Gå til innhold

Er eksklusivitet bra for spillmarkedet?


Gjest Slettet+3165

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Syns eksklusiviteten fungerer bra på konsollmarkedet, det fører til hardere konkurranse og bedre produkter, som til syvende og sist kommer forbrukerne til gode.

Og det er ikke sånn at Sony har kjøpt rettigheter på spill, bare for å hindre at de med Xbox får spilt (*kremt*Epic Game*kremt* ).

De har jo lykkes med prosjekter de har vært involvert i fra starten. 

 

Mange får nok feil inntrykk, i og med Microsoft har totalt sett bæsja på leggen denne generasjonen, Sony har vært suverene, og legger da på en eller annen måte skylda på "eksklusiviteten". 

Har stor tro på at Microsoft kommer sterkt tilbake neste generasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det er en sammenheng her, men jeg synes ofte at de eksklusive spillene er bedre. Hvis man ser på eksklusivene på PS4 så er det nesten utelukkende topptitler. Jeg vet ikke om det har noe å gjøre med at man bruker ekstra ressurser på disse, eller om det rett og slett er enklere å utvikle et godt spill når det er laget for kun en maskinvare.

 

Uansett så har jeg alltid satt pris på eksklusiver da det gir deg en grunn til å kjøpe flere konsoller. På 90-tallet var det utrolig spennende med Nintendo og Sega sine konsoller fordi de ga deg tilgang til nesten helt forskjellige spillutvalg. I dag er det liten forskjell på utvalget, men det er allikevel noen eksklusiver, slik at man fort kan ende opp med å måtte kjøpe en konsoll pga. et par spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eksklusivitet er tipp topp! Tviler på vi hadde fått storspill som Super Mario Odyssey, The Last of Us og Gears of War (på 360) uten det.

 

Grunnen til at det plutselig ble så negativt med eksklusive spill er at den ene konsollen denne generasjonen har så godt som 0 gode eksklusive spill, mens de to andre bugner over med gode konsollekslusive spill.

 

Tiper pipa får en annen lyd ved neste generasjon når Microsoft og Xbox begynner å levere gode spill igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eksklusivitet er jo et marked, og markeder er konkurransedrivende. Spørsmålet er om dette driver konkurranse på områder vi forbrukere har interesse av (kvalitet), eller om det dreier seg om andre ting. Man kan kanskje si at status quo gir kvaliteten minst fire arenaer å utspille seg på (PC, Switch, Xbone, PS4), og at dette kanskje gir oss flere gode spill. Uten eksklusivitet ville det bare vært en arena, og det er slett ikke sikkert at kvalitet er den faktoren som slipper gjennom markedsføringen, til det er det for mye der ute, og for mye av det er søppel.

Man kan helt sikkert si mye annet også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksklusivitet er tragisk.

Det er greit nok med Switch fordi konsollen er unik. Så det er helt greit at Mario holder seg der osv. Men alle andre spill som i teorien er spillbart og "like" på alle konsoller burde være tilgjengelig hos alle. Det er da man som forbruker vinner fordi man ikke trenger 2 konsoller og kan faktisk bruke den konsollen de liker best eller som er best optimalisert. Her kommer også cross-platform multiplayer inn i bildet. Hvor PS4 og Xbox spillere burde ha muligheten til å spille med hverandre. Her vinner vi som forbrukere fordi vi kan spille med venner som faktisk bruker andre konsoller. Taperen? Sony. Åpenbart.


Man vinner ikke som forbruker av å kjøpe Xbox OG PS.
Sammenlign det litt som Netflix. HBO, Viaplay av strømtjenester. Vinner man som forbruker av enormt konkurranse her? Du vinner ikke av å binde deg opp til flere sider. Du taper. Man vinner som forbruker når alt er samlet opp på et sted. Som f.eks Spotify. 

Du vinner ikke om du må velge den ene tingen(som de aller fleste må) mens du går glipp av alt det andre den andre har.Vi taper ved at Sony ønsker åpenbart å holde seg som markedsledere. Men ikke tro for et sekund at det er bra det de driver med. 
 

Spill burde åpenbart nå ut til flest mulig og i det beste tilfelle "alle" som måtte ønske det på sin konsoll. Switch har sin egen greie. Litt på samme måte som at enkelte spill på PC åpenbart ikke egner seg på konsoll.
Det at Sony eller Xbox betaler for at det ikke skal nåes ut på den andre konsollen er tragisk. 
Dette er jo penger Sony og Microsoft kunne brukt på langt mer nyttig ting. Ting som faktisk betyr noe. Ting vi faktisk har nytte av. Eksklusivitet er det ingen andre enn selskapene som drar nytte av. 

Jeg hadde byttet all verdens av ekslusive titler de neste 100 årene for muligheten å spille med venner eller ukjente på den andre konsollen. Slike opplevelser er verdt mer enn hva et spill noensinne vil gi meg.

Endret av Kamaaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artig å lese noen som mener det motsatte.

 

Jeg for min del hadde valgt eksklusive spill som God of War (som er et fantastisk spill, selv om det ikke traff helt personlig), The Last of Us og Mario Odyssey, der utviklerene får nok tid og penger til å lage VIRKELIG gode spill, kontra multiplatformspill som ofte ikke holder samme standarden.

 

Multiplayerspill fikser man lettest og enklest på PC uansett, og med samarbeidet mellom Xbox og Nintendo ser det ut som at grunnene til å eie en Xbox blir færre og færre for hver dag som går. Har man PS4 og PC har man egentlig alt man trenger, Nintendo Switch er litt på siden som en egen greie.

 

Håper selvsagt at Microsoft klinker til ved neste konsollgenerasjon, slik at Sony og Nintendo holder seg på et like høyt nivå som de har gjort de siste årene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Artig å lese noen som mener det motsatte.

