Gå til innhold

Minimalisme-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg er selv minimalist, og lurer på om det er andre der ute som følger denne type filosofi, eller hva man skal kalle det, men jeg er også interessert i å høre fra ikke-minimalister. 

 

 

  • Hva legger du i ordene minimalist/minimalisme?

 

  • Har du noen gode triks du har opparbeidet deg som minimalist? 

 

  • Hvem er dine inspirasjonskilder for minimalisme? 

 

  • Hva var det som gjorde at du ble minimalist? 

 

  • Hvis du ikke identifiserer deg med minimalisme, hvorfor ikke? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv minimalist, 

 

Kan jeg spørre deg noen spørsmål? 

 

1. Hva slags mobil, nettbrett og datamaskin har du?

2. Har du vaskemaskin, oppvaskmaskin, tørketrommel, etc?

3. Hvor stor bolig har du?

 

  1. Hva legger du i ordene minimalist/minimalisme?
  2. Har du noen gode triks du har opparbeidet deg som minimalist? 
  3. Hvem er dine inspirasjonskilder for minimalisme? 
  4. Hva var det som gjorde at du ble minimalist? 
  5. Hvis du ikke identifiserer deg med minimalisme, hvorfor ikke? 

 

1. Å ha svært få ting, leve som monker.

 

2. Er ikke minimalist, men mitt tips er å kjøpe mindre og begrense antall gaver. Trenger man egentlig en ny leke for barnet eller er lekene de har idag bra nok.

 

3 og 4, Er ikke minimalist.

 

5. Fordi jeg liker å ha en del ting som gjør livet mitt enklere. F.eks. mine svigerforeldre har ikke en vaskemaskin, og det fører til at det tar mye lenger tid å vaske klær. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ingen ekstrem minimalist. Jeg har det jeg trenger og bruker ofte, men ikke mer.

Har ikke nettbrett, men hva slags PC, mobil og boligens størrelse jeg har synes jeg er urelevant opplysning for trådens emne. 

 

Jeg er bare interessert i hva du egentlig mener med å være en minimalist.

 

Du må ikke fortelle om du ikke vil.

Lenke til kommentar

Jeg er bare interessert i hva du egentlig mener med å være en minimalist.

 

Du må ikke fortelle om du ikke vil.

Hehe, det er det min oppfatning om hva minimalisme er, altså man kan godt ha ting, men det bør være en nytte for dem. Innunder min forståelse av minimalisme kan man gjerne ting av sentimentale verdier, men er jo ikke alt MÅ beholdes i fysisk stand og man kan jo prøve å tenke over hva som er nødvendig å ha av det også.  F.eks. har jeg lagret minner digitalt, for å slippe å ha alt papiret. Nå er faktisk også litt minimalist digitalt også, så går igjennom PCen/mobil og sletter apper, filer meldinger, mail som jeg ikke trenger å spare på med jevne mellomrom. 

 

Samtidig synes jeg ikke at din definisjon er feil heller. Jeg tror uansett minimalisme kan eksistere i alle grader. 

 

 

Har du ting i huset som du ikke bruker, Camlon (klær, f.eks.?) og hvorfor har du det?

Det er slike spørsmål jeg stiller meg selv. 

 

Jeg får ro i sjela av tomme flater i huset uten mest mulig "nips" osv, både på gulv og i vegger, kjøkkenbenk, etc.  

Lenke til kommentar

Stilistisk så er jeg definitivt en minimalist. Stua mi er preget av tomme vegger og estetisk plasserte pyntegjenstander.

 

Jeg prøver også å leve minimalistisk, ikke så mye fordi jeg ikke liker ting, fordi jeg er definitivt også en skrotnisse. Jeg har mest lyst til å være i stand til å kunne slippe alt, kaste eiendeler bak i bilen og reise dit mulighetene er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Stilistisk så er jeg definitivt en minimalist. Stua mi er preget av tomme vegger og estetisk plasserte pyntegjenstander.

