Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tråden for å diskutere Nokia 9, enten du eier den eller er nysgjerrig på den.

 

HMD-Global-Nokia-9-00915.jpg

Nokia%209%20forside.jpg

 

Display size: 6.0 inches
Resolution: 1440 x 2880 pixels
Pixel density: 538 ppi
Technology: P-OLED
Screen-to-body ratio: 79.76 %
 
Features:
HDR video support, Scratch-resistant glass (Corning Gorilla Glass 5), Ambient light sensor, Proximity sensor
 
CAMERA
Rear: Penta camera
Main camera: 12 megapixels
Hardware Features: Autofocus
Specifications: Aperture size: F1.8; Sensor size: 1/2.8"; Pixel size: 1.25 μm
 
Second camera: 12 megapixels
Hardware Features: Autofocus
Specifications: Aperture size: F1.8; Sensor size: 1/2.8"; Pixel size: 1.25 μm
 
Third camera: 12 megapixels
Hardware Features: Black and White, Autofocus
Specifications: Aperture size: F1.8; Sensor size: 1/2.8"; Pixel size: 1.25 μm
 
Fourth camera: 12 megapixels
Hardware Features: Black and White, Autofocus
Specifications: Aperture size: F1.8; Sensor size: 1/2.8"; Pixel size: 1.25 μm
 
Fifth camera: 12 megapixels
Hardware Features: Black and White, Autofocus
Specifications: Aperture size: F1.8; Sensor size: 1/2.8"; Pixel size: 1.25 μm
 
Flash: Dual LED
Video recording: 3840x2160 (4K UHD) (30 fps)
Features: High Dynamic Range mode (HDR), Video calling, Video sharing
Front: 20 megapixels
 
DESIGN
Dimensions: 6.10 x 2.95 x 0.31 inches (155 x 75 x 8 mm)
Weight: 6.07 oz (172 g) the average is 6 oz (171 g)
 
Materials: Back: Glass (Corning Gorilla Glass 5); Frame: Aluminum
Resistance: Water, Dust
IP certified: IP 67
Biometrics: 2D Face unlock, In-screen fingerprint
Colors: Blue
 
HARDWARE & PERFORMANCE
System chip: Qualcomm Snapdragon 845 SDM845
Processor: Octa-core, 2800 MHz, Kryo 385, 64-bit, 10 nm
GPU: Adreno 630
RAM: 6 GB
Internal storage: 128 GB
OS: Android (9.0 Pie)
 
BATTERY
Capacity: 3320 mAh
Charging: Qualcomm Quick Charge 3.0, USB Power Delivery, Qi wireless charging
Stand-by time: 16.5 days (396 hours) the average is 20 days (490 h)
Talk time (4G): 28 hours
Video playback: 12.00 hours
 
CELLULAR
CDMA: 800 MHz
GSM: 850, 900, 1800, 1900 MHz
UMTS: 850, 900, 1900, 2100 MHz
LTE (FDD): Bands 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 20, 28
LTE (TDD): Bands 34, 38, 39, 40, 41
Data: LTE-A Pro Cat 16 (1000/150 Mbit/s), HSDPA+ (4G) 42.2 Mbit/s, HSUPA 5.76 Mbit/s
SIM type: Nano SIM
 
CONNECTIVITY
Bluetooth: 5.0
Wi-Fi: 802.11 a, b, g, n, ac, dual-band
USB: USB 3.1
Connector: USB Type-C (reversible)
Features: Mass storage device, USB OTG
Location: GPS, A-GPS, Glonass, BeiDou, Cell ID, Wi-Fi positioning
Other: NFC, ANT+, VoIP, Tethering, Computer sync, OTA sync
 
PHONE FEATURES
Sensors: Accelerometer, Gyroscope, Compass, Hall (for flip covers), Barometer
Notifications: Haptic feedback, Music ringtones, Vibration, Flight mode, Silent mode, Speakerphone
Other features: Voice dialing, Voice commands, Voice recording
 
MULTIMEDIA
Screen mirroring: Wireless screen share
Speakers: Earpiece, Loudspeaker
Headphones connector: USB Type-C (reversible)
Additional microphone(s): for Noise cancellation
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt min i 4 - 5 dager nå. Hadde en LG G6 før denne, og overgangen til Android One er VELDIG velkommen. Føles mye renere og lettere versjon av Android.

