Gå til innhold

Moralske verdier og borgerlønn


Anbefalte innlegg

Lurer du på hvordan dine moralske verdier kan påvirke ditt syn på økonomiske spørsmål?
En kort undersøkelse som handler om automatisering av samfunnet og borgerlønn kan gi deg svaret!

Som student i psykologi trenger jeg flere svar fra folk som identifiserer seg med høyresiden. Venstresiden må ikke være overrepresentert i slike undersøkelser ;)
I tillegg så kan du vinne et gavekort verdt 500 kr!

 

Undersøkelse tar omtrent 15 min å gjennomføre og er helt anonymt!

 

På forhånd, tusen takk for din deltakelse!

https://uitpsych.qualtrics.com/jfe/form/SV_8jqm4pAQmw53o6V?Q_Language=NO

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få inn robotene umiddelbart, er mitt synspunkt. Hva er vitsen med å tviholde på arbeidsplasser? Virker gammeldags. Fremtiden er helautomatisert. De som fremdeles vil jobbe får skape sin egen arbeidsplass. For eksempel innen musikk, kunst, eller dans.

 

Som forventet var jeg i konklusjonen både til venstre for venstresiden og til høyre for høyresiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Få inn robotene umiddelbart, er mitt synspunkt. Hva er vitsen med å tviholde på arbeidsplasser? Virker gammeldags. Fremtiden er helautomatisert. De som fremdeles vil jobbe får skape sin egen arbeidsplass. For eksempel innen musikk, kunst, eller dans.

 

Som forventet var jeg i konklusjonen både til venstre for venstresiden og til høyre for høyresiden.

Idle hands is the devils playground.

 

Og hvordan skal man holde befolkningen i sjakk hvis de ikke er slitne som faen etter jobb og holdes opptatte med shiny nye leker nå og da de får råd til å betale etter å ha slavet 40-50 timer i uken?

Lenke til kommentar

Nei men du må huske at disse lenkene er bedre på å holde folk nede. Barn, å gifte seg kjøpe leilighet, alt du "skal" her i livet er skapt for å distrahere deg så mye at du ikke skjønner det når du blir rævpult. Du er for sliten til å bry deg.

Heldigvis har jeg aldri følt at det der er noe jeg "skal".

Lenke til kommentar

Få inn robotene umiddelbart, er mitt synspunkt. Hva er vitsen med å tviholde på arbeidsplasser? Virker gammeldags. Fremtiden er helautomatisert. De som fremdeles vil jobbe får skape sin egen arbeidsplass. For eksempel innen musikk, kunst, eller dans.

 

Som forventet var jeg i konklusjonen både til venstre for venstresiden og til høyre for høyresiden.

 

Hør, hør!

 

Alle som tror det finnes noen som vil leve i et Fritt marked-samfunn hvor konkurransen dreier seg om å utkonkurrere andre og ødelegge helsen samtidig, er et offer for manglende utdannelse og livserfaring.

 

Jeg mener at vi alle godt kunne klart oss uten roboter, men da måtte vi jobbe ut fra lidenskap, interesse og sosial anerkjennelse, og ikke ut fra å tjene mest mulig penger. Det er sunt for psyken å utvikle seg, lære noe nytt og holde kroppen og hodet i gang. Men dette må komme naturlig og av glede, ikke ut av økonomisk tvang og ønske om å ta rotta på sin neste.

 

Fritt marked kan være bra hvis det virkelig er et behov for det. Men ikke som styrende kraft. Litt konkurranse kan være sunt, men i ordnede former. Sånn som det er i dag, er det jo vill vest og fri rovdrift på mennesker.

 

Derfor er borgerlønn det beste.

Lenke til kommentar

 

Det kan man si, ja! Jeg ser problemet. Men det handler mest om hvordan folk ser på seg selv politisk, det er mindre nøye om det faktisk stemmer overens med en hypotetisk målbar metode :)

Problemet er ikke at det ikke vil stemme med en hypotetisk målbar metode ... men at personene i de selvvagte gruppene ikke vil ha noen flere fellesnevnere innen gruppen, enn på tvers av grupperingene, utover navnet på gruppen de har valgt.

 

Dog ... i en fullstendig relativistisk verden er det intet behov for å forholde seg til virkeligheten.

