Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp! Veggfeste (med sving-arm) til TV 75" på 37kg, vegg av gips og spon (22mm)


Anbefalte innlegg

Hei! Er det mulig og trygt å montere et veggfeste med sving-arm til en 75" TV på 37-38kg, på en vegg av spon og gips?

 

Har ingen stender rett bak der jeg ønsker å ha den, men veggen er til sammen 22mm tykk (9mm sponvegg bakerst, med 13mm gipsvegg over den igjen).

Holder det å bruke gipsankere i alle skruehull? Står at det skal brukes 4 skruer, men kanskje lurt å ha flere?

 

Dette er veggfestet jeg ønsker å bruke:

https://www.komplett.no/product/836118/tv-lyd-bilde/tv-video/bord-og-veggfeste/iiglo-veggfeste-tv-tvw2200?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjwp_zkBRBBEiwAndwD9XSICWtfwUpBYEfqdHmTb4C_7Dw4GFaTyaJ9h7n02956dRSycr71QhoCA40QAvD_BwE

 

Manual:

https://www.komplett.no/productmedia/10438/836118-tvw2200-manual.pdf

 

På forhånd, takk! ☺

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar og tips! Hadde en anelse om at det blir for tungt, men til du som anbefalte mollyplugger; vil 6 slike som får feste bak sponveggen være bærekraftig nok for en 37-38kg, med veggarm som "øker" vekten? Noen som har erfaring med disse?

 

Vil helst unngå å feste en plate utenpå veggen, mellom bærebjelkene, men om det ikke er noe vei utenom så må det selvfølgelig vurderes. Hvor tykk må en slik plate være, vil holde det minimalistisk som mulig.

Lenke til kommentar

Takker for svar og tips! Hadde en anelse om at det blir for tungt, men til du som anbefalte mollyplugger; vil 6 slike som får feste bak sponveggen være bærekraftig nok for en 37-38kg, med veggarm som "øker" vekten? Noen som har erfaring med disse?

Jeg tenker kanskje litt overkill på sånne ting men jeg tror veggen ryker før mollypluggene ryker.

Lenke til kommentar

Jeg tror det kommer til å sitte helt aldeles fint. Hadde ikke personlig vært bekymret for at en slik løsning skulle dette ned. Som sagt ovenfor, da kan man like gjerne bekymre seg for at veggen skal velte. Et litt mer lettvekter alternativ til mollyplugger er Duo-Max. Det vil jeg også tro sitter veldig godt, usikker på uttrekkskraften de er godkjent for, men de sitter veldig bra. Med mollyplugg skal man egentlig bruke et verktøy for å dra til seg bolten mens pluggen sitter inne, for å brette ut "vingene". Duo-Max trenger man bare å bore hull til.

Lenke til kommentar

Nå er det variert med svar her, nå ble jeg usikker igjen magefølelsen min sier at med sammenlagt veggtykkelse på 22mm, derav 9mm er sponvegg plassert bak gipsen, 6 lange mollyplugger som ekspanderes/brettes bak sponet, og x6 M8x90cm-skruer til festeveggfestet burde holde.

 

Men på den andre siden er jeg livredd for at hele veggen skal gi etter med tiden, når det da danner seg ekstra momentum med utstrakt arm som holder 38kg TV. Er det slik at hele veggen kan kollapse, eller kun området veggfestet er på? Dette er en ny bolig (1 år gammel), så vet ikke hvordan standarden er ift. kvalitet og sikring av veggplater. Fysikk er ikke min sterkeste side..

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...