 

Jeg har også en iPhone Xs Max, så det er interessant og sammenligne Nokia sin 5 kamera tanke mot iOS sin dynamiske HDR funksjon. At jeg kan skyte RAW rett i vanlig kamera appen er veldig velkomment, mot at jeg på iOS må bruke Halide appen (enn så lenge).

 

Men, det jeg ikke har funnet ut av enda er hvordan jeg kan re-fokus et bilde jeg har tatt. Det var snakk om at Lightroom CC skulle ha støtte for Nokia 9, men jeg har ikke funnet det enda. Har andre her funnet ut av det?

 

Prisen er også veldig hyggelig, men man merker at CPUen er eldre, spesielt i prosesseringen av bilder. Men det gjør meg ikke noe enda, siden jeg er en foto entusiast, og er nysgjerrig på teknologi og har tålmodighet for tech quirks.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Jeg var litt overrasket over at det ikke var laget en tråd allerede, da den har vært i salg en ukes tid. Så det tyder vel på at det er særdeles få her inne som har kjøpt den.

Den kommer vel litt i skyggen av andre flaggskip når den lanseres med gammel prosessor, 6gbram og lite batteri sikkert.

Lenke til kommentar

Jeg skrev en kjapp brukeranmeldelse. https://prisguiden.no/produkt/nokia-9-pureview-314844

 

 

Jeg har skrudd av fingeravtrykksensor greia. Må bruke kode. Jeg bruker ansiktsgreia siden jeg ikke lar telefonene ligge tilgjenbgelig for andre enn samboeren.

 

Bruker ikke RAW lengre. LR og dybdegreia har jeg ikke fått til å fungere, jeg trur det aldri vil skje.

Jeg bruker kun Monochrome, Pro, Bilde og video, de andre modusene er skjult.

 

Null problemer med at det fjorårets CPU og 6GB RAM holder i massevis for meg.

 

Kjøpte Nokia 9 for kamera (var nygjerrig) og pga Android One. Har Xiaomi Mi A1 fra før. Jeg selger unna kamerautstyr jeg ikke bruker og skal prøve å kun bruke telefonen.

 

 

Jeg vurderte å starte en tråd i helga, men er ikke særlig aktiv på diskusjon...

 

NB! Er ikke interessert i video, kun bilder. Vet ikke hva jeg skal gjøre med en video, med bilder kan jeg skrive ut eller lage fotobok etc. Har sett reviews på YT; video er ikke bra. Kjøp noe annet.

 

Snap shots fra helga med depth greia...

 

https://www.dpreview.com/galleries/6876422651/albums/nokia-9

 

Nokia 9 er ikke den beste kameramobilen på markedet. Den er sær.

Valget er Google pixel eller Nokia 9 for stock Android.

 

Ønsker man best mulig bildekvalitet og samtidig stock Android ville jeg kanskje gått for Xiaomi Mi A2 og Ricoh GRIII. Ca. 12k for begge. Fovi.no tar 9.5k for Ricoh GRIII og mi A2 koster 2290kr.

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar

Brukte RAW de første dagene. Bruker ikke bokeh mode men har på dybde tilfelle det ser bra ut.

 

Trudde redigering i LR skulle skje sømløst fra google foto, men man må gå ut av foto og så importere RAW fila inn til LR.

 

JPGene har bra DR og jeg kan åpne filene snapseed eller Photoshop Express rett fra google foto.

