Gå til innhold

Renaults elbilsjef lover en rekke nye modeller


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en av de dårligste artikler jeg har lest på TU. Skriver rett ned det en PR sjef juger om uten en eneste kritisk spørsmål eller kommentar. "Ledende" med en bil som ikke kan hurtiglade og som krever en spesialboks for å lade på vårt strømnett??? Og det bortimot ikke har skjedd en eneste ting på alle de årene?

Lenke til kommentar

Ikke skjedd noe? De har da klart å øke rekkevidden betraktelig, det er jo tross alt den viktigste enkeltparameteren alle elbiler måles etter. ;)

 

Rykter sier at det kommer en ny Zoe i løpet av året med 400km WLTP-rekkevidde og 100kW CCS-lading. Da gjenstår bare den ubegripelige IT-problematikken for at salget her til lands skal få seg et skikkelig løft.

 

 

Har aldri sett en god forklaring på hvorfor de ikke bare setter inn en 3,6kW likeretter under panseret for oss særinger med IT-nett. Det er på 'dette kunne jeg hatt som prosjektoppgave på ingeniørhøgskolen'-nivå..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en av de dårligste artikler jeg har lest på TU. Skriver rett ned det en PR sjef juger om uten en eneste kritisk spørsmål eller kommentar. "Ledende" med en bil som ikke kan hurtiglade og som krever en spesialboks for å lade på vårt strømnett??? Og det bortimot ikke har skjedd en eneste ting på alle de årene?

Over 22 prosent av alle solgte elbiler i Europa i 2018 var en Renault. Det er fjerde året på rad Renault har størst markedsandel på elbil i Europa.

 

Renault Zoe var mestselgende elbil i Europa i 2015,2016 og 2017. I 2018 var Leaf såvidt mer solgt. Salget av Zoe har økt hvert år siden introduksjon.

 

Jeg vil hevde det er ganske åpenbart at Renault er en ledende aktør i elbilmarkedet.

 

At Zoe ikke er en enklere bil enn mye annet er det ingen som hevder. Om de har utviklet modellen nok siden 2012 kan man sikkert ha ulike meninger om.

 

Det kan ellers være greit å vite at hurtiglading er valgt vekk av den norske importøren. Bilen fåes med hurtiglading i andre markeder.

 

Om du mener produsentens leder for elbil farer med løgn, oppfordrer jeg deg til å være konkret om hva han lyver om, så skal vi ta tak i det.

 

//Marius Valle, TU.no

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Dette er en av de dårligste artikler jeg har lest på TU. Skriver rett ned det en PR sjef juger om uten en eneste kritisk spørsmål eller kommentar. "Ledende" med en bil som ikke kan hurtiglade og som krever en spesialboks for å lade på vårt strømnett??? Og det bortimot ikke har skjedd en eneste ting på alle de årene?

Over 22 prosent av alle solgte elbiler i Europa i 2018 var en Renault. Det er fjerde året på rad Renault har størst markedsandel på elbil i Europa.

 

Renault Zoe var mestselgende elbil i Europa i 2015,2016 og 2017. I 2018 var Leaf såvidt mer solgt. Salget av Zoe har økt hvert år siden introduksjon.

 

Jeg vil hevde det er ganske åpenbart at Renault er en ledende aktør i elbilmarkedet.

 

At Zoe ikke er en enklere bil enn mye annet er det ingen som hevder. Om de har utviklet modellen nok siden 2012 kan man sikkert ha ulike meninger om.

 

Det kan ellers være greit å vite at hurtiglading er valgt vekk av den norske importøren. Bilen fåes med hurtiglading i andre markeder.

 

Om du mener produsentens leder for elbil farer med løgn, oppfordrer jeg deg til å være konkret om hva han lyver om, så skal vi ta tak i det.

 

//Marius Valle, TU.no

He he, bra Marius. Kan være verdt å neve at Norge er alene sammen med Albania å ha IT nett, hvor resten av EU har TN. Defor de sære ladebøttene i Norge.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

He he, bra Marius. Kan være verdt å neve at Norge er alene sammen med Albania å ha IT nett, hvor resten av EU har TN. Defor de sære ladebøttene i Norge.

