Gå til innhold

KOMMENTAR: Treng SoulsBorne og Sekiro ein «easy»-modus?


Anbefalte innlegg

Trenger? Nei. Men ville flere kjøpt og faktisk spilt ferdig disse spillene? Helt klart ja. Vil dem som spiller på vanskelighetsgrad som er idag på disse spillene ha mindre gøy om andre fikk et valg ang vanskelighetsgrad? Nei.

 

Så lenge det ikke skader visjonen utviklere har for spillet så skader det så absolutt ikke å gjøre spill mer tilgjengelig for alle.

 

Hvordan gjør man spillet lettere, sånn teknisk sett?

Gir man spillerne mere liv? Isåfall hva skjer når man går inn i multiplayer?

Gir man dem høyere souls gain? Fiender er vel like vanskelige fortsatt?

Tar man bort angrep fra fiender? Noen har bare et eller to.

Gir man fiender mindre liv? De kan fortsatt ta deg med et angrep.

 

Hvordan ville en easy mode faktisk fungere i spillet? Hvor mye tid ville utviklerne måtte bruke på å balansere alt om igjen? Hva skjer når man går inn i online delene av spillet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne problemstillingen er hele essensen i alt som er galt i spillindustrien i dag. Det er så mange bortskjemte snøflak som SKAL ha tilgang på alt med en eneste gang. Det skal investeres så lite tid som mulig, men maks belønning forventes.

 

Et klassisk tilfelle som er sammenlignbart er WoW. Nå er ikke vanskelighetsgraden sammenlignbar i den forstand , men WoW er i større og større grad blitt tilpasset de som skriker høyest og som forventer epics og andre belønninger, uten å måtte gjøre noe spesielt for å få det. Effekten av dette er at communitiet får mindre dedikerte spillere.

 

Så jeg synes det er flott at de ikke har en easy mode. De har lyst til å kjøre sin egen greie. Det er ikke slik at alle spill må være for alle. Hvis noen synes det er for vanskelig så er ikke dette spillet for deg.

Det blir som man har lyst til å like death metall, mem man takler ikke støyen, så man ber bandet om å spille pop.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Om man skulle lagt til en "easy" mode, hadde det sikkert ikke vært mye jobb for utviklerene å implementere, da det meste i gamet er parameter basert. Prosent basert skade, posture osv,

 

Om det er noe som faktisk passer inn i spillet, er en helt annen ting. Hadde det vært et valg, hadde jeg ikke tatt noe reduksjon av utfordringen, men et valg hadde jo heller ikke ødelagt noe for opplevelsen for oss som ikke hadde ønsket det. Noe av sjarmen med disse spillene er jo akuratt det at det er vanskelig, utilgivelig når du gjør feil, men samtidig veldig deilig når du først klarer det.

 

Jeg har spilt souls spillene, bloodborn, nioh og sekiro, og for meg har sekiro vært det desidert vanskeligste av dem. Kanskje fordi sekiro ikke er laget rundt "Dodge" mekanikken som de andre spillene, men mye mer fokus på "parry" mekanikken, som jeg generelt aldri har brukt før nå. Eller at når du dør så har du ikke muligheten til å plukke opp progresjonen din igjen, så sannsynligheten er større at du taper progresjon i sekiro. Eller at level systemet i sekiro ikke er i nærheten av hvordan det fungerer i de andre spillene, hvor du faktisk kunne farme deg sterkere på en helt annen måte og faktisk bli nokså OP for området du er i.

 

Men totalt sett liker jeg sekiro, men det er ikke det samme som souls serien!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Sekiro tidlig uten å være helt klar over vanskelighetsgraden. Jeg er bare fan av ting fra Japan, og har ikke spilt noen Souls-spill før.

 

Jeg er ikke en av de som gir opp, og liker egentlig utfordringer, men spillet gjør meg sliten. Siden jeg allerede sliter på jobb så er ikke Sekiro noe jeg klarer hver dag. Når jeg har brukt noen timer på en fiende og 15 minutter senere møter enda en uten å ha fått noe særlig igjen for slitet (ingen nye kule ting, ingen historieutvikling osv), så er det lett å legge fra meg kontrolleren til jeg orker mer.

