Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moped med gir til øvelseskjøring - kjøpetips?


Pac

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har begynt litt med å ta lappen på vanlig MC, men jeg har aldri hatt noe som helst kjøring på tohjuling før kjøretimene med det og merker at jeg gjerne skulle hatt noen timer bak rattet på en tohjuling slik at jeg ikke må fortsette å bruke 1000kr per time for å venne meg til generelt å kjøre MC og med giringen. Siden jeg har AM lappen som jeg fikk med når jeg tok B, så tenkte jeg at jeg kanskje kunne kjøpt meg en moped med gir som jeg kan kjøre litt rundt med i sommer slik at jeg får et litt bedre grunnlag for å lettere bli ferdig med lappen på vanlig MC.

 

Dermed lurer jeg på om dere har noe tips til hva jeg burde kjøpe? Kan svært lite om MC, skruing på moped eller slikt, så gjerne noe som er brukervennlig, idiotsikkert og pålitelig. Eneste "kravet" er at jeg ikke vil ha scooter, er så forferdelig å se på. 

 

Og en annen ting; jeg driver å tar lappen på mellomtung MC siden jeg er 23. Er det like greit å bare fullføre det også heller oppgradere til tungsykkel når jeg er 24? Hvis det bare er et kurs ekstra? Eller er det best å vente til jeg fyller 24 også begynne på nytt i prosessen og gå rett på tungsykkel da? Har det noe så si? Hvis jeg kanskje uansett burde bruke denne sesongen til å øve meg med mopedkjøring. Har hittil bare hatt det første grunnkurset, litt prøvekjøring i kjøregård første gangen jeg satt bak rattet på en sykkel også noen kjøretimer ute i trafikk etterpå. Men ingen ordentlig kjøregårdkjøring som obligatorisk eller noe sikkerhetskurs på vei og slikt. Så har jo ikke kommet så veldig langt uansett, har gått mest i å bli komfortabel og vant med å kjøre sykkel bare.

 

På forhånd tusen takk for alt av svar, tips og innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fornuftig tankegang det der. For å svare på siste først, all trening er god trening. Siden du er bare ett år unna til A-klassen, kan det være like greit å investere i en rimelig og pålitelig moped i år, og heller satse fullt på A neste år. Nå husker jeg ikke i farta hva oppgraderingen inneholder og koster, men ikke verdt det for bare ett år.

 

Hva slags moped du vil ha, må du bestemme selv. Er noen kule og lettkjørte modeller der ute, men tross alt er de bare mopeder som putrer i maks 45-50. Jeg hadde en Yamaha TZR50 i sin tid. Var helt grei å kjøre og ga følelsen av skikkelig MC. Kom i god fart på rett vei og nedoverbakker, men i motbakker slet den litt. Men som sagt, kan ikke forvente alt av en 50cc.

 

Andre eksempler er Aprilia RS, Derbi GPR, Rieju RS, som racing-modeller. Finnes også cross-modeller. Du får ta titt på annonser på Finn og se om du ser noe du liker og vil prøve. Og det er megaviktig at selger faktisk tillater å prøve. Sjekk at du sitter godt og komfortabel, rekker ned, god styring, og naturligvis at det ikke er noe galt med sykkelen selv.

 

Nå har jeg ikke noe erfaring med de andre merkene, men syns TZR er fin og grei nok. Selv av nyere år kan fås tak i for rimelig penge.

Lenke til kommentar

Jeg vurderte selv moped å øve på da jeg tok lappen for drøyt 8 år siden, men endte opp med at treningen gjennom skolen var bra nok. I løpet av våren og sommeren gjennomførte jeg all obligatorisk opplæring med 4 dobbeltimer utenom, og sto med god margin.

 

Eksen min startet med moped da hun tok A, hun mente det var veldig nyttig. Giring og det tekniske mestrer hun etter to-tre turer, men øvelse i traffikkbildet var det mest nyttige. Du får virkelig trent på å ikke bli sett, og ikke minst utålmodige biler som alltid vil forbi.

 

Hvis jeg var deg hadde jeg prøvd å ta opplæringa så intensivt som mulig, fått oppkjøring raskest mulig og brukt noen tusenlapper ekstra på å komme gjennom opplæring og fått A2 til sommeren. På den måten kunne jeg kjøpt en A2-registrert sykkel, som kunne blitt "oppregistrert" når du tar det lille kurset som skal til for å få A når du har fylt 24.

 

Det koster også penger å ha og kjøre en moped, ikke all verden, men det blir fort noen kjøretimer.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Den siste setningen der er også veldig godt poeng. Selv en moped kommer fort opp i 20-30000 hvis man skal investere i noe bra og av nyere dato. Da kan man også likeså gjerne bruke de pengene på kjøreskolen og få proff læring fra starten. Med selvlæring er det alltid litt risiko for å få uvaner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med myst, nesten bedre å bruke pengene på kjøretimer enn moped. Kjøp deg heller en MC og hør om noen kan øvelseskjøre med deg :)

En annen ting, hvis du klarer deg med A2 i 2 år er det bare et teorikurs for å oppgradere. Før det må du ta ny oppkjøring.

Endret av fjs
Lenke til kommentar

Oppgradering fra A2 til A får du etter tidligst to år. Så om du er 23 nå, så er du likevel 25 når du skal oppgradere. Min oppgradering kostet 6000, da jeg tok det i 2017. Da hadde jeg hatt mellomtung på papiret i to år.

 

Anbefaler deg på det sterkeste å ikke kjøpe 50cc racing sykkel. Det ser ut som du kommer dundrende i 200 km/t, men i realiteten sliter du med å holde 30 ;) Skaff heller cross ala derbi, rieju, yamaha, Aprilia etc..

Lenke til kommentar

Oppgradering fra A2 til A får du etter tidligst to år. Så om du er 23 nå, så er du likevel 25 når du skal oppgradere. Min oppgradering kostet 6000, da jeg tok det i 2017. Da hadde jeg hatt mellomtung på papiret i to år.

 

Anbefaler deg på det sterkeste å ikke kjøpe 50cc racing sykkel. Det ser ut som du kommer dundrende i 200 km/t, men i realiteten sliter du med å holde 30 ;) Skaff heller cross ala derbi, rieju, yamaha, Aprilia etc..

 

Nja. Når du har fylt 24 kvalifiserer du uansett til direkte erverv av klassen, så det er noen unntak: 

 

 

 

§ 9-23.Utvidelse fra klasse A2 til A

Ved utvidelse fra klasse A2 til klasse A skal eleven gjennomføre obligatorisk kurs ved utvidelse fra A2 til A jf. § 9-24 og § 9-25.

Elever fylt tjuefire år med mindre enn to års førerett i klasse A2, kan erverve førerett i klasse A ved å gjennomføre minst 7 timers obligatorisk kurs og praktisk prøve. Dette kurset kan også gjennomføres av elever fylt tjuetre år med mindre enn ett års førerett i klasse A2.

 

 

Dette tolker jeg som at du kan få førerkort for A på 24-årsdagen din.

 

For trådstarter betyr det at han dagen etter oppkjøringen på A2, kan ta kursene for A (fordi han er over 23) og ta ny praktisk prøve (oppkjøring) i A på sin fødselsdag. Evt. så kan han vente til det er to år siden han ervervet A2, og få A uten praktisk prøve. Det koster riktignok en oppkjøring mer enn å vente til det er gått to år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...