Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Han er muslim og vil absolutt gifte seg med meg (som er ikke-troende)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er en ikke-troende og har vært sammen med en mann som er muslim. VI er begge ca 30 år. Han har bodd her 4 år. Vi har hatt et nært og fint forhold i de 8 mnd forholdet har vart. Vi har klart å tolerere og respektere hverandre hele tiden. Nesten. Etter noen uoverstemmelser rundt tema vi er uenig i, tok vi en pause i forholdet. Vi var begge enige i dette, men i etterkant merker vi at vi begge savner og elsker hverandre på tross av det som har skjedd.

 

Situasjonen nå er at han plutselig vil gifte seg med meg. Han har snakket om dette før, men ikke på denne måten. Han sier jeg skal tenke gjennom dette og svare han. Han ønsker gjerne å gjøre dette før vi går videre sammen. I følge han kan det skje i en moske eller ureligiøst. Vi må ikke flytte sammen akkurat nå hvis jeg ikke er klar. Han virker glad nok for å bo for seg selv. Det viktigste er at det er et godkjent ekteskap. Det er svært viktig for han på grunn av hans tro og overbevisninger, og muligens på grunne av årsaker jeg ikke forstår? Jeg har stusset litt over hans ønske, da jeg har hørt lite om dette før. Han har nylig fått permanent oppholdstillatelse men har ikke statsborgerskap. Jeg tenker jo at et evt ekteskap kommer etter en periode der vi har prøvd å leve sammen igjen. Han tenker ikke helt slik.

 

Jeg ønsker seriøse tilbakemeldinger fra dere, gjerne andre med muslimsk bakgrunn eller lignende erfaringer.

Anonymous poster hash: 54f7c...de6


Anonymous poster hash: 54f7c...de6



Anonymous poster hash: 54f7c...de6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det normale er jo å fri, for deretter å sette en dato og være forlovet en periode.

 

Religion bør ha nøyaktig 0 påvirkning på et valg rundt hvorvidt man vil inngå en pakt.

 

8mnd er også veldig lite.

Dere kjenner hverandre knapt.

 

Fra mitt perspektiv tolker jeg tre mulige motiv.

Enten er han naiv og vet ikke bedre, eller han kommer fra en kultur hvor man blir indoktrinert med at man nå knytte seg juridisk før noe "fælt" skjer, eller han kompenserer i forholdet og vil vise hvor seriøs han er på en lite konstruktiv måte.

 

Jeg mener at det smarteste trekket er å bo sammen et par år. Da får man lære partneren å kjenne og kan bedre vurdere hvorvidt dette faktisk er "the one" eller bare en forbigående forelskelse hvor man gradvis kjølner ovenfor hverandre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nå må vi ikke forestille oss flere motsetninger enn vi allerede har. "Han er muslim" kan bety veldig mye forskjellig. Det er ikke nødvendigvis noe mistenkelig med at han er villig til å godta et borgerlig ekteskap. Det er stor forskjell på hva vi tror religiøse gjør, og hva de faktisk gjør, og kommer man fra et religiøst område, kan man være kulturelt preget av dette selv om man ikke nødvendigvis er så gudfryktig av seg.  Altså kan det godt hende han ser på giftermål som en naturlig begynnelse på et samboerskap uavhengig av islam. Men dette burde det være mulig å ta en prat om.

 

Det kan også godt hende at han både fisker etter statsborgerskap og føler oppriktig kjærlighet overfor trådstarter. Komplisert situasjon, og jeg skal ikke frikjenne noen, men synes mistenksomheten var litt ensidig her.

Lenke til kommentar

Jeg holder en viss sannsynlighet på at han er ute etter permanent oppholdstilatelse evt statsborgerskap, ekteskap kan være den enkleste veien til dette. Om det er tilfelle, vil det sjekkes av politiet og de kan dukke opp på døra for å sjekke at dette ikke er proforma.

Utover det er ikke ekteskap interesant før man er sikker på at forholdet vil vare, pga andre juridiske forpliktelser I forbindelse med evt skilsmisse, det kan hende han stikker av med halvparten av tingene dine om han er den som har det dårligste økonomiske utgangspunktet. (Og dette er grunnen til at jeg personlig er totalt uinteressert I ekteskap I det hele tatt.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis noe mistenkelig med at han er villig til å godta et borgerlig ekteskap.

 

Da kan de jo bare gjøre nikah. Nikah er ekteskap i islam, men er ikke gyldig som ekteskap i Norge dersom ikke kravene for en gyldig vigsel er tilstede.
 