 

Jeg prøver også å leve minimalistisk, ikke så mye fordi jeg ikke liker ting, fordi jeg er definitivt også en skrotnisse. Jeg har mest lyst til å være i stand til å kunne slippe alt, kaste eiendeler bak i bilen og reise dit mulighetene er.

Siste setningen traff meg midt i hjertet. Jeg tror min interesse for minimalisme ble "pirret" av å bo sammen med en tidligere backpacker som hadde hele livet sitt i ryggsekken. Akkurat det blir kanskje urealistisk ideal for meg, jeg trenger nok litt mer en ryggsekk, men det å kunne ha hele livet sitt med i bilen, det kan være realistisk og ønskelig ideal. Jeg der allerede,  men jeg har fortsatt et par ting jeg ikke har kvittet meg med, hovedsakelig fordi jeg får dårlig samvittighet av å kaste dem. Vil jo ikke bli eid av ting som jeg både ikke bruker  og ikke har gode følelser rundt, men det skjer, også for meg. 

Lenke til kommentar

Minimalister har misforstått.

 

Jeg er en minmaxer. Minimaliserer det uønskede, maksimerer det ønskede. Det er ikke om å gjøre å ha minst mulig, bare minst mulig av det som ikke er ønsket. Av det som er ønsket kan man ha så mye som mulig.

Det var et spennende innspill. Har du konkrete eksempler fra din hverdag? Endret av Røsslyngen
Lenke til kommentar

Jeg har en tendens til å være en skrotnisse. Når noe skal ryddes/kastes så går jeg dessverre noen runder med meg selv før jeg tar avgjørelsen om å kaste noe. Før gikk det fort noen år mellom hver runde, og jeg kastet så og si aldri noe.

 

Nå klarer jeg å ta de fleste av disse rundene på noen sekunder/minutter, og så få kastet det som ikke trengs. Men har tatt tid å komme hit og ryddeøkter kan ofte være mer energikrevende for meg enn folk kanskje vet - og det er ikke så synlig. Men når hver ting må vurderes opp mot minner, nostalgi, nyttverdi, potensiell gjennbruksverdi for andre, salgsverdi, total verdi, innkjøpspris, nødvendig lagerplass og ikke minst "må jeg egentlig kaste dette nå?" - så tar ting tid.

 

Men jeg liker tanken på minimalisme, og prøver å komme dit at jeg kan kalle meg minimalist. Men føler ikke at jeg er der helt enda... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en tendens til å være en skrotnisse. Når noe skal ryddes/kastes så går jeg dessverre noen runder med meg selv før jeg tar avgjørelsen om å kaste noe. Før gikk det fort noen år mellom hver runde, og jeg kastet så og si aldri noe.

 

Nå klarer jeg å ta de fleste av disse rundene på noen sekunder/minutter, og så få kastet det som ikke trengs. Men har tatt tid å komme hit og ryddeøkter kan ofte være mer energikrevende for meg enn folk kanskje vet - og det er ikke så synlig. Men når hver ting må vurderes opp mot minner, nostalgi, nyttverdi, potensiell gjennbruksverdi for andre, salgsverdi, total verdi, innkjøpspris, nødvendig lagerplass og ikke minst "må jeg egentlig kaste dette nå?" - så tar ting tid.

 

Men jeg liker tanken på minimalisme, og prøver å komme dit at jeg kan kalle meg minimalist. Men føler ikke at jeg er der helt enda... :)

Minimalisme tar ofte tid, og det er vel slags livsstil, og en prosess, også. 

Tror du er fornuftig som går flere runder, jeg tror at hvis man begynner å kaste ting bare for å kaste, da kan man fort angre. Jeg ser ogs på minner, nostalgi, nytterverdi, potensiell gjenbruksverdi for andre, salgsverdi, totalt verdi, innkjøpspris.

