Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Terminprøve fysikk 1 og Matematik R1


Anbefalte innlegg

Hei der,

Skal ha terminprøver i fysikk 1 og Matematik R1 om ca. 1 mnd. (går i Vg2 nå). Jeg har lyst til å starte å jobbe mot disse allerede nå, fordi det er veldig mye annet som også skjer. Vi har vurderinger i nesten alle fag. Jeg satser høyt i alle fag, særlig avgangsfagene så føler det er litt mye å gjøre

 

Dermed ønsker jeg tips, gjerne spesifikke tips til hvordan jeg kan allerede nå starte å øve mot terminprøven i matematikk om akkurat 1 mnd og i fysikk 1 som er om 5 uker. Hva slags oppgaver kan jeg gjøre for å få maksimalt repetisjon og kontroll over pensumet? Har dere noen spesifikke nettsider / type oppgaver dere anbefaler å jobbe med? 

 

Jeg vet at jeg kan gjøre eksamensoppgaver i matematikk, men har tidligere hørt at eksamensoppgaver ofte er "lettere" enn oppgaver på en terminprøve/tentamen. Vet ikke om det stemmer, men hvor er det mulig å få tak i tidligere terminprøver i matematikk?

 

Når det gjelder fysikk, har jeg null anelse hvor jeg skal starte å øve. Vi har fått mål-ark fra skolen med oppgaver fra alle temaer, men det blir alt for mye og jeg rekker aldri å gjøre alt. Hvordan skal jeg øve til fysikk tentamen? Hva slags oppgaver er vanlige å få? Er noen temaer vanligere/viktigere enn andre?

 

 

Setter utrolig mye pris på enhver tips og råd!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg ville aller først startet med å få en oversikt over pensum i begge fag, gjerne ved å skrive oversiktsnotater over alt som skal kunnes. Dette skulle gå rimelig fort i og med at det er fag som matte og fysikk, der det ikke er like mye å "huske" som i andre fag. Etter å ha gjort dette vil du nok også få en følelse på emner du kan og emner du ikke kan så godt, og kan velge oppgaver ut ifra det.

 

Du skriver at du har hørt at eksamensoppgaver ofte er lettere enn oppgavene på terminprøver. Personlig er ikke dette min erfaring, men det kan selvfølgelig variere fra skole til skole. Jeg vil allikevel anbefale deg å gjøre eksamensoppgaver, da disse skal dekke pensum på en god måte (er de lettere en terminprøve-oppgavene lager lærerne deres rett og slett for vanskelige terminprøver). I tillegg kan det være lurt å se på oppgaver som blander elementer fra ulike emner, og dette har du i hvert fall hvis du bruker Ergo- og Sinus-bøkene i matte og fysikk. 

 

Jeg fant også en tidligere fysikk-terminprøve, med fasit: https://drive.google.com/file/d/0B4jQpDb1bbJTVUgxM19jOFFVZjg/view

 

Og her er en link til en gammel tråd med flere terminprøver i matte (fra 2010, så jeg vet ikke hvor relevant det fortsatt er): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1225015

 

Eksamensoppgaver i matte R1 finner du her: https://ndla.no/subjects/subject:32/topic:1:165523/resource:1:192886

  • Liker 1
Lenke til kommentar

T

 

Hei!

 

Jeg ville aller først startet med å få en oversikt over pensum i begge fag, gjerne ved å skrive oversiktsnotater over alt som skal kunnes. Dette skulle gå rimelig fort i og med at det er fag som matte og fysikk, der det ikke er like mye å "huske" som i andre fag. Etter å ha gjort dette vil du nok også få en følelse på emner du kan og emner du ikke kan så godt, og kan velge oppgaver ut ifra det.

 

Du skriver at du har hørt at eksamensoppgaver ofte er lettere enn oppgavene på terminprøver. Personlig er ikke dette min erfaring, men det kan selvfølgelig variere fra skole til skole. Jeg vil allikevel anbefale deg å gjøre eksamensoppgaver, da disse skal dekke pensum på en god måte (er de lettere en terminprøve-oppgavene lager lærerne deres rett og slett for vanskelige terminprøver). I tillegg kan det være lurt å se på oppgaver som blander elementer fra ulike emner, og dette har du i hvert fall hvis du bruker Ergo- og Sinus-bøkene i matte og fysikk. 

 

Jeg fant også en tidligere fysikk-terminprøve, med fasit: https://drive.google.com/file/d/0B4jQpDb1bbJTVUgxM19jOFFVZjg/view

 

Og her er en link til en gammel tråd med flere terminprøver i matte (fra 2010, så jeg vet ikke hvor relevant det fortsatt er): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1225015

 

Eksamensoppgaver i matte R1 finner du her: https://ndla.no/subjects/subject:32/topic:1:165523/resource:1:192886

Tuusen takk, det var kjempe nyttige tips!! :)  :)  Har Ergo i fysikk og Lokus i R1.

 

Er ikke så vant til å lage notater i fysikk og matte, har du noen tips der? Bør jeg skrive ned formlene og eventuelle viktige forklaringer?  :D 

Lenke til kommentar

Seigmann99 kommer med gode tips. Nå husker jeg ikke helt om det er lærerne selv eller ikke som lager tentamener (men tror det), en idé kan jo være å ta en prat med læreren din og høre hvordan hun anbefaler at du forbereder deg :)

 

Tusen takk!! R1 tentamen skal være sentralgitt, men skal høre med fysikk læreren! :)

Lenke til kommentar

T

 

Tuusen takk, det var kjempe nyttige tips!! :)  :)  Har Ergo i fysikk og Lokus i R1.

 

Er ikke så vant til å lage notater i fysikk og matte, har du noen tips der? Bør jeg skrive ned formlene og eventuelle viktige forklaringer?  :D

 

Bare hyggelig! :)

 

Ja, jeg pleier å skrive ned alle formler/forklaringer og eventuelt spesielle tilfeller som jeg møter på i oppgaver + ting som jeg ser at jeg ofte glemmer å gjøre i oppgaver. Rett og slett å få en oversikt over pensum og ting som skal kunnes/huskes på til prøven/eksamen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...