Albania konverterer visstnok raskere enn oss til NT, så vi kommer på et eller annet tidspunkt til å få den tvilsomme æren av å være det siste landet med IT.

Lenke til kommentar

Albania konverterer visstnok raskere enn oss til NT, så vi kommer på et eller annet tidspunkt til å få den tvilsomme æren av å være det siste landet med IT.

Konvertering av eksisterende boligfelt er praktisk talt uaktuelt da det vil koste svært mye. Sikringsskap må bygges om, hele ledningsnettet i hele huset må kontrolleres og kobles om slik at N-leder er blå og alt 3-fase utstyr må byttes (samt nye kurser til dette). Hos oss måtte vi f.eks byttet varmepumpe samt lagt nye kurser til induksjonstopp, varmepumpe og elbilladere. Det ville medført full demontering av kjøkken med fliser og alt. Ikke gjennomførbart i praksis. 

Lenke til kommentar

Joda, er klar over at det kan bli dyrt i noen tilfeller, men jeg synes du overdriver når det kommer til husstander. Ny inntakskabel og ombygging av sikringsskapet er nok den største jobben. Svært mange har ikke 3-fase kurser i det hele tatt og mange har såpass gamle sikringsskap at de burde vært bygget om uansett. Ny inntakskabel er kanskje den aller største saken ettersom mange har kabel forlagt i jord uten trekkerør. Da blir det mye graving.

 

Kravet om blå N-leder på 1-fase kurser rundt i huset har vel ikke tilbakevirkende kraft for ombygging av eldre anlegg?

Lenke til kommentar

Joda, er klar over at det kan bli dyrt i noen tilfeller, men jeg synes du overdriver når det kommer til husstander. Ny inntakskabel og ombygging av sikringsskapet er nok den største jobben. Svært mange har ikke 3-fase kurser i det hele tatt og mange har såpass gamle sikringsskap at de burde vært bygget om uansett. Ny inntakskabel er kanskje den aller største saken ettersom mange har kabel forlagt i jord uten trekkerør. Da blir det mye graving.

 

Kravet om blå N-leder på 1-fase kurser rundt i huset har vel ikke tilbakevirkende kraft for ombygging av eldre anlegg?

Jo, du kan ikke ha TN-anlegg og ikke blå N-leder. Det er farlig.Blå leder skal ha jordpotensiale i TN-anlegg. En elektriker kan ikke vite at anlegget er ombygget, og med oppkobling av f.eks en ny lampe med veggbryter risikerer man da at N brytes istedenfor L. Da står det strøm på lampesokkelen selv om bryteren er av. 

 

Det er ikke så mange hus igjen med 1-fase inntak. Jeg tipper under 10% av eneboliger. 

 

Som sagt, hos meg ville det vært en jobb til høye 6-sifrede beløp å bygge om til TN. Hvem skal bekoste slikt? Oppsiden er jo svært liten. Renault Zoe kan lade uten skilletrafo ja, men for mer "moderne" elbiler som Tesla Model 3 spiller det ingen rolle. Bedre med en lavtapstrafo for de enhetene som trenger TN i så fall da. 

Lenke til kommentar

Takk, da lærte jeg noe nytt.

 

Jeg tenkte ikke på 1-fase inntak, men kun 1-fase kurser ut i huset.

 

Norge er høyt på statistikken over el-relaterte branner. IT kan være en årsak. Så jeg er ikke helt enig i at oppsiden er svært liten, men kanskje ikke nok til å kunne forsvare kostnadene til en andel av ombyggingene. Særlig hvis industri og næringsbygg må bygges om så ruller nok millionene fort.

 

Det sagt så finnes det høyspenttrafoer med både IT og TN sekundærside. Sikkert litt fordyrende, men det kan kanskje være et langsiktig smart tiltak i områder der det forventes mye nybygging eller større oppgradering av elektriske anlegg. For eksempel i fortettingsområder. Skal man først grave en trasé i en eller annen sammenheng så bør man kunne tenke så langsiktig at man slenger ned nok tomme trekkerør der for framtidig trekking av TN. Det bør inn i grave-samhandlingsplanen (i den grad den fungerer da)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...