Gå til innhold

– Det er et paradoks at vi har mange ledige med IKT-utdanning, samtidig som vi har mange ledige stillinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Da har jeg et spørsmål til Erna: Hva er en IKT-utdanning?

Hjelper lite med 300 ledige fra IKT Servicefaget når det du trenger er en skyarkitekt eller en sikkerhetsanalytiker.

Lenke til kommentar

Og så er det ikke til å komme unna at de fleste arbeidsgiverne har helt urealistisk strenge krav til nyansatte. De nyansatte skal helst ha master, minst 8 forskjellige sertifiseringer, ytterligere 12 interessefelt og bør i samme slengen ha bred erfaring fra før.

Så for en gangs skyld skal jeg forsvare politikerne og utdanningssystemet her.

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Og så er det ikke til å komme unna at de fleste arbeidsgiverne har helt urealistisk strenge krav til nyansatte. De nyansatte skal helst ha master, minst 8 forskjellige sertifiseringer, ytterligere 12 interessefelt og bør i samme slengen ha bred erfaring fra før.

Så for en gangs skyld skal jeg forsvare politikerne og utdanningssystemet her.

Tull. Vis meg en annonse som krever master og 8 forskjellige sertifiseringer.

 

Og alle disse "erfaring kravene" de skriver opp, er som regel bare ønsker. Søk uansett, aldri blitt tatt opp på intervju engang at jeg ikke hadde 7 års erfaring i en aller annen rar teknologi.

Endret av Rudde
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kunne ha vært greit hvis man også hadde vilje til å ansette utlendinger med norsk IKT utdanning som snakker flytende norsk. Som oftest ser man kun på navnet på CV-en. Etter min erfaring, innholder en CV et utenlansk navn blir søknaden ikke vurdert. Ellers er jeg enig med Bergstrøm, IKT servicefag er overhode ikke nok. Det vi hadde før - IKT driftsfag - var bedre, men allikevel ikke nok til drifting av datasenter, DevOPs ol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og alle disse "erfaring kravene" de skriver opp, er som regel bare ønsker. Søk uansett, aldri blitt tatt opp på intervju engang at jeg ikke hadde 7 års erfaring i en aller annen rar teknologi.

 

Dette er min erfaring også. Det er kanskje et par ting i en utlyst stilling som er absolutte krav, resten er stort sett "Jo flere av disse du har jo større er sjansen for at vi ber deg på intervju".

Lenke til kommentar

 


 

Det kunne ha vært greit hvis man også hadde vilje til å ansette utlendinger med norsk IKT utdanning som snakker flytende norsk. Som oftest ser man kun på navnet på CV-en. Etter min erfaring, innholder en CV et utenlansk navn blir søknaden ikke vurdert. Ellers er jeg enig med Bergstrøm, IKT servicefag er overhode ikke nok. Det vi hadde før - IKT driftsfag - var bedre, men allikevel ikke nok til drifting av datasenter, DevOPs ol.

 

 

 

 

Kjenner ikke igjen det virkelighetsbildet. I alle mine år har jeg sett like mange "utlendinger" som "etnisk norske" både på leverandør og kundesiden samt både i offentlig og privat sektor. Selv de som ikke snakker norsk i det hele tatt. Og jeg håper alle forstår at kvotesystemer er ødeleggende for alle.

 

Får man ikke jobb i IKT bransjen etter endt utdannelse har man ikke orientert seg under utdannelsen eller er for kresen. Det hjelper ikke å utdanne seg til "cobol utvikler" hvis ingen søker det.

 

I tillegg har en del nyutdannede i dag en del urealistiske forventninger til hva den første jobben skal gi dem. Om det er "skryteboka/fakebook" som har skylda eller ikke skal jeg ikke begi meg inn på men det er en "disconnect" der.

 

De skal ha god lønn, gode betingelser og gjerne med frynsegoder, prestisjefylte oppgaver osv. Har de også jobbet 1-3 år som lærling/trainee etter skole skal de hvertfall ha det. Ting man gjerne måtte jobbe i mange år for å oppnå.

 

Disse urealistiske forventningene er med på å skape et tomrom der det trengs folk.

Hvordan vi utdanner er selvsagt en viktig faktor, men det er like viktig å lære at du kanskje må finne deg i å gjøre litt "drittjobber" med "middels/lav lønn" en periode og jobbe deg opp. Man er ikke utlært til topplønn bare fordi man kommer ut av NTNU med tidsriktig fagområde på papiret.

 

Av det jeg ser selv så har veldig mange unge og nyutdannede helt urealistiske forventninger til hva arbeidslivet skal "gi" eller "gjøre for" dem.

 

Og til syvende og sist, hva gjør du selv for å skape en arbeidsplass?

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Og så er det ikke til å komme unna at de fleste arbeidsgiverne har helt urealistisk strenge krav til nyansatte. De nyansatte skal helst ha master, minst 8 forskjellige sertifiseringer, ytterligere 12 interessefelt og bør i samme slengen ha bred erfaring fra før.

Så for en gangs skyld skal jeg forsvare politikerne og utdanningssystemet her.

Tull. Vis meg en annonse som krever master og 8 forskjellige sertifiseringer.

 

Og alle disse "erfaring kravene" de skriver opp, er som regel bare ønsker. Søk uansett, aldri blitt tatt opp på intervju engang at jeg ikke hadde 7 års erfaring i en aller annen rar teknologi.

