Gå til innhold

KOMMENTAR: Treng SoulsBorne og Sekiro ein «easy»-modus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis ikke spill er utfordrende, hva er da poenget med å spille spill?

 

Ser ut som en del spillere ikke vet at mestringsfølelse er den aller beste følelsen med spill. Da er det bra at de blir "tvunget" til å lære det med høy vanskelighetsgrad. Selvfølgelig en del som gir opp, men da er kanskje ikke spill noe for dem. Det er andre former for underholdning som gir dem det de er ute etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En n00b-mode, kun for meg hadde vært kult  :wee:

 

Aldri spilt ett eneste From Software spill før Sekiro, men det blir også det første og siste på ganske lenge. Utfordring er kult, men dette her er faktisk noe jeg ikke gidder.

 

Kom deg til hirata estate.

Løp rundt den første delen av kartet med noen mibu ballonger, og du har alt du trenger for å komme deg over halvveis inn i spillet uten et eneste problem.

Lenke til kommentar

Hvis ikke spill er utfordrende, hva er da poenget med å spille spill?

 

Ser ut som en del spillere ikke vet at mestringsfølelse er den aller beste følelsen med spill. Da er det bra at de blir "tvunget" til å lære det med høy vanskelighetsgrad. Selvfølgelig en del som gir opp, men da er kanskje ikke spill noe for dem. Det er andre former for underholdning som gir dem det de er ute etter.

 

"Selvfølgelig en del som gir opp, men da er kanskje ikke spill noe for dem".

Kan du slutte å lukte på fisene dine i to sekund og høre her: Det er ikke din sak om folk ønsker å få en easy mode. Det er ingen som skal komme og ta fra deg hard mode. Bare slapp av og ikke bry deg. Du har ikke fasiten på hva som er er god spillfølelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ingen som tvinger deg til å spille Souls spillene. Hvis du vil spille et enkelt spill kan du gå å spille Dora ut på eventyr.

ELLER GIT GUD. Slutt å klag!

 

 

Ingen som tvinger deg til å velge en enklere vanskelighetsgrad heller, om den hadde vært tilgjengelig  :fun:

Om den vanskelighetsgraden kan bli implementert i spillet uten en eneste effekt på spillerne som ikke bruker den*

 

Det kan fort få konsekvenser for alle.

Lenke til kommentar

Hvis ikke spill er utfordrende, hva er da poenget med å spille spill?

 

Ser ut som en del spillere ikke vet at mestringsfølelse er den aller beste følelsen med spill. Da er det bra at de blir "tvunget" til å lære det med høy vanskelighetsgrad. Selvfølgelig en del som gir opp, men da er kanskje ikke spill noe for dem. Det er andre former for underholdning som gir dem det de er ute etter.

Du er litt av en type du.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes man burde kunne spille som man selv vil, hvertfall i singelplayer spill som dette, samt souls universet, men man burde også få achivements eller lignende om man spiller på ett vanskeligere nivå.

 

Ta Divinity Original sin 2 feks, i normal/easy mode er jo spillet rett og slett kjedelig combate wise men er jo mer eller mindre for de som ikke ønsker å lære/ikke har tid til å spille 50 timer extra i spillet for å spille gjennom det.

 

Eller ta League of legends, da dette er ett multiplayer spill, personlig har jeg kommet ganske høy elo, og mestringfølelsen sitter der og at det blir mer utfordrende jo flinkere du er, Det er jo dette som gjør at dette er ett spill jeg liker godt. Om jeg kun hadde spilt mot folk i silver/gold elo hadde jeg fort blitt lei.

Lenke til kommentar

Syns det er flott at utviklere lager vanskelige spill som gir god mestringsfølelse. Alle spill må ikkje bli neddumma med easy mode bare for å tekkast di som ikkje greier å nyte spillet slik det er meint å opplevast. Det fine med desse spilla nevnt i kommentaren er at man sjølv velger korleis mestre spillet, ein valgfrihet der og da basert på egne valg. At nokon syns det hadde vore betre med "holde handa modus" slik at di slipper å tenke sjølv er ein grei indikator på at nokre spill ikkje er for alle og har aldri meint å være for alle.

Lenke til kommentar

Akkurat ferdig gjennom Sekiro og må si at det er ikke så vanskelig, selv om det har en noe bratt læringskurve. Det faktum at flere av de vanskeligste bossene er frivillig, og ikke avgjørende om man tar gjør at jeg ikke helt skjønner hva som er nødvendig med valgfri vanskelighetsgrad. Har man ikke tid til å lære seg spillets funskjoner og kampsystem så er ikke disse spillene for deg, og det er mange andre titler som tilbyr spillopplevelser for de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff nei. Utfordringen er en sentral del av opplevelsen i FromSoft sine spill.

 

Alle spill trenger ikke å appellere til alle. For de som ikke liker utfordrende spill og heller foretrekker gå-simulatorer eller button-mashere finnes det nok av alternativer blant de mer mainstream utgivelsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med alle de som sier at spill ikke må være laget for å appellere til alle, men jeg ser fortsatt ikke hvorfor det å ha en valgfri, lavere vanskelighetsgrad er negativt for de som uansett ikke ville brukt den. Det virker som ekskludering for ekskluderingens skyld.

 

Overhodet ikke noe med ekskluderingen for min del. Mest min egen svakhet om noe som gjør at jeg personlig ikke ønsker et valg.