 

Det er spesielt disse tingene som plager meg:

  • Jeg dør etter to slag mens fienden tåler mye.
  • Noen fiender angriper raskere enn jeg klarer å reagere.
  • Jeg bruker gjerne noen timer på en sterk fiende.
  • Man kan gå i 15  minutter før man møter på neste sterke fiende som man igjen bruker mye tid på.
  • Jeg føler at tiden min blir bortkastet hver gang jeg dør, og det kan godt skje 20 ganger før jeg forstår hvordan jeg unngår det. Deretter gjelder det bare å holde fokus og være presis.
  • Man må gå gjennom de samme tingene igjen hver gang man dør, f.eks. animasjoner som ikke kan avbrytes, tiden det tar å laste inn neste skjerm, løpe et stykke til der man var, osv.

Derfor vil jeg foreslå noen enkle tiltak som vil gjøre spillet mer praktisk:

  • Man tåler selv mer skade og fienden tåler mindre.
  • Fiender angriper tregere.
  • 100% sjanse for ett ekstra liv.
  • Man kan velge å starte i nærheten av stedet man dør.
  • Spilleren kan selv velge hva som skal gjøres enklere.

Med lignende tiltak så tror jeg at færre spillere vil gi opp i ren frustrasjon. Jeg vil ikke ha en «easy mode» som gjør alt i spillet så lett at det er kjedelig, men har ikke noe imot at man kan velge enkelte ting som minker mengden frustrasjon.

 

Jeg har kommet et stykke inn i spillet og liker det godt så langt. Mestringsevnen blir bedre så lenge man ikke gir opp og man lærer av sine feil. Likevel har jeg begynt å føle at kanskje meningen med å spille videre er selve arbeidet som går inn i neste krevende fiende.

Endret av ahw_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler på ingen måte at mine oppnåelser i spillet blir svekket av at andre kan skru ned vanskelighetsgraden. Valgfrihet i et singleplayer-spill er utelukkende positivt.

 

Hvorfor ikke finjustere sin egen vanskelighetsgrad? For eksempel ved å kunne stille inn hvor mye skade alle fiendene skal gjøre, fra 0% til 1000%. Da kan man spille så enkelt man vil, eller skru opp til helt man dør av kun ett slag. Andre parametere hadde heller ikke skadet. Hva med å for eksempel skru opp eller ned hastigheten spillet kjører på?

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Sekiro tidlig uten å være helt klar over vanskelighetsgraden. Jeg er bare fan av ting fra Japan, og har ikke spilt noen Souls-spill før.

 

Jeg er ikke en av de som gir opp, og liker egentlig utfordringer, men spillet gjør meg sliten. Siden jeg allerede sliter på jobb så er ikke Sekiro noe jeg klarer hver dag. Når jeg har brukt noen timer på en fiende og 15 minutter senere møter enda en uten å ha fått noe særlig igjen for slitet (ingen nye kule ting, ingen historieutvikling osv), så er det lett å legge fra meg kontrolleren til jeg orker mer.

 

Det er spesielt disse tingene som plager meg:

  • Jeg dør etter to slag mens fienden tåler mye.
  • Noen fiender angriper raskere enn jeg klarer å reagere.
  • Jeg bruker gjerne noen timer på en sterk fiende.
  • Man kan gå i 15  minutter før man møter på neste sterke fiende som man igjen bruker mye tid på.
  • Jeg føler at tiden min blir bortkastet hver gang jeg dør, og det kan godt skje 20 ganger før jeg forstår hvordan jeg unngår det. Deretter gjelder det bare å holde fokus og være presis.
  • Man må gå gjennom de samme tingene igjen hver gang man dør, f.eks. animasjoner som ikke kan avbrytes, tiden det tar å laste inn neste skjerm, løpe et stykke til der man var, osv.

Derfor vil jeg foreslå noen enkle tiltak som vil gjøre spillet mer praktisk:

  • Man tåler selv mer skade og fienden tåler mindre.
  • Fiender angriper tregere.
  • 100% sjanse for ett ekstra liv.
  • Man kan velge å starte i nærheten av stedet man dør.
  • Spilleren kan selv velge hva som skal gjøres enklere.

Med lignende tiltak så tror jeg at færre spillere vil gi opp i ren frustrasjon. Jeg vil ikke ha en «easy mode» som gjør alt i spillet så lett at det er kjedelig, men har ikke noe imot at man kan velge enkelte ting som minker mengden frustrasjon.