 

Hvis noe er mer nyttig for andre, så gir jeg det bort til andre, men vurderer opp mot å selge. Innkjøpspris er også en faktor, dess billigere det er, dess lettere å kvitte seg med det. Dess dyrere, dess "viktigere" solgt det til riktig pris før jeg vil gi det fra meg. Noen av tingene jeg har kvittet meg har jeg gått flere runder, andre ser jeg på og bare: nei, dette må vekk. Nytteverdi og kjære minner er kanskje de viktigste grunnene til å beholde. 

 

Litt motsatt av deg, så får jeg mye energi av å kvitte meg ting, enten det er å kaste, gi bort eller selge. 

 

Å rydde opp etter, og klargjøre husene etter morfar/mormor, farmor/farfar osv har gjort meg bevisst på hvor mye man samler opp i løpet av liv. Det har gjort meg bevisst på at jeg kanskje ikke vil etterlate meg så mye som dem.

 

Fumio Sasaki og Matt D'avella er defintivt mine minimalistforbilder.

 

Sistnevnte har en del inspirerende videoer på youtube https://www.youtube.com/watch?v=jrf_dMnatW0https://www.youtube.com/watch?v=LAtHvlPViJo  og er veldig morsomt og chill rundt hele minimalismen

 

mens Sasaki, den ekstreme forandringen han har gått igjennom, er fascierende; https://www.youtube.com/watch?v=dYaxgVcgHLU   

 

Sara Knight snakker om "mental decluttering", som jeg også mener et konsept for minimalister/de som interesser seg for minimalisme https://www.youtube.com/watch?v=GwRzjFQa_Og En ting er alle de fysiske tingene vi har, men det er jo minst like viktig å "rydde plass i hodet" 

Endret av Røsslyngen
Lenke til kommentar

Hehe, det er det min oppfatning om hva minimalisme er, altså man kan godt ha ting, men det bør være en nytte for dem. Innunder min forståelse av minimalisme kan man gjerne ting av sentimentale verdier, men er jo ikke alt MÅ beholdes i fysisk stand og man kan jo prøve å tenke over hva som er nødvendig å ha av det også. F.eks. har jeg lagret minner digitalt, for å slippe å ha alt papiret. Nå er faktisk også litt minimalist digitalt også, så går igjennom PCen/mobil og sletter apper, filer meldinger, mail som jeg ikke trenger å spare på med jevne mellomrom.

 

Samtidig synes jeg ikke at din definisjon er feil heller. Jeg tror uansett minimalisme kan eksistere i alle grader.

 

 

Har du ting i huset som du ikke bruker, Camlon (klær, f.eks.?) og hvorfor har du det?

Det er slike spørsmål jeg stiller meg selv.

 

Jeg får ro i sjela av tomme flater i huset uten mest mulig "nips" osv, både på gulv og i vegger, kjøkkenbenk, etc.

Jeg vil heller si at du liker mininalistisk stil. Personlig føler jeg at det blir tomt. Jeg vil ha noe utstyr på kjøkkenbenken, puter på sofaen, blomster ved vinduene og bilder på veggen. Jeg liker å ha litt pynt, men ikke rot.

 

Jeg har ikke masse klær jeg ikke bruker, jeg har ofte for få og de drukner i mengden av min kones og barns klær. Jeg har noen ting jeg ikke bruker, f.eks. noe gammelt datautstyr, men jeg ser ikke noe grunn til å kaste fungerende utstyr. Jeg har flere ganger fått bruk for ting jeg har ikke kastet.

Lenke til kommentar

Vi er alle forskjellige og har forskjellige behov og preferanser :) Jeg skjønner at noen folk synes det blir tomt. Jeg synes jo også at det er tomt, men samtidig er det jo tomrom og plass som "fyller meg". Tomrommet gir meg pusterom. Avslapning. Muligheter. Dess mindre møbler, dess mer omøbleringsmuligheter har jeg, pga mer plass til det lille jeg har. Jeg liker godt å flytte på ting!

 

Jeg liker definitivt minimalistisk stil, men jeg vil også si at jeg er en minimalistist, da dette strekker seg på flere områder i livet, ikke bare fysiske ting.