 

Jeg for min del hadde valgt eksklusive spill som God of War (som er et fantastisk spill, selv om det ikke traff helt personlig), The Last of Us og Mario Odyssey, der utviklerene får nok tid og penger til å lage VIRKELIG gode spill, kontra multiplatformspill som ofte ikke holder samme standarden.

 

Multiplayerspill fikser man lettest og enklest på PC uansett, og med samarbeidet mellom Xbox og Nintendo ser det ut som at grunnene til å eie en Xbox blir færre og færre for hver dag som går. Har man PS4 og PC har man egentlig alt man trenger, Nintendo Switch er litt på siden som en egen greie.

 

Håper selvsagt at Microsoft klinker til ved neste konsollgenerasjon, slik at Sony og Nintendo holder seg på et like høyt nivå som de har gjort de siste årene.

Heldigvis er det muligt å finne bedre spill enn de du nevner. Tror jeg og mange hadde hatt alvorlige problemer hvis en skulle synes det samme som du. Kanskje jeg fikk svaret på hvorfor vi får det samme år etter år.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Eksklusivitet er tragisk.

 

Det er greit nok med Switch fordi konsollen er unik. Så det er helt greit at Mario holder seg der osv. Men alle andre spill som i teorien er spillbart og "like" på alle konsoller burde være tilgjengelig hos alle. Det er da man som forbruker vinner fordi man ikke trenger 2 konsoller og kan faktisk bruke den konsollen de liker best eller som er best optimalisert. Her kommer også cross-platform multiplayer inn i bildet. Hvor PS4 og Xbox spillere burde ha muligheten til å spille med hverandre. Her vinner vi som forbrukere fordi vi kan spille med venner som faktisk bruker andre konsoller. Taperen? Sony. Åpenbart.

 

 

Man vinner ikke som forbruker av å kjøpe Xbox OG PS.

Sammenlign det litt som Netflix. HBO, Viaplay av strømtjenester. Vinner man som forbruker av enormt konkurranse her? Du vinner ikke av å binde deg opp til flere sider. Du taper. Man vinner som forbruker når alt er samlet opp på et sted. Som f.eks Spotify. 

 

Du vinner ikke om du må velge den ene tingen(som de aller fleste må) mens du går glipp av alt det andre den andre har.Vi taper ved at Sony ønsker åpenbart å holde seg som markedsledere. Men ikke tro for et sekund at det er bra det de driver med. 

 

Spill burde åpenbart nå ut til flest mulig og i det beste tilfelle "alle" som måtte ønske det på sin konsoll. Switch har sin egen greie. Litt på samme måte som at enkelte spill på PC åpenbart ikke egner seg på konsoll.

Det at Sony eller Xbox betaler for at det ikke skal nåes ut på den andre konsollen er tragisk. 

Dette er jo penger Sony og Microsoft kunne brukt på langt mer nyttig ting. Ting som faktisk betyr noe. Ting vi faktisk har nytte av. Eksklusivitet er det ingen andre enn selskapene som drar nytte av. 

 

Jeg hadde byttet all verdens av ekslusive titler de neste 100 årene for muligheten å spille med venner eller ukjente på den andre konsollen. Slike opplevelser er verdt mer enn hva et spill noensinne vil gi meg.

Ekslusive spill er bra, det driver markedet videre og tvinger selskapene til å lage unike spill. Klassikere.

 

For det første så erkjenner du at ekslusivitet er bra, når du påpeker at Switch kan beholde Mario fordi konsollen er unik.

Hva gjør da Playstation og Xbox mindre unik, og hvordan ka vi gjøre de unike? ;) Misfortåelsen her er at du leser "ekslusive spill er bra" som "alle spille skal være ekslusive".

 

Men du tar opp et viktig poeng når sammenligner med strømningstjenestene, det kan fort bli dyrt med flere konsoller, og da kommer vi kanskje til roten av problemet her:  at det er vanskelig å ta et valg.

 

Jo vi er tjent med at Netflix og HBO konkurrer. Vil du se drager må du til HBO, vil du se "rare ting" må du til Netflix. Men i det tillfellet du ynes 80-talls nostalgi og drager er like kjekt, så må du velge. Det er ofte sånn at når du velger en ting så velger du vekk noe annet, og i dette tillfellet blir det fort dyrt med to abonnement, derfor er det opp til deg å ta et valg. Og ofte kan være tøft å måtte ta et valg, men sånn er livet.

 

(Du kan forsøke å overtale vennene dine til en platform, men det kan fort by på diskusjoner og eventyr :D South Park fikk 3 episoder ut av den problemstillingen)

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Eksklusivitet er tragisk.

 

Det er greit nok med Switch fordi konsollen er unik.

Ikke så unik som min Microsoft "Switch". ;)

 

post-29200-0-78547300-1553357861_thumb.jpg

 

Faktisk er Nintendo Switch per definisjon den minst unike konsollen som er på markedet. Innmaten er bokstavelig talt en kopi av en "konsoll" som var på markedet lenge før den; Nvidia Shield Tablet. Det eneste som likner på "unikt" er splittingen av kontrolleren/e. Som jeg forøvrig hadde til min PS3 for mange herrens år siden, så ikke nytenkende altså.

 

Så det er helt greit at Mario holder seg der osv. Men alle andre spill som i teorien er spillbart og "like" på alle konsoller burde være tilgjengelig hos alle.

Nintendo Switch er vel den konsollen som har fått flest spill raskest av alle konsoller. Å "porte" spill til den er visst enklere enn å legge til DLSS og skygger i Shadow of the Tomb Raider. :p

 

Men likedan; som sagt er det bare 2 stykk 10 dollars kontrollere som er "unikt" med Switch. Hvorfor ikke selge kontrollerne i "løs vekt" og slippe spillene sine på alle konsoller i stedet?

