Gå til innhold

Vi trenger ikke besk kaffe og papiraviser. Men et fungerende nett hadde vært fint


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

## Internett / WiFi ##
Enig at WiFi ikke fungerer så bra. Virker som det har mer med hastighet enn dekning å gjøre. Tar man regionstoget på tidspunkt hvor det er <50stk på vognsettet fungerer det bedre enn mobil, ellers er det å bruke egen mobil og dele internett med egen maskin. Dette fungerer riktignok kun på de togene som har repeter. Hvilke strekningen som skal ha repeter er det Samferdselsdepartementet som styrer og ligger i Trafikkavtalen.

## Booking ##
Det er i dag en "bug" som gjør at man holder av et sete hos NSB i 1time hvis man har begynt en bestilling, selv hvis man avslutter nettleseren. Gjennomfører man flere forsøk med Incognitomodus fører det til flere reserverte seter. Dette kan alt for lett automatiseres til at hele vognen eller tog kan booket/reserveres. Lurer på om de fikser dette i backend før de slipper den nye løsningen?

Etter å ha snakket med en utvikler sentralt hos NSB har jeg funnet ut at det er en service som frigir setene hver time. Innimellom henger denne seg opp, med det resultat at flere vogner kan være fullbooket uten at det er reelt. Har vel sendt mail 6-8ganger for å få de til å restarte denne jobben de gangene jeg oppdager det. Dette er da snakk om en liten løsning som påvirker alle tog i hele Norge. Igjen, viser hvor svakt bookingsystemet er på backend siden.

Håper de to overnevnte utfordringene rettes, selv om jeg for min del har innrettet meg og lever greit med det. Hilsen daglig pendler på Komfort.

Endret av morten7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En annen ting er komfort. Er greit nokk for pendlere å sitte på en hard stol i en time, det går bra for de fleste. Men hva med å ha komfortable seter på de lengre rutene, kan da umulig være så mye dyrere. Savner de gamle komfortkupeene der man satt i lenestoler man aldri ble såre i rævva av. Jeg hadde glatt betalt noen 100lapper ekstra for det. Og plass er ikke problem på et tog, bare å slenge på en ekstra vogn når toget er "fullbooket"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir ganske provosert over denne artikkelen som nærmest fremstår som om den "taler på vegne av alle komfort pendlere".

#1 Ditt store problem med nett løses langt på vei ved at du bruker mobilen din fremfor fellesnettet på toget

#2 Jeg enig i at pri #1 er å ha en sitteplass (selv om man møter opp sent). Uten dette blir det ganske vanskelig å jobbe. - kaffe og aviser er for meg også uinteressant. Hadde vært bedre med tilgang på noe så enkelt som vann.

#3 Må man sitte trangt, med PC i fanget risikerer man helseskader over tid. Undertegnede har pådratt seg nakkeprolaps som en direkte årsak av dette, og man trenger derfor også et anstendig bord å jobbe på.

 

Oppsummert, Wifi er ikke nødvendigvis et stort problem i praksis. Å kaste bort tid på booking av seter og kaste ut personer er for meg en elendig kundeopplevelse. Å ha et kvalitetstilbud/arbeidsplass til mennesker som bruker store deler av livet sitt på toget anser jeg derimot som svært viktig.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir ganske provosert over denne artikkelen som nærmest fremstår som om den "taler på vegne av alle komfort pendlere".

#1 Ditt store problem med nett løses langt på vei ved at du bruker mobilen din fremfor fellesnettet på toget

#2 Jeg enig i at pri #1 er å ha en sitteplass (selv om man møter opp sent). Uten dette blir det ganske vanskelig å jobbe. - kaffe og aviser er for meg også uinteressant. Hadde vært bedre med tilgang på noe så enkelt som vann.

#3 Må man sitte trangt, med PC i fanget risikerer man helseskader over tid. Undertegnede har pådratt seg nakkeprolaps som en direkte årsak av dette, og man trenger derfor også et anstendig bord å jobbe på.

 

Oppsummert, Wifi er ikke nødvendigvis et stort problem i praksis. Å kaste bort tid på booking av seter og kaste ut personer er for meg en elendig kundeopplevelse. Å ha et kvalitetstilbud/arbeidsplass til mennesker som bruker store deler av livet sitt på toget anser jeg derimot som svært viktig.

 

Tror vi er ganske enige her, Jbrat, bortsett fra at jeg på min pendlerstrekning også opplever store utfordringer med datatrafikk over mobilnettet. Dermed blir ikke alltid alternativet heller funkjsonelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

England har nå hatt privat jernbanedrift i mange år og det fungerer ypperlig – de har også god kaffe på togene.

 

https://verdenogvi.blogspot.com/2017/05/jernbane.html

 

Problemet stikker nok så dypt som at NSB rett og slett er like byråkratisk, ineffektivt og lite resultatorientert som resten av det offentlige. I England og USA er jernbanen privatisert, og enhver som reiser i de landene kan glede seg over god kundebehandling, fremragende service på togene, moderne behagelige vogner, og fremfor alt, tog som går i rute.

 

Det hjelper ikke å bytte navn så lenge organisasjonen fortsetter som før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

England har nå hatt privat jernbanedrift i mange år og det fungerer ypperlig – de har også god kaffe på togene.

 

https://verdenogvi.blogspot.com/2017/05/jernbane.html

 

Problemet stikker nok så dypt som at NSB rett og slett er like byråkratisk, ineffektivt og lite resultatorientert som resten av det offentlige. I England og USA er jernbanen privatisert, og enhver som reiser i de landene kan glede seg over god kundebehandling, fremragende service på togene, moderne behagelige vogner, og fremfor alt, tog som går i rute.

 

Det hjelper ikke å bytte navn så lenge organisasjonen fortsetter som før.

 

Jeg lurer på hvor mye du har reist med tog i Storbritania i de siste årene, eller snakket med pendlere derfra. Privatisering har skapt et uoversiktlig virvær av konkurrerende tilbud. Forsinkelser og kanselleringer er vanlige, tilogmed med tilløp til opptøy på jernbanestasjoner i velstående pendlerstrøk. Prisene er høy, særlig i forhold til gjennomsnittslønn. Betjening er høflig, men sparsommelig, omtrent som i Norge.

 

Tyskland, derimot...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

> Jeg lurer på hvor mye du har reist med tog i Storbritania i de siste årene

 

Jeg har reist mye i både USA, UK, Japan og Tyskland og toget fungerer meget bra – de har sjelden nedfalte kjøreledninger:-) Men naturligvis, når du er sosialist så forbyr din religion deg å godta private løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...