Gå til innhold

Vil oppgradere gammel pc


Anbefalte innlegg

Jeg har en Lenovo 658AL0LU kjøpt i 2016. 

 

Prosesser: Intel®, Core, i5-6200U CPU @ 2.30 GHz 2.40 GHz

Installert minne (RAM): 8,00 GB (7,88 GB kan brukes)

Systemtype: 64 bit

 

Jeg bruker pc'en til stort sett alt, og har resetta den til fabrikkinnstillingene flere ganger, mest for å rense pc'en. Jeg spiller en del (blant annet WoW), så den har fått kjørt seg i mange timer.

Nå er den dog begynt å lagge en del, og den låser seg opptil flere ganger.

 

Har ikke råd til å kjøpe en ny pc, men kunne tenke meg å bytte ut komponenter. Vet ikke hvordan jeg gjør dette, og lurte derfor på om noen her vil gi meg litt veiledning. 

 

Pc'en fungerer ellers veldig fint. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har antageligvis DDR3 som ikke er kompatible med dagens hovedkort som bruker DDR4 så du er nok stuck med å oppgradere hovedkort, RAm og prosessor.

Og for en som er helt ny i dette, og ikke aner hva de forskjellige delene er, hva vil dette si? Har du anslagsvis pris?

 

Skal nevnes at ungene og jeg er meldt på et "bygg din egen pc" kurs, men jeg vil ikke plage kursholderne med spm knyttet til noe som ikke er der. Litt usikker på hvor busy de kommer til å være =) 

Lenke til kommentar

Du kan på mange måter se på hovedkortet som ryggraden som kobler sammen armer, ben og hode (grafikk-kort (GPU), RAM, prosessor og eventuelle andre tilleggskort). Prosessoren (CPU) kan du se på som hjernen som prosesserer alt som gjøres og RAM er et slags korttidsminne som hjernen jobber med. Det kan hende det kan lønne seg å bytte ut harddisken (langtidsminne) litt avhengig av hvor gammel den du har nå er men det er ikke sånn superhast.

 

Når det gjelder hvilke deler du skal ha kommer jeg med forslag på Intel-basert prosessor da det er litt bedre enn AMD til spilling.

Er helt grønn bør du se denne videoen hos Komplett da den går ganske grundig gjennom hva du trenger for ny maskin.

https://www.youtube.com/watch?v=HvVwOzdQPqI&list=PLK6qIxBN895VscEfDdE82yLCEIRiFrkmU&index=2&t=152s

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan på mange måter se på hovedkortet som ryggraden som kobler sammen armer, ben og hode (grafikk-kort (GPU), RAM, prosessor og eventuelle andre tilleggskort). Prosessoren (CPU) kan du se på som hjernen som prosesserer alt som gjøres og RAM er et slags korttidsminne som hjernen jobber med. Det kan hende det kan lønne seg å bytte ut harddisken (langtidsminne) litt avhengig av hvor gammel den du har nå er men det er ikke sånn superhast.

 

Når det gjelder hvilke deler du skal ha kommer jeg med forslag på Intel-basert prosessor da det er litt bedre enn AMD til spilling.

Er helt grønn bør du se denne videoen hos Komplett da den går ganske grundig gjennom hva du trenger for ny maskin.

https://www.youtube.com/watch?v=HvVwOzdQPqI&list=PLK6qIxBN895VscEfDdE82yLCEIRiFrkmU&index=2&t=152s

Tusen takk! Det var en bra metafor =D Jeg skal få sjekket dette ut nærmere ila helgen! 

Lenke til kommentar

Jeg har en Lenovo 658AL0LU kjøpt i 2016. 

 

Prosesser: Intel®, Core, i5-6200U CPU @ 2.30 GHz 2.40 GHz

Installert minne (RAM): 8,00 GB (7,88 GB kan brukes)

Systemtype: 64 bit

 

Jeg bruker pc'en til stort sett alt, og har resetta den til fabrikkinnstillingene flere ganger, mest for å rense pc'en. Jeg spiller en del (blant annet WoW), så den har fått kjørt seg i mange timer.

Nå er den dog begynt å lagge en del, og den låser seg opptil flere ganger.

 

Har ikke råd til å kjøpe en ny pc, men kunne tenke meg å bytte ut komponenter. Vet ikke hvordan jeg gjør dette, og lurte derfor på om noen her vil gi meg litt veiledning. 

 

Pc'en fungerer ellers veldig fint. 

 

Den eneste Lenovoen jeg finner med Google som er i nærheten av modellnummeret du oppgir er en mobiltelefon; A658. :p

 

CPU modellen du oppgir er forøvrig normalt brukt i laptop'er. Og noen ganger i små størrelses desktop PC'er der for mye varmeutvikling vil være problematisk. Derfor altså benytter de laptop CPU modeller i stedet for CPU'er normalt beregnet på kraftigere desktop PC'er.

 

Om du laster ned en programvare som Speccy for eksempel, så vil det fortelle deg litt mer om innmaten i PC'en din. Ut fra det lille jeg har fått ut av informasjonen du har oppgitt, er jeg redd å oppgradere PC'en din kan være svært vanskelig, om i det hele tatt mulig. Men det hadde jo åpenbart hjulpet å få vite om det er snakk om en laptop eller desktop PC. ;) Kanskje du kan finne den på nett, og linke til den? Eller som sagt, laste ned Speccy, og fortelle oss hva som står der.

 

WOW ble nylig oppdatert til å støtte flere tråder i DX12, noe som burde gjort det enklere å drive for PC'en din. Men patchen som kom kan jo ha satt grafikk innstillingene i spillet på et høyere nivå enn din maskin takler? Har du kikket i setup inne i spillet om du kan redusere grafikk preset, og eventuelt hvorvidt det hjelper på spill ytelsen?

 

Ellers når det gjelder slike små ferdig bygce PC'er som Lenovo og HP for eksempel bygger, så pleier de å ha en strømforsyning som er svært liten, slik at man vanskelig kan oppgradere til skjermkort som trekker mer strøm enn det som står i fra før. Skjønt, nå vet vi jo ikke en gang om det står skjermkort i maskinen din i det hele tatt? Så det er ganske mye mer info vi trenger for å kunne hjelpe deg.

 

Det eneste jeg kan si med 100% sikkerhet som er dumt å gjøre, er å kjøpe Intel CPU som foreslått over. At den er bedre til spill er en myte med bare ~1% sannhet i seg, og med stor sannsynlighet 0% relevans for dere. Det som imidlertid er 100% sikkert er at man med et slikt kjøp reduserer mulighetene for fremtidige oppgraderinger betraktelig.

 

@Mickey_OT Skylake har faktisk støtte for både DDR3 og DDR4

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...