 

Høres jo ut som du stort sett har ting du bruker, og om pynten du har er verdifull/viktig for deg for å få god atmosfære, så bruker du/har nytte av tingene. Å ha ekstra pc utstyr kan jo være nyttig for deg, spesielt om det er en stor interesse for deg/viktig å ha backup. Det høres ut som du har et bevisst forhold til tingene du har rundt deg ?

Endret av Røsslyngen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er ingen ekstrem minimalist. Jeg har det jeg trenger og bruker ofte, men ikke mer.

Har ikke nettbrett, men hva slags PC, mobil og boligens størrelse jeg har synes jeg er urelevant opplysning for trådens emne. 

 

Vel, det er det jo egentlig ikke.

 

Selv har jeg en gammeldags telefon som fungerer å ringe med og sende sms, men utover det gjør den ikke mye. De fleste jeg ser rundt meg får daglig overdose av telefonen sin. Så telefonen man har er rimelig viktig i forhold til minimalisme.

 

Det samme gjelder egentlig datamaskiner. På den fronten har jeg selv mer enn jeg trenger, men ingen jålerier. Men så er jeg vel heller ingen minimalist, kun delvis.

 

Sitter du som 1 eller 3 personer i en 200kvm bolig kan du vel heller ikke akkurat regne det som minimalistisk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Personlig syns jeg at det er for mye av bruk og kast i dagens samfunn.

 

Trenger man virkelig en ny tv hvert 2 år? Virker som tv størrelsen følger folks ego for tiden, jo større tv jo større egoist (finnes selvfølgelig unntak)

 

Samme gjelder på kjøkkenet, kjøper ting, brukes kanskje 1 gang og blir glemt.........

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den minimalistiske livsstilen faller meg egentlig ganske naturlig, så kan ikke si jeg følger noen spesiell filosofi. Kjøper kun det jeg absolutt trenger, men nå kan det jo sies at det jeg kjøper gjerne er av svært høy kvalitet. Det holder mye lenger også nyter man jo selvsagt godene av den høye kvaliteten. F.eks. kjøpte jeg i vinter en genser av ren kashmirull, noe som er relativt dyrt for en som lever utelukkende på studielån. Men nå eier jeg bare 3-4 gensere så da det er liksom greit. Jeg har heller ikke smarttelefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Personlig syns jeg at det er for mye av bruk og kast i dagens samfunn.

 

Trenger man virkelig en ny tv hvert 2 år? Virker som tv størrelsen følger folks ego for tiden, jo større tv jo større egoist (finnes selvfølgelig unntak)

 

Samme gjelder på kjøkkenet, kjøper ting, brukes kanskje 1 gang og blir glemt.........

Veldig enig. Liker ikke kjøp- og kast mentaliteten. Mange ting trenger man ikke å kjøpe, kan bare låne av naboen. Kan f.eks. bruke Nabohjelp appen, eller så er det å gjøre som meg; bruke litt tid på å bygge relasjoner med naboene sånn at det ikke føles så vanskelig å spørre om låne ditten og datten som man bare trenger den ene gangen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

<p>

 

Jeg er selv minimalist, og lurer på om det er andre der ute som følger denne type filosofi, eller hva man skal kalle det, men jeg er også interessert i å høre fra ikke-minimalister.

 

 

  • Hva legger du i ordene minimalist/minimalisme?
  • Har du noen gode triks du har opparbeidet deg som minimalist?
  • Hvem er dine inspirasjonskilder for minimalisme?
  • Hva var det som gjorde at du ble minimalist?
  • Hvis du ikke identifiserer deg med minimalisme, hvorfor ikke?

1. Eie lite, bruke lite

 

2. Kjøp ikke mer enn du trenger. Mat, klær, ting

 

3. Ikke hvem, men hva- Økonomi

 

4. Jeg ble plutselig syk og mistet 40% inntekt. Eide hus og ville beholde det for barnas skyld. Da måtte jeg minimere og begynte å selge unna alt jeg kunne. Har per i dag ikke TV, nettbrett eller data, heller ikke tørketrommel eller oppvaskmaskin for å ta noen eksempler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...