Lenke til kommentar

  Problemet er ikke at det ikke vil stemme med en hypotetisk målbar metode ... men at personene i de selvvagte gruppene ikke vil ha noen flere fellesnevnere innen gruppen, enn på tvers av grupperingene, utover navnet på gruppen de har valgt.

 

Dog ... i en fullstendig relativistisk verden er det intet behov for å forholde seg til virkeligheten.

 

Skjønner hva du mener. Det er derfor det måles også de såkalte Foundation Domains i undersøkelsen. Tidligere forskning rundt Moral Foundation Theory viser at folk som har en tendens til å identifisere med venstresiden, vil foretrekke Care og Fairness foundations, mens de som identifiserer seg mest med høyreside, vil skåre litt lavere på de to, men høyere på Loyalty, Authority og Sanctity. Det står litt forklaring om dette i slutten av undersøkelsen (på engelsk).

 

Det er kanskje akkurat det som er mest interessant, å se korrelasjonen mellom Moral Foundations og holdninger til borgerlønn. Og se hvilken rolle politisk tilhørighet spiller inn.

 

Hypotesen i min oppgave er at de som skårer høyt på Care og Fairness vil ha et mer positivt syn på borgerlønn. Disse Moral Foundations kan virke som felles nevnere innen gruppen. Får se om det stemmer! Men ja, politisk tilhørighet kan virke litt vagt.

Lenke til kommentar

 

Skjønner hva du mener. Det er derfor det måles også de såkalte Foundation Domains i undersøkelsen. Tidligere forskning rundt Moral Foundation Theory viser at folk som har en tendens til å identifisere med venstresiden, vil foretrekke Care og Fairness foundations, mens de som identifiserer seg mest med høyreside, vil skåre litt lavere på de to, men høyere på Loyalty, Authority og Sanctity. Det står litt forklaring om dette i slutten av undersøkelsen (på engelsk).

 

Det er kanskje akkurat det som er mest interessant, å se korrelasjonen mellom Moral Foundations og holdninger til borgerlønn. Og se hvilken rolle politisk tilhørighet spiller inn.

 

Hypotesen i min oppgave er at de som skårer høyt på Care og Fairness vil ha et mer positivt syn på borgerlønn. Disse Moral Foundations kan virke som felles nevnere innen gruppen. Får se om det stemmer! Men ja, politisk tilhørighet kan virke litt vagt.

OK, da begynner jeg å se hva du prøver å få til.

 

Skal ellers bare nevnes at jeg bruker prioritering mellom Social Security (Skole, Helse, Pensjon, etc) og Physical Security (Politi, Domstoler, Forsvar, Fengsler) i budsjettvurderinger som kvantitativt skille mellom "Høyre" og "Venstre". Ser ut som du gjør noe lignende, og da er det mulig du kommer frem til noe som er verdt å se på. Bruker i tillegg en til akse som skiller mellom liberal og autoritært med skattetrykket som målestokk.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvilken utdannelse og jobb er det borgerlønntilhengerne har? Er det gjort noen research eller statistikk på det? 

Som nevnt over her er de eneste jobbene i fremtiden "musikk, kunst eller dans". Resten kan automatiseres... 

 

Og hvordan skal det finansieres? Dette landet går allerede med etpar hundre milliarder i minus UTEN masse utgifter til grunnlønn til alle... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ønske svaralternativene "Vet ikke", "Verken enig eller uenig" og "Mangler kunnskap til å konkludere" var tilgjengelige på flere av spørsmålene.

 

Var også spørsmål som egentlig krevde et mer nyansert svar enn "Enig", "Uenig" osv.

Tusen takk for nyttig tilbakemelding! Ja, jeg kan se at det ikke er nok nyansert på enkelte spm.

Det vil hjelpe meg å skrive litt om hvordan spørreskjemaet kunne ha vært annerledes.

