Gå til innhold

NRK-lisensen havner nå over skatteseddelen


Anbefalte innlegg

 

Ja, da kan vi like gjerne gjøre det samme med helsevesenet og forsvaret også.

Ja ... akkurat som man gjør med tannleger ... men ikke med vanlige leger.

 

La hele samfunnet bryte sammen fordi egoismen råder og fordi ingen vil bidra til et fellesskap.

Hvorfor skulle samfunnet bryte sammen om leger måtte jobbe under samme regler som tannleger?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, om ingen vil bidra til fellesskapet og alt kun handler om jeg, meg og mitt og ingenting er felles finansiert, da spår jeg at samfunnet vil bryte sammen og bli til et kaos.

 

Alt vi har idag er faktisk bidraget som samfunnet i tidligere tider har gjort sammen for at du idag skal ha det som du har det i Norge, og ikke som f.eks i Kongo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, om ingen vil bidra til fellesskapet og alt kun handler om jeg, meg og mitt og ingenting er felles finansiert, da spår jeg at samfunnet vil bryte sammen og bli til et kaos.

Tja ... man vil ha felles hus med familien, felles fottballklubb med kompiser, felles aksjeselskap som leverer internet, felles ditt, og felles datt.

 

Det er intet krav for at noe skal være felles at de man setter til å drive den felles fotballklubben skal ha rett til å sette sin egen lønning og frynsegoder samt å bruke vold mot de som misliker den nye kontigenten som må til for å betale dette, samt nekte alle i å melde seg ut ... selv ikke de som ikke er interessert i fotball.

 

Faktisk vil jeg betvile at en fotballklubb som skulle drives slik fortsatt ville anses som "felles", den ville nok anses som eiendommen til den som driver klubben og endrer reglene etter eget forgodtbefinnende.

 

 

Alt vi har idag er faktisk bidraget som samfunnet i tidligere tider har gjort sammen for at du idag skal ha det som du har det i Norge, og ikke som f.eks i Kongo.

Du mener vel at det er resultatet av tidligere utpressing av undersåttene ... derfor skal dagens undersåtter også utpresses og underkues?

 

 

 

At det selvbekrevede "liberale" Venstre er partiet som nå gjør det umulig å IKKE betale for NRK ... viser vel klart at de tilhører "alle skal med" siden i norsk politikk ... som alle andre partiene på stortinget.

 

Alle skal tvinges til å betale for NRK ... for talerør må jo politikerne ha forstås. Norsk "liberalisme" i praksis.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ser denne saken i Dagbladet : https://www.dagbladet.no/kultur/disse-slipper-a-betale/70927694

 

Spent om det faktisk stemmer

Fra din kilde:

 

Generelt er folk fornøyde med NRK. Derfor tror jeg de vil være med på dugnaden. Alle må bidra for å beholde NRK

Skei Grande

 

Hva mer kan man si ... om noen fortsatt trodde Venstre hadde ett lite fnugg av liberalisme i seg så har hun avklart status.

 

Hun fortsetter i beste Stalinstil:

 

De bruker norsk, og norsk skal forvaltes av en allmennkringkaster. Vi har et bittelite språk, og er en bitteliten kultur i et bittelite land. Selv om du ikke ser på NRK, så bor du i dette samfunnet der noen må forvalte språket, hjelpe med å utvikle kulturen vår

Kulturen vår? Hun mener selvsagt kulturen hennes .. for det er hun som velger og betaler (vel etter å ha truet til seg pengene fra deg og dine).

 

Beste nasjonalistiske stil ... det som er "norsk" (dvs det jeg sier er norsk) skal støttes ... med sosialistisk finansieringsordning aka skatt.

 

 

PS Burde ikke diskusjon.no få endel av disse pengene tross alt det er jo norsk og kanskje "kultur" dette også. Burde ikke alle tvinges til å bidra til å sikre at diskusjon.no fortsetter til evig tid ... selv etter at de fleste har sluttet å poste her? Nektes diskusjon.no samme støtte kun fordi politikerne syns innholdet ikke er politisk korrekt? Man kan jo lure.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det blir det da ikke? 1700 per person er maks.

Pr nu er det 3000 pr husstand - i veldig mange husstander blir det nå minimum 3400, har man en tenåring eller to med jobb i tillegg boende hjemme er man fort oppe i 5000. For husstander med to ganske lave inntekter, og alle over, øker altså prisen minimum 400kr, og null begrensning oppad.
Lenke til kommentar

Pr nu er det 3000 pr husstand - i veldig mange husstander blir det nå minimum 3400, har man en tenåring eller to med jobb i tillegg boende hjemme er man fort oppe i 5000. For husstander med to ganske lave inntekter, og alle over, øker altså prisen minimum 400kr, og null begrensning oppad.

