Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lei av yrkesfag, vil gå over til studiespesialiserende


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er utrolig lei miljøet og fagene på yrkesfag (elektrofag), noe som har gjort at jeg vil bytte. Problemet er at jeg har søkt elenergi vg2, altså ikke studiespes. Jeg lurer på hvordan jeg skal kunne gå over til studiespes til neste skoleår. Jeg er klar over at jeg må begynne med vg1 om igjen, men jeg føler det er verdt det. 

 

Jeg har også noen spørsmål ang. fritak. Jeg har hatt alle timene i kroppsøving innen jeg er ferdig, noe som er 56 timer - det samme som på studie. Vil jeg da ha mulighet for fritak? Er det noen andre fag jeg kunne fått fritak i?

 

Med vennlig hilsen,

Christian E.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg tror absolutt det skal være mulig å bytte til studiespesialisering selv om du allerede har søkt noe annet til vg2. Hvordan dette i praksis skjer bør du snakke med rådgiver/veileder på skolen om. 

 

Du kan også lese mer om bytte (omvalg) her: https://utdanning.no/tema/soknad_og_opptak/bytte_eller_ta_opp_videregaende_opplaering 

 

Jeg vil også tro at du vil kunne ha fritak i kroppsøving, i og med at jeg antar at kompetansemålene er de samme for begge studieretningene. Vet ikke helt hvordan det er med de andre fagene, men tror ikke noen av de andre er like nok til at man skal kunne få fritak. 

 

Jeg fant også litt om fritak fra fag her: https://www.ung.no/Funksjonsnedsettelser/rettigheter/3042_Reglene_for_fritak_fra_fag_og_vurdering.html. Der stod det blant annet at du har rett til fritak fra fag dersom du har bestått et tilsvarende fag tidligere, men dette skulle du søke til rektor om. 

 

Håper dette var til hjelp! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...