Gå til innhold

Råd om sparing/investering, 400k


Anbefalte innlegg

Jeg har 400k, som til nå bare har stått på sparekonto, noe jeg vet ikke er spesiellt lurt, men har aldri hatt noe mål eller plan om sparing, så har bare blitt slik.

Men tenker at det kanskje er lurt å kikke på fond, så er det vel ventet en korreksjon etterhvert?

 

Usikker på hva jeg bør gjøre, men føler at det er litt meningsløst å ha de på sparekonto når renten er under inflasjonen.

 

"sparer" ca 100-200k i året om det har noe å si. Anonymous poster hash: 45684...a9c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utleie er ofte en del arbeid. Og ganske kapitalkrevende. Ofte dokumentavgift ved kjøp og meglerkostnader ved salg. I tillegg har man vedlikehold, eiendomsskatt, skatt på leieinntekter og en rente som øker og øker. Ikke garantert at boligprisene skal stige slik de har gjort siste årene. Kanskje man får seg en overraskelse med et dårlig bad på sin nyinnkjøpte leilighet og må pusse opp det for 200'000. Eller at tak på bygård må rehabiliteres. Eller at drenering er dårlig og må utbedres. Eller nye soilrør... Eller at brannsikkerheten må oppgraderes. Da blir investeringen satt tilbake flere år i form av økt felleslån og økte fellesutgifter...

 

Det er en del småbanker/forbrukslånsbanker, som f.eks Avida, som tilbyr rente på 2,3%. Det er ikke tipptopp, men det dekker opp en del av inflasjonen og er risikofritt. 

 

Ellers kan man stappe alt inn i et globalt indeksfond med lave kostnader og satse på at det ikke er uproblematisk at børsen er på et ganske høyt nivå.

Lenke til kommentar

 

 

Ellers kan man stappe alt inn i et globalt indeksfond med lave kostnader og satse på at det ikke er uproblematisk at børsen er på et ganske høyt nivå.

Dette.

 

Studier har blitt gjort som viser at denne strategien i majoriteten av tilfeller gir bedre avkastning enn profesjonelle fondsforvaltere og aksjeinvestorer. Dette er jo også veldig lite tidkrevende sett opp mot mange andre investeringsstrategier.

Lenke til kommentar

Utleie er ofte en del arbeid. 

Har leid ut 10 +/- leiligheter i snart 5 år.

Har hatt 1 (en) episode som krevde litt energi. Det var da en annen beboer som lagde problemer i blokka, altså ikke min leietaker. Hver gang jeg har hatt visning har det vært 30++ på visning og leid ut i løpet av første uken etter utflytt. Nå er jeg veldig selektiv og nøye på valg av leietaker. Det følger vel litt ordtaket "som man rer så ligger man". 

 

Skal ikke si hva som er smartest på lang/kort sikt, fond/aksjer/sparekonto/andre investeringer, men for min del er det greit da det er veldig passivt og krever lite energi fra det jeg har som hovedjobb.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Har leid ut 10 +/- leiligheter i snart 5 år.

Har hatt 1 (en) episode som krevde litt energi. Det var da en annen beboer som lagde problemer i blokka, altså ikke min leietaker. Hver gang jeg har hatt visning har det vært 30++ på visning og leid ut i løpet av første uken etter utflytt. Nå er jeg veldig selektiv og nøye på valg av leietaker. Det følger vel litt ordtaket "som man rer så ligger man". 

 

Skal ikke si hva som er smartest på lang/kort sikt, fond/aksjer/sparekonto/andre investeringer, men for min del er det greit da det er veldig passivt og krever lite energi fra det jeg har som hovedjobb.

Hvordan greide du å få tak i så mange?

Lenke til kommentar

Leiligheter? Eller folk på visning?

Hvis du mener leiligheter er det som alt annet. Tjene penger -> Spare -> Kjøpe

Hvis du mener folk på visning så er det bare å legge litt ekstra tid i annonsen og legge seg litt under markedspris. 

Tenkte leiligheter. Banken er ganske villig til å gi lån når folk allerede har leieinntekter?

Lenke til kommentar

Jeg har 400k, som til nå bare har stått på sparekonto, noe jeg vet ikke er spesiellt lurt, men har aldri hatt noe mål eller plan om sparing, så har bare blitt slik.

Men tenker at det kanskje er lurt å kikke på fond, så er det vel ventet en korreksjon etterhvert?

 

Usikker på hva jeg bør gjøre, men føler at det er litt meningsløst å ha de på sparekonto når renten er under inflasjonen.

 

"sparer" ca 100-200k i året om det har noe å si. Anonymous poster hash: 45684...a9c

 

Har du bolig? Har du gjeld = Betal gjeld (for å slippe å betale renter).

