Gå til innhold

[Løst] Orakel søkes. Hvordan få "nok" nett i ingenmannsland?


Anbefalte innlegg

Jeg og dama skal flytte sammen inn i en leilighet i løp av våren. Alt så ut til å være perfekt med det potensielle bosted inntil jeg sjekket hvilke bredbåndsmuligheter som var på stedet.

 

Det er Nextgentel og Telenor som er bredbåndleverandører på stedet, men disse kan kun tilby en hastighet på max 1.5 Mbps.

Dette tror jeg kan skape problemer når vi streamer en del Netflix og spiller med xbox og PC.

 

Netflix anbefaler minimum 3 Mbps for SD-kvalitet.

Spill generelt anbefaler rundt 5 Mbps.

 

 

Jeg har sett på mulighetene for mobilt bredbånd, herunder ICE som kan tilby den største pakken på 300 GB. 

 

Estimert månedsforbruk av bredbånd i dag:

Telefoner: <100 GB

PCen til frøkna: 100 GB

Min PC/Xbox 100 - 200 GB

 

Parabolbredbånd er vel uaktuelt, om jeg har lest meg opp riktig, mtp. en statsisk latency på 500 - 800 m/s hvis en tenker på bruke det til spilling.

 

Finnes det noen ander løsninger der ute som kan mette et høyt behov av GB, men ikke nødvendigvis den beste hastigheten?

 

Evt. vil en kombinasjon av 1.5 Mbps bredbånd og ICE mobilt bredbånd være nok?

Endret av Foxboro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har i dag Telia mobilt bredbånd som internett hjemme. 200GB kvote, testa Ice da de kom med 300, var dessverre ubrukelig her. 

For en bruker så funker det greit, da jeg bodde alene var jeg aldri over kvota og hastigheten var greit nok. Nå går vi som regel over kvota hver måned, på det meste var vi oppe i 320 GB på en måned. Spill funker heller dårlig dersom kona ser på Netflix samtidig som jeg spiller, og man merker at nettet er tregere dager med mye biltrafikk igjennom distriktet (fredag og søndag). 

Nå er det 5-6 år siden sist jeg testa det, men da var radionett begrensa til 3 mbps, som i praksis er ubrukelig i dag. 

Ville ha sjekket ut de fri data abonnementene kanskje, tenkt litt på de selv, men er planlagt fiberutbygging i distriktet her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, begge to!  :w00t:

 

Tok en telefon til breiband for antennebredbånd (radiobredbånd). Blir en tur opp på taket med kikkert for å sjekke fri sikt til nærmeste antenne. 

 

På breiband sine sider står det at det skal fungere optimalt for spilling.

 

Anser dette som beste løsning, og om ikke dette går, tror jeg det blir å følge mobile999 sitt første svar.  :)

Endret av Foxboro
Lenke til kommentar

Det er kanskje en liten mulighet for at det er "feil" i datasystemene som forteller ngt og telenor hva som er mulig hastighet på adsl. Vet du noe mer, f.eks. hvor langt det er til nærmeste sentral?

 

Du kan evt. sende meg adressen til leiligheten på PM, så kan jeg sjekke avstanden og forsøke å undersøke om det kan være mangler i grunnlaget for den kalkulerte hastigheten som kan oppnås med adsl.

Lenke til kommentar

Det er nok mangel på informasjon på det aktuelle stedet. Noe Telenor selv informerer.

 

Har sittet en god stund med konsulenter fra Telenor i går og i dag for å få et faktisk svar på reell hastighet på stedet.

 

3/4 konsulenter sier at hastigheten er 1.5 Mbps, ferdig snakka (mtp. Avstand til nærmeste "boks"). Men den siste av de sier at den eneste måten å finne ut hva den faktiske hastigheten er, er ved å tegne et abonnement så en montør kan dra på stedet. (Kanskje mer et salgstriks enn noe annet?).

 

Det er uansett uaktuelt for meg at Telenor skal ha meg til å tegne et abonnement på en adresse jeg ikke bor på for øyeblikket.

 

Sender deg en PM. :)

Lenke til kommentar

Det er nok mangel på informasjon på det aktuelle stedet. Noe Telenor selv informerer.

 

Har sittet en god stund med konsulenter fra Telenor i går og i dag for å få et faktisk svar på reell hastighet på stedet.

