Gå til innhold

Hevder forhandlere sliter med salget av «nye» Ampera-e. Nå kan prisene bli kuttet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde de ikkje vært så griske så hadde de solgt flere av denne meget ok bilen.

 

Synd.

 

Tesla har mye lavere pris på batteri og annet, siden de lager batteripakker og motorer osv.. Tesla lager også autopilot. De fleste andre kjøper ferdig medieløsning, de andr kjøper assistansesystemer, batteripakker, motorer osv.. så mange selger elbiler med tap, mens Munroe estimerte Tesla har 30 prosent fortjeneste per Model 3 solgt. Nå selges det Teslaer antageligvis i snitt prisklasse 500.000, noen ned i 430, andre opp i 620++.

 

Så 4000 biler solgt hittil denne mnd skulle tilsi grei fortjeneste for Tesla. Men jeg tror de lander på ca 5000+-.

 

Men enig i at Ampera-e må mye ned i pris, jeg vil si 250-300. i3 og Leaf bør også ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke glem at GM i praksis produserer disse bilene "gratis" for de som nå eier Opel, PSA. Nå kjenner jeg ikke detaljene i avtalen mellom GM og PSA vedrørende Opel-overtagelsen, men Ampera-e blir jo produsert med tap av GM, så spørs det bare hvor mye PSA kompenserer for dette.

 

Spørsmålet er hvor lavt i pris de KAN gå. Tipper 320k

Lenke til kommentar

Etter Kona, Niro og model 3 kom er denne modellen fullstendig irrelevant. You snooze you lose.

 

Er ikke mye som skal til for å gjøre den mer attraktiv. Først og fremst handler det om å øke fra 50 kW til 100 kW effekt på hurtiglading. Dernest legge inn støtte for adaptiv cruise control (ACC), som kanskje trenger en sensor i front men ellers er software.

 

Mesteparten ellers går vel på stort sett på software, foruten kjøling+oppvarming av batteripakken for å øke effektiviteten.

 

Men helt klart, med de manglene den har, så forsvarer den ikke prisen. Da må den nok ned mot prisen til Kona, og kanskje noe under og, for den er definitivt ikke noe mere premium, annet enn at det er Opel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hadde de ikkje vært så griske så hadde de solgt flere av denne meget ok bilen.

 

Synd.

 

Tesla har mye lavere pris på batteri og annet, siden de lager batteripakker og motorer osv.. Tesla lager også autopilot. De fleste andre kjøper ferdig medieløsning, de andr kjøper assistansesystemer, batteripakker, motorer osv.. så mange selger elbiler med tap, mens Munroe estimerte Tesla har 30 prosent fortjeneste per Model 3 solgt. Nå selges det Teslaer antageligvis i snitt prisklasse 500.000, noen ned i 430, andre opp i 620++.

 

Så 4000 biler solgt hittil denne mnd skulle tilsi grei fortjeneste for Tesla. Men jeg tror de lander på ca 5000+-.

 

Men enig i at Ampera-e må mye ned i pris, jeg vil si 250-300. i3 og Leaf bør også ned.

Mye av det du skriver om andre bilprodusenter er direkte feil, men for ordens skyld: det er en grunn til at Bosch og andre tilsvarende selskaper blir så mye brukt i bilbransjen. Det er fordi det stort sett er billigere å kjøpe ferdigløsninger enn å utvikle selv.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hadde de ikkje vært så griske så hadde de solgt flere av denne meget ok bilen.

 

Synd.

 

Tesla har mye lavere pris på batteri og annet, siden de lager batteripakker og motorer osv.. Tesla lager også autopilot. De fleste andre kjøper ferdig medieløsning, de andr kjøper assistansesystemer, batteripakker, motorer osv.. så mange selger elbiler med tap, mens Munroe estimerte Tesla har 30 prosent fortjeneste per Model 3 solgt. Nå selges det Teslaer antageligvis i snitt prisklasse 500.000, noen ned i 430, andre opp i 620++.

 

Så 4000 biler solgt hittil denne mnd skulle tilsi grei fortjeneste for Tesla. Men jeg tror de lander på ca 5000+-.

 

Men enig i at Ampera-e må mye ned i pris, jeg vil si 250-300. i3 og Leaf bør også ned.

Mye av det du skriver om andre bilprodusenter er direkte feil, men for ordens skyld: det er en grunn til at Bosch og andre tilsvarende selskaper blir så mye brukt i bilbransjen. Det er fordi det stort sett er billigere å kjøpe ferdigløsninger enn å utvikle selv.

Tenkte akkurat det samme, det er ingen automatikk i at det man produserer selv er billigere enn en ferdig løsning.

Lenke til kommentar

Tenkte akkurat det samme, det er ingen automatikk i at det man produserer selv er billigere enn en ferdig løsning.

Man bør greie bedre bruttomargin ved å insource gitt at man greier å matche tredjepart i komponentkost. Nedsiden er at da må man også drifte sin egen R&D for å utvikle disse komponentene, så man må også ha høyere bruttomargin for å oppnå samme fortjeneste. (I.e. man har høyere NRE kostnader som skal betales med marginen)

 

Tredjepartsleverandører kan gi merverdi ved at de rasjonaliserer NRE ved å levere samme eller lignende løsning til flere, samt at tredjeparter har bedre anledning til å spesialisere seg. Produsenter som insourcer mye må ofte sette de samme utviklerne på mange forskjellige typer komponenter. Dermed kan det hende at den ekstra marginen man selv får ved insourcing er mindre enn merverdien man kunne fått ved å ikke utvikle kompoenten selv men heller brukt de resursene på noe annet.

 

Så om man vil ha høy bruttomargin kan insourcing være riktig, men det er ikke gitt at det gir mer fortjeneste totalt sett.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...