 

Har du familie? Har de gjeld = Hjelp de å betale gjeld, så de slipper å betale renter.

 

Hvis du har investoregenskaper, lyst og vilje, bli en forretningsperson, start en forretning, ta del i din hjembys næringsliv, integrér din formue slik at 1) Det skaper ringvirkninger sånn at folk får jobb, og 2) Du tjener mer penger enn du ville gjort på mange andre måter. 3) Du lærer en vital ferdighet som du kan lære til eventuelle barn, bekjente du stoler på eller andre lærevillige.

 

400 000 er kanskje litt lite til å starte noen forretning, men du kan vel få til ett eller annet.

Lenke til kommentar

Ellers kan man stappe alt inn i et globalt indeksfond med lave kostnader og satse på at det ikke er uproblematisk at børsen er på et ganske høyt nivå.

Er vel muligens dette som er smartest. Men ja, bekymrer meg smått at børsen er på ett høyt nivå og en korreksjon har vel vært på trappen lenge, men om den kommer i år eller om 10 år vet man vel ikke.

 

@Taurean.

Alle forslagene der resulterer jo i garantert tap, utenom potensiellt en bedrift gitt at man putter nok tid og penger inn og har både flaks og er flink. Altså ikke noe jeg kan eller vil satse på. Anonymous poster hash: 45684...a9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan kan 1) Å spare 5-10 000 kr i året på renter, 2) Spare (en del av eller hele) den psykologiske lasten ved å tenk at noen andre er deleier i eiendommen sin/familiens, 3) Spare (en del av eller hele) den psykologiske lasten ved å være utsatt for store markedssvingninger, være garantert tap?

 

Du snakker om å sette pengene i fond. Hvordan kan du vite at det blir så "garantert" at du tjener så mye penger på det? Ingen kan spå morgendagen i de store kretser. Men hvis du eier huset ditt, så eier du huset ditt. Da kan ingen ta det fra deg. Og folk må klippe håret selv i nedgangstider, selv om det blir inflasjon og folk får mindre penger, så har du en frisørsalong å sysselsette folk for å holde samfunnet rundt. Det er dét jeg mener med å integrére verdiene sine i samfunnet og bli en aktiv næringsaktør, dét i seg selv er en sikkerhet mot inflasjon og krakk. Selv i store nedgangstider er det alltids -noe- som går rundt. Og jo flere som tar en interesse for næringsliv og investering, jo sterkere blir samfunnet som helhet. Hvis mange nok gir f, så øker sjansen for inflasjon og nedgangstider. Det er derfor jeg prøver å motivere deg. Penger som står stille har ingen funksjon. Pengesummer og pengeflyt er oftest bare symbolikk. Det er -grunnen bak- som spiller en rolle i folks liv. Så da bør grunnen være å spre ringvirkninger som får nettopp andre til å ville gjøre noe (være en god leder), og øke sin egen posisjon og rykte litt samtidig.

 

Angående næringsliv, så er jo det nettopp som jeg skriver, en ferdighet du kan utvikle. Noen får det til. Hvorfor ikke du?

 

Men hvis man ikke kan, eller spesielt vil, da er jo saken avgjort.

 

Kjøp og salg er jo noe. Kjøpe inn store partier med ett eller annet med kvantumsrabatt og selge det på gata, døra eller postsalg til en dyrere pris. Kjøpe brukt dritt eller ta imot gratis, pusse opp og selge. Har man penger, kan man få til ting. Alt man trenger er en interesse og innsatsvilje.

Lenke til kommentar

Er vel muligens dette som er smartest. Men ja, bekymrer meg smått at børsen er på ett høyt nivå og en korreksjon har vel vært på trappen lenge, men om den kommer i år eller om 10 år vet man vel ikke.

 

 

 

Når en eventuell korreksjon kommer er det ingen som vet. Hver måned er det noen som spår en nedtur, og det er alltid noen som får rett, enten det er opp eller ned. Tenker man for mye på nedsiden kommer man seg aldri inn, og man går da glipp av potensiell avkastning. Det virker som du har det meste på stell, hus og god inntekt. Da er det ikke unaturlig å få eksponering mot aksjemarkedet. Hadde jeg vært deg ville jeg satt et større beløp i indeksfond nå, og fortsatt å kjøpe på månedlig basis i årene fremover. Ideelt sett bør du ha et "evighetsperspektiv" når du kjøper fond. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Når en eventuell korreksjon kommer er det ingen som vet. Hver måned er det noen som spår en nedtur, og det er alltid noen som får rett. Tenker man for mye på nedsiden kommer man seg aldri inn, og man går da glipp av potensiell avkastning. Det virker som du har det meste på stell, hus og god inntekt. Da er det ikke unaturlig å få eksponering mot aksjemarkedet. Hadde jeg vært deg ville jeg satt et større beløp i indeksfond nå, og fortsatt å kjøpe på månedlig basis i årene fremover. Ideelt sett bør du ha et "evighetsperspektiv" når du kjøper fond.

