Gå til innhold

Tesla slår knockout på alt og alle: Har levert over 3000 Model 3 denne måneden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjekke tall.

 

Selv forstår jeg ikke hvorfor folk kjøper Tesla Model 3, fremfor å heller kjøpe en 2-3år Tesla Model S til samme pris.

 

Vil si en får betydelig mye mer bil i en S enn en 3.

Jeg vill si det er omvendt og går lett i fra S til 3 nå. 

 

Så og si alt er bedre i model 3 etter min mening. Kommer dog til å savne soltak og kanskje luft. Muligens display i fronten også, men det vill tiden vise :)

 

Skal sies at jeg bytter en S75D i en P3D nå, for tilnærmet samme pris. Alt utstyr i begge. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg vill si det er omvendt og går lett i fra S til 3 nå.

 

Så og si alt er bedre i model 3 etter min mening. Kommer dog til å savne soltak og kanskje luft. Muligens display i fronten også, men det vill tiden vise :)

 

Skal sies at jeg bytter en S75D i en P3D nå, for tilnærmet samme pris. Alt utstyr i begge.

Gratulerer med ny bil når den tid kommer!

 

Jeg forstår det kanskje er litt ubehagelig å høre negative meninger på en ny bil en nettopp har kjøpt, så kanskje best jeg lar være..

 

P3D er ihvertfall en mer gøy/leken bil enn S75D :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer med ny bil når den tid kommer!

 

Jeg forstår det kanskje er litt ubehagelig å høre negative meninger på en ny bil en nettopp har kjøpt, så kanskje best jeg lar være..

 

P3D er ihvertfall en mer gøy/leken bil enn S75D :-)

 

Hehe, neida det tåler jeg helt fint :) Som sagt er det jo mitt eget valg å gå fra model S til Model 3. Som jeg har veid over lenge, og det er absolutt ingenting som holder meg igjen fra å bytte. Dog vill jeg gjerne savne soltaket som kan åpnes og muligens luftbelgene(avhengig av hvor stiv den nye er) ellers ser jeg bare negative ting med å beholde S'en. 

 

Ett stort poeng her er at jeg ikke trenger plassen, dette kan være avgjørende for folk :)

 

Å takk :)

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjekke tall.

 

Selv forstår jeg ikke hvorfor folk kjøper Tesla Model 3, fremfor å heller kjøpe en 2-3år Tesla Model S til samme pris.

 

Vil si en får betydelig mye mer bil i en S enn en 3.

 

Kommer jo veldig an på behovene. Model S rommer mye mer bagasje enn 3. Vi vurderer å bytte fra S til 3 nå da vi er ferdige med barnevogntida. Har 3 barn hvor 2 må ha sete ei stund til, det skal gå bra i 3. Med barnevogn og 3 barn hadde ikke Model 3 holdt mål for oss på ferieturer etc, men nå er situasjonen annerledes.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, neida det tåler jeg helt fint :) Som sagt er det jo mitt eget valg å gå fra model S til Model 3. Som jeg har veid over lenge, og det er absolutt ingenting som holder meg igjen fra å bytte. Dog vill jeg gjerne savne soltaket som kan åpnes og muligens luftbelgene(avhengig av hvor stiv den nye er) ellers ser jeg bare negative ting med å beholde S'en.

 

Ett stort poeng her er at jeg ikke trenger plassen, dette kan være avgjørende for folk :)

 

Å takk :)

Er alle de små tingene som får en til å føle at det av premium du fikk med Model S er skrapt bort for å gi en mindre luksuriøs bil.

 

*Siste sjangs å se bort om du ikke liker mine personlige meninger*

Livstid gratis supercharging.

Karosseri i aluminium.

Høyere kvalitet følelse på rattet og dens knapper.

Motorisert bagasjerorom luke, som også er stor.

Bedre gjennomførte og integrerte løsninger på skjermene.

Enklere dørhåndtak (mulig å åpne med en finger).

 

Er ellers litt usikker på luft vs "vanlig", bortsett fra at luft sies å være bedre..