Det er jeg klar over. Dubious hevder først at man "tvinger alle til å betale 1700", og så at "for noen blir det mye mer". Det er ingen tvil om at noen husholdninger vil betale mer enn før. ingen personer betaler mer enn 1700. Som er eneste rimelige måte å tolke Dubious' innlegg på. Men han mener kanskje noe annet enn han skriver.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For mange blir dette en besparelse. Men for kjernefamilien med to voksne personer med normal lønn blir det nå en økning på hele 15,- per måned. Dette er sjokkerende og kommer til å bli ekstremt merkbart. Jeg skjønner godt at folk hisser seg opp i alle kommentarfelt om denne grusomme nyheten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For mange blir dette en besparelse. Men for kjernefamilien med to voksne personer med normal lønn blir det nå en økning på hele 15,- per måned. Dette er sjokkerende og kommer til å bli ekstremt merkbart. Jeg skjønner godt at folk hisser seg opp i alle kommentarfelt om denne grusomme nyheten. 

 

Tror ikke helt at du skjønner poenget

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Det er nesten slik at NRK vil gjøre seg selv til mål når de undertrykker folket på denne måten. 

Enda et tegn på at Boomers ikke dør ut raskt nok, trodde aldri jeg kom til å bli enig med Star Trek episoden hvor det er dødsdom å fylle 60år, men her er vi. 

https://www.si.com/swim-daily/2019/02/12/christie-brinkley-on-confidence-at-65

 

Det er ikke en dødsdom for Christie Brinkley :p

Lenke til kommentar

Jeg liker NRK for hva det er, nye satser er bra, har ikke utvikler ett fast standpunkt på om det burde betales av alle uansett, eller om det burde være frivillig.
Det er jo greit å få viktige saker som debatten, nyheter, og uriks, vekk fra kapitalismen og spesielle interesser.

Burde absolutt være langt høyere satser for de som tjener millioner

 

Er det bruttoinntekt eller nettoinntekt det er tatt utgangspunkt i? Antar det er brutto.

Jeg synes de burde ha flere trinn i lønnsstigen:

350 - 500: 2000

500 - 750: 2400

750+: 2900

Helt enig, burde være 40k for de som tjener over 10m.

 

Det har ikke noe med kollektivet å gjøre. Hver enkelt må betale om de så bor i telt eller ligger 2 år i koma på sykehus.

Er det da slik at skatte% for alle i landet endres fra feks 28.5% til 29%? Automatisk trekk på samme måte som lønn-skatt? 

 

Tusen takk NRK. Tusen takk for at dere gjør det litt vanskeligere.

Er vel helt skuddsikkert nå? om øvre antagelser er rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker NRK for hva det er, nye satser er bra, har ikke utvikler ett fast standpunkt på om det burde betales av alle uansett, eller om det burde være frivillig.

Det er jo greit å få viktige saker som debatten, nyheter, og uriks, vekk fra kapitalismen og spesielle interesser.

Burde absolutt være langt høyere satser for de som tjener millioner

 

Helt enig, burde være 40k for de som tjener over 10m.

 

Er det da slik at skatte% for alle i landet endres fra feks 28.5% til 29%? Automatisk trekk på samme måte som lønn-skatt? 

 

Er vel helt skuddsikkert nå? om øvre antagelser er rett.

 

med litt vanskeligere mente jeg min finans. Uføre er minste-lønn.

Lenke til kommentar

Ja, da kan vi like gjerne gjøre det samme med helsevesenet og forsvaret også. La hele samfunnet bryte sammen fordi egoismen råder og fordi ingen vil bidra til et fellesskap.

 

Kan ikke se at den sammenligningen er helt relevant. Kan vi ikke ta elektrisitet i stedet for? Sannsynligvis en større andel av norges befolkning bruker strøm daglig, hvorfor kan ikke regningen deles på alle?

 

Og når man først er innom det, hvorfor skal de med høyere inntekt betal mer enn de med lavere inntekt? Blir ikke overrasket om de med lavest inntekt er de som ser mest på NRK, og de med høyest inntekt er de som ser minst. En så ulogisk og urettferdig løsning som nå skisseres tror jeg ikke at jeg har vært i stand til å foreslå om jeg hadde forsøkt engang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politikkerne har nå messet i 15-20 år om at de som kjører bil skal betale etter hvor mye de kjører. De som kjører mye skal betal mer og de som kjører lite skal betal mindre. Ganske logisk hvis man tenker på det. Nå er det de samme hodene som har kommet på noe helt annet, de som tjener mest skal betal mest for NRK, om de ser/hører på, har ingen betydning.

Endret av Thunderhead
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvorfor skal de med høyere inntekt betal mer enn de med lavere inntekt?

 

bortsett fra de 2 (3) laveste trinnene i tabellen, blir det jo ikke slik.

 

Egentlig vondt for å se for meg at noen (politikere) vil gå på barrikadene for å frata disse den lettelsen, på vegne av flertallet som gjerne sitter bedre i det økonomisk.

 

En annen variant, kunne være å senke avgiften med kr.200 for alle (hold før nevnte grupper utenom) til kr.1500 slik at evt. dobbel-avgift husholdninger ikke ble mer enn 3000 (dagens lisens) Men i så fall må differansen dekkes inn på annen måte (så vidt jeg ser vil det utgjøre rundt 700 millioner) I det store bildet enn liten ekstra sum for statskassa, som de kunne håndtert for "husfredens skyld"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...