 

3/4 konsulenter sier at hastigheten er 1.5 Mbps, ferdig snakka (mtp. Avstand til nærmeste "boks"). Men den siste av de sier at den eneste måten å finne ut hva den faktiske hastigheten er, er ved å tegne et abonnement så en montør kan dra på stedet. (Kanskje mer et salgstriks enn noe annet?).

 

Det er uansett uaktuelt for meg at Telenor skal ha meg til å tegne et abonnement på en adresse jeg ikke bor på for øyeblikket.

 

Den mangelen på informasjon er sannsynligvis "mangel på måledata".

 

Maksimal hastighet er utvilsomt 1,5Mbps. Den siste konsulenten er såpass oppegående at han forstår at støy på linjen faktisk kan gi dårligere(!) hastighet.

 

 

Konsklusjonen er å falle tilbake på regelen om å bosette seg der man faktisk kan få bredbånd som dekker sine krav. Er det ingen områder i nærheten som har fått fiber?

Lenke til kommentar

Klatret opp på taket i dag, for sjekke om det var fri sikt til respektiv antenne for radiobredbånd. Det viste seg å ikke være mulig.

 

Skal ta siste runde med utleier og spørre om han er villig til å få etablert fiber i leiligheten. Noe som er tilgjengelig i nabolaget.

 

Utleier har dessverre lav kompetanse når det kommer til å ha nett hjemme, og skjønner ikke hvorfor jeg gjør en så stor greie ut av saken. Jeg har jo tross alt internett tilgjengelig (på 1.5 Mbps)...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Utleier har dessverre lav kompetanse når det kommer til å ha nett hjemme, og skjønner ikke hvorfor jeg gjør en så stor greie ut av saken. Jeg har jo tross alt internett tilgjengelig (på 1.5 Mbps)... :rofl:

 

1.5mbit i dag?  :nei:  Er det mulig? Det er lavere enn Homenet gir i opplastning på ADSL.

Var i samme sko som deg i tredje leieforholdet mitt. Forholdene var riktig nok noe bedre (3,5mbit og kablet forbindelse). NGT måtte faktisk øke hastigheten (gi noe ekstra til kundene) for at nettet skulle bli raskere. Da gikk vi opp til 5mbit å det var stas. Huseierne var noen store sparegriser selvom de hadde godt betalte jobber og fire barn. Argumentene gikk i duren av "I gamle dager satt vi på 64kbit ISDN og før det 33,3 modem".

 

Husker første DSL linja vi fikk i 2003, det var stas. Fra 64kbit (Online 150) til 512/256kbit. Da gikk daglig surfe/spilletid opp fra fem timer til 10t daglig (24timer online) og et økende behov for fysioterapi meldte seg  :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1.5mbit i dag?  :nei:  Er det mulig? Det er lavere enn Homenet gir i opplastning på ADSL.

Var i samme sko som deg i tredje leieforholdet mitt. Forholdene var riktig nok noe bedre (3,5mbit og kablet forbindelse). NGT måtte faktisk øke hastigheten (gi noe ekstra til kundene) for at nettet skulle bli raskere. Da gikk vi opp til 5mbit å det var stas. Huseierne var noen store sparegriser selvom de hadde godt betalte jobber og fire barn. Argumentene gikk i duren av "I gamle dager satt vi på 64kbit ISDN og før det 33,3 modem".

 

Husker første DSL linja vi fikk i 2003, det var stas. Fra 64kbit (Online 150) til 512/256kbit. Da gikk daglig surfe/spilletid opp fra fem timer til 10t daglig (24timer online) og et økende behov for fysioterapi meldte seg  :roll:

 

Ganske spesielt, ja. Artig å høre lignende historie fra andre også :) 

 

Forsvant litt under radaren her, etter siste samtale med utleier.

 

Fant ut at Altibox var i nærheten og at de kunne kostandsfritt etablere fiber i leiligheten, noe som ble lagt fram til utleier på en god måte. Utleier valgte å google Altibox, og fant formuet bytt.no (tror jeg).

Iallefall endte det med at han syntes Altibox var et useriøst selskap ut i fra det han leste på formuet, og ønsket ikke dette installert. Jeg har ingen rett til å tvinge utleier til å oppgradere nettet, så jeg tok til det første tipset til mobile999; Fant et nytt sted og bo.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...