Jump to content
steinjarle

Hevder forhandlere sliter med salget av «nye» Ampera-e. Nå kan prisene bli kuttet

Recommended Posts

Hadde de ikkje vært så griske så hadde de solgt flere av denne meget ok bilen.

 

Synd.

 

Tesla har mye lavere pris på batteri og annet, siden de lager batteripakker og motorer osv.. Tesla lager også autopilot. De fleste andre kjøper ferdig medieløsning, de andr kjøper assistansesystemer, batteripakker, motorer osv.. så mange selger elbiler med tap, mens Munroe estimerte Tesla har 30 prosent fortjeneste per Model 3 solgt. Nå selges det Teslaer antageligvis i snitt prisklasse 500.000, noen ned i 430, andre opp i 620++.

 

Så 4000 biler solgt hittil denne mnd skulle tilsi grei fortjeneste for Tesla. Men jeg tror de lander på ca 5000+-.

 

Men enig i at Ampera-e må mye ned i pris, jeg vil si 250-300. i3 og Leaf bør også ned.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Hadde de ikkje vært så griske så hadde de solgt flere av denne meget ok bilen.

 

Synd.

 

Jeg tror ikke de hadde lyst til å produsere og selge mange av disse. De laget biler for å vise at de hadde teknologien, men det er fossilbiler de tjener penger på, så lenge som mulig.

Share this post


Link to post

Ikke glem at GM i praksis produserer disse bilene "gratis" for de som nå eier Opel, PSA. Nå kjenner jeg ikke detaljene i avtalen mellom GM og PSA vedrørende Opel-overtagelsen, men Ampera-e blir jo produsert med tap av GM, så spørs det bare hvor mye PSA kompenserer for dette.

Share this post


Link to post

Utdatert er vel litt drøyt, men den har 2-3 år på baken og det er merkbart for en el-bil. Prisen må nok ned på nivå med hva tilsvarende el-biler selges for nå.

Share this post


Link to post

Jepp. Derfor solgte vi vår og kjøpte model 3.

 

Vi hadde en Ampera-e i nesten to år, og solgte tilbake til forhandleren til høyere pris enn vi kjøpte for :)

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ikke glem at GM i praksis produserer disse bilene "gratis" for de som nå eier Opel, PSA. Nå kjenner jeg ikke detaljene i avtalen mellom GM og PSA vedrørende Opel-overtagelsen, men Ampera-e blir jo produsert med tap av GM, så spørs det bare hvor mye PSA kompenserer for dette.

 

Spørsmålet er hvor lavt i pris de KAN gå. Tipper 320k

Share this post


Link to post

Etter Kona, Niro og model 3 kom er denne modellen fullstendig irrelevant. You snooze you lose.

 

Er ikke mye som skal til for å gjøre den mer attraktiv. Først og fremst handler det om å øke fra 50 kW til 100 kW effekt på hurtiglading. Dernest legge inn støtte for adaptiv cruise control (ACC), som kanskje trenger en sensor i front men ellers er software.

 

Mesteparten ellers går vel på stort sett på software, foruten kjøling+oppvarming av batteripakken for å øke effektiviteten.

 

Men helt klart, med de manglene den har, så forsvarer den ikke prisen. Da må den nok ned mot prisen til Kona, og kanskje noe under og, for den er definitivt ikke noe mere premium, annet enn at det er Opel...

  • Like 1

Share this post


Link to post

Spørsmålet er hvor lavt i pris de KAN gå. Tipper 320k

 

Jeg tror du har rett i at de KAN gå så lavt, men da blir det nok ikke mye å tjene på bilene.

 

Tipper at de går ned til 350-370k om kort tid.

Share this post


Link to post

 

Hadde de ikkje vært så griske så hadde de solgt flere av denne meget ok bilen.

 

Synd.

 

Tesla har mye lavere pris på batteri og annet, siden de lager batteripakker og motorer osv.. Tesla lager også autopilot. De fleste andre kjøper ferdig medieløsning, de andr kjøper assistansesystemer, batteripakker, motorer osv.. så mange selger elbiler med tap, mens Munroe estimerte Tesla har 30 prosent fortjeneste per Model 3 solgt. Nå selges det Teslaer antageligvis i snitt prisklasse 500.000, noen ned i 430, andre opp i 620++.

 

Så 4000 biler solgt hittil denne mnd skulle tilsi grei fortjeneste for Tesla. Men jeg tror de lander på ca 5000+-.

 

Men enig i at Ampera-e må mye ned i pris, jeg vil si 250-300. i3 og Leaf bør også ned.

Mye av det du skriver om andre bilprodusenter er direkte feil, men for ordens skyld: det er en grunn til at Bosch og andre tilsvarende selskaper blir så mye brukt i bilbransjen. Det er fordi det stort sett er billigere å kjøpe ferdigløsninger enn å utvikle selv.
  • Like 1

Share this post


Link to post

 

 

Hadde de ikkje vært så griske så hadde de solgt flere av denne meget ok bilen.

 

Synd.

 

Tesla har mye lavere pris på batteri og annet, siden de lager batteripakker og motorer osv.. Tesla lager også autopilot. De fleste andre kjøper ferdig medieløsning, de andr kjøper assistansesystemer, batteripakker, motorer osv.. så mange selger elbiler med tap, mens Munroe estimerte Tesla har 30 prosent fortjeneste per Model 3 solgt. Nå selges det Teslaer antageligvis i snitt prisklasse 500.000, noen ned i 430, andre opp i 620++.

 

Så 4000 biler solgt hittil denne mnd skulle tilsi grei fortjeneste for Tesla. Men jeg tror de lander på ca 5000+-.

 

Men enig i at Ampera-e må mye ned i pris, jeg vil si 250-300. i3 og Leaf bør også ned.

Mye av det du skriver om andre bilprodusenter er direkte feil, men for ordens skyld: det er en grunn til at Bosch og andre tilsvarende selskaper blir så mye brukt i bilbransjen. Det er fordi det stort sett er billigere å kjøpe ferdigløsninger enn å utvikle selv.

Tenkte akkurat det samme, det er ingen automatikk i at det man produserer selv er billigere enn en ferdig løsning.

Share this post


Link to post

Tenkte akkurat det samme, det er ingen automatikk i at det man produserer selv er billigere enn en ferdig løsning.

Man bør greie bedre bruttomargin ved å insource gitt at man greier å matche tredjepart i komponentkost. Nedsiden er at da må man også drifte sin egen R&D for å utvikle disse komponentene, så man må også ha høyere bruttomargin for å oppnå samme fortjeneste. (I.e. man har høyere NRE kostnader som skal betales med marginen)

 

Tredjepartsleverandører kan gi merverdi ved at de rasjonaliserer NRE ved å levere samme eller lignende løsning til flere, samt at tredjeparter har bedre anledning til å spesialisere seg. Produsenter som insourcer mye må ofte sette de samme utviklerne på mange forskjellige typer komponenter. Dermed kan det hende at den ekstra marginen man selv får ved insourcing er mindre enn merverdien man kunne fått ved å ikke utvikle kompoenten selv men heller brukt de resursene på noe annet.

 

Så om man vil ha høy bruttomargin kan insourcing være riktig, men det er ikke gitt at det gir mer fortjeneste totalt sett.

Share this post


Link to post

Optimister som trodde de kunne få over 400.000 for denne bilen. Får jo nesten en Model 3 til den prisen, som jeg tør påstå er mange ganger bedre på det aller meste.

 

Denne el-bilen ser nu mere normal ut enn en Model 3. Model 3 ser jo ut som en misdannet frosk i fronten.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...