Gå til innhold

Hva er best? Leie ut bolig eller spare i fond?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har 500 000 som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med.

 

Jeg får 5500 i måneden for å leie ut en leilighet jeg har som er verdt 500 000.

 

Men hvis jeg setter 500 000 inn på et globalt indeksfond så kan jeg regne med 8% årlig.

 

Felleskostnadene på boligen er 2200, men da er strøm, internett og tv inkludert.

 

Hva ville dere gjort? Selge og sette inn på fond og få renter eller leie ut boligen?

 

Rent økonomisk sett er det mer avkastning i fond, men er det like trygt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Over 5 år, ville jeg ha plassert pengene i Global indeks fond. Alt under 5 år tilhører på høyrentekonto.

 

 

Hva tenker du om å sette inn alle pengene på en gang? Må ha rimelig is i magen for å gjøre det...

 

Men litt kjapp matte.

 

5500 minus 500 til utleiemegler, minus 2300 til felleskostnader og minus 6000 i året i skatt = 2700 i måneden netto etter alt trukket fra.

 

500 000 x 8% i året = 3300 uten at skatt er trukket fra (slipper å skatte hvert år når jeg ikke realiserer gevinsten)

 

Nå er 8% ganske nøkternt og jeg kan nok forvente litt mer i globalt indeksfond.

 

Så det er snakk om 600 kroner i måneden i forskjell, men jeg får ikke renters rente av utleie. Og det er vel litt kjipt å måtte sette inn 500 000 tusen med en gang og det er sjanse for at det går en del ned før det kommer opp igjen.

 

Utleie på sin side er veldig stabilt og jeg kan øke leien litt for hvert år.

 

Hva tenker dere?

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Du sammenligner epler og pærer. Bare fordi du har utsatt skatt betyr ikke at du kan se bort fra det. De 3300 må du trekke fra 1000 i skatt. Da sitter du igjen med 2300 pr mnd og fordelen av utsatt skatt.

 

Du må også ta hensyn til skjermingsfradrag. Da regnestykket ditt litt feil.

Lenke til kommentar

Du sammenligner epler og pærer. Bare fordi du har utsatt skatt betyr ikke at du kan se bort fra det. De 3300 må du trekke fra 1000 i skatt. Da sitter du igjen med 2300 pr mnd og fordelen av utsatt skatt.

 

Det har du jammen helt rett i. Takk. Hva ville du gjort?

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har 500 000 som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med.

 

Jeg får 5500 i måneden for å leie ut en leilighet jeg har som er verdt 500 000.

 

Men hvis jeg setter 500 000 inn på et globalt indeksfond så kan jeg regne med 8% årlig.

 

Felleskostnadene på boligen er 2200, men da er strøm, internett og tv inkludert.

 

Hva ville dere gjort? Selge og sette inn på fond og få renter eller leie ut boligen?

 

Rent økonomisk sett er det mer avkastning i fond, men er det like trygt?

 

Regne med 8% årlig? Nei, det kan du ikke.

 

Finnes det ingen ja takk begge deler her? Beholde leiligheten og investere overskudd fra det i aksjer/fond? Greit å ha 5500 i ekstra inntekt. Ikke verdt å selge det for 500k.

 

Å investere i fond nå er også et rimelig dårlig tidspunkt. Markedet er "all time high" osv. Så du kan faktisk tape en hel del på å sette inn nå. Om man f.eks får en korreksjon i markedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regne med 8% årlig? Nei, det kan du ikke.

 

Finnes det ingen ja takk begge deler her? Beholde leiligheten og investere overskudd fra det i aksjer/fond? Greit å ha 5500 i ekstra inntekt. Ikke verdt å selge det for 500k.

 

Å investere i fond nå er også et rimelig dårlig tidspunkt. Markedet er "all time high" osv. Så du kan faktisk tape en hel del på å sette inn nå. Om man f.eks får en korreksjon i markedet.

