Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mercedes Benz CLA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt en flere ganger, så jeg kan uttale meg om det men ikke om feil etc. annet enn at jeg mener å ha lest at det skal være lite feil på disse.

 

Kjøremessig er det litt stumpete fjæring, men det hjelper nok en del om man ikke har AMG-understellet. Litt mye dekkstøy trekker også ned. Den nye A-klassen og kommende CLA er mye bedre på begge disse punktene. Ellers er sportssetene gode og kvalitetsfølelsen bra. Servicekostnader er ikke så dyrt hos Bertel O. Steen.

 

Det beste er selvsagt å prøvekjøre bilen selv og gjøre seg opp en mening. Det er jo en artig bil å kjøre. En fordel å prøve bil som har sommerdekk på ift. å teste dekkstøy, kjøreegenskaper osv.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri kjøpt en nyere bil som har fortsatt nybilgaranti. Jeg har et spørsmål, hvis jeg kjøper en CLA 2017 modell som ha fortsatt 2,5 år igjen av nybilgaranti, kommer mitt eierskap til å være kostnadsfritt hvis noe blir ødelagt på bilen? (Selvfølgelig ikke dekk, bremser, vindusviskere)

 

Denne vurderer jeg å kjøpe: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=143012731

Lenke til kommentar

Du ligger an til et ganske problemfritt bilhold fremover. Merk at om bilen er levert med runflats, så er det en del støy fra bakhjulene. Altså i mercedes-standard. Er man vant til en Fiesta eller Astra f.eks vil det ikke oppleves på samme måte. Men det er mer enn i C-klasse, som ikke er spesielt stille på dekkstøy heller (har en 2016 c-klasse selv). A-plattformen har klart mer småbilpreg, men det er jo ikke nødvendigvis negativt.

 

Bilen er morsom å kjøre, gir god respons i styringen. Har ikke prøvd denne motoren, og den er ikke nevneverdig sprek. Ser bra ut, har nok plass om du ikke ligger an til to barnevogner.

Selvsagt veldig opp til kjørestil, men jeg har ennå ikke byttet noe på min. Ok da, olje. Kjørt 40 000. Servicer stort sett på 4-4500kr, som må være ganske gjennomsnittlig.

Mercedes er flinke på oppdateringer, jeg har fått byttet en del ting på servicer, altså ting som ikke haster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei.

Eier noen av dere en Mercedes Benz CLA eller kjenner dere noen som eier eller har eied en?

Jeg vurderer å kjøpe en brukt en, stasjonsvogn utgaven.

Er denne bilen pålitelig? Er den komfortabel? Billig i drift?

 

Jeg fikk en sånn som en lånebil en gang, men ble ikke veldig imponert.

 

Hadde da en litt eldre C-klasse, og synes min bil var vel så komfortabel og morsom å kjøre.

Synes den virket litt "billig".

 

Men det beste tipset er å prøvekjøre :)

Du kunne kanskje også prøvekjøre en vanlig C-klasse for å sammenligne?

 

Har aldri eid den, så kan ikke uttale meg om pålitelighet etc.

(Edit: Men har hatt veldig lite problemer med de MB'ene jeg har eid)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Jeg har en 2017 CLA Shooting Brake og er svært fornøyd. Samme motor og farge som den i lenken, men AMG-versjon med mer utstyr. C-klasse er nok noe bedre og større, men CLA Shooting Brake er akkurat passe romslig for mitt bruk. Litt stiv ved bykjøring, men morsomst å kjøre på rask (svingete) landevei. Går overraskende bra i fohold til oppgitt motoreffekt og fin automatkasse. Etter drøyt 2 år ikke kostet mer enn service og bensin, og null problemer. Litt tørst ved småkjøring om vinteren, men har kjørt den på 0,5 l/mil ved langkjøring over fjellet (Beitostølen - Molde) uten å kjøre bevisst økonomisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har også en 2017 CLA SB, med mer eller mindre alt av utstyr. Bensinforbruket ligger mellom 0,55 og 0,85. Snittet for vår del, med ish 50% landevei og 50% kø er på 0,71.
Ikke hatt noen større driftsproblemer, annet enn litt skrangling i dashboardet som ble fikset av verkstedet (gratis leiebil mens bilen var inne). Betalte 15k for 3 års serviceavtale, med alt inkludert. Faktisk vært billigere service på denne enn Ford focusen (kjøpt ny) jeg hadde før.

Bilen kan til tider være litt stiv, men er morsom å kjøre sammenlignet med lignende stasjonsvogner. Litt trang bagasjeroms-luke, men godt med plass, særlig om man legger ned sete. God plass til 4 voksne i bilen, men noe begrenset takhøyde for de bak. 5 Voksne er trangt. 

Automatkassa er fantastisk og det er veldig deilig med distronic pluss. Vi har full LED-lys på vår,  og det er natt og dag sammenlignet med Xenon. Litt høyt støynivå om man har "feil" dekk. Verditapet for oss som kjøpte nybil har vært godt over snittet... 

Vår ligger faktisk ute til salgs, pga boligprosjekt; https://www.broommarked.no/view/45747

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har aldri kjøpt en nyere bil som har fortsatt nybilgaranti. Jeg har et spørsmål, hvis jeg kjøper en CLA 2017 modell som ha fortsatt 2,5 år igjen av nybilgaranti, kommer mitt eierskap til å være kostnadsfritt hvis noe blir ødelagt på bilen? (Selvfølgelig ikke dekk, bremser, vindusviskere)

 

Denne vurderer jeg å kjøpe: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=143012731

Så lenge det er garanti igjen så dekkes eventuelle feil som måtte oppstå så lenge det ikke er som følge av feil bruk etc. ja. 