Ifølge islam vil de da være gift, og det er da lov å ha sex ifølge religionen. 
 
Siden nikah, uten en sivilrettslig vigsel, ikke er gyldig i Norge vil de ifølge norsk lov ikke være gift. De vil derfor ikke ha de rettigheter som følger av det å være gift, og det vil ikke være behov for en skilsmisse etter norsk lov dersom de skulle gå fra hverandre. Ifølge islam vil de imidlertid være gift og det kan være vanskeligere for kvinner enn for menn å få skilsmisse i islam.
 
Da finner en i hvertfall ut om han er ute etter norsk statsborgerskap eller ikke.
 
Edit:
Har de allerede hatt sex, så er svaret gitt for hvor dypt troen sitter hos han.
Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

For å få norsk statsborgerskap må vedkommende oppfylle kravene blant annet til oppholdstid. Denne oppfylles vesentlig raskere når man, i tillegg til å oppholde seg lovlig i Norge, samtidig er gift med norsk statsborger.

 

Her er det imidlertid et krav om at man har felles bopel, så dersom dere ikke tenker å bo sammen vil han ikke nødvendigvis få norsk statsborgerskap noe raskere bare fordi dere er gift.

 

Jeg har selv erfaring med muslimer i familien, og det har stort sett vært helt uproblematisk. Men det skurrer veldig når du sier at dette er "svært viktig" for ham, sett i lys av resten av det du skriver.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

 

Hva er ekteskapstid?

Ekteskapstiden er tiden du har vært gift, registrert partner eller samboer med en norsk statsborger.

 

Hvordan regner jeg ut ekteskapstiden?

  • Ekteskapstiden regnes fra dagen dere giftet dere/registrerte dere som partnere/samboere. 

Du kan imidlertid bare regne med den perioden du og ektefellen/partneren/samboeren din faktisk har bodd sammen.

Det har ingen betydning om dere giftet dere i Norge eller i utlandet. 

Hvis ektefellen din ikke var norsk da dere giftet dere, regnes ekteskapstiden fra datoen ektefellen din fikk norsk statsborgerskap. 

Dere må fremdeles være gift, registrerte partnere eller samboere når vi fatter vedtak i saken din.

Oppholdstid og ekteskapstid kan opptjenes samtidig

Du kan legge sammen oppholdstid og ekteskapstid.

Eksempel på utregning av oppholdstid og ekteskapstid hvis du er fra et land utenfor EU/EØS:

Hvis du har bodd i Norge i fire år med oppholdstillatelser som var gyldige i minst ett år hver, og i tre av disse årene har vært gift med en norsk statsborger og bodd sammen med denne personen, vil oppholdstiden og ekteskapstiden din til sammen være på syv år. Da vil du oppfylle vilkåret om oppholdstid. 

 

Lenke til kommentar

Dette er veldig generaliserende og dømmende,,, Så ja ta det som du vil

 

Jeg har selv vokst opp med 3 av mine nærmeste venner og deres "muslim-familier" Vært med på alle feiringer, månedslange sommerferier i hjemlandene deres og praktisk talt vært som å ha 4 familier om jeg skal si det selv. 

min far ( Som er gammeldags og rasist ja ) var livredd for at jeg skulle konvertere til islam, men det skjedde altså ikke^^

 

men det jeg lærte iløpet av de 25 årene før vi nå har begynt å bygge våre egne liv og treffes mindre. Var at menn i denne kulturen har jo et litt annet syn på kvinner og hva som forventes.

 

Det er jo nemlig den litt gammeldagse versjonen der man skal gifte seg, få barn, mann jobber mye, kone være hjemme med barn og fikser husholdningen.

 

Jeg tror jeg har sett det som kan skje i slike familier. Alt ifra ulykkelig tvangsgifte personer til hva som tilsynelatende ser ut som lykkelige tvangsgifte personer. De som velger selv og de som lever alene.. De som har konvertert damer,, og de som har konvertert menn

Altså jeg føler helt ærlig jeg har sett alt..

 

og slik du forklarer det er en typisk tankegang til menn som vil prøve å konvertere sin partner etter ekteskap er inngått.  Obs: Selvfølgelig er dette bare etter min personlige erfaring.

