Gå til innhold

Norske flygere har for første gang deltatt med F-35 i verdens største luftøvelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har jo ingen som helst forutsetninger til å bedømme det som blir skrevet. Men jeg merker meg noen ting i artikkelen. Det skrytes av 15:1 kill ratio. Dette skjer da i en øvelse som er styrt av amerikanerne. I tillegg så skrytes det hemningsløst over at en 2-stjerners general deltok med nordmennene.

 

Jeg får da tanker om "rigged" og forsøk på å pleie det norske forholdet. Det må vel kunne forventes at USA har gode forhold til hvilken som helst F35-bestykket nasjon vel?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Blant vesentlige ting norske flygere har trent på, er å bekjempe avansert luftvern på en måte F-16 ikke er i stand til, gjennom såkalt SEAD («Suppression of Enemy Air Defenses»). Det har også blitt trent på å bruke F-35 til å bidra til å øke ytelsen på andre vennlige fly.

Her må dere presisere hva det er slags måte det er snakk om, i og med at SEAD er en av hovedrollene til F-16 per i dag.

 

Dersom det er snakk om spesifikt norske F-16 er det et valg Norge har tatt ved å avstå fra innkjøp av HARM-missiler. Flyene kan fint takle oppgaven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her må dere presisere hva det er slags måte det er snakk om, i og med at SEAD er en av hovedrollene til F-16 per i dag.

 

Dersom det er snakk om spesifikt norske F-16 er det et valg Norge har tatt ved å avstå fra innkjøp av HARM-missiler. Flyene kan fint takle oppgaven.

Vil tro man sikter til våre forhold. Dette er en ny rolle, vi verken har trent på eller har vært utrustet for. En ting er missilet (AGM-88 HARM) men for å få utbytte av dette må man supplere med HTS-sensor (AN/ASQ-213) for å kunne geolokalisere og identifisere mål. F-35 tar det hele et langt steg videre iom. multispektrale sensorer, sensorfusjon og høy grad av automatisering.

 

Men F-35 mangler enda et egnet missil, så foreløpig er det et kompromiss som skal dekkes med standardbestykning SDB og JDAM. Et nytt missil, AARGM-ER, er på trappene:

 

https://www.thedrive.com/the-war-zone/27022/air-force-to-turn-navy-air-defense-busting-missile-into-high-speed-critical-strike-weapon

Lenke til kommentar

Jeg har jo ingen som helst forutsetninger til å bedømme det som blir skrevet. Men jeg merker meg noen ting i artikkelen. Det skrytes av 15:1 kill ratio. Dette skjer da i en øvelse som er styrt av amerikanerne. I tillegg så skrytes det hemningsløst over at en 2-stjerners general deltok med nordmennene.

 

Jeg får da tanker om "rigged" og forsøk på å pleie det norske forholdet. Det må vel kunne forventes at USA har gode forhold til hvilken som helst F35-bestykket nasjon vel?

Mye penger i F-35 programmet, mye penger til og smøre folk. 

 

Er en typisk, "Hvor mye fikk du betalt for og lage den artikkelen" 

 

Amerikaner kjærlighet og russer hat er da brødet til medier. Selv så kjenner jeg ingen kjærlighet eller hat. Syntes begge er noen gigantiske kødder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har jo ingen som helst forutsetninger til å bedømme det som blir skrevet. Men jeg merker meg noen ting i artikkelen. Det skrytes av 15:1 kill ratio. Dette skjer da i en øvelse som er styrt av amerikanerne. I tillegg så skrytes det hemningsløst over at en 2-stjerners general deltok med nordmennene.

 

Jeg får da tanker om "rigged" og forsøk på å pleie det norske forholdet. Det må vel kunne forventes at USA har gode forhold til hvilken som helst F35-bestykket nasjon vel?

Noen oppklaringer her. Killratioen stammer fra tidligere øvelser hvor ingen nordmenn deltok, det var kun amerikanske F-35-fly.

 

Når det gjelder selve øvelseskonseptet "Red Flag", så er dette kjent som verdens mest realistiske øvelse for luftstyrker. Flere nasjoner deltar hvert år, også land utenfor NATO. Dette er en øvelse bygget på de mest rigide og realistiske premissene som er mulig å få til utenom faktisk krigføring. Hensikten er å gjøre amerikanske og allierte luftstyrker best mulig rustet for ekte kamphandlinger. Red Flag ble, i likhet med US Navy sitt Top Gun-program, etablert som følge av de middelmådige resultatene fra Vietnamkrigen hvor amerikanske jagerfly stadig ble effektivt utfordret av det som på papiret skulle være langt mindre sofistikerte Nord-Vietnamesiske jagerfly. Årsaken var først og fremst at amerikanerne ikke hadde bedrevet klassisk luftkamptrening siden Koreakrigen. Da marinens Top Gun-program raskt ga resultater fulgte USAF etter med sitt eget Red Flag-program.

Lenke til kommentar

Ja jeg tviler lite på at øvelsen muligens er for å forbedre pilotene. Men denne "åh, han la hånden på skulderen min og ga meg ros"-artikkelføringen da.. Men man kan vel neppe forvente bedre i fra ansatte i militæret som muligens ser på en slik general som om det var en rockestjerne i deres kretser.

 

Artikkelen virket litt snål på oss sivile. Men jeg har selv vært rekrutt i førstegangstjeneste en gang, og husker godt et befals entusiasme overfor noen typer våpen og slikt, som han skrøt hemningsløst over. Samme befal forsøkte å indoktrinere oss med hvor lite farlig strålingen var i fra atombomber, det var trykket og varmen som drepte (som jo er sant nok, men få balansert måten det blir sagt på da for svarte. Nedfallet bærer også stråling, noe de ikke la skjul på da. Må vel bli slik når de absolutt har null erfaring med fenomenet de skal forsøke å beskrive. Atombomber er en absolutt krise som ingen er godt nok forberedt på vil jeg tro).

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...