Gå til innhold

Hva skjer hvis vi slutter å stille klokka?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klokken skal stilles natt til søndag, 31 mars. Det er mange som syns det er et herk å stille klokka. Da lurer jeg på, hva skjer hvis vi slutter å stille klokka?

 

Vil ikke årstidene da flyttes en time frem vært år? Det er logisk i mitt hode. ¦|

Ingenting, dette er ett stjerneeksempel på hvordan idiotiske politiske ideer sprer seg rundt verden.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Annet en at vi da ville holdt oss på normaltid ville det ikke skjedd noe. Er også dette som nå EU har bestemt at skal gjøres, men at de overlater til de individuelle landene å bestemme om de beholder sommer eller vintertid som den nye normaltiden.

 

Husk at vi i løpet av et år flytter klokka både frem og tilbake så over flere år vil det ikke bli noe forflyttning.

Lenke til kommentar

Klokken skal stilles natt til søndag, 31 mars. Det er mange som syns det er et herk å stille klokka. Da lurer jeg på, hva skjer hvis vi slutter å stille klokka?

 

Vil ikke årstidene da flyttes en time frem vært år? Det er logisk i mitt hode. ¦|

 

Du stiller jo klokka to ganger per år, så de utgjevner hverandre. Nå er det vel snakk om at EU skal gå bort fra dette med sommertid, og kun kjøre samme tid hele året.

Lenke til kommentar

Ingenting, dette er ett stjerneeksempel på hvordan idiotiske politiske ideer sprer seg rundt verden.

 

Du er så kjedelig.

 

Før oppfinnelsen av glødelampen på slutten av 1800-tallet var kunstig belysning en stor utfordring, og det var viktig å utnytte dagslyset best mulig. Ideen til å forskyve klokketiden for å bedre utnyttelsen av dagslyset ble fremsatt allerede i 1784 av den amerikanske fysikeren Benjamin Franklin. Hans begrunnelse var å spare energi. Hvis de daglige aktiviteter i større grad kunne foregå i dagslys, vil man bruke mindre olje til oljelampene.

Imidlertid skulle det gå mer enn 130 år før ideen ble satt ut i praksis. Det skjedde under første verdenskrig, til å begynne med i noen av de krigførende land (TysklandStorbritanniaFrankrike), deretter også i flere andre land. I mellomkrigsårene hadde man ikke sommertid, men under andre verdenskrig ble den på nytt innført i en rekke land, i enkelte land til og med i utvidet omfang. Storbritannia hadde således i 1941–1947 to timer sommertid i sommerhalvåret og én time i vinterhalvåret.

I Norge ble sommertid gjennomført i 1916 og gjenopptatt fra 1940 til 1945. Fra høsten 1940 til høsten 1942 var det også sommertid om vinteren. Sommertid ble også praktisert i perioden 1959–1965, men ordningen var sterkt omstridt, og i mai 1965 vedtok Stortinget at dette året foreløpig skulle være det siste.

I 1980 ble sommertid på nytt innført i Norge. På den tid hadde alle EU-land sommertid, men med forskjellige start- og sluttidspunkter. En slik ulik praksis kunne skape forvirring og EU innførte derfor sin første regulering av sommertid i 1981. I EU-direktiv 2000/84/EF angis start og slutt for sommertid. Norge valgte da å følge samme praksis som resten av Europa for denne ordningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er bare en plage hele sommertid. La tiden være konstant, så får jobbene heller ha vinter/sommer arbeidstid. Om det skulle være ønskelig.

 

Rar måte og gjøre det på.

 

Enig men han over, en tids sone for hele kloden. MÅ vel ikke være kl 7 om morgenen, spiller vel ingen rolle om dagen starter kl 1700 eller 0700. Det er bare tall.

 

Er no drit og kommunisere tid med folk fra andre land når man prater, og lett og komme i misforståelser om tid. 

 

Konstant tid hadde vært saker i en så samkjørt verden som vi blir. Hadde gjort ting mye enklere.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Klokken skal stilles natt til søndag, 31 mars. Det er mange som syns det er et herk å stille klokka. Da lurer jeg på, hva skjer hvis vi slutter å stille klokka?

 

Vil ikke årstidene da flyttes en time frem vært år? Det er logisk i mitt hode. ¦|

 

Nå er det jo snakk om at man skal fjerne dette tullet.. Men finner ikke artikkelen jeg leste for en stund siden.. Kan godt være det var en reportasje på TV. Var ihvertfall interesse fra politikerne å fjerne det nå som EU også gjør det. 

 

Men til ditt spørsmål: du vil komme seint til møter og avtaler. Du vil være en time bak/foran alle andre, ulempe tenker nå jeg. 

 

Det fine med de elektroniske dingsene er at de gjør dette for deg så du slipper å tenke på det. :)

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Nå er det jo snakk om at man skal fjerne dette tullet.. Men finner ikke artikkelen jeg leste for en stund siden.. Kan godt være det var en reportasje på TV. Var ihvertfall interesse fra politikerne å fjerne det nå som EU også gjør det. 

 

Men til ditt spørsmål: du vil komme seint til møter og avtaler. Du vil være en time bak/foran alle andre, ulempe tenker nå jeg. 

 

Det fine med de elektroniske dingsene er at de gjør dette for deg så du slipper å tenke på det. :)

Jeg fikk også med at det skal fjerne.  :wee:  Det er derfor jeg lurer. Og jeg har ikke alt i elektronisk, så jeg må stille noen par klokker uansett. :huh:

Lenke til kommentar

Swatch Internet Time.

 

Personlig er jeg fan av å dele døgnet inn i 10 timer. https://en.wikipedia.org/wiki/Decimal_time

 

Men det som hadde skjedd om vi ikke stilte sommer/vintertid? Ingenting.

 

Følgende spørsmål må vi ta stilling til:

 

Skal vi være +1 time i forhold til England?

Skal vi ha samme tid som Svergie?

Skal vi -1 time i forhold til Finland? Hva med våre gode nabo Russland?

Skal vi ha samme tid som Brüssel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...