Gå til innhold

Reise på tur alene, noen som har erfaringer eller tips?


Anbefalte innlegg

Har ikke vært på noe reising eller tur på lenge, men i sommer så tenker jeg og ta en uke eller noe på tur og komme meg litt bort.

 

Tanken er Europa, muligens England, og da mer på landsbygden eller noe, eventuelt ''Isle of Man''

Scotland eller Irland er også interessant.

 

 

 

 

Men ja, om noen har erfaringer, tips eller hva som helst så tar jeg gjerne i mot det :)

Som sagt så blir det en alene tur.

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aberdeenshire i Skottland er svært vakkert, og et besøk til Dunnottar Castle kommer jeg ikke til å glemme. Jeg tok også tog fra Aberdeen til Glasgow, som var en svært fin togtur. Jeg kunne godt ha tenkt å stoppet innom Stirling, og eventuelt tatt West Highland Line en gang.

 

Irland er også veldig fint, og svært grønt. Har bare vært i Dublin, Derry/Londonderry og Belfast. Dublin er en finere by enn Belfast. Derry har en del nyere historie, men området nord på Irland er ellers svært fint. Her stoppet jeg innom Giant's Causeway.

Lenke til kommentar

Det høres ut som en spennende tur! Jeg har ingen erfaring med å reise til landsbygda i England/Storbritannia selv om det er på ønskelisten, men jeg har reist alene til London et par ganger for litt jobbrelaterte ting, pluss for å ta en visitt til British Museum. Det har forsåvidt gått veldig fint det, og briter virker som et hyggelig folk som gjerne slår av noen ord med fremmende. Vil tippe det er enda mer tid til dette når man kommer ut på bygda, for i London er det jo selvsagt alltid mye folk og stress.

 

Men hva har du lyst til å gjøre på turen din da? Oppleve flott natur? Eller historiske plasser? Er litt enklere å gi tips hvis du deler litt om hva du ser etter på turen. Har som sagt ikke så mye erfaring med å reise på landsbygda i Storbritannia, men kjenner noen som farter en del rundt der, så kanskje jeg kan komme med noen gode tips likevel :)

Lenke til kommentar

Tanken er Europa, muligens England, og da mer på landsbygden eller noe, eventuelt ''Isle of Man''

Scotland eller Irland er også interessant.

London er en fin storby, men England har mye mer å tilby. Jo lenger unna du kommer London (og andre storbyer), jo mer avslappet og hyggelig stemning vil du oppleve. Jeg har vært på flere reiser i hele syd- og midt-England, tilsammen flere måneder, og har vært mange steder. Hva man skal anbefale kommer helt an på hva du vil oppleve/gjøre. Jeg foretrekker å bo på en B&B i en liten landsby, gjøre ting, som fot-/fjellturer, museum/severdigheter etc på dagtid, og spise middag på en lokal pub om kvelden. Ikke noe problem å reise alene, man får lett kontakt (hvis man vil) med "the locals".

 

Tenker du å reise fra sted til sted, eller være på samme sted over flere dager? Hvordan tenker du transport mellom steder? Leiebil, tog, MC, buss, leie sykkel? Jeg har alltid leiebil når jeg er der, og liker fleksibiliteten ved å kunne reise dit man vil når man vil. Venstrekjøring er riktignok ikke for alle, og tog er et godt alternativ i England. 

Lenke til kommentar

Jeg bor i Edinburgh hvis du vil møtes for en øl. Er utrolig mye å finne på her og ellers i Skottland. Irland er også et flott land å reise i alene, og det er veldig lett å bli kjent med nye mennesker der. Jeg er veldig sjenert, men var nesten vanskelig å ikke bli kjent med folk i Irland.

Jeg har vært i hele Irland, i alle 32 counties. Vil anbefale Aran Islands utenfor Galway og også Galway generelt. Tror det er fineste turen jeg har vært på (har vært tre ganger på de øyene nå). Kerry og Dingle Peninsula er også et veldig fint sted å besøke. Jeg likte Killarney. 

Jeg likte ikke Belfast spesielt godt, men Derry var fin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Irane er lette å kome i kontakt med, og dei er ofte flinke til å ta kontakt. Så for ein tur åleine så vil eg anbefale Irland, særleg dersom du besøker litt andre plassar enn kun turistfellene i Dublin.

 

Mitt inntrykk er at irane generelt sett er lite bereiste, så du kan rekne med at mange vil kome bort til deg med spørsmål om kvar du kjem frå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor i Edinburgh hvis du vil møtes for en øl. Er utrolig mye å finne på her og ellers i Skottland. Irland er også et flott land å reise i alene, og det er veldig lett å bli kjent med nye mennesker der. Jeg er veldig sjenert, men var nesten vanskelig å ikke bli kjent med folk i Irland.

Jeg har vært i hele Irland, i alle 32 counties. Vil anbefale Aran Islands utenfor Galway og også Galway generelt. Tror det er fineste turen jeg har vært på (har vært tre ganger på de øyene nå). Kerry og Dingle Peninsula er også et veldig fint sted å besøke. Jeg likte Killarney. 

Jeg likte ikke Belfast spesielt godt, men Derry var fin.

 

Wow, veldig fin og interessant info!