Du kan ha et poeng her at det kanskje blandes litt med ønsker, og ikke nødvendigvis krav for stillinger, og i så tilfelle bare å beklage upresisheten fra undertegnede! Men høyere utdanning (da som regel master) er nokså vanlig å be søkerne om nå samt relevant erfaring. Dog virker det som det heldigvis også begynner å bli vanlige å se at "relevant erfaring kan utveie for mangel på utdanning", så tydligvis ikke like sort / hvitt som jeg skulle ha det til!

Lenke til kommentar

Drifts-IKT kompetanse er ikke mye verdt i dag. I store datasentra trengs det bare personell som ut fra arbeidsordrer bytter (redundante) komponenter som svikter.

 

Behovet for IKT-personell som kan utvikle, integrere og automatisere informasjonsflyt/maskinlæring internt i og på tvers av skyer og produksjonslinjer vil det derimot bli økende behov for. Dette blir den finmaskede "Verdensveven 2" mellom organsiasjoner/bedrifter, som egentlig er mye av det populistene kaller "digitalisering" og som egentlig har pågått hele tiden. Droner og robotisering vil også kreve en del lokale tilpasninger som vil kreve IKT kompetanse, selv om mye vil bli utviklet i lavkostnadsland.

Lenke til kommentar

Du kan ha et poeng her at det kanskje blandes litt med ønsker, og ikke nødvendigvis krav for stillinger, og i så tilfelle bare å beklage upresisheten fra undertegnede! Men høyere utdanning (da som regel master) er nokså vanlig å be søkerne om nå samt relevant erfaring.

 

Ser en del stillingsannonser hvor man spesifikt er på jakt etter nyutdannede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som det skrives:

 

"Apple-sjef Tim Cook mener det ikke er nødvendig med høyere utdanning for å nyte suksess i IT-bransjen. Det begrunner han blant annet med at det er en «mismatch» mellom hva utviklere lærer på skolen og hvilken kompetanse markedet har behov for. Det skriver Business Insider.

Rundt halvparten av dem den amerikanske IT-giganten ansatte i fjor hadde ikke høyere utdanning. Apple ble startet i garasjen til Steve Jobs etter at han droppet ut av Reed college i 1976."

 

  • SÅ, egnethet, er noe som det bør snakkes og skrives om !
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Definitivt. Noe av det samme gjelder Bill Gates selv om han gikk videre.

For more than a decade, Bill Gates has been one of the wealthiest, if not the wealthiest, men in the world. The son of an attorney and a schoolteacher, Gates entered Harvard in the fall of 1973, only to drop out two years later to found Microsoft with childhood friend Paul Allen

 

Utdanning er ikke svaret alene, men interesse, evner etc. Men at utdanningsystemet bør forberede elevene bedre på overgang fra studiehverdagen til arbeidshverdagen er helt klart.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Og en skyarkitekt er det ingen utdanning som kan gi deg.

Og dette har du kontroll på?

 

Kan nevne disse fagene ved NTNU.

https://www.ntnu.no/studier/emner/IMT3003/2018#tab=omEmnet

 

https://www.ntnu.no/studier/emner/IMT3005/#tab=omEmnet

https://www.ntnu.no/studier/emner/IMT2681/#tab=omEmnet

https://www.ntnu.no/studier/emner/IMT2291/#tab=omEmnet

 

For øvrig er den viktigste egenskapen er hvordan du er som medmenneske.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og så er det ikke til å komme unna at de fleste arbeidsgiverne har helt urealistisk strenge krav til nyansatte. De nyansatte skal helst ha master, minst 8 forskjellige sertifiseringer, ytterligere 12 interessefelt og bør i samme slengen ha bred erfaring fra før.

Så for en gangs skyld skal jeg forsvare politikerne og utdanningssystemet her.

 

BS. Det argumentet er diktet opp som unnskyldning av en som ikke fikk jobben han trodde han var best kvalifisert for.

Lenke til kommentar

 

Og så er det ikke til å komme unna at de fleste arbeidsgiverne har helt urealistisk strenge krav til nyansatte. De nyansatte skal helst ha master, minst 8 forskjellige sertifiseringer, ytterligere 12 interessefelt og bør i samme slengen ha bred erfaring fra før.

Så for en gangs skyld skal jeg forsvare politikerne og utdanningssystemet her.

 

BS. Det argumentet er diktet opp som unnskyldning av en som ikke fikk jobben han trodde han var best kvalifisert for.

For ordens skyld kan det nevnes at det her skrives master for øyeblikket, og at jeg ikke går rundt med noen grandiøse tanker om at jeg er noe mer oppegående enn de andre flotte menneskende i dette ganske land.

 

Er enig at jeg nok var for bastant, og ikke hadde helt solid belegg for min påstand. Mulig jeg bare er blitt gammal eller ting har endret seg.

Uansett, tok et kjapt søk på finn for å se, og kom fort over denne. Det er jo en liten liste det ? Men igjen, som noen sier, mulig det er mer ønske enn krav om at alle skal "ticke" all boksene.

https://i.postimg.cc/vZ0h5gvY/Capture2.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

BS. Det argumentet er diktet opp som unnskyldning av en som ikke fikk jobben han trodde han var best kvalifisert for.

La meg gjette. Sarkasme og ironi i tekstform er langt fra din sterke side?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...