Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg trakassert min mannlige kollega?


Anbefalte innlegg

Hvis du føler at du har gjort noe galt burde du da ikke be om unnskyldning. At det blir kleint er kanskje en ting du bare må leve med. Jeg hadde ikke tatt det så alvorlig på festen, men det er jo strengtalt ikke innenfor. Rent juridisksett så er det kanskje en dårlig ide å si noe, men jeg synes ikke man burde tenke for mye på sånt. Trakassering ville jeg ikke definert det som, men upassende kanskje.

 

Du føler at din oppførsel var problematisk, du må ta konsekvensene av det. Fra et litt egoistisk perspektiv, du vil nok sove bedre etter en sånn prat. Du trenger jo heller ikke gjøre det så formelt. Hva med "Sorry hvis jeg var litt upassende på festen" eller noe i den duren.

 

Det uthevede her er også hva jeg ville vært svært oppmerksom på.

I min mening er dette som sagt en uheldig bagatell som naturlig oppstår fra tid til annen mellom oss mennesker, men en bagatell som i disse dager fort kan blåses ut av proporsjoner da dette ofte er saker som enkelte vil fryde seg over å konstruere en sak rundt. 

 

i min mening ville det å dokumentere dette ved å dra HR inn i dette være noe av det dummeste man kan finne på å gjøre og det er ingen vinnere i en slik situasjon annet enn å forværre arbeidsmiljøet for samtlige.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS, det her er ingenting å miste nattesøvn over. 

 

Om det var kun et komplement det er snakk om så ser jeg faktisk ikke problemet, til tross for metoo-gribbene og korrupte journalister som prøver å styre samfunnet i retning hvor dette hadde vært "trakassering".

 

Til alle i tråden: Tenk over hva det er vi egentlig driver med her - vi diskuterer om et komplement er trakassering. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Til alle i tråden: Tenk over hva det er vi egentlig driver med her - vi diskuterer om et komplement er trakassering. 

 

og det at vi i det hele tatt diskuterer det sier alt om hvor gale det har blitt.

 

Det er litt som når folk har "kjempet" og "krevd" om bedre og bedre vilkår som arbeidstakere og opplever at ingen lenger vil ha fast ansatte slik at hele arbeidsstyrken tilslutt jobber via mannskapsbyråer. Så har man det tilslutt "så godt" at man har rævkjørt hele greia for alle sammen.

 

Enkelte blir nok ikke fornøyde før all hygge på jobb er fjernet og ingen tør se på hverandre av frykt for kannibalene som angir og fråtser på hverandres ulykke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det spørs på ordene brukt - "Du er en veldig kjekk kar, Runar" er helt i orden. "Du er så jævla deilig Runar, jeg ser på rasset ditt hver gang du går forbi på jobb" er ikke i orden.

Personlig ser jeg ikke noe problem med noen av delene, og LAGER man et problem av dette så er man en problemmaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tror ikke du trenger å bekymre deg TS

 

en 21 åring som får et kompliment om at vedkommende er "digg" er bare en boost for folk flest.

 

han drømmer nok om å ta deg på bakrommet uansett.

 

Sekretæren hos min gamle arbeidsgiver kalte meg støtt å stadig deilig, digg osv når vi var ute i jobbsammenheng og drakk.. Det gjorde bare at jeg ville ha henne.. Og jeg tror at det gjelder de fleste

 

Ser du ut som Trine Skei Grande er det en annen sak...Da bør du ta tak asap.. Gutter er enkle

 

Anonymous poster hash: 4fde6...287

 

 

Synes dette er eit litt dårleg svar basert på ei overforenkling av situasjonen.

 

Svaret bygger opp under myta om at menn ikkje kan bli seksuelt krenka i det heile tatt, og at kvinner ikkje eigentleg har blitt krenka om mannen er kjekk, rik, eller kjent-nok.

 

Om trådstarter er pen eller stygg har ingen betydning for denne saka, problemstillinga her er at den unge mannlige tilsette kan ha opplevd å bli satt i ein ubehagelig seksuell situasjon fordi han ikkje kunne seie nei til sjefen sin.

 

Slik som eg har forstått situasjonen etter trådstarters forklaring, så er det i denne situasjonen ikkje eit problem med at sjefen har misbrukt sitt maktforhold. Så midt opprinnelige svar står fortsatt.

 

 

Det er ikkje slik at alle 21 år gamle menn i deltidsstilling gjerne vil høvle over sin 29 år gamle deilige sjef. Til tross for kjønnsdrifter så er det fortsatt slik at mange vil holde sin jobb og sin karriere avskilt frå sitt sosiale og seksuelle liv.

Og då er det ikkje greit at sjefen bruker sin betydelige maktposisjon til å tvinge fram ein uønska sosial relasjon.

Lenke til kommentar

 

Dersom det her var snakk om eit kompliment og ikkje noke meir, så trur eg det blir berre verre av at du kaller inn din underordnede til eit privat møte på kontoret for å snakke om situasjonen.

 

 

Behøver jo ingen tilkalling. Er jo bare å forsøke å få han med litt i et litt avskjermet sted eller bare si det rett ut hvor som helst du treffer på han, at jeg var visst litt ekstra full på festen. Beklager om jeg satte deg i forlegenhet, elns.

Endret av G
Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ikke noe problem med noen av delene, og LAGER man et problem av dette så er man en problemmaker.