 

Et par ting jeg liker med Model 3 er at de har klart å flytte kupé lyset til bak passasjerene i midten av B-stolpen, mot det forferdelig blendende valget Model S har i sidene av C-stolpen.

Er også mer 'fan' (å så morsom jeg er..) av klimaanlegg løsningen til Model 3 som styres fra skjerm mot Model S sine tradisjonelle spjell.

 

 

Men på en annen side går du fra den "kjipeste" Model S versjonen til den beste og dyreste Model 3 versjonen uten å betale noe ekstra for en ny bil :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så noen videor om at model 3 har problem med is. Virker ikke som den ultimate bilen for norge.

 

Synes det er veldig rart at norge, som tross alt er uberoende av oljeimport satser så hardt på elbiler (som ikke engang produseres i europa). Norge må jo vaere et av de land som tjener absolutt minst på å ha elbiler. Lange vintrer med kort rekkevidde, så varme opp bilen med batterier når det er -30c ute. Hade skjoennt det bedre hvis norge lå ved siden av hellas eller spania. Men men dere virker jo fornoyde så det funker vel

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjekke tall.

 

Selv forstår jeg ikke hvorfor folk kjøper Tesla Model 3, fremfor å heller kjøpe en 2-3år Tesla Model S til samme pris.

 

Vil si en får betydelig mye mer bil i en S enn en 3.

Model 3 har lengre rekkevidde og nyere teknologi. Hvis du skal ha en Model S til 500.000 så må du på en litt eldre modell som ikke har siste AP-hardware, for eksempel.

 

Model 3 er også en mindre bil, som kan være både en fordel og en ulempe.

 

 

 

Så noen videor om at model 3 har problem med is. Virker ikke som den ultimate bilen for norge.

 

Synes det er veldig rart at norge, som tross alt er uberoende av oljeimport satser så hardt på elbiler (som ikke engang produseres i europa). Norge må jo vaere et av de land som tjener absolutt minst på å ha elbiler. Lange vintrer med kort rekkevidde, så varme opp bilen med batterier når det er -30c ute. Hade skjoennt det bedre hvis norge lå ved siden av hellas eller spania. Men men dere virker jo fornoyde så det funker vel

Hva slags problemer med is?

 

Det er ikke rart at Norge satser på elbiler. Det er ønskelig for å gjøre bilparken mer miljøvennlig.

 

Model 3 har ikke kort rekkevidde.

 

Tesla har i følge mange noen av de beste vinterbilene som finnes, også hvis man tar med fossilbiler i sammenligningen.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Synes det er veldig rart at norge, som tross alt er uberoende av oljeimport satser så hardt på elbiler (som ikke engang produseres i europa).

Det var jo oprinnelig et tiltak for å subsidiere Think!, men så kom mer brukbare elbiler og utkonkurrerte de, men da var subsidiene så populære at det ble politisk vanskelig å fjerne de. Pluss: siden vi ikke har kullkraftverk å stenge er det fint å kunne redusere CO2 utslipp på annet vis. Land som har kullkraftverk de kan stenge trenger ikke elbiler i samme grad for å vise til CO2 reduksjon.

 

 

Norge må jo vaere et av de land som tjener absolutt minst på å ha elbiler.

Nei, det er nok ikke tilfelle. Det meste av norge har ikke så veldig ekstremt lave temperaturer, og batterier får kanskje litt lavere effekt i lav temp, men det er høye temperaturer som virkelig knekker de. I norge sliter man med litt kortere rekkevidde og tregere lading, men i varme land er risikoen mer i retning av kort levetid, noe som er langt verre.

 

Norge har i tilegg ren strøm slik at den marginale miljøgevinsten er større enn i de fleste land.

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er en av de som har gått fra en 2014 S85 til Model 3. Veldig morsom bil på mange måter, og en teknologisk overgang fra 2014 s85. Etter nesten 4 uker er jeg fortsatt fornøyd, men savner en del ting. Bagasjerommet og åpningen er en ting, og jeg savner skjermen bak rattet. Den føles også litt billig på en eller annen måte, til tross for at den kostet 518000. Vurderer å bytte den ut i en 2016/2017 75D, men er ikke sikker!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er alle de små tingene som får en til å føle at det av premium du fikk med Model S er skrapt bort for å gi en mindre luksuriøs bil.

