Gå til innhold

Hvorfor tar man tilskudd ved styrketrening?


Anbefalte innlegg

Folk hiver jo i seg diverse tilskudd av protein, men hvorfor? Har lest mange artikler som sier at man får mer enn nok protein gjennom kosten og ikke trenger tilskudd så hvorfor tar man det? Det er veldig sjelden at man får i seg for lite protein gjennom kosten. Får man i seg for mye klarer ikke kroppen å ta det opp uansett

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avhengig av person, livstil og generell status. Noen trenger *tilskudd* pga en hektisk hverdag og en ikke god nok kost, mens andre klarer å ha fokuset på mat som eksluderer et slikt behov.

Jeg har inntrykk av at de aller fleste som trener styrke tar tilskudd. Det skal jo en del til for å ikke dekke nok protein gjennom kosten. Er jo ikke kun kjøtt man får protein igjennom. Derfor er jeg nysgjerrig på hvorfor så mange tar tilskudd.

Lenke til kommentar

Det er nok fordi mange ikke tracker matinntaket sitt og dermed ikke vet hvor mye protein de spiser.

Dermed er proteinpulver en fin sikkerhetsmekanisme bare sånn for å være sikker på at behovet er dekket

 

Selv får jeg i meg fra 150-250g på en vanlig aktiv dag så jeg bruker det ikke

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Mine teori er at man får kanskje en viss større effekt ut av styrketreningen hvis man sørger for et overinntak av protein.

 

Har også lest at kroppen skiller ut overskuddet av det man trenger. Men kroppen er vel ikke 100% statisk? Hvis man "over-mater" kroppen med protein av riktig type, i konsistens og art som tarmene og kroppen tar opp lettest mulig, og trener grundig, så er jeg tilbøyelig til å tro at det nok gir en viss effekt, over hvis man trener normalt og spiser normalt.

 

Men! Jeg mener at all denne ekstra innsatsen blir litt fåfengt, fordi man vil ikke klare å opprettholde en slik vane for hele livet. Og hva er da poenget? Da vil man jo miste den ekstra styrken.

 

Hvis det er til noe nyttig, som en murer- eller annen fysisk jobb, så kan jeg gå med på at det kan ha noe for seg. Men da trenger man også sunn og næringsrik mat for å opprettholde konsentrasjon og andre funksjoner.

 

For andre, vanlige folk, tenker jeg at som du skriver, vanlig trening og vanlig kosthold over lang tid har mye større effekt enn super-pumping av styrke og proteinpulver over en kort periode.

 

Det dreier seg om fokus. Mange blir påvirket av medieindusert stigmatisering, og det er trist. Det er hvordan man føler seg som bør bestemme hvordan man skal trene, mener jeg. Hvis man føler seg slapp og energiløs, blir sliten av lite anstrengelse, og svak ved fysisk anstrengelse, kan det være lurt å trene. Da blir det meningsfylt. Generell god helse forebygger jo indre sykdommer, muskler forbrenner kalorier, det gjør ikke fett.

 

Så det er en fordel å trene. Men å pushe på med proteinpulver og slike ting, føler jeg blir unødvendig for de aller fleste, om ikke alle. Det er noe lureri som noen tjener grassalt mye penger på. Veldig høy avanse på det.

 

Dette er bare mine meninger og teorier, er ingen forsker.

 

Redigert 1) Ett siste poeng jeg vil legge til: Har sett på en del episoder av dødelig fangst/deadliest catch. Har ikke sett alle epsiodene, og vet jo ikke alt om kostholdsvanene til alle der, men ofte ser man dem spise energirik mat, og ikke proteindrikker. Og de er vel noen av de sterkeste og hardest arbeidende folka på planeten. Så der bør vel mange styrketrenere ha noe å lære.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hva er din teori angående trådtittelen og emnet? Jeg vet hva en teori er. Siden du tydeligvis impliserer at jeg ikke vet hva jeg skriver om ved å nevne at en teori er det nærmeste man kommer fakta, vil jeg gjerne vite hva din teori er på dette området, så kanskje jeg lærer noe. Med andre ord, jeg tar utfordringen. Jeg vet jeg ikke er noen ekspert. Men litt har jeg lært etter å ha hatt et visst fokus på det i 15-20 år. Hvis jeg ikke hadde hatt det, hadde jeg veid 200 kg og ikke klart å bevege meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vinklingen til TS er feil, behovet er ikke styrt av de som trener, men av de som selger kosttilskudd. Det er en kultur blant kroppsbyggere for å spise mat som bygger muskler, og fokuset ligger ofte på proteiner. Dermed har det oppstått et behov for proteintilskudd, og det har blitt en industri.