 

Jeg vet godt med meg selv at det fort kommer en fristelse der når jeg sitter bom fast på en boss, og tvilen på at jeg faktisk kommer til å klare den kommer snikende. Denne tvilen på meg selv om jeg faktisk har møtt en utfordring for stor, og gleden når jeg endelig klarer det etter mange timer, er hva jeg elsker ved disse spillene. Hadde jeg visst jeg når som helst kunne velge å komme meg videre bare ved å gjøre spillet enklere hadde denne gleden forsvunnet, og den største styrken og tiltrekkingskraften for From Software sine spill ville ikke blitt den samme. Jeg håper så mange som mulig kjøper og spiller disse spillene da jeg ønsker de skal fortsette å lage disse, så jeg har absolutt ingen glede eller ønske av at folk skal ekskluderes.

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overhodet ikke noe med ekskluderingen for min del. Mest min egen svakhet om noe som gjør at jeg personlig ikke ønsker et valg.

 

Jeg vet godt med meg selv at det fort kommer en fristelse der når jeg sitter bom fast på en boss, og tvilen på at jeg faktisk kommer til å klare den kommer snikende. Denne tvilen på meg selv om jeg faktisk har møtt en utfordring for stor, og gleden når jeg endelig klarer det etter mange timer, er hva jeg elsker ved disse spillene. Hadde jeg visst jeg når som helst kunne velge å komme meg videre bare ved å gjøre spillet enklere hadde denne gleden forsvunnet, og den største styrken og tiltrekkingskraften for From Software sine spill ville ikke blitt den samme. Jeg håper så mange som mulig kjøper og spiller disse spillene da jeg ønsker de skal fortsette å lage disse, så jeg har absolutt ingen glede eller ønske av at folk skal ekskluderes.

 

Jeg hadde sett den hvis det var snakk om en vanskelighetsgrad som kunne endres når som helst som i Skyrim, men hvis du velger på starten av spillet som i de fleste spill så er terskelen ganske mye høyere for å begynne på nytt når man allerede har lagt inn mange timer. 

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med alle de som sier at spill ikke må være laget for å appellere til alle, men jeg ser fortsatt ikke hvorfor det å ha en valgfri, lavere vanskelighetsgrad er negativt for de som uansett ikke ville brukt den. Det virker som ekskludering for ekskluderingens skyld.

Akkurat i From-spillene er det at det bare er én vanskelighetsgrad så sentralt i uttrykket at det ville svekket konseptet hvis man kunne velge en mildere utfordring. Det skal være nådeløst. Hvis "skru ned vanskelighetsgraden" var en tilgjengelig løsning, tror jeg ikke spillene ville fått en så stor og seiglivet tilhengerskare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat i From-spillene er det at det bare er én vanskelighetsgrad så sentralt i uttrykket at det ville svekket konseptet hvis man kunne velge en mildere utfordring. Det skal være nådeløst. Hvis "skru ned vanskelighetsgraden" var en tilgjengelig løsning, tror jeg ikke spillene ville fått en så stor og seiglivet tilhengerskare.

 

Ja, jeg hører dette men selv om mestringsaspektet er sentralt så tror jeg mange kunne fått utbytte av spillene selv med en lavere vanskelighetsgrad. Personlig har jeg aldri spilt Dark Souls for vanskelighetsgraden, men fordi jeg synes de har utrolig interessante verdener å utforske og jeg tror ikke det ville blitt mindre interessant om det satt noen andre og kjørte gjennom på easy.

Lenke til kommentar

Jeg hadde sett den hvis det var snakk om en vanskelighetsgrad som kunne endres når som helst som i Skyrim, men hvis du velger på starten av spillet som i de fleste spill så er terskelen ganske mye høyere for å begynne på nytt når man allerede har lagt inn mange timer. 

 

Det kan du si, men som jeg sier er det denne kampen om du vil klare å se slutten eller ei som er litt av spenningen. Den vil bli borte på et vis selv om du velger det i starten. Du vil alltid ha muligheten og du vil aldri trenge å sitte å kjenne på den følelsen av at du kan faktisk måtte innse at spillet krevde mer av deg enn du fikk til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med alle de som sier at spill ikke må være laget for å appellere til alle, men jeg ser fortsatt ikke hvorfor det å ha en valgfri, lavere vanskelighetsgrad er negativt for de som uansett ikke ville brukt den. Det virker som ekskludering for ekskluderingens skyld.

 

Problemet er at souls serien har online invasjoner som en stor del av spillet.

Sekiro har ikke dette så der er det ikke et problem.

 

I tillegg er det veldig vanskelig å lage to spill.

 

Hvordan kan man gjøre om på sekiro for at det skal være lettere for spillerne?

Gir man dem mere liv så forsvinner store deler av progresjons systemet, og balansen på fiender må gjøres om.

Fjerning av angrep fra fiender vil være vanskelig, da de ofte ikke har så mange, og flere fiender bare står der.

 

Om det var mulig å lage spillet slik at det hadde en easy mode og en vanlig, og at dette ikke påvirket den andre på noen som helst måte, og utviklingen ikke tok lengre tid, så hadde det vært greit.

 

Men spørsmålet blir, hvorfor?

Er spillene for vanskelige, eller er det spillerne som ikke vil lære seg spillet? Vil det da hjelpe om de får det litt lettere?

Bossene, selv om du spiller på lett, må jo fortsatt ha mekanikkene fra den vanskelige modusen.

Kanskje du overlever 1-2 flere angrep, men det hjelper deg ikke vinne om du ikke forstår deg på spillet.

 

Hadde zelda vært et bra spill om man fjernet alle puslespill delene, og du bare måtte gå rett frem for å få alle tingene i spillet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg postet her for noen dager siden at spillet var ganske vanskelig for meg som nybegynner. Det er fortsatt ikke lett men det har blitt lettere. Så lenge man ikke gir opp og man analyserer situasjonen, så vil man få inn teknikken som kreves for å lykkes. Nå spiller jeg med Sinister Burden (Demon Bell) aktivert også så får vi se hvordan dette går...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...