Man skal ikkje bare legge til ein skip boss knapp også, så kan man selv bare velge di bossene man vil   :hmm: /s

Endret av Noiz
Lenke til kommentar

Vanskelighetsgrad er dessverre noe som av mange utviklere blir skrudd ned eller bortprioritert fordi de er redde for å dytte vekk et potensielt publikum.

 

Selv mener jeg en høy vanskelighetsgrad for det meste er en bra ting. En ting er mestringsfølelsen man får, men noe annet er jo at det tvinger spilleren til å faktisk benytte mulighetene og systemene som er programmert i spillet.

 

For eksempel er The Witcher 3 på Death March en av mine aller høyst verdsatte opplevelser. Det å mestre Geralt, og få kampene til å føles som en slags dans med sverd, er helt usaklig tilfredsstillende, og en av grunnene til at jeg spiller det til dags dato.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Sekiro tidlig uten å være helt klar over vanskelighetsgraden. Jeg er bare fan av ting fra Japan, og har ikke spilt noen Souls-spill før.

 

Jeg er ikke en av de som gir opp, og liker egentlig utfordringer, men spillet gjør meg sliten. Siden jeg allerede sliter på jobb så er ikke Sekiro noe jeg klarer hver dag. Når jeg har brukt noen timer på en fiende og 15 minutter senere møter enda en uten å ha fått noe særlig igjen for slitet (ingen nye kule ting, ingen historieutvikling osv), så er det lett å legge fra meg kontrolleren til jeg orker mer.

 

Det er spesielt disse tingene som plager meg:

  • Jeg dør etter to slag mens fienden tåler mye.
  • Noen fiender angriper raskere enn jeg klarer å reagere.
  • Jeg bruker gjerne noen timer på en sterk fiende.
  • Man kan gå i 15  minutter før man møter på neste sterke fiende som man igjen bruker mye tid på.
  • Jeg føler at tiden min blir bortkastet hver gang jeg dør, og det kan godt skje 20 ganger før jeg forstår hvordan jeg unngår det. Deretter gjelder det bare å holde fokus og være presis.
  • Man må gå gjennom de samme tingene igjen hver gang man dør, f.eks. animasjoner som ikke kan avbrytes, tiden det tar å laste inn neste skjerm, løpe et stykke til der man var, osv.
Derfor vil jeg foreslå noen enkle tiltak som vil gjøre spillet mer praktisk:
  • Man tåler selv mer skade og fienden tåler mindre.
  • Fiender angriper tregere.
  • 100% sjanse for ett ekstra liv.
  • Man kan velge å starte i nærheten av stedet man dør.
  • Spilleren kan selv velge hva som skal gjøres enklere.
Med lignende tiltak så tror jeg at færre spillere vil gi opp i ren frustrasjon. Jeg vil ikke ha en «easy mode» som gjør alt i spillet så lett at det er kjedelig, men har ikke noe imot at man kan velge enkelte ting som minker mengden frustrasjon.

 

Jeg har kommet et stykke inn i spillet og liker det godt så langt. Mestringsevnen blir bedre så lenge man ikke gir opp og man lærer av sine feil. Likevel har jeg begynt å føle at kanskje meningen med å spille videre er selve arbeidet som går inn i neste krevende fiende.

Sekiro er et stealth game.

På lik linje med de tidligere spillene i serien. Tenchu.

 

Dette gjør at du kan ta alle fiender utenom bossen med et eneste angrep.

Letere du litt rundt i starten av spillet vil du også få items som gjør deg udødelige mot angrep fra bosser.

 

Du kan holde nede block knappen, det er faktisk lurt, da slipper du å plages med fiender som er hurtige, og du får mer posture.

 

Du har alltid et ekstra liv. Dette er 100% sjanse for.

 

Alle områder i spillet er laget slik at du ikke trenger møte mer enn en sterk fiende før du når neste spawn punkt.

 

Ellers finner du items nær starten av spillet som gjør at du tåler mere, skader mere, blir mer usynlig, etc.

 

Hurtigere fiender er balansert med at de har mindre liv, så da er det bare å holde seg på litt avstand, kaste en stjerne eller to, og fienden taper all posture.

 

Spillet er ikke laget for at du skal storme fram til hver enkelt fiende for å sloss.