Takker, alle som har svart her forøvrig.

 

Er veldig glad i natur og fotografering, så både Skottland og Irland viker om fine områder for det.

Er ikke den som tar kontakt med folk generelt, men liker om andre gjør det,hehe.

 

Må virkelig prøve og lage noe plan nå for sommeren.

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

London er en fin storby, men England har mye mer å tilby. Jo lenger unna du kommer London (og andre storbyer), jo mer avslappet og hyggelig stemning vil du oppleve. Jeg har vært på flere reiser i hele syd- og midt-England, tilsammen flere måneder, og har vært mange steder. Hva man skal anbefale kommer helt an på hva du vil oppleve/gjøre. Jeg foretrekker å bo på en B&B i en liten landsby, gjøre ting, som fot-/fjellturer, museum/severdigheter etc på dagtid, og spise middag på en lokal pub om kvelden. Ikke noe problem å reise alene, man får lett kontakt (hvis man vil) med "the locals".

 

Tenker du å reise fra sted til sted, eller være på samme sted over flere dager? Hvordan tenker du transport mellom steder? Leiebil, tog, MC, buss, leie sykkel? Jeg har alltid leiebil når jeg er der, og liker fleksibiliteten ved å kunne reise dit man vil når man vil. Venstrekjøring er riktignok ikke for alle, og tog er et godt alternativ i England. 

 

 

Noe slikt som du skriver der jeg ser for meg, turer på dagen og en god middag og øl på kvelden.

Kjøre selv blir nok ikke aktuelt, men tog/buss antageligvis.

Litt forskjellige plasser hadde vert spennende. 

Lenke til kommentar

Vurderer å ta meg råd til å reise på cruise i år. Middelhavs, ta ett som er innom flest mulig forskjellige land og havnebyer, for å se og oppleve mest mulig. Mat er gjerne inkludert, man har alt man trenger, og får oppleve mye. Man er ikke låst til ett sted i ett land. De står ofte i havn en halv dag eller mer, så man får vært i land og sett litt. Finner dem fra 6500 og oppover for 7 dager med innvendig lugar. Ca 1500-2000 ekstra for balkonglugar.

 

Dog helst ikke Venezia, som man har sett på tv tar mye skade av cruisetrafikk.

 

Hvis jeg skulle gjort noe annet, så var det å planlegge en lengre reise over flere måneder og oppleve mye i flere land, for eksempel interrail eller lignende. Men det krever mye planlegging og sikkert mye penger.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Noe slikt som du skriver der jeg ser for meg, turer på dagen og en god middag og øl på kvelden.

Litt forskjellige plasser hadde vert spennende. 

I fjor sommer var jeg på tur et par uker der. Først noen dager i Cornwall, bodde i en liten kystby, med besøk til https://en.wikipedia.org/wiki/Lizard_Point,_Cornwall og noen av landsbyene i området. Godt merkede stier langs kysten det meste av veien, man kan enkelt gå fra sted til sted, ev ta bussen tilbake der man bor. Etterpå ble det en ukes tid i Lake District. Gikk noen fine fotturer i "fjellene" her, inkludert en tur til toppen av https://en.wikipedia.org/wiki/Helvellyn , Englands 3. høyeste punkt. Turløypene her ofte dårligere merket enn kyststiene, så et godt kart (og kompass), ev tur-GPS, anbefales. En dag været var spesielt fint ble det bade- og båttur på https://en.wikipedia.org/wiki/Derwentwater . Her går båtene fra havn til havn, og man kan hoppe av og på som man vil (med dagskort). Mellom anløpsstedene er det flotte stier, så man kan også gå fra sted til sted. Noen puber er det også i området. Besøkte også noen byer/landsbyer på turen, blant annet Bath, Ulverston, Whitby, Colchester, og Goathland ("Aidensfield").

Lenke til kommentar

Tok rådet om Galway og Arran og kan også anbefale det. Limerick er derimot en by som man kan hoppe over...

 

Limerick kalles "stab city". Ikke kjent for å være det fineste stedet i Irland. Jeg har så vidt vært innom, så har ingen sterke meninger selv, men vil ikke anbefale den for turister.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker så mye for alle tips her!

 

 

En ting jeg tenker jeg vill gjøre:

 

For eksempel Irland.

 

 

Gå fra ''bygd til bygd'' og overnatte på lokale hoteller/vertshus.

Altså gå fra plass til plass på dagen og ankomme en ny liten bygd/by og overnatte der.

Noe anelse om dette er mulig?

 

Er veldig glad i og gå, og får sett mye natur og slikt på denne måten.

Lenke til kommentar

For eksempel Irland.

 

 

Gå fra ''bygd til bygd'' og overnatte på lokale hoteller/vertshus.

Altså gå fra plass til plass på dagen og ankomme en ny liten bygd/by og overnatte der.

Noe anelse om dette er mulig?

 

Er veldig glad i og gå, og får sett mye natur og slikt på denne måten.

Fin natur, hyggelige folk og gode og livlige vertshus så det er selvsagt mulig å gjøre dette mer eller mindre organisert, enten mellom småsteder eller lags egne lengere naturstier.  Utfordringen kan være at været ikke er helt stabilt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...