Gå til innhold

Er eksklusivitet bra for spillmarkedet?


Gjest Slettet+3165

Anbefalte innlegg

Men til syvende og sist var hoved poenget mitt at de eksklusive titlene til alle konsoller er såpass få relativt sett, at de drukner i multi platform titlene. I mine øyne hjelper det da ikke så mye om PS4 har dobbelt så mange eksklusive titler (man har interesse av) som X1, dersom "dobbelt så mange" bare er 20 stykker, og man i hovedsak er mest interessert i selv bare et par av de 10 titlene til X1. Så om man i dag skal velge mellom PS4 pro, X1X, og man ikke har en kraftig nok gaming PC, så er det en ganske enkel seier til X1X. Neida, da får man ikke spille HND, Spiderman, eller God of War, etc. Men om man er smart (som meg :p) så kan man handle GamePass abonnement for ~30Kr måneden. Og GamePass inneholder for øyeblikket rundt 200 spill. Så valget mellom PS4/pro og X1S/X blir da potensielt ~20 gode eksklusive titler til PS4, som man må kjøpe for opptil flere hundre kroner stykk. Eller ~10 gode eksklusive titler til X1, sammen med de ~200 spillene i GamePass, til en kostnad mellom 30 og 100 Kr måneden avhengig av hvor, og hvor mange måneder man handler av gangen...

 

Det er ikke så mye antallet det går på, som hvilke titler som er tilgjengelige. Både Sony og Microsoft har sine interne studioer, men fokus er noe forskjellig. Microsofts styrke er multiplayer, spesielt sjangre som racing, FPS og lignende (Halo, Gears, Forza, Sea of Thieves, Killer Instinct). Sony satser mer på solo-opplevelser (God of War, Bloodborne, Horizon, Uncharted, Shadow of the Colossus) og VR.

 

Sony har også har også et stort antall japanske titler som ikke dukker opp på Xbox, og relativt sporadisk på PC. Du nevner Persona, Yakuza-serien har begynt å få en del fans etterhvert, og Dragon Quest er en viktig serie for mange.

 

Om helst spiller online, er lite interessert i narrative solospill og synes japansk popkultur er en weeabo-greie, er Xbox helt åpenbart et bedre valg for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Moderatormelding

Diskusjonen er flyttet fra Playstation 4 - Generell diskusjon

 

Forsett med diskusjon rundt eksklusivitet her.

 

Kommentarer på dette taes på PM til meg eller i tilbakemeldingsforumet.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...