Du skal snike deg rundt.

Komme deg bak fienden.

Bruke røykbomber og eksplosiver / flammekastere for å blinde fiender.

Lenke til kommentar

"journalist-modus" såg jeg noen kommentere på YouTube, kanskje det er tingen. XD

 

Syns Sekiro er veldig greit sånn som det er nå. De har gjort en fantastisk jobb med spillet. I SoulsBorne spillene har det alltid vært en ting at hvis man er grådig så blir man straffet, men i Sekiro så får vi straffe fiender og bosser i like stor grad for deres grådighet.

 

Hvis jeg hopper opp i luften kan fiender gjøre dobbel skade og slå meg ned i gjørma, men jeg kan også gjøre akkurat det samme mot dem.

Lenke til kommentar

Hva med å ha en easy mode hvor du kan grinde deg til å kjøpe det du trenger til å levle opp figuren sine stats og ikke bare skills så kan den originale vanskelighetsgraden forbli uendret.

Er likevel ingen online modus i sekiro så ser ingen grunn til å ikke ha ekstra valg i spillet for å da tiltrekke ett større publikum.

Endret av Boss-Znakemaster
Lenke til kommentar

Hva med å ha en easy mode hvor du kan grinde deg til å kjøpe det du trenger til å levle opp figuren sine stats og ikke bare skills så kan den originale vanskelighetsgraden forbli uendret.

 

Er likevel ingen online modus i sekiro så ser ingen grunn til å ikke ha ekstra valg i spillet for å da tiltrekke ett større publikum.

 

Nå har sekiro items laget for å grinde, og du får mange av denne typen items helt i starten av spillet, slik at du lett kan grinde de letteste fiendene i spillet (de som ikke skader deg noe særlig, er veldig trege, og ikke tåler noe som helst)

 

Ved å grinde dem i noen minutter har du allerede det du trenger for å oppgradere deg vel forbi de første 5-6 bossene.

Lenke til kommentar

Det som plager meg mest er at det er så mange mini bosser. Fant liksom 3 stk ganske nær hverandre, og 2 av dem ser jo prikk like ut som andre jeg har tatt flr, og har samme angrep. Så det er litt latskap.

 

Men nåt det er så mange mini bosser, så tar det litt av spenningen bort. Og det blir ikke langt nok mellomrom mellom disse kampene som kan ta tid.

Lenke til kommentar

Trenger? Nei. Men ville flere kjøpt og faktisk spilt ferdig disse spillene? Helt klart ja. Vil dem som spiller på vanskelighetsgrad som er idag på disse spillene ha mindre gøy om andre fikk et valg ang vanskelighetsgrad? Nei.

 

Tja, det kan faktisk virke som om det er tilfellet for mange. Har diskutert med en del i Dark Souls-miljøet som det virker som først og fremst spiller spillene for å bevise hvor mye mer "hardcore" de er og det er veldig viktig for dem at From Software lager spill kun for dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle skyte inn min mening her, for mange mener easy mode ikke ville påvirke meg personlig om jeg velger å spille på vanskligere mode.

Her vil jeg faktisk si, jo, det gjør faktisk det.

 

Først og fremst la meg bare si, nei, det påvirker ikke meg der og da, men jeg tenker på lengre sikt.

 

Vi har vel alle opplevd på ett eller annet tidspunkt at vi har spillt på super hard og stått fast. Har man da muligheten til å slå over på easy for å komme forbi kan dette fort bli fristende.

Konsekvensen dette har er at man ikke lærer å tilpasse seg og overkomme utfordringen.

Neste gang du da spiller noe annet er du dårligere rustet da denne egenskapen er mindre utviklet.

Dette leder til "dårligere" spillere og vansklighetsgraden justerer seg deretter.

 

Dette er problemet jeg personlig har med dette.

 

Som eksempel, spillte forøverig Nier: Automata, på det vanskligeste, og det er minst like brutalt som Souls, om ikke mer. Slet til jeg klarte å tilpasse meg, men mot slutten begynte det nesten å bli for lett. Denne utviklingen kommer ikke naturlig om man aldri blir utfordret.

 

Spill burde også handle om å faktisk spille. Om det omtrent ikke går ann å tape, og du skal kunne komme deg igjennom uansett hva kan du like gjerne se en film.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...