Gå til innhold

Sommertid - når stenger utesteder


Anbefalte innlegg

I natt skal klokka stilles 1 time frem, altså klokka 2 blir klokka plutselig 3.

 

Skjenketid for veldig mange utesteder er til kl 2, dvs at det skjenkes som normalt i natt.

MEN, hva hvis lokalet skal være tomt for gjester 02.30 (er vel slik de fleste steder at dørene skal låses 30 min etter skjenkestopp)?

For når vi stiller klokka i natt blir den jo plutselig 3, og skal gjester få mulighet til å drikke opp i en halv time er den plutselig 03.30 når dørene låses.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Bergen Kommune: Jeg vil tro det samme gjelder i de fleste andre kommuner også. 

 

 

Ved overgang til sommertid stilles klokken frem fra kl. 02.00 til kl. 03.00. Skjenkesteder som har skjenketid til kl. 02.00 eller senere, må stenge skjenkingen på det tidspunktet klokken stilles frem, dvs. kl. 02.00. Klokken er da 03.00 etter ny tid.

Dette betyr at alle skjenkesteder Bergen kommune som har utvidet skjenketid til kl. 02:30 må stenge kl. 02:00 når overgangen skjer.
 

(https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/kontor-for-skjenkesaker/9509/article-144480)
Endret av Capa Barsavi
Lenke til kommentar

Lurer du på om lokalet må være tømt kl 02:00 når sjenken stenger? 

Jeg vil tro at lokalet skal være tømt innen 30min etter skjenkestop, som normalt. 

 

Ja, det er det jeg lurer på. Og hvis det er  30 min etter skjenkestopp vil det si at klokka er 03.30 (02.30 gammel tid)

Lenke til kommentar

Denne problemstillinga er ikkje detaljregulert, det er derfor i praksis opp til korleis ein tolkar regelverket.

 

Sjølv om skjenkekontrolløren tolkar det på strengaste måte, slik at konsekvensen av at klokka går rett frå 02 til 03 er at klokka aldri blir 02:30, men i staden hoppar rett til det klokkeslettet der alle gjestane skulle vært ute for ein halvtime sidan, så er det ikkje sikkert at kommunen tek rapporten frå skjenkekontrolløren til følge.

Dersom kommunen velger å sjå vekk frå kontrollrapporten så får heller ikkje skjenkeplassen nokon reaksjon, då det kun er kommunen som kan gi prikkar eller som kan inndra skjenkeløyvet.

Kontrolløren kan kun rapportere om avdekte avvik, og sende ein rapport til kommunen med henstilling om å ilegge reaksjon.

 

 

 

Sjølv så heller eg til at det er mest korrekt å tolke regelverket slik at ein mister den siste halvtimen til å drikke opp dersom ein har løyve til skjenking fram til kl 02, og løyve til å la gjestane drikke opp fram til kl 02:30, sidan klokka aldri blir 02:30 den natta.

Unntaket er dersom kommunen har gjitt løyve til skjenking fram til kl 02 og at all alkohol skal være fjerna frå lokalet innan ein halvtime, for med den ordlyden så får ein denne halvtimen uavhengig av kva klokka er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...