Lenke til kommentar

Du kunne inkludere spørsmål relatert til materialisme. Sosial/økonomisk trygghet påvirker folk mye og bidrar vel til at immaterielle verdier blir viktigere og en lever bedre med store økonomiske ulikheter. Politikerne klarer jo ikke å administrere seg frem til økonomisk likhet eller å skape trygghet ved bedre avtaler innen arbeidslivet. Så da blir det viktigere å finne måter å leve godt med store økonomsike ulikheter. Former for borgerlønn er da svaret. Dette gir kanskje personlig autonomi/selvstendighet som "venstrevridde" ikke liker, så her må de vel finne på en holdning for å bøte på denne "trusselen". "Høyrevridde" kan jo bare se på borgerlønn som et slags "arvet aksjeutbytte" - dvs ikke noe nytt i det :-)

 

Du kunne også vært mer nyansert angående innvandring.  Det er ikke i dagens verden bærekraftig (hverken økonomisk eller kulturelt) at enhver som setter sin fot innen norges grenser skal få livslang borgerlønn. Kanskje må den som inviterer en utlending til Norge (via familie-gjenforening/giftemål) stå til ansvar for de nye sin borgerlønn?  Bør en dele borgerlønnen med den man gifter seg med dersom denne ikke har borgerlønn fra før (fra der de kommer)?  Dette ville fremme integrering på den måten at man helst finner noen innen Norge å gifte seg med - og ikke bare henter inn sin brud(gom) fra det opprinnelige hjemlandet og slik "starter på nytt" med en "hjemmefru" eller en sterkt klan-avhengig mann :-) Unge med innvandrerbakgrunn  slipper da å bli sett på som en "ressurs"/billet for å komme til Norge. Husk forøvrig at borgerlønn delvis (90 prosent?) er til erstatning for NAV sitt system. Dette får du ikke helt med i din spørreundersøkelse.  Slike aspekter angår også ideer om "høyre-vridde" og "venstre-vridde" - dersom *det* var et viktig poeng for deg da. For meg er spørsmål om frimerke-samlinger viktigere :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Du kunne inkludere spørsmål relatert til materialisme. Sosial/økonomisk trygghet påvirker folk mye og bidrar vel til at immaterielle verdier blir viktigere og en lever bedre med store økonomiske ulikheter. Politikerne klarer jo ikke å administrere seg frem til økonomisk likhet eller å skape trygghet ved bedre avtaler innen arbeidslivet. Så da blir det viktigere å finne måter å leve godt med store økonomsike ulikheter. Former for borgerlønn er da svaret. Dette gir kanskje personlig autonomi/selvstendighet som "venstrevridde" ikke liker, så her må de vel finne på en holdning for å bøte på denne "trusselen". "Høyrevridde" kan jo bare se på borgerlønn som et slags "arvet aksjeutbytte" - dvs ikke noe nytt i det :-)

 

Du kunne også vært mer nyansert angående innvandring.  Det er ikke i dagens verden bærekraftig (hverken økonomisk eller kulturelt) at enhver som setter sin fot innen norges grenser skal få livslang borgerlønn. Kanskje må den som inviterer en utlending til Norge (via familie-gjenforening/giftemål) stå til ansvar for de nye sin borgerlønn?  Bør en dele borgerlønnen med den man gifter seg med dersom denne ikke har borgerlønn fra før (fra der de kommer)?  Dette ville fremme integrering på den måten at man helst finner noen innen Norge å gifte seg med - og ikke bare henter inn sin brud(gom) fra det opprinnelige hjemlandet og slik "starter på nytt" med en "hjemmefru" eller en sterkt klan-avhengig mann :-) Unge med innvandrerbakgrunn  slipper da å bli sett på som en "ressurs"/billet for å komme til Norge. Husk forøvrig at borgerlønn delvis (90 prosent?) er til erstatning for NAV sitt system. Dette får du ikke helt med i din spørreundersøkelse.  Slike aspekter angår også ideer om "høyre-vridde" og "venstre-vridde" - dersom *det* var et viktig poeng for deg da. For meg er spørsmål om frimerke-samlinger viktigere :-)

Skal du tvinge norske menn til og gifte seg med kravstore norske kvinner? Når de gjelder mine kompiser er faktisk veldig mange av dem gift med damer fra Asia. Noe russland og andre østblokkland.

 

Verden er blitt global. Og min bestekompis giftet seg med ei dame fra Finland som han møtte online i et spill.

 

Og slik som det er i dag måtte de ha god økonomi, fordi de måtte sørge for personen når de kommer til landet. Hadde de feks vært arbeidsledige, hadde de ikke fått lov til og gifte seg. 

 

Men det var da en god investering for Norge og sende hun på norskkurs osv. I dag har Norge 2 nye borgere(3 om du teller med hun), som kommer til og skatte hele sitt liv til Norge. Samt disse 2 borgerene får igjen barn osv.

 

Så er da bare en investering og ta noen inn i landet sitt og gi dem borgerlønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...