 

*Siste sjangs å se bort om du ikke liker mine personlige meninger*

Livstid gratis supercharging.

Karosseri i aluminium.

Høyere kvalitet følelse på rattet og dens knapper.

Motorisert bagasjerorom luke, som også er stor.

Bedre gjennomførte og integrerte løsninger på skjermene.

Enklere dørhåndtak (mulig å åpne med en finger).

 

Er ellers litt usikker på luft vs "vanlig", bortsett fra at luft sies å være bedre..

 

Et par ting jeg liker med Model 3 er at de har klart å flytte kupé lyset til bak passasjerene i midten av B-stolpen, mot det forferdelig blendende valget Model S har i sidene av C-stolpen.

Er også mer 'fan' (å så morsom jeg er..) av klimaanlegg løsningen til Model 3 som styres fra skjerm mot Model S sine tradisjonelle spjell.

 

 

Men på en annen side går du fra den "kjipeste" Model S versjonen til den beste og dyreste Model 3 versjonen uten å betale noe ekstra for en ny bil :-)

 

Tja, jeg vill si de fleste materialer i model 3 gir meg samme premium følelse som i S en, men jeg har ikke kjørt den mye enda så her kan det være jeg skifter mening over tid da! La merke til litt småting som var mindre premium på dørene og ikke alcantara i tak. Men ellers synes jeg det var bra og setene bedre. Men som sagt, jeg må gi det tid tror jeg. Skikkelig premium finner en ikke i Tesla uansett, det er greit+. 

 

Superlading, absolutt ett godt poeng for de eldre bilene! Men, jeg lader veldig lite på superlading så for min del er dette ett ikke tema. Men for andre er det absolutt en større greie! vet om ett par typer som presser ut tusenvis av km pr måned osv mer eller mindre gratis! 

 

Karosseri i aluminium, absolutt ett godt poeng. For min del har jeg ikke biler lenge nok til at dette blir ett problem dog, ift rust og slikt. 

 

Ratt, her vill jeg si rattet i model 3 passer meg bedre. Det føles bedre. Men absolutt litt skralt ift knapper og slikt! 

 

Motorisert bakluke er ett godt poeng! Kommer nok til å savne dette. Men med springloaded løftere så tror jeg det går ok. 

 

Skjerm, her er jeg usikker på hva du mener? At den står i bilen? Personlig liker jeg løsningen til 3 bedre, alltid syntes at skjermen i S sitter dårlig i dash og ser ikke helt bra ut. Men det er jo en personlig greie. 

 

Dørhåndtak, absolutt enklere! Men igjen er de jo veldig dårlig designet... Mulig X er best her.

 

Vill si det du lister opp er noen av de tingene jeg bryr meg minst om, små detaljer osv. Jeg går nok mer etter den nye teknologien. Bare dette med skikkelig nøkkelløst opplegg er verdt mye for en distre person som meg. 

 

I tillegg skal det sies at det er ett økonomisk motiv for meg her også, jeg tror S'en vill bli oppgradert snart og de eldre bilene vill få ett drastisk prisfall. I tillegg begynner min å nærme seg 50k km og er over to år. Det er lengre enn jeg ønsker å ha en bil sånn egentlig. 

 

Satser på jeg blir fornøyd, det blir utskiftning til noe større om ett par år uansett, så får jeg ha lekebil i mens :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer jo veldig an på behovene. Model S rommer mye mer bagasje enn 3. Vi vurderer å bytte fra S til 3 nå da vi er ferdige med barnevogntida. Har 3 barn hvor 2 må ha sete ei stund til, det skal gå bra i 3. Med barnevogn og 3 barn hadde ikke Model 3 holdt mål for oss på ferieturer etc, men nå er situasjonen annerledes.

Og når ungene har vokst litt, setter de nok pris på bedre benplass/støtte, så da kan du oppgradere til en Tesla Model Y.

Også når de er såpass gamle at de kjører selv, og midtlivskrisen tikker inn, kan du oppgradere til en Tesla Roadster 

 

Det jeg tenker er at Model S dekker alle punkter en Model 3 gjør, pluss litt mer. 