 

Ja, dersom du trener styrke 4-5 timer om dagen, og bygger mer muskler enn det som er naturlig for et menneske, ved å bruke anabole steroider og veksthormoner, så har man også et unaturlig høyt behov for proteiner. Derimot for en person som er "natural" så er det ingen vits i å ta proteintilskudd dersom man har et allsidig og bra kosthold. Industrien satser på markedsføring, og folk biter på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er din teori angående trådtittelen og emnet? Jeg vet hva en teori er. Siden du tydeligvis impliserer at jeg ikke vet hva jeg skriver om ved å nevne at en teori er det nærmeste man kommer fakta, vil jeg gjerne vite hva din teori er på dette området, så kanskje jeg lærer noe. Med andre ord, jeg tar utfordringen. Jeg vet jeg ikke er noen ekspert. Men litt har jeg lært etter å ha hatt et visst fokus på det i 15-20 år. Hvis jeg ikke hadde hatt det, hadde jeg veid 200 kg og ikke klart å bevege meg.

Påstand/problemstilling -> hypotese -> om hypotesen bevises -> teori...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pulver kan være rimelig, lett opptakelig. Om det er pulver, skyr, linser eller kjøtt. Hvis du selv skulle brukt det så ville du antageligvis tatt etter behov. Noen tar det for å slanke seg.

Ikke alltid man har tid til å guffe i seg mat. Problemstillingen er vel at en ikke trenger protein shake samtidig som man har middag. Noen spiser gjerne middag, trener tar en frukt og en shake etter trening og legger seg.

Det er tidsbesparende å ta protein, man slipper oppvask. En bør vel heller stille spm til mengden protein pulver man tar når man tar det, 1 scoop,  2 scoop, 3 scoop.

Det står noe om whey at kroppen fordøyer det raskt og opp til 10 gram i timen kontra andre som har rundt 3-7 gram protein. Dette er bare noe lesing. Hva som er riktig er vel styrt av flere faktorer. Poenget er å få tilgang til raskt protein i kroppen. Annet sier at kroppen lagrer amino syrer ifra tidligere måltider, så det ikke er protien shaken etterpå som egentlig avgjør. Men det du spiste tidligere. Jeg vet ikke. Så det å sikre seg nok proteiner er vel svaret på spørsmålet.
 




 

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Ja, dersom du trener styrke 4-5 timer om dagen, og bygger mer muskler enn det som er naturlig for et menneske, ved å bruke anabole steroider og veksthormoner, så har man også et unaturlig høyt behov for proteiner. Derimot for en person som er "natural" så er det ingen vits i å ta proteintilskudd dersom man har et allsidig og bra kosthold. Industrien satser på markedsføring, og folk biter på. 

Omvendt, steroider gjør proteinsyntesen mer effektivt og det totale behovet for protein vil gå ned. Fordi proteinsyntesen også er energikrevende vil samtidig det totale behovet for energi går opp.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet jo dette.

Jeg er forvirra med tanke på hva du skrev innledningsvis.

 

Mine teori er at man får kanskje en viss større effekt ut av styrketreningen hvis man sørger for et overinntak av protein.

 

Har også lest at kroppen skiller ut overskuddet av det man trenger. Men kroppen er vel ikke 100% statisk? Hvis man "over-mater" kroppen med protein av riktig type, i konsistens og art som tarmene og kroppen tar opp lettest mulig, og trener grundig, så er jeg tilbøyelig til å tro at det nok gir en viss effekt, over hvis man trener normalt og spiser normalt.

 

Men! Jeg mener at all denne ekstra innsatsen blir litt fåfengt, fordi man vil ikke klare å opprettholde en slik vane for hele livet. Og hva er da poenget? Da vil man jo miste den ekstra styrken.

 

Hvis det er til noe nyttig, som en murer- eller annen fysisk jobb, så kan jeg gå med på at det kan ha noe for seg. Men da trenger man også sunn og næringsrik mat for å opprettholde konsentrasjon og andre funksjoner.

 

For andre, vanlige folk, tenker jeg at som du skriver, vanlig trening og vanlig kosthold over lang tid har mye større effekt enn super-pumping av styrke og proteinpulver over en kort periode.

 

Det dreier seg om fokus. Mange blir påvirket av medieindusert stigmatisering, og det er trist. Det er hvordan man føler seg som bør bestemme hvordan man skal trene, mener jeg. Hvis man føler seg slapp og energiløs, blir sliten av lite anstrengelse, og svak ved fysisk anstrengelse, kan det være lurt å trene. Da blir det meningsfylt. Generell god helse forebygger jo indre sykdommer, muskler forbrenner kalorier, det gjør ikke fett.

 

Så det er en fordel å trene. Men å pushe på med proteinpulver og slike ting, føler jeg blir unødvendig for de aller fleste, om ikke alle. Det er noe lureri som noen tjener grassalt mye penger på. Veldig høy avanse på det.

 

Dette er bare mine meninger og teorier, er ingen forsker.

 

Redigert 1) Ett siste poeng jeg vil legge til: Har sett på en del episoder av dødelig fangst/deadliest catch. Har ikke sett alle epsiodene, og vet jo ikke alt om kostholdsvanene til alle der, men ofte ser man dem spise energirik mat, og ikke proteindrikker. Og de er vel noen av de sterkeste og hardest arbeidende folka på planeten. Så der bør vel mange styrketrenere ha noe å lære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...