 

Faktisk; Switch ble som sagt lansert i 2014 som en Android tablet i utgangspunktet. Det er altså neppe noe i veien for at Switch spillene ikke skal kunne kjøre på de fleste av dagens mid range Android telefoner en gang.

 

Vel, nå var jo Wii U "død". Så Nintendo måtte finne på noe nytt. Alternativet var nok nettopp å bli en nesten ren software utvikler i stedet. Men med den markedsmakten vi ser de har, så ville jo det vært litt dumt av dem? Å betale lisenser for å få lov til å slippe spill på andres konsoller, når de bare kunne "lage" sin egen? For hvorfor inngå et samarbeid med Nvidia om å slippe spill på deres "konsoll" når all fortjeneste av salg av den "konsollen" ville gått til Nvidia?

 

Så Switch satset på mobil gaming markedet som de før var kongen av, og det relativt trygt siden Sony forsøker så godt de kan å komme seg ut av det. :p

 

Er vi forbrukere "tjent" med Nintendo's forretnings modell? Vel, det er jo konkurranse som får MS og Sony til å holde seg skjerpet. Så ja, vi er nok på en måte tjent med den. Men jeg kommer nok ikke til å kjøpe noen Switch selv med det første, og ikke er det noen som forsøker å tvinge meg til det heller. Uansett hvilken konsoll man ender opp med å velge, så er det et spill bibliotek tilgjengelig på dem i dag, som gjør at alle som syter over manglende eksklusive titler, rett og slett... Syter...

 

Det er da man som forbruker vinner fordi man ikke trenger 2 konsoller og kan faktisk bruke den konsollen de liker best eller som er best optimalisert. Her kommer også cross-platform multiplayer inn i bildet. Hvor PS4 og Xbox spillere burde ha muligheten til å spille med hverandre. Her vinner vi som forbrukere fordi vi kan spille med venner som faktisk bruker andre konsoller. Taperen? Sony. Åpenbart.

Jeg er ikke helt med, snakker du om Fortnite? Den eneste tittelen som var stor nok til at Sony måtte bøye seg?

 

Man vinner ikke som forbruker av å kjøpe Xbox OG PS.

Sammenlign det litt som Netflix. HBO, Viaplay av strømtjenester. Vinner man som forbruker av enormt konkurranse her? Du vinner ikke av å binde deg opp til flere sider. Du taper. Man vinner som forbruker når alt er samlet opp på et sted. Som f.eks Spotify.

Det er her jeg mener du blander sammen ting. Akkurat som jeg synes det er litt kjipt at Disney trekker seg ut av Netflix avtalen de hadde, og starter for seg selv med enda en strømmetjeneste. Så har vi nå Epic Store som ikke tilfører noenting for forbrukere. I stedet forsøker de (og lykkes til en viss grad) å tvinge folk over på sin platform. De bruker altså eksklusive titler som et våpen mot forbrukerne. Jeg er godt voksen, og har ikke spilt et piratkopiert spill siden jeg gikk på ungdomsskolen. Men Epic med ett års eksklusive avtaler på spill som er lagd for platformen jeg allerede er på!?  :thumbdown:  Noen som kan anbefale en torrent klient til "Outer Worlds"? :p (Spøk(forumet tillater ikke diskutering av piratkopiering, så ikke kom med anbefalinger altså)).

 

Du vinner ikke om du må velge den ene tingen(som de aller fleste må) mens du går glipp av alt det andre den andre har.Vi taper ved at Sony ønsker åpenbart å holde seg som markedsledere. Men ikke tro for et sekund at det er bra det de driver med.

Som flere i tråden vil fortelle deg, så valgte de PS4 nettopp på grunn av de PS4 eksklusive titlene. Hadde det ikke vært for dem, så burde jo XBox One være den eneste konsollen på markedet? Jeg skjønner ikke hvordan vi ville vært tjent med det? Nettopp denne konkurransen der MS ligger langt bak Sony er det som har tvunget frem innovasjon i MS. Hadde MS vært markedsleder hadde vi aldri sett Game Pass. Og Game Pass er hva man må kalle 100% bra for forbrukere. Hvilken annen konsoll kan man kjøpe, og få "gratis*" 100+ spill med på kjøpet?

 

*Man kan faktisk ved hjelp av MS Rewards skaffe seg nok poeng i løpet av en måned til å betale for Game Pass abonnementet... Om man bor i USA da... :p

 

Spill burde åpenbart nå ut til flest mulig og i det beste tilfelle "alle" som måtte ønske det på sin konsoll. Switch har sin egen greie. Litt på samme måte som at enkelte spill på PC åpenbart ikke egner seg på konsoll.

Det at Sony eller Xbox betaler for at det ikke skal nåes ut på den andre konsollen er tragisk.

Men nå er det jo ikke det som skjer da. Sony eier spillene de beholder på PS platformen fordi de lagde dem selv, bare ved hjelp av utvikler studioer de har kjøpt eller bygd opp selv. Om Ford lagde en overlegen motor til sine biler, så ville det jo ikke vært "tragisk" om de ikke solgte den til andre, men heller brukte den som argument for at kunder skal velge Ford?

 

Dette er jo penger Sony og Microsoft kunne brukt på langt mer nyttig ting. Ting som faktisk betyr noe. Ting vi faktisk har nytte av. Eksklusivitet er det ingen andre enn selskapene som drar nytte av.