Jeg har alt på stell ja, både hus og godt betalt jobb.

Jeg har lagt en liten plan om å gå inn med 100 000 nå, så kanskje 10k av de 400k pr måned, pluss ett ukjent beløp sporadisk etterhvert som jeg har til overs. Da har jeg også en stor buffer lenge om det skulle være ett behov.

 

Har desverre ikke noe spesiellt perspektiv, har aldri hatt noen mål eller mening med pengene.

 

Eller hvordan anbefaller du å gå inn i fond, mtp startbeløp og månedlig beløp på de 400k? Anonymous poster hash: 45684...a9c

Lenke til kommentar

Det finnes vel noen studier (uten at jeg har link til disse) på at det i 2 av 3 tilfeller lønner seg å gå inn med en "lump sum", altså hele beløpet du har tilgjengelig og ønsker å investere. For ro i sjela om du ikke orker tanken på at 400k blir 200k neste uke kan du spre det ut over f.eks tolv måneder e.l.

 

Jeg slenger meg på Marcus Halberstrams kommentar både når det gjelder stort beløp nå og fast månedlig sparing, men også "evighetsperspektivet (eller hvertfall veldig langsiktig).

Endret av Økonomiportalen.no
Lenke til kommentar

Har desverre ikke noe spesiellt perspektiv, har aldri hatt noen mål eller mening med pengene.

 

Eller hvordan anbefaller du å gå inn i fond, mtp startbeløp og månedlig beløp på de 400k? 

 

Hva som er riktig beløp å gå inn med er vanskelig å si, man har jo gjerne forskjellig forståelse av verdien av pengene og risikoen man setter seg i. Personlig har jeg erfart at det er bedre å ha litt buffer, og ikke være for eksponert. Er man mer eksponert enn man synes er komfortabelt øker sjansen for at man blir psyket ut og kanskje selger i panikk under en mindre korreksjon. Så her tror jeg nesten du må føle deg frem. Jeg synes i hvertfall ikke 100K virker for mye. Om det skulle komme en større korreksjon har du da god mulighet til å snitte nedover. Ang. den månedlige sparingen tenkte jeg i samme bane, kanskje med noe høyere sum i starten. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Det finnes vel noen studier (uten at jeg har link til disse) på at det i 2 av 3 tilfeller lønner seg å gå inn med en "lump sum", altså hele beløpet du har tilgjengelig og ønsker å investere. For ro i sjela om du ikke orker tanken på at 400k blir 200k neste uke kan du spre det ut over f.eks tolv måneder e.l.

 

Jeg slenger meg på Marcus Halberstrams kommentar både når det gjelder stort beløp nå og fast månedlig sparing, men også "evighetsperspektivet (eller hvertfall veldig langsiktig).

I 2 av 3 tilfeller høres ikke spesiellt bra ut, men igjen, 1 av 3 er enda værre ;)

Men å treffe på en korreksjon snart med alt i potten er ikke akkurat noe jeg har lyst til, blir neppe ro i sjela selv om det så klart går opp igjen.

Å heller jevne det ut vil om ikke være det optimale økonomisk sett så kanskje det beste for sjela.

 

Hva som er riktig beløp å gå inn med er vanskelig å si, man har jo gjerne forskjellig forståelse av verdien av pengene og risikoen man setter seg i. Personlig har jeg erfart at det er bedre å ha litt buffer, og ikke være for eksponert. Er man mer eksponert enn man synes er komfortabelt øker sjansen for at man blir psyket ut og kanskje selger i panikk under en mindre korreksjon. Så her tror jeg nesten du må føle deg frem. Jeg synes i hvertfall ikke 100K virker for mye. Om det skulle komme en større korreksjon har du da god mulighet til å snitte nedover. Ang. den månedlige sparingen tenkte jeg i samme bane, kanskje med noe høyere sum i starten.

Jeg vil jo alltid ha en grei buffer på konto, kommer aldri til å gå "all in" uansett.

Ang forståelse av verdien, jeg vokste vel opp i en med relativt fattige foreldre men har gjort det greit økonomisk sett selv. Syntes fortsatt 100k er ekstremt mye penger, selv om jeg vet at det egentlig ikke er så mye. Slikt gjør det ikke akkurat enklere :)Anonymous poster hash: 45684...a9c

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...