Gå til innhold

– Det er et paradoks at vi har mange ledige med IKT-utdanning, samtidig som vi har mange ledige stillinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tull. Vis meg en annonse som krever master og 8 forskjellige sertifiseringer.

 

Og alle disse "erfaring kravene" de skriver opp, er som regel bare ønsker. Søk uansett, aldri blitt tatt opp på intervju engang at jeg ikke hadde 7 års erfaring i en aller annen rar teknologi.

Nesten alle utlysninger jeg ser etterlyser utdanning og setter som krav x antall år arbeidserfaring med deres standarder.

 

Jeg kan forsåvidt forstå det fra arbeidsgivers side ved at man gjerne vil slippe opplæring, men det forklarer jo hvorfor unge nyutdannede har problemer med å komme til.

 

Jeg søker selvsagt allikevel på slike jobber selv om jeg ikke har required experience fordi jeg har inntrykk av at selv om de skriver krav så mener de å skrive ønsket.

 

Jeg satser på at den generelle ansetter/hodejeger bare har dårlig grep om norsk.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kunne ha vært greit hvis man også hadde vilje til å ansette utlendinger med norsk IKT utdanning som snakker flytende norsk. Som oftest ser man kun på navnet på CV-en. Etter min erfaring, innholder en CV et utenlansk navn blir søknaden ikke vurdert. Ellers er jeg enig med Bergstrøm, IKT servicefag er overhode ikke nok. Det vi hadde før - IKT driftsfag - var bedre, men allikevel ikke nok til drifting av datasenter, DevOPs ol.

Om du er født og oppvokst i Norge med et navn norsk som noen, men har utdanningen fra utlandet, selv naboland, så kan du få problemer med å få jobb i Norge:

https://studenttorget.no/index.php?show=4516&artikkelid=7858

https://www.aftenposten.no/karriere/Silje-tok-utdanningen-i-utlandet--Det-var-et-slag-i-trynet-a-komme-hjem-igjen-10394b.html

 

Det er derfor ikke sikkert det er knyttet til navn/etnisitet, men generell skesis til andre lands universiteter.

 

Jeg har for min del mange svært dårlige erfaringer i dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...