Vel, det er jo mange vinkler man kan se dette fra. La oss si studioet bak "God of War" bare som eksempel, lagde et annet spill som solgte så elendig, at studioet gikk konkurs før de ble ferdige med GoW. Da hadde jo ingen fått spille GoW... Så jeg tror jeg vet om et "par" millioner mennesker som mener de personlig har fått litt "nytte" ut av at tittelen ble lagd i utgangspunktet. ;)

 

Og om det å ikke kunne dra nytte av eksklusive titler er det samme som at de ikke får solgt produktet sitt? Som sagt, hvordan tjener det oss forbrukere å ha bare en konsoll på markedet?...

 

Jeg hadde byttet all verdens av ekslusive titler de neste 100 årene for muligheten å spille med venner eller ukjente på den andre konsollen. Slike opplevelser er verdt mer enn hva et spill noensinne vil gi meg.

 

Jeg hadde spilt kun eksklusive titler de neste 100 år om jeg da slapp multiplayer og micro transaksjoner. Vi er alle forskjellige. ;)

 

Det er heldigvis her PlayStation favner så bredt. Xbox har jo omtrent bare kvernet ut versjoner av Halo, Forza og Gears of War som sine eksklusiver.

 

Jeg har minst en PS fra hver generasjon. Men frem til Horizon og God of War så jeg ingen grunn til å kjøpe noen PS4, så den kom i hus først relativt nylig. Fant en brukt en på finn.no, med 40 spill på kjøpet. Tror 4 av dem var "eksklusiver". Anførselstegn fordi de var re-makes av PS3 titler. Faktisk slet jeg stort med å finne noe annet enn nettopp re-makes og sequels til PS4, så jeg spurte om hjelp i denne tråden til å finne "alle" disse eksklusive titlene man kun får på PS4... Jepp, da ble det "absolut tysss-nad" her. Man kan fra min erfaring like gjerne si at PS ikke gjør noe annet enn å kverne ut Drake sequels...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...Men frem til Horizon og God of War så jeg ingen grunn til å kjøpe noen PS4, så den kom i hus først relativt nylig. Fant en brukt en på finn.no, med 40 spill på kjøpet. Tror 4 av dem var "eksklusiver". Anførselstegn fordi de var re-makes av PS3 titler. Faktisk slet jeg stort med å finne noe annet enn nettopp re-makes og sequels til PS4, så jeg spurte om hjelp i denne tråden til å finne "alle" disse eksklusive titlene man kun får på PS4... Jepp, da ble det "absolut tysss-nad" her. Man kan fra min erfaring like gjerne si at PS ikke gjør noe annet enn å kverne ut Drake sequels...

Noen eksempler jeg kommer på i farta: Bloodborne, Driveclub, Street Fighter V, Detroit Become Human, Horizon Zero Dawn, The Order 1886, Until Dawn, Knack, Tearaway Unfolded, Tetris Effect, The Last Guardian, Persona 5, Spiderman.

 

Ingen av disse er remakes eller kvernede Drake sequels. Dette vet du godt selv også, så at du har «slitt» nekter jeg å tro. At du er trangsynt, ja det kan jeg tro! Akkurat denne diskusjonen er som å sparke en allerede død hest. Om spillene ikke er i din gate, betyr ikke at PlayStation ikke har noen eksklusiver.

Endret av andypandy
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Noen eksempler jeg kommer på i farta: Bloodborne, Driveclub, Street Fighter V, Detroit Become Human, Horizon Zero Dawn, The Order 1886, Until Dawn, Knack, Tearaway Unfolded, Tetris Effect, The Last Guardian, Persona 5, Spiderman.

 

Ingen av disse er remakes eller kvernede Drake sequels. Dette vet du godt selv også, så at du har «slitt» nekter jeg å tro. At du er trangsynt, ja det kan jeg tro! Akkurat denne diskusjonen er som å sparke en allerede død hest. Om spillene ikke er i din gate, betyr ikke at PlayStation ikke har noen eksklusiver.

 

"At du er trangsynt, ja det kan jeg tro!"... Seriøst? Hva er du for slags person som ikke takler at andre mennesker har andre meninger og ikke vier livet sitt til samme konsoll som deg selv? Og derfor må ty til person karakteristikker i det som ellers kunne vært en hyggelig menings utveksling?... Lær deg litt folkeskikk!! Resten av posten min handlet om hvorfor jeg mener eksklusive titler kan sees på som en positiv ting for Sony/Paystation og oss forbrukere! Men det fikk du da åpenbart ikke med deg?

 

Jeg har Bloodborne og Driveclub (Driveclub er forøvrig tragisk i forhold til Forza spillene). Men hva er vel Streetfighter V om ikke en sequel? Detroit Become Human har jeg kjøpt, men det var enda ikke lansert når jeg i denne tråden spurte om forslag til eksklusive titler jeg burde kjøpe (Jeg var ikke interessert i multi platform spill til PS4 ettersom jeg heller kjøper slike spill til min PC eller X1X, med unntak av Assassins Creed Ezio collection som er en oppusset versjon til PS4 pro, men ikke til XB1X (og jeg derfor kjøpte til PS4)). HZD er et av spillene jeg kjøpte før jeg hadde PS4'en i hus, så takk for det forslaget, som jeg altså nevnte selv!

 

The Order 1886 har jeg, og Knack 1 og 2 ( :hmm: skjønt, 2'eren er muligens en sequel? :p). Tearaway Unfolded har jeg også, det er selvsagt en sequel til PS Vita versjonen. Og Tetris? Seriøst? Legg til litt musikk, også er plutselig dette spillet som allerede finnes i ~500 versjoner til omtrent alle platformer de siste 30+ årene, en PS4 eksklusiv?! :confused: The last Guardian har jeg (selvsagt). Men Spiderman var heller ikke lansert enda når jeg spurte om forslag i denne tråden (Jeg har forøvrig kjøpt det også i ettertid).