 

Ja vet, men hvis jeg faser de inn i løpet av to år? Men da går egentlig vinningen opp i spinningen og det er like greit å leie ut leiligheten.

 

God ide med å investere overskuddet fra utleie. Hvorfor mener du ikke de 5500 er verdt 500k?

Lenke til kommentar

Førsteposten er jo litt uklar, du sier du har 500K du ikke vet hva du skal gjøre med. Er det eksklusiv leiligheten da, eller er det hvis du selger leiligheten? Generelt ville jeg både leid ut OG spart i indeksfond, da oppnår du bedre diversifisering. Men hvis du ikke vil selge leiligheten, så gir den jo ganske bra direkteavkastning hvis du leier ut for 5.5K i mnden.  Ville kanskje fulgt rådet til zeebra.

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Han skriver jo det eksakt motsatte. Ikke vits å selge for 500k hvis du får inn 5500 kr i måneden på den.

 

ja det var det jeg mente, skrev bare feil.

Førsteposten er jo litt uklar, du sier du har 500K du ikke vet hva du skal gjøre med. Er det eksklusiv leiligheten da, eller er det hvis du selger leiligheten? Generelt ville jeg både leid ut OG spart i indeksfond, da oppnår du bedre diversifisering. Men hvis du ikke vil selge leiligheten, så gir den jo ganske bra direkteavkastning hvis du leier ut for 5.5K i mnden.  Ville kanskje fulgt rådet til zeebra.

 

Har 500 000 bundet opp i leilighet,  men jeg har ingen gjeld.

 

Ok, så jeg kan f.eks ta og spare alt overskuddet i indeksfond? Høres ut som en flott ide, da slipper jeg å dumpe en stor sum inn på fondet og risikere at markedet tar et fall.

Lenke til kommentar

Ja vet, men hvis jeg faser de inn i løpet av to år? Men da går egentlig vinningen opp i spinningen og det er like greit å leie ut leiligheten.

 

God ide med å investere overskuddet fra utleie. Hvorfor mener du ikke de 5500 er verdt 500k?

 

100 måneder med den leien, så er du oppe i omtrent samme sum, og da eier du fortsatt verdien. Minus da driftskostnader selvfølgelig. Regner du overskuddet her på ca 3000kr (??) utgjør det omtrent 300.000kr du kan sette i fond over samme periode.

Lenke til kommentar

Du beholder leiligheten og setter inntektene inn i fond månedlig. Eventuelt refinansierer du og får 60% ramme og setter måndelig inn i fond ved å benytte deg av rammelånet. Slik sprer du risikoen og er ikke utsatt for svingninger i markedet i nevneverdig grad. Du kjøper både når det er billig og dyrt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg regnet ordentlig på det og det blir ikke mye i pluss. 5500 minus 500 i skatt, 500 til utleiemegler, 350 i kommunale avgifter og eiendomsskatt og minus 2300 i felleskostnader. Jeg sitter da igjen med et overskudd på 1800 i måneden.

 

Samtidig får jeg utsatt skatt med fond.

 

Jeg har brukt Nordnet sin fondskalkulator og tastet inn noen ulike ruter og det virker som om jeg er avhengig av at boligen må gå minst 2% opp i verdi for at det skal bli like bra som å investere i fond.

 
post-356145-0-88905300-1553647114_thumb.jpg
 
post-356145-0-86896200-1553647124_thumb.jpg
 
Jeg kan også ta den risky ruten 
 
post-356145-0-12354300-1553647429_thumb.jpg
Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

10% avkastning i 10 år? Sier de ikke stort sett 4% som en relativt normal avkastning å beregne etter? Mitt pensjonsfond (OTP og kapitalbevis) gikk ihvertfall i minus i fjor, og på toppen av det hele tok forvalteren seg betalt for tjenesten. 

Opp igjen hittil i år, men syns du har et litt optimistisk prosentsats på fondet ditt. 

 

Også må du huske at du mest sannsynlig får noen transaksjonskostnader ved salg av boenhet. Både skatt på profitt og meglerhonorar. 

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...