Gå til innhold

Kjøpe Macbook pro nå eller vente?


Anbefalte innlegg

Hei

Har i dag en Macbook pro mid 2012 som fortsatt skurer og går. Eneste jeg har gjort med den siden jeg kjøpte den var å sette inn en SSD og oppgradere RAM. Jeg er utrolig imponert over at den har holdt så godt! Men nå begynner ting å skurre litt. Noe tregere og batteriet er ikke til å stole på. 

 

Men bør jeg kjøpe ny Macbook pro? Jeg bruker den strengt tatt primært til kontorarbeid. Men av og til redigerer jeg litt foto og litt video. Og da kommer vel MacBook PRO til sin rett..? 

 

Og bør jeg kjøpe nå eller vente til høsten? Er vel da de pleier å lansere ny modell? 

EDIT: Har lest litt nå, og ser at Macbook pro pleier å bli lansert på sommeren. Og da bør jeg strengt tatt vente..

 

Har sett at de har blitt noe dyrere siden sist jeg handlet.. På tilbud koster den billigste 17 000,-. Men er vel fremdeles verdt det? Har de samme byggekvaliteten som da jeg kjøpte min 2012-modell, så er jeg ikke i tvil. Men vurderer å gå ett hakk opp til den som koster 20 000,- på tilbud - med touchbar og mer lagringsplass. 

 

Kom gjerne med innspill :)

 

(å kjøpe PC er ikke aktuelt)

Endret av Stingah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på flere ting. Touchbar er ikke etter min mening påkrevet.

Snakker du om 13 tommer eller 15 tommer 2012 mac book pro du har og hva du vil ha videre. Det er veldig mange varianter både før og nå.

 

Hos elkjøp får du eksempelvis 13" Macbook Pro u/touchbar med Core i5 prosessor, 8GB ram og 128/256GB ssd fra 13900 - 15400,-

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACBPMPXQ2HA/macbook-pro-13-mpxq2-stellar-gra

Men du må opp på 18k for modell med 4 kjerners 8.generasjon intel i5 8259u prosessor som er absolutt overlegen 2017 modellens 2 kjerners 7.genereasjon i5 7360u.

Med foto og video redigering kommer 4 kjerners og iris grafikk godt med.

 

 

Så har man ellers mulighet til å kjøpe brukt en eller to modeller gamle på finn eller f.eks refurbished by apple.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Byggekvaliteten og salgsargumentene er vel noe svekket med MBP siden 2015?

  • Tastaturet går i stykker under normal bruk, også den nye tredje-generasjonen med silikon-membran.
  • De nye maskinene har ikke magsafe.
  • De nye maskinene kan ikke oppgraderes SSD eller RAM på.
  • Om hovedkortet kræsjer er det ingen måte å få kontakt med den interne SSD-en på MBP 2018, på tidligere modeller var det en port som kunne brukes.

 

Personlig lurer jeg mest av alt på hvordan de klarer å markedsføre "touch bar" til proff-modellene, som er den minst aktuelle kundegruppen for et slikt konsept.

Lenke til kommentar

Jeg har Apple MacBook 12 Retina lansert i 2017 tror jeg. Vet ikke hvordan den nye MacBook Pro er, men det jeg kan si om min er at jeg er superfornøyd med den lette vekten, bildekvalitet og lydkvalitet (men det skal sies at jeg nesten bare bruker Macen i studiesammenheng). Det eneste er tastaturet altså - måtte allerede bytte tastatur etter 1 mnd - all smuss og greier kommer under tastaturet og fører til at tastene blir harde og henger litt igjen.. Det er det eneste - men hadde jeg kjøpt min mac uansett? GARANTERT :) MacBook Pro er nok da enda bedre kan jeg tenke meg

 
Lenke til kommentar

Mange takk for alle svar. Det er 13" jeg skal kjøpe. 

 

Jeg tror konklusjonen min blir at jeg venter litt. Har lest en del om disse tastatur-problemene, og det hørtes ikke kjekt ut. 

 

Og så håper jeg de reverserer det tullet at det ikke er mulig å bytte RAM og HDD. Er jo helt tragisk..!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...