 

Så da sitter vi igjen med Persona 5, som igjen åpenbart er en sequel. Og som man ikke trenger PS4 for å spille, siden det ble lansert til PS3 også. Men som fan av serien har jeg det selvsagt. Du fikk kanskje ikke med deg at jeg som sagt har minst en Playstation konsoll fra hver generasjon? Det inkluderer PSP og Vita.

 

Så, hvor mange ekte eksklusive PS4 titler har blitt lansert til (altså kun) PS4, siden lansering av PS4 for over 5 år siden? Hvor mange er det i året i gjennomsnitt? Og hvor mange er "mange"? Altså, for å kunne rettferdiggjøre utsagn som at; "det er så "mange" eksklusive titler til PS4"?...

 

Min erfaring, er at de fleste har sine egne preferanser. Liker de COD, så faller kanskje ikke Persona i smak. Liker de Kingdom Hearts, så er de kanskje ikke i målgruppen til "Until Dawn". Så selvsagt er argumentet om at et spill eller to ikke er i ens "gate" likevel et gyldig argument. En "blanket statement" om at det er "så mange eksklusive" titler til PS4 bør jo kunne overleve at folk har forskjellig smak vel?

 

Nå, det meste av dette burde jo si seg selv, du var jo til og med inne på det selv; bare fordi du ikke liker noe, "betyr ikke at XBOX ikke har noen eksklusiver". Men av en eller annen grunn så var det negativt at MS "kverner" ut nye versjoner av sine egne bestselgere? Det kan jo ikke gjelde bare MS vel? Derfor mitt spørsmål altså om hva det er som er disse "mange" eksklusive titlene til PS4 som ikke selv er sequels.

 

Jeg teller vel strengt tatt godt under 10 stk. som i hovedsak er spillene som rettferdiggjorde kjøpet av PS4 pro for egen del. Og så har jeg fylt på med andre eksklusive titler siden jeg likevel har konsollen. Men selv 20 eksklusive titler ville jeg ikke kalt "mange", det hadde vært rimelig trist om man kun skulle spille 4 spill i året? Så takk og pris at det finnes multi platform spill! Og da så mange av dem, at det er noe for enhver smak. Kanskje til og med de som tydeligvis skulle ønske det var lov å gifte seg med konsollen sin i Norge... :p

Lenke til kommentar

"At du er trangsynt, ja det kan jeg tro!"... Seriøst? Hva er du for slags person som ikke takler at andre mennesker har andre meninger og ikke vier livet sitt til samme konsoll som deg selv? Og derfor må ty til person karakteristikker i det som ellers kunne vært en hyggelig menings utveksling?... Lær deg litt folkeskikk!! Resten av posten min handlet om hvorfor jeg mener eksklusive titler kan sees på som en positiv ting for Sony/Paystation og oss forbrukere! Men det fikk du da åpenbart ikke med deg?

 

Jeg har Bloodborne og Driveclub (Driveclub er forøvrig tragisk i forhold til Forza spillene). Men hva er vel Streetfighter V om ikke en sequel? Detroit Become Human har jeg kjøpt, men det var enda ikke lansert når jeg i denne tråden spurte om forslag til eksklusive titler jeg burde kjøpe (Jeg var ikke interessert i multi platform spill til PS4 ettersom jeg heller kjøper slike spill til min PC eller X1X, med unntak av Assassins Creed Ezio collection som er en oppusset versjon til PS4 pro, men ikke til XB1X (og jeg derfor kjøpte til PS4)). HZD er et av spillene jeg kjøpte før jeg hadde PS4'en i hus, så takk for det forslaget, som jeg altså nevnte selv!

 

The Order 1886 har jeg, og Knack 1 og 2 ( :hmm: skjønt, 2'eren er muligens en sequel? :p). Tearaway Unfolded har jeg også, det er selvsagt en sequel til PS Vita versjonen. Og Tetris? Seriøst? Legg til litt musikk, også er plutselig dette spillet som allerede finnes i ~500 versjoner til omtrent alle platformer de siste 30+ årene, en PS4 eksklusiv?! :confused: The last Guardian har jeg (selvsagt). Men Spiderman var heller ikke lansert enda når jeg spurte om forslag i denne tråden (Jeg har forøvrig kjøpt det også i ettertid).

 

Så da sitter vi igjen med Persona 5, som igjen åpenbart er en sequel. Og som man ikke trenger PS4 for å spille, siden det ble lansert til PS3 også. Men som fan av serien har jeg det selvsagt. Du fikk kanskje ikke med deg at jeg som sagt har minst en Playstation konsoll fra hver generasjon? Det inkluderer PSP og Vita.

 

Så, hvor mange ekte eksklusive PS4 titler har blitt lansert til (altså kun) PS4, siden lansering av PS4 for over 5 år siden? Hvor mange er det i året i gjennomsnitt? Og hvor mange er "mange"? Altså, for å kunne rettferdiggjøre utsagn som at; "det er så "mange" eksklusive titler til PS4"?...

 

Min erfaring, er at de fleste har sine egne preferanser. Liker de COD, så faller kanskje ikke Persona i smak. Liker de Kingdom Hearts, så er de kanskje ikke i målgruppen til "Until Dawn". Så selvsagt er argumentet om at et spill eller to ikke er i ens "gate" likevel et gyldig argument. En "blanket statement" om at det er "så mange eksklusive" titler til PS4 bør jo kunne overleve at folk har forskjellig smak vel?

 

Nå, det meste av dette burde jo si seg selv, du var jo til og med inne på det selv; bare fordi du ikke liker noe, "betyr ikke at XBOX ikke har noen eksklusiver". Men av en eller annen grunn så var det negativt at MS "kverner" ut nye versjoner av sine egne bestselgere? Det kan jo ikke gjelde bare MS vel? Derfor mitt spørsmål altså om hva det er som er disse "mange" eksklusive titlene til PS4 som ikke selv er sequels.