Det er jo denne holdningen som er søppel. Hadde det ikke vært for at folk var redde for å miste jobben så hadde folk vært ærlige om slike ting og da kunne vi kanskje snakket mer åpent om det, men du vil heller hva da? At vi skal hive mer skam på de som kan bli utsatt og blir ofre? Vær vennlig å forklar meg hvor det finnes logisk. Det finnes ikke logisk med ett fiendtlig arbeidsmiljø hvor ingen tør å si noe som helst. Da blir INGENTING GJORT!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobbfest, sammenkomst og andre "sosiale og båndsskapsende aktiviteter" synes jeg dessverre er noe stort tull. Jobb er jobb. Vennskap er vennskap. Det er fint med et profesjonelt samhold, jobbe mot et felles mål, men det skal ikke blandes med det personlige. Betyr ikke at alle skal være uvenner, men jobbhjulene går etter en annen klokke enn det personlige livet.

 

Angående situasjonen din, som andre skriver, ikke tenk mer på det. Du kan si at du ikke mente noe med det, at det bare var ment som et kompliment, og deretter bare la det være, fokusere på jobb.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg enig med både buffy og taurean.

 

Det er en mellomting mellom full hysteri og faktisk trakassering som jo forekommer.

Det er viktig å ikke misbruke de virkemidlene vi har som skulle vært ment til å korrigere faktiske dårlige forhold, noe dette ikke er.

 

Og for min egen del skiller jeg fullstendig mellom mitt privatliv og mitt arbeidsliv. Jeg deltar sjeldent på sosiale greier i regi av jobben da dette er kolleger og ikke venner. Jeg deltar når jeg er forventet å delta, men drar så snart jeg "høflig" kan. Allikevel respekterer jeg at andre vil lage "venner" på jobben og bare mildt irriterer meg over at penger skal brukes til dette formål.

 

Når det gjelder romantiske interesser på jobben så er det aldri lurt og det burde de fleste forstå.

Lenke til kommentar

Det er jo denne holdningen som er søppel. Hadde det ikke vært for at folk var redde for å miste jobben så hadde folk vært ærlige om slike ting og da kunne vi kanskje snakket mer åpent om det, men du vil heller hva da? At vi skal hive mer skam på de som kan bli utsatt og blir ofre? Vær vennlig å forklar meg hvor det finnes logisk. Det finnes ikke logisk med ett fiendtlig arbeidsmiljø hvor ingen tør å si noe som helst. Da blir INGENTING GJORT!

Så, du mener at TS har trakassert denne mannen ved å fortelle at hun synes han er digg?

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Takk for alle svar og synspunkter! Blir nok bare til at vi later som ingenting, kommer ihvertfall ikke til å skje igjen. Kjenner han såpass godt at jeg vet han ikke syntes dette var fælt og det var en grei reminder på hvorfor sjefen drar hjem først på fest..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ikke noe problem med noen av delene, og LAGER man et problem av dette så er man en problemmaker.

Du kan velge om du kaller det er problem eller ikke, jeg sier bare at det ikke er OK. Jeg sier ikke dermed at vedkommende skal få sparken for en enkelthendelse.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan velge om du kaller det er problem eller ikke, jeg sier bare at det ikke er OK. Jeg sier ikke dermed at vedkommende skal få sparken for en enkelthendelse.

Kan vi spørre deg om hvilke ytringer som er ok og ikke i andre sosiale settinger også, eller er det i hovedsak arbeidsplassen du er spesialist på?
Lenke til kommentar

Kan vi spørre deg om hvilke ytringer som er ok og ikke i andre sosiale settinger også, eller er det i hovedsak arbeidsplassen du er spesialist på?

Vi er i samliv og relasjoner, ikke jus - forstår du virkelig ikke at det som kommer fra meg og andre er subjektivt? Sjef<>ansatt er noe helt annet enn to tilfeldige mennesker på en festival, om det var noe slikt du lurte på.

Av en leder forventer man en viss grad av profesjonalitet.

Endret av toth
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Av en leder forventer man en viss grad av profesjonalitet.

 

Så en leder skal ikke ha noen som helst mulighet til å nærme seg en man liker, på anstendig måte?

 

(Ørlite mer anstendig enn det trådstarter oppførte seg, så er det ikke lenger mulig å forstå hva som foregår...)

Lenke til kommentar

Så en leder skal ikke ha noen som helst mulighet til å nærme seg en man liker, på anstendig måte?

 

(Ørlite mer anstendig enn det trådstarter oppførte seg, så er det ikke lenger mulig å forstå hva som foregår...)

En leder burde uansett ikke nærme seg underordnende. Er det en kollega som er på samme nivå som en så er det en helt annen sak. Er jo langt ifra uvanlig at folk finner partneren sin på jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi er i samliv og relasjoner, ikke jus - forstår du virkelig ikke at det som kommer fra meg og andre er subjektivt? Sjef<>ansatt er noe helt annet enn to tilfeldige mennesker på en festival, om det var noe slikt du lurte på.

Av en leder forventer man en viss grad av profesjonalitet.

Hadde "offeret" i saken ment seg trakassert, kunne man vurdert hvorvidt utsagnet var av uakseptabel karakter. Her er det ingenting som tilsier at det er tilfelle. Menn skal ikke stakkarsliggjøres på denne måten. Denne politiske korrektheten er i ferd med å ødelegge kulturen vår på en rekke områder, som nettopp denne tråden er et eksempel på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...