget av elbiler har de siste årene vokst 60% i året. Det siste tallet der er nesten absurd høyt..

 

Vi skal altså øke elbilproduksjonen med en faktor 50. Det vil ta ln(50)/ln(1,6) = 8,3 år!

 

 

Regnestykket er nok litt enkelt, til å begynne med så må *batteriproduksjonen* økes med mer enn en faktor 50 siden mange av bilene som selges i dag ikke er langrekkeviddebiler. Dessuten så vet vi jo at mange av de nødvendige råvarene finnes i begrensede mengder. På den andre siden så åpnes det nye gruver, eksisterende gruver utvides, gamle gruver gjenåpnes, raffineringskapasiteten utvides, batterifabrikker planlegges og bygges, alt i et rasende tempo. Dessuten forskes det på alle mulige aspekter på hvordan gjøre batterier bedre, billigere, bruke mindre kobolt osv.

 

 

I sum er jeg overbevist om at i 2030 vil over 95% av det globale nybilsalget være elektrisk. Hva vil det bety for det globale oljebehovet? Når vi diskuterer vår oljeproduksjon så har vi altså gående et veddemål på hvor lenge verden vil være interessert i å kjøpe olja vår når oljas største kunde bytter til fornybart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... I sum er jeg overbevist om at i 2030 vil over 95% av det globale nybilsalget være elektrisk ...

jo, da mangler du bare å endre fremdriftsteknologi på noen flymaskiner, ett og annet skip og litt tungtransport langs veiene så blir alle lykkelige; og vi kan fortsette akkurat som før.

 

Edit;

...og få brukbart strømnett i størstedelen av verden så folk får fyllt batteriene sine. Men, sånt blir vel småtterier.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Veldig godt poeng. :)

 

 

Jeg kan krydre det med et lite regnestykke.. I fjor var omtrent 2% av globalt nybilsalg elektrisk og salget av elbiler har de siste årene vokst 60% i året. Det siste tallet der er nesten absurd høyt..

 

Vi skal altså øke elbilproduksjonen med en faktor 50. Det vil ta ln(50)/ln(1,6) = 8,3 år!

 

 

Regnestykket er nok litt enkelt, til å begynne med så må *batteriproduksjonen* økes med mer enn en faktor 50 siden mange av bilene som selges i dag ikke er langrekkeviddebiler. Dessuten så vet vi jo at mange av de nødvendige råvarene finnes i begrensede mengder. På den andre siden så åpnes det nye gruver, eksisterende gruver utvides, gamle gruver gjenåpnes, raffineringskapasiteten utvides, batterifabrikker planlegges og bygges, alt i et rasende tempo. Dessuten forskes det på alle mulige aspekter på hvordan gjøre batterier bedre, billigere, bruke mindre kobolt osv.

 

 

I sum er jeg overbevist om at i 2030 vil over 95% av det globale nybilsalget være elektrisk. Hva vil det bety for det globale oljebehovet? Når vi diskuterer vår oljeproduksjon så har vi altså gående et veddemål på hvor lenge verden vil være interessert i å kjøpe olja vår når oljas største kunde bytter til fornybart.

Du kan ta det helt rolig. El bilene kommer til å øke verdens etterspørsel etter eletrisk kraft. Vi blir nok kvitt både olje og gass om dine spådommer slår til. Med mindre noen finner opp kald fusjon el.

Lenke til kommentar

Du kan ta det helt rolig. El bilene kommer til å øke verdens etterspørsel etter eletrisk kraft. Vi blir nok kvitt både olje og gass om dine spådommer slår til. Med mindre noen finner opp kald fusjon el.

Kald fusjon er bare vrøvl, men ITER er i full gang med konstruksjon av den første Tokamak reaktor som er så stor at den vil gi et energi overskudd. Siden og skape "solens forhold" i små skala er ikke veldig effektivt. Da bruker den gjerne mer energi enn den lager via fusjon. Må opp i skala litt.

 

Første plasma i 2025, deuterium-trituim operasjon i 2035.

 

Bare og kjøre på, fysikken er solid. Vi trenger bare penger for og gjøre det en virkelighet innen en bedre tidsramme en dagens investeringer i det. Nettopp fordi det er mye R&D som fortsatt må gjøres. R&D er ikke noe de private liker og drive med når det gjelder og være pioner på et område. Da det er mye penger og tid. Derfor det så si er alltid offentlig støtte/forskning som "kickstarter" nye områder.

 

USA og Russland var i rommet på 60 tallet, først nå er de private blitt interessert i det. Og uten den offentlige støtte og forskning som de gjorde for og utvikle ting som kunne ta dem til rommet, så hadde vel ikke de private vært interessert i det hele tatt selv i dag.

Lenke til kommentar

Det er jo veldig greit for Støre, som sitter på tysker-millionene sine og knapt betaler skatt.

Utslippsfri sokkel, uten å stort sett legge ned hele oljesektoren i Norge, er en utopi.

 

Det er ikke akkurat like greit for oss andre, som må finansiere de over 220 milliardene oljen bidrar med i statsbudsjettet hvert år nå, det er 85 000,- kroner mer i skatt for hver eneste nordmann i arbeidsfør alder.

Lenke til kommentar

jo, da mangler du bare å endre fremdriftsteknologi på noen flymaskiner, ett og annet skip og litt tungtransport langs veiene så blir alle lykkelige; og vi kan fortsette akkurat som før.

 

Edit;

...og få brukbart strømnett i størstedelen av verden så folk får fyllt batteriene sine. Men, sånt blir vel småtterier.

Nå nevnte jeg ikke fly, skip eller tungtransport men ok..

 

Å elektrifisere tungtransporten er allerede innenfor rekkevidde med de batteriene vi har i dag. Selv om de største utfordringene med batteriproduksjon i dag er pris og volum må vi nesten regne med at det kommer forbedringer innen energitetthet og da vil i det minste korte og middels lange flyruter samt kystnær skipstrafikk også være innen rekkevidde for elektrifisering.

 

Hva vi gjør med interkontinental fly- og skipstrafikk er ikke åpenbart i dag, kanskje vi bare lar dem fortsette som før. Hvis det er alt som er igjen av fossil energibruk kan vi muligens leve med det.

 

 

Hva strømnettet angår så kan jeg henvise til en annen fersk artikkel hvor man produserte solstrøm til NOK 0,19/kWh. Sleng noen batterier ved siden av dette og du har det strømnettet du trenger. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var et veldig vagt budskap fra Støre... Hva er det som skal bli utslippsfritt?

 

Om det er oljerigger/installasjoner = null problem (bare litt dyrt å gjennomføre).

 

Om det er alle skipene som trengs for å holde riggene i drift = mye, mye verre.

 

Det er jo slik i dag at det største utslippet kommer fra service-skipene (supplyskip, ankerhåndteringsskip, tankskip, seismikkskip, standbyskip, helikopter, hotellskip, installasjonsskip, dykkerskip osv.).

 

Om de hadde greid å elektrifisere alle disse skipene, da kan vi snakke om en skikkelig miljøeffekt.

 

Så jeg ser ikke for meg at Norge får en utslippsfri oljesektor, selv ikke i 2050.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...