 

Jeg teller vel strengt tatt godt under 10 stk. som i hovedsak er spillene som rettferdiggjorde kjøpet av PS4 pro for egen del. Og så har jeg fylt på med andre eksklusive titler siden jeg likevel har konsollen. Men selv 20 eksklusive titler ville jeg ikke kalt "mange", det hadde vært rimelig trist om man kun skulle spille 4 spill i året? Så takk og pris at det finnes multi platform spill! Og da så mange av dem, at det er noe for enhver smak. Kanskje til og med de som tydeligvis skulle ønske det var lov å gifte seg med konsollen sin i Norge... :p

Å si at noen er trangsynt, kan da vel ikke være skammelig? Du senker diskusjonen på et betraktelig lavere nivå, med den siste kommentaren din. Når man henger på et spill forum daglig og sier man ikke finner spill å spille annet enn som du kalte det, remakes og Drake sequels, så må det jo være lov å lure? Jeg ønsker ikke å gå til angrep på noen her. Samtidig, så drar du jo bare diskusjonen et annet sted, fra «Drake-sequels» til å gjelde absolutt alle sequels.

 

Greit nok, men mitt hovedpunkt står fortsatt.

 

Istedet velger du å skrive en lang post med dine subjektive meninger om spill. Det fjerner jo ikke faktumet mitt? Jeg svarte opprinnelig på en annen kommentar, og jeg nevnte aldri noe om Gabri3ls meninger om spillene? :)

 

Sony har flere eksklusive IP’er og derav større mangfold. Om de er bra, eller dårlig får være opp til hver enkelt, og jo, jeg fikk absolutt med meg ditt ståsted på eksklusivitet, min argumentasjon rettet seg mer mot det du sa om at du bare fant «remakes» og «Drake-sequels».

 

Bare så det er helt klart, så spiller det ingen rolle for meg hva slags konsoll folk spiller på, så lenge man får spilt og kost seg. Jeg kan bare ikke forstå påstanden din, men det er vel bare meg.

 

Edit:

La oss heller være enige om å være uenige.

Endret av andypandy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eksklusive spill har eg ingen problem med å støtte opp om så lenge det blir gjort riktig. Tipper vi ville vore mange gode spillopplevelser forutan viss verken MS, Sony eller Nintendo hadde drive konkurransen vidare med sine eksklusive satsinger.

 

Elles syns eg og det har kome ut ganske mange eksklusive spill til PS4:

Eksklusive spill
Ca 60 fysiske + ca 125 nedlastbare hjå PSN

Platform Eksklusive spill
Ca 38 fysiske + ca 51 nedlastbare hjå PSN

Konsoll Eksklusive spill
Ca 79 fysiske + ca 269 nedlastbare hjå PSN


Har ikkje teke med spill som man eventuellt må importere grunna japansk/asiatisk marked. Nokre spill som var eksklusive for PS4 er heller ikkje teke med. Eksempel: Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, NieR: Automata, NoMan's Sky osv.

Sjekk ut sjølv

Lenke til kommentar

Å si at noen er trangsynt, kan da vel ikke være skammelig? Du senker diskusjonen på et betraktelig lavere nivå, med den siste kommentaren din. Når man henger på et spill forum daglig og sier man ikke finner spill å spille annet enn som du kalte det, remakes og Drake sequels, så må det jo være lov å lure? Jeg ønsker ikke å gå til angrep på noen her. Samtidig, så drar du jo bare diskusjonen et annet sted, fra «Drake-sequels» til å gjelde absolutt alle sequels.

 

Greit nok, men mitt hovedpunkt står fortsatt.

 

Istedet velger du å skrive en lang post med dine subjektive meninger om spill. Det fjerner jo ikke faktumet mitt? Jeg svarte opprinnelig på en annen kommentar, og jeg nevnte aldri noe om Gabri3ls meninger om spillene? :)

 

Sony har flere eksklusive IP’er og derav større mangfold. Om de er bra, eller dårlig får være opp til hver enkelt, og jo, jeg fikk absolutt med meg ditt ståsted på eksklusivitet, min argumentasjon rettet seg mer mot det du sa om at du bare fant «remakes» og «Drake-sequels».

 

Bare så det er helt klart, så spiller det ingen rolle for meg hva slags konsoll folk spiller på, så lenge man får spilt og kost seg. Jeg kan bare ikke forstå påstanden din, men det er vel bare meg.

 

Edit:

La oss heller være enige om å være uenige.

 

Du vet når man skriver ":" og "P" etter hverandre, så får man denne:  :p Smiley'en? Vel, siden Internetts barndom har faktisk ":" etterfulgt av "P" betydd at man spøker... Jeg tror åpenbart ikke at du ønsker å gifte deg med PS4'en din. Det var en spøk... But "The lady doth protest too much, methinks."... :p See what I did there? :p

 

Uansett, du kalte meg trangsynt som åpning på din meningsutveksling med meg, uten noe som kunne indikert at det var ment som en spøk, eller at det var noenting annet enn en fanboy spasme. For hva jeg skrev som skulle kvalifisere til å bli kalt trangsynt av deg er jeg sikker på det er flere enn meg som vil slite med å finne. Så nei, jeg senket absolutt ikke "diskusjonen på et betraktelig lavere nivå". Her er det du som har lagt lista!

 

Videre er det egentlig ganske enkelt: Det var du som sa at "Xbox har jo omtrent bare kvernet ut versjoner av Halo, Forza og Gears of War som sine eksklusiver".