 

Model 3 har lengre rekkevidde og nyere teknologi. Hvis du skal ha en Model S til 500.000 så må du på en litt eldre modell som ikke har siste AP-hardware, for eksempel.

 

Model 3 er også en mindre bil, som kan være både en fordel og en ulempe.

En Model S har kortere rekkevidde ja, så for dem som ikke har kjøpt Model S fordi den ikke har lang nok rekkevidde vil Model 3 treffe bra. 

 

De fleste Model S som er 2-3år har vel AP2 hardware?

 

Model 3 er mindre, men det er ikke en liten/kompakt bil med tanke på norske veier. (med tanke på dem som har lyst på en liten bil). 

 

Jeg er en av de som har gått fra en 2014 S85 til Model 3. Veldig morsom bil på mange måter, og en teknologisk overgang fra 2014 s85. Etter nesten 4 uker er jeg fortsatt fornøyd, men savner en del ting. Bagasjerommet og åpningen er en ting, og jeg savner skjermen bak rattet. Den føles også litt billig på en eller annen måte, til tross for at den kostet 518000. Vurderer å bytte den ut i en 2016/2017 75D, men er ikke sikker!

Du skulle tatt kontakt med Salvesen :-) da kunne du oppgradert fra S85 til 75D på direkten.

 

...

Satser på jeg blir fornøyd, det blir utskiftning til noe større om ett par år uansett, så får jeg ha lekebil i mens :)

Det er helt klart små detaljer, er jo Tesla sedaner begge to. Men så er det jo ofte små detaljer som skaper slike følelser. Også er det en haug med psykologi inni der. F.eks karosseri i aluminium, så føles det på en måte bare bedre å ha noe som er mer eksklusivt, selv om en ikke direkte merker forskjellene (en kan jo ikke velge om en vil kjøpe en Model S i stål). Samme med gratis superlader. Er ikke nødvendigvis fordi en sparer mye penger, men en får en liten sånn "premium" følelse over det. 

 

Det var nok av folk som mente skjerm løsninger til andre bil produsenter ettersom det virket som den bare var ut stikkende og improvisorisk ettermontert, og ikke sømløst innrammet som i Model S. Og stille ble dem når Model 3 kom med sin løsning... 

 

Jeg er litt enig at løsningen til Model S ser bedre ut, men med tanke på sikkerhet, ser jeg mye fordeler med å løfte skjermen opp der som den befinner seg i Model 3. Skulle bare ønske de kom med en skjerm bak rattet også.

 

Interessant spekulasjon om prisfall... Tenker du da på 75kWh modellene, eller generelt for Model S?

 

Om du synes 50k og 2år er litt i overkant lenge, er du på mange måter immun mot bom kjøp og garantert nye opplevelser.. som igjen alltid vil gjøre deg fornøyd. Nye ting er alltid kjekt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Model S faller litt mellom to stoler nå som Model 3 kom. Om man klarer seg med plassen i Model 3 får man en bil som i basisutførelse koster nesten halvparten av ny Model S og som har bedre kjøreegenskaper. Trenger man mer plass får man en Model X for ca. 5% mer enn en Model S. Model X er helt og totalt overlegen Model S på bagasjeplass og baksetekomfort, tillegg får man hengerfeste. 

Jeg tror ikke det kommer til å bli solgt mange Model S i Norge fremover, det blir en nisjemodell. Skal den fortsatt selge bra må den ned minst 100k i pris. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ingen som synes det er viktig at det er levelig i baksetet på en familiebil over litt lengre distanser? Baksetet i Tesla diskvalifiserer dessverre bilene for meg. Altfor lav sittepute så man blir sittende med knærne opp i lufta uten støtte til lårene. Dette gjelder også model 3. Er man høyere enn 160 er baksetet ren tortur på langtur. De har i hvert fall økt utsymet i 3ern, i forhold til grotta man føler man sitter i i S'en.

 

Kan det være så himla vanskelig å få gjort noe med baksetet med tanke på alle de faktisk vanskelige problemene Tesla har løst?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...