 

Denne har ikke AMG-pakken, så den er nok ikke så stiv som de jeg prøvde. Klarer ikke å se om det er runflat-dekk på de sommerdekkene der, men det støyer i tilfelle ekstra mye. 

 

Dra og prøvekjør, selv om den nå riktignok står på stillegående vinterdekk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har også en 2017 CLA SB, med mer eller mindre alt av utstyr. Bensinforbruket ligger mellom 0,55 og 0,85. Snittet for vår del, med ish 50% landevei og 50% kø er på 0,71.

Ikke hatt noen større driftsproblemer, annet enn litt skrangling i dashboardet som ble fikset av verkstedet (gratis leiebil mens bilen var inne). Betalte 15k for 3 års serviceavtale, med alt inkludert. Faktisk vært billigere service på denne enn Ford focusen (kjøpt ny) jeg hadde før.

 

Bilen kan til tider være litt stiv, men er morsom å kjøre sammenlignet med lignende stasjonsvogner. Litt trang bagasjeroms-luke, men godt med plass, særlig om man legger ned sete. God plass til 4 voksne i bilen, men noe begrenset takhøyde for de bak. 5 Voksne er trangt. 

 

Automatkassa er fantastisk og det er veldig deilig med distronic pluss. Vi har full LED-lys på vår,  og det er natt og dag sammenlignet med Xenon. Litt høyt støynivå om man har "feil" dekk. Verditapet for oss som kjøpte nybil har vært godt over snittet... 

Vår ligger faktisk ute til salgs, pga boligprosjekt; https://www.broommarked.no/view/45747

Takk for ditt svar. Veldig interessant lesestoff. Jeg skal sjekke ut bilannonsen din. Bilen din er dessverre 50000 kr over budsjettet vårt.

Endret av hegnar2014
Lenke til kommentar

Nesj, siste B-service kostet meg vel 5500. A kostet ca 4000. Naboens Ford er ikke et øre billigere.

 

Gjør det tydelig at det finnes flere verksted og at du har samme rettighet for garanti selv om du ikke benytter BOS til Merce-service. Da ender du fort opp 20% under første pristilbud.

Sjekke markedet bør man alltid gjøre, uansett bilmerke.

 

Edit: Be om å snakke med lokalt verksted. Snakker du med BOS sentralt (oslo vil jeg tro) får man priser som er helt bortreist. Siste service ble anslått til 9000 sentralt. Etter å ha sjekket rundt på andre verksted, snakket jeg med den lokale forhandleren og prisen ble 4700.

Endret av Pop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær obs på relativt høye verkstedsutgifter i forbindelse med a og b servicer. Hadde vært på jakt etter en med b-service utført

Er dette bygget på fakta eller hva du tror? På min C43 AMG betalte jeg 3.990,- for A-service + ekstra for noe deler, tot. 4.700,-. På min forrige C250d 4Matic betalte jeg ca 6.000,- for hovedservice.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri kjøpt en nyere bil som har fortsatt nybilgaranti. Jeg har et spørsmål, hvis jeg kjøper en CLA 2017 modell som ha fortsatt 2,5 år igjen av nybilgaranti, kommer mitt eierskap til å være kostnadsfritt hvis noe blir ødelagt på bilen? (Selvfølgelig ikke dekk, bremser, vindusviskere)

 

Denne vurderer jeg å kjøpe: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=143012731

Ser ut som en flotte bil det der.

Husk, når du havner på 60 000km, så er det en dyr service som kommer, å det er på girkassen, den koster som regel på lokale verksteder rundt 5-6000kr ++

Ellers viktig å holde servicer til 15000km/1år, spessielt med tanke på olje på motor!

Lenke til kommentar

Ser ut som en flotte bil det der.

Husk, når du havner på 60 000km, så er det en dyr service som kommer, å det er på girkassen, den koster som regel på lokale verksteder rundt 5-6000kr ++

Ellers viktig å holde servicer til 15000km/1år, spessielt med tanke på olje på motor!

Takk for ditt nyttige informasjon. Hva mente du med 15000km/1år?

Lenke til kommentar

Takk for ditt nyttige informasjon. Hva mente du med 15000km/1år?

At du tar oljeservice på antall km du kjører eller 1 gang i året. Alt etter hvor mye du kjører.

Kjører du 15000km på feks 8 mnd, så tar du oljebytte da, kjører du feks 6000km på 1 år, så tar du oljeservice rundt samme tid vert år.

 

Beklage dårlig formulering! Mange biler kommer med service intervall på feks 30000km/2år, å uansett hva noen sier, så er det alt for lang tid. Dette er mer å få ned servicekostnadene på bilen fra produsenten, slik at totalsummen ikke blir alt for stor når man kjøper ny bil. De garanterer feks den serviceintervallen, at motor skal holde ut garantitiden, som oftest er 5år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som en flotte bil det der.

Husk, når du havner på 60 000km, så er det en dyr service som kommer, å det er på girkassen, den koster som regel på lokale verksteder rundt 5-6000kr ++

Ellers viktig å holde servicer til 15000km/1år, spessielt med tanke på olje på motor!

Jeg prøvekjørte denne bilen denne uken. Det viste seg at det var en leiebil fra den var ny. Sommer dekkene var fra 2016. Lite utstyr på denne. Hva sier dere? Det at den var en leiebil er det veldig dårlig?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...