 

Kanskje du ikke forstår dette? Men dette er bare en mening som du har. Og ved å skrive slike små flåsete ting, og med det prøve å redusere XBOX eksklusive titler til å bare være sequals av 3 spill. Da åpner du for at hvem som helst andre kan snu på flisa slik som jeg gjorde: "Man kan fra min erfaring like gjerne si at PS ikke gjør noe annet enn å kverne ut Drake sequels...". Jeg kunne sikkert nevnt 2 titler til, slik du gjorde, men jeg kom ikke på noen i farten, og gadd ikke bruke tid på det, da det uansett ikke var poenget mitt. Poenget var kun at det blir flåsete av deg å si at det så og si bare er 3 titler, som attpåtil bare er sequals, som er XBOX eksklusive. Er du med? Det er ikke min mening at PS4 eksklusive titler er bare Drake sequals. Det var et eksempel jeg brukte på for å vise deg hvor dumt det er å si tilsvarende om XBOX.

 

Jeg illustrerte videre at forskjellen ikke er stor, ved å fortelle om den gangen jeg spurte i denne tråden om forslag til PS4 eksklusive titler som jeg burde kjøpe. Jeg spurte ikke den gang for å ta noen diskusjon, men et reellt ønske om forslag til spill å kjøpe. Jeg hadde nemlig hørt om alle disse PS4 eksklusive titlene som gjorde at PS4 var den eneste rette konsollen å eie. Og nå hadde jeg altså endelig den konsollen selv. Jeg hadde gjort en del "research", og handlet en del eksklusive titler selv først. Åpenbart HZD, og GoW for eksempel, de var jo som sagt "dråpene" som fikk meg til å se nok verdi i de PS4 eksklusive titlene til å kjøpe en PS4. Skulle jeg kjøpt en PS4 pro for de 2 spillene alene hadde det jo blitt ~2500Kr per spill! Men jeg handlet også flere andre spill, blant annet alle du nevnte utenom Until Dawn, og muligens SF5, og vel, selvsagt ikke Tetris. Jeg spilte originalen når den kom, og om man ikke har fått nok Tetris etter 30+ år, så er det noe galt med en! :p

 

Men altså, etter min forståelse av ordet "mange", kunne jeg fremdeles ikke hevde å ha kjøpt "mange" PS4 eksklusive titler, så da kom jeg hit og ba om tips... Og jeg fikk nesten ingen. Hvordan var det mulig, dersom PS4 har så "mange" eksklusive titler? Kan det være fordi det i virkeligheten er såpass få, at jeg allerede hadde dem? Vel, ihvertfall dem som var av interesse for meg? Det er jeg stygt redd for.

 

XBOX har selvsagt eksklusive titler utover disse 3 storselgerne som du nevner. Du har titler som ReCore, Quantum Break, Sunset Overdrive, Ori and the Blind Forest, Sea of Thieves, Ashen, Crackdown 3, Cuphead, State of Decay, Super Lucky's Tale, Titanfall, og sikkert et par til. Flotte spill alle sammen... Synes jeg ihvertfall. Men om det til og med er dobbelt så mange gode eksklusive titler til PS4 enn disse... Ja, så drukner de alle sammen likevel i det havet som er multi platform spill i forhold...

 

Nå, jeg er klar over at det lett kan tolkes som at jeg sa at jeg bare eide, eller visste om, 6 eksklusive spill når jeg spurte om tips her. Og vel, jeg vurderte å utbrodere da, slik jeg gjorde over her nå, når jeg skrev forrige posten, men drømte ikke om at du skulle missforstå meg så til de grader. Og som du ser skriver jeg lange nok poster som det er. Og valgte derfor altså å la være å utbrodere, og greit nok, det kan være en liten del av grunnen til at du tilsynelatende går inn for å missforstå meg. Men jeg mener altså at selv om det hadde vært bare 6 spill, så står poenget fremdeles. Det finnes ikke "mange" nok eksklusive titler til noen konsoll, til at man kan "leve" på kun platform eksklusiver...

 

Ellers, bare så det også er sagt, så har jeg ikke skrevet noen som helst post som handlet om mine subjektive meninger om spill. Av alle spillene jeg listet opp, nevnte jeg min subjektive mening om kun ett av dem, ved hjelp av en setning. Så good job med å ha fått den fjære til å bli til: "Istedet velger du å skrive en lang post med dine subjektive meninger om spill.".

 

Resten var heller ikke mine "meninger" om spill, men fakta om spillene du listet opp som "eksklusive" PS4 titler. Som for eksempel at når et spill heter ett eller annet med et nummer bak, så betyr det i all hovedsak som regel at det er en sequal. Så nei, åpenbart "mener" jeg ikke at Street Fighter 5 er en sequal, den er det. Og den er forøvrig ikke en PS4 eksklusiv tittel lenger heller...

Lenke til kommentar

 

XBOX har selvsagt eksklusive titler utover disse 3 storselgerne som du nevner. Du har titler som ReCore, Quantum Break, Sunset Overdrive, Ori and the Blind Forest, Sea of Thieves, Ashen, Crackdown 3, Cuphead, State of Decay, Super Lucky's Tale, Titanfall, og sikkert et par til. Flotte spill alle sammen... Synes jeg ihvertfall. Men om det til og med er dobbelt så mange gode eksklusive titler til PS4 enn disse... Ja, så drukner de alle sammen likevel i det havet som er multi platform spill i forhold...

 

 

Resten var heller ikke mine "meninger" om spill, men fakta om spillene du listet opp som "eksklusive" PS4 titler. Som for eksempel at når et spill heter ett eller annet med et nummer bak, så betyr det i all hovedsak som regel at det er en sequal. Så nei, åpenbart "mener" jeg ikke at Street Fighter 5 er en sequal, den er det. Og den er forøvrig ikke en PS4 eksklusiv tittel lenger heller...