 

Ville nok gjort meg klar for hva du ønsker hadde jeg vært deg. Er du villig til å konvertere? Ser du tendenser som kan resultere i evt vold og missbruk dersom du ikke "følger ordre" 

 

Altså TRO meg,, Når jeg sier at selv de "snilleste" muslimer kan bli monstre på kort tid..Akkurat som alle andre mennesker i verden, bare noen gir litt fortere etter for sine primitive handlinger hvis man har en hel familie i ryggen som roper " Skam---Skam---Skam"

 

Ønsker deg lykke til.. stå opp for deg selv, tenk logisk og ikke la deg lure av det åpenbare.. Det gjør faktisk ikke noe å være litt skeptisk.

 

 



Anonymous poster hash: c55fc...23e
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det høres ut som om han vil ha stasborgerskap og tror at du er så desp etter å gifte deg pga dustete myter han tror på om kvinner som fyller/nærmer seg 30 som blir desperate og tar hva som helst de kan få tak i. 

Vær så snill vær forsiktig. Ikke la han overkjøre deg på noen som helst måte. Ikke fall for det han prøver å gjøre, presse deg mens han dingler noe du kanskje ønsker over deg. Ta deg gooooooooooooooooooooooooood tid med denne karen. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er mange sider man bør tenke på i slikt tilfelle som her. Det gjelder å holde hodet kladt, som det heter. Hvor han står i sin utøvelse av sin tro er en viktig side. Desverre får mange seg noen ubehagelige kultur og religionsoverraskelser når man gifter seg for raskt. Ofte med litt press utenfra og andre forventninger om å gifte seg først.

Hva med hans slekt/familie, vil de godta deg? Vil dere klare de store kultur og religionsbarrierer ved å få barn og oppdra dette?

Å gifte seg forhaster man seg ikke med, det er ganske umodent å tro at et raskt bryllup løser det meste.



Anonymous poster hash: 1ffc2...50b
Lenke til kommentar

En muslimsk mann kan gifte med en kristen eller jøde. En muslimsk kvinne kan kun gifte seg med en muslimsk mann.

Du må altså være religiøs og ikke dyrke/være betatt av andre idoler.

Du er 30 år og forhåpentligvis bedre rustet til å søke informasjon på nettsider for muslimer. Lykke til.

Å gifte seg og ikke flytte sammen høres rart ut.

 

Anonymous poster hash: 1ffc2...50b

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er i praksis veldig liten forskjell på statsborgerskap og permanent oppholdstillatelse. Man har stort sett de samme rettigheter bortsett fra passet.

Oppholdstillatelse som gir grunnlag for permanent oppholdstillatelse, gir rett til å søke om statsborgerskap etter 7 års opphold.

SIden han har bodd i Norge i 4 år, er det 3 år igjen til han kan få statsborgerskap uten å gifte seg.

Han kan kanskje "spare" 1.5 år på å gifte seg, Så det er neppe grunnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Han har være i Norge i fire år. Da har han bare tre år igjen til statborgerskap. Ved å gifte seg kan han fremskynde dette med halvannet år.

 

Jeg tviler sterkt på at et statsborgerskap er grunnen. Hvorfor gå igjennom et ekteskap, bare for å kunne bli norsk 18 måneder tidligere enn han ville blitt uten et ekteskap? Det gir ingen mening.

 

Jeg holder en knapp på press fra familien. Det er i veldig mange kulturer ikke stuerent å bo sammen med noen man ikke er gift med.

 

Men jeg vil også legge til at dette ikke på noen som helst måte er uforenelig med at han også elsker deg, og helt legitimt har lyst til å være gift med deg.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Eg trur dette har eit heilt anna motiv enn at han er glad i deg. Fordi det er statusen som gift som er hans prioritet.

 

Når religiøse folk gifter seg er det for å få barn saman. Og fordi ein trur at det beste for barnet er å bli født inn i eit ekteskap, fordi blant oss religiøse involverer dette eit løfte om å holde saman i gode og i onde dagar. Så for meg er borgerlig ekteskap berre ein tom fest, fordi det som gjer ekteskapet spesielt er at ein blir religiøst forankra i eit løfte om å ikkje berre stikke av om ting vert vanskelig i samlivet. Det er rett og slett ein ed om å holde saman for barnet si skuld.

 

Så for meg røper det at den religiøse godtek eit ekteskap som berre er ei markering, at han bryr seg mest om statens oppfatning av seg sjølv som gift med ei norsk kone. Kanskje dette gjer det enklare for han å importere sin familie til Noreg, det kan hende at du berre er ei av fleire koner. Det er ikkje hyggeligt å tenka på, men det er sånt som skjer der ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...