Gå til innhold

Forsinket overtagelsesdato - nybygg


Gjest Slettet-80wCWpIM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

Hei,

 

Sitert fra kontrakt:

 

Det er alltid knyttet en viss usikkerhet til fremdrift og gjennomføring med hensyn til offentlige
godkjennelser. På denne bakgrunn vil Selger fastsette en endelig overtagelsesdato når man har sikkerhet
for når dette kan skje. Overtagelsesmåned vil bli meddelt med ca. 3 måneders skriftlig varsel fra Selger.
Endelig overtagelsesdato meddeles skriftlig senest 6 uker før overtagelse. Denne dato gjelder da som
partenes avtalte overtagelsesdato. Denne bestemmelse medfører ingen innskrenkning i Kjøpers rettigheter
i henhold til bustadoppføringslova § 10 annet og tredje ledd.


6
Dersom oppstart eller arbeidene forsinkes av forhold Kjøper svarer for, har Selger rett til tilleggsfrist og
dekning av sine merkostnader, jfr. bustadoppføringslova §§ 11 og 43. Dersom oppstart eller arbeidene
forsinkes av forhold utenfor Selgers kontroll har Selger krav på fristforlengelse, jfr. bustadoppføringslova
§ 11.

Kjapt og gæli:

 

Utbygger ga først muntlig beskjed om at alt var i rute for overtagelse av boligen ila slutten av mars, på dette tidspunktet var det rett under 6 uker igjen til slutten av mars. Etter gjentatte purringer fikk jeg skriftlig overtagelsesdato satt til 4 april, på dette tidspunkter var det rett under 4 uker til 4 april. De har altså overskredet fristen i kontrakten med minimum 2 uker i tillegg til at datoen er blitt forskjøvet iht det som ble sagt muntlig. 

 

Ref siste bit så er det ingen forsinkelser som jeg som kjøper er ansvarlig for, og det er ingenting som er utenfor selgers kontroll heller.

 

Utbygger ignorerer selvsagt det de har kommet med muntlig, at de var 2 uker for sent ute med å meddele dato skriftlig, og henviser bare til datoen jeg har fått skriftlig. 

 

Som kjøper, som tross alt skal planlegge overtagelse av bolig (og utflytting fra nåværende bolig) på en så smertefri måte som mulig (unngå unødvendige kostnader), så oppleves det jo som smått urimelig at utbygger oppfatter det slik at de står fritt til å bryte frister i kontrakten uten at det skal få konsekvenser for andre enn meg.

 

Har jeg virkelig ingenting å stille opp med her, annet å bare gi uttrykk for frustrasjon 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt om erstatningsrett: Hvis noen har ansvar for noe, og de påfører andre et direkte økonomisk tap, kan dette utløse erstatningsplikt. Erstatningsplikt kan være lovbestemt eller avtalebasert. Sier kontrakten din noe om konsekvenser ved forsinkelser?

 

Utbyggere kan selvsagt ikke dure på som de selv vil, forsinkelser vil kunne gi konsekvenser. Se buofl. kap. 3. Om du minner utbygger på dette; kanskje vedkommende får opp farta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Generelt om erstatningsrett: Hvis noen har ansvar for noe, og de påfører andre et direkte økonomisk tap, kan dette utløse erstatningsplikt. Erstatningsplikt kan være lovbestemt eller avtalebasert. Sier kontrakten din noe om konsekvenser ved forsinkelser?

 

Utbyggere kan selvsagt ikke dure på som de selv vil, forsinkelser vil kunne gi konsekvenser. Se buofl. kap. 3. Om du minner utbygger på dette; kanskje vedkommende får opp farta.

 

Kontrakten henviser mer eller mindre til bustadoppføringsloven, med noen unntak (bla Overtagelsesdato skal meddels skriftlig senest 6 uker før overtagelse)

 

Spørsmålet er jo da om dette bryter med https://lovdata.no/lov/1997-06-13-43/§10

 

"Entreprenøren skal overhalde fristar som er avtalte for overtaking, for fullføring av arbeidet eller delar av det og for heimelsoverføring."

 

Utbygger har slått fast at frist for skriftlig meddeling av overtagelsesdato er minimum 6 uker før overtagelse, noe de åpenbart ikke har holdt. 

 

https://lovdata.no/lov/1997-06-13-43/§18

 

Dersom overtaking ikkje kan skje til den tida forbrukaren har rett til å krevje etter §§ 10 og 11, kan forbrukaren krevje dagmulkt for kvar dag forseinkinga varer.

 

Men jeg vet ikke helt hvilken tid jeg har rett til å kreve. Jeg mistenker jo at utbygger gamblet på at de skulle slippe å meddele dato skriftlig, med det formål å aldri stå i fare for å måtte kompensere for forsinkelser. Problemet er at jeg ikke finner hva jeg kan ta de på når det kommer til at de bryter fristen om skriftlig varsel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...