 

Er ikke dette en motsettning? Alle de konsoll eksklusive titlene til Xbox er på PC på samme måte som Street Fighter 5.

Rare Replay på Xbox er en virkelig eksklusiv tittel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke dette en motsettning? Alle de konsoll eksklusive titlene til Xbox er på PC på samme måte som Street Fighter 5.

Rare Replay på Xbox er en virkelig eksklusiv tittel.

 

Normalt kan man sikkert se slik på det, men i settingen jeg prøvde å formidle, som var mitt bruks scenario, så har det jo ingenting å si at jeg kunne spilt de X1 "eksklusive" titlene på PC også. Det er jo da bare en fordel, ikke bare med valgfriheten, men også det at man kan co-op'e, eller spille MP med en lisens, og altså en del av poenget mitt. Jeg vurderte å adressere det, sånn for sikkerhets skyld, men som du ser er postene mine lange nok som de er, så jeg bestemte meg for heller å svare på eventuelle spørsmål om de dukket opp... Slik som fra deg nå... Jeg regnet bare ikke egentlig med at noen skulle gidde å lese når postene mine blir så lange... :)

 

Poenget mitt var altså at siden PC'en min med GTX1080Ti er omtrent dobbelt så kraftig som X1X'en min, og X1X igjen er ~50% kraftigere enn PS4 pro, så er PS4 pro nå, altså post-X1X lanseringen, kun for de titlene jeg ikke kan spille på X1X eller PC. Og det var titlene jeg etterlyste tips om; 100% PS4 eksklusive titler som ikke er sequal'er.

 

Hvorfor skulle de ikke være sequal'er? Jo, fordi bare det å være en sequal, var visstnok negativt i følge "andypandy", da han kritiserte X1's eksklusive titler for å være bare "nykvernede" sequals fra allerede etablerte storselgere. Hvorvidt nykverningene er gode spill eller ikke, var øyensynlig underordnet. Som svar på min utfordring nevnte altså "andypandy" som et av eksemplene, denne tittelen som du nevner, som altså er dobbelt diskvalifisert da den er både en sequal, og ikke PS4 eksklusiv.

 

Man kan saktens selvsagt si omvendt også: "Jeg har en god gaming PC, og en PS4 pro, hvorfor skulle jeg gidde å kjøpe en X1X?". Og vel, faktum er at jeg ikke kan komme på mange gode grunner, utenom min egen når jeg skulle gjøre nettopp det valget mellom X1X og PS4 pro. Og den grunnen tipper jeg er sinnssykt bra for ~1% av befolkningen, meg inkludert altså: Diablo 3. :D

 

D3 fikk nemlig 4K oppdatering på X1X, men ikke på PS4 pro. Og det ene spillet er altså det jeg og en kompis spiller mest på min 78" 4K TV. Vi er sikkert oppe i over 1000 timer nå. Og spillet så jo grusomt ut i 1080p på en så stor TV. Jeg skulle til å kjøpe det til PC i stedet for å få det i 4K slik, men på PC er det dessverre et helt annet spill da det ikke støtter håndkontroller. Og det faller ikke helt i smak med mus og tastatur for 2 stykker i en sofa når man spiller på split screen. ;) (Ikke at det er mulig heller).

 

Men hadde det blitt utgitt D3 4K oppdatering til PS4 pro, så hadde det altså kommet PS4 pro i hus før X1X, for jeg har "alltid" hatt planer om å kjøpe PS4 også. Det har bare ikke hastet, da jeg har en backlog på bokstavelig talt 100-vis av spill på PC og X1. Et av poengene mine er altså at selv ett eneste spill kan være en "god" nok grunn til å handle en hvilken som helst konsoll, og det trenger ikke en gang være en eksklusiv tittel. Jeg kjenner faktisk en fyr som kjøpte Switch nettopp, og da kun på grunn av D3. 

 

Men til syvende og sist var hoved poenget mitt at de eksklusive titlene til alle konsoller er såpass få relativt sett, at de drukner i multi platform titlene. I mine øyne hjelper det da ikke så mye om PS4 har dobbelt så mange eksklusive titler (man har interesse av) som X1, dersom "dobbelt så mange" bare er 20 stykker, og man i hovedsak er mest interessert i selv bare et par av de 10 titlene til X1. Så om man i dag skal velge mellom PS4 pro, X1X, og man ikke har en kraftig nok gaming PC, så er det en ganske enkel seier til X1X. Neida, da får man ikke spille HND, Spiderman, eller God of War, etc. Men om man er smart (som meg :p) så kan man handle GamePass abonnement for ~30Kr måneden. Og GamePass inneholder for øyeblikket rundt 200 spill. Så valget mellom PS4/pro og X1S/X blir da potensielt ~20 gode eksklusive titler til PS4, som man må kjøpe for opptil flere hundre kroner stykk. Eller ~10 gode eksklusive titler til X1, sammen med de ~200 spillene i GamePass, til en kostnad mellom 30 og 100 Kr måneden avhengig av hvor, og hvor mange måneder man handler av gangen...

Lenke til kommentar

For meg tok det kortast tid å få minst 10 spill(grensa for meg viss eg skal kjøpe ein konsoll) eg ville ha til PS4. Har blitt over 50 spill etter kvart med nokre spill som ikkje leverer 60fps, dog innafor grunna at spilla var/er eksklusive.

 

I tillegg har PSVR gitt meg meir enn 10 gode spill og innfridde betre enn eg hadde venta. Nesten så eg føler det kjem for mange spill framover som kan være innafor til PS4/PSVR.

 

Slik sett har Sony med PS4 gjort mykje riktig denne generasjonen, men det skal og seiast at eg forsatt holder meg til 1080 på konsoll samt bruker PS4p og PSVR2. 4k bruker eg ikkje kalorier på i denne omgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...