 

RAW på Nokia 9 er unødvendig, for min del uansett.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer telefonen til vanlig bruk? Vanskelig å låse opp med finger?

Jeg leste i forkant at den slet med å låse opp med fingerleseren. Da jeg satte den opp første gangen funket det fint. Morgenen dagen etterpå så slet jeg litt. Men jeg tror jeg har funnet "teknikken". Man må tenke på det litt som 3D touch fra iPhone. Hvor man trykker litt hardere enn hva man føler er normalt på en skjerm. Og da har jeg hatt en suksess rate på rundt 80 - 90%. Så jeg synes det faktisk funker ganske bra. Men legger man bare fingeren oppå, så funker det dårlig. Man må trykke og legge litt press.

Lenke til kommentar

Hehe når 10-20% feilrate defineres som bra så skjønner jeg hvorfor folk erfornøyd med fingeravtrykk som opplåsingsmetode :D

Jeg tror ingen sensor er 100%. Så 10-20% tror jeg er helt innafor og være en stabil løsning. Det eneste som er 100% er jo å taste kode, om man ikke bommer da. Som også skjer...

Lenke til kommentar

Jeg tror ingen sensor er 100%. Så 10-20% tror jeg er helt innafor og være en stabil løsning. Det eneste som er 100% er jo å taste kode, om man ikke bommer da. Som også skjer...

 

Da skulle du prøvd Mate 20 pro eller iphone sin ansikts opplåsing. Jeg har ikke noe tall på det, men jeg husker en gang i fjor når det ikke virket en gang for å si det på den måten :D 

Lenke til kommentar

Da skulle du prøvd Mate 20 pro eller iphone sin ansikts opplåsing. Jeg har ikke noe tall på det, men jeg husker en gang i fjor når det ikke virket en gang for å si det på den måten :D

Jeg har hatt iPhone X og har nå også iPhone Xs Max, så god erfaring med funksjonen. Den funger stort sett alltid, men engang i blant så må jeg taste koden. Men det er ikke ofte. Mitt hovedpoeng, var bare at finger sensoren i Nokia 9 (med min teknikk) fungerte mye mye bedre enn hva som var rapportert i tester.

 

Så kan man argumentere om det skal være et behov for en "teknikk" for å få den til å funke. Men for meg er det litt på samme måte som at man på iPhone X må se rett i skjermen for at ansiktslåsen skal funke.

 

Nå har jeg ingen statistisk grunnlag for å si om det er 80, 90 eller 99% suksessrate, men bare at det var bedre enn rapportert. ;-)

Endret av AKIRAx77
Lenke til kommentar

Jeg slettet fingeravtrykkene og la inn på nytt. Trykker riktig på skjermen og klarte å åpne telefonen 30 av 30 ganger uten problemer.

Nå gjenstår det kun en oppdatering eller to for kamea appen.


Ta bilder på stativ når det lite lys er elendig. Dette er et dagslys kamera. I pro mode setter jeg ISO til 100 og bruker lang lukkertid, men ISO i exif daten viser mye mer.

Jeg har hatt mange rare kameraer. F.eks. Sigma, jeg ser på Nokia 9 som en sær kamera modell med telefon. Kan produsere svært gode bilder men under visse forhold.

post-416786-0-43443400-1553812047_thumb.jpeg

 

 

https://www.ebay.com/itm/For-Nokia-9-Pureview-Luxury-Anti-Skid-Shockproof-Soft-Rubber-Leather-Cover-Case/283395997817?hash=item41fbb7c079:m:mXxiGXW7KTVqQXoNkC5UHlw&frcectupt=true

 

https://www.iphonehuset.no/adonit-photogrip-qi-13617.html?campaign=feed&utm_medium=feed&utm_source=prisguideNo

 

Skjermdump av bildet slik man ser den når den behandler og når den er ferdig:

post-416786-0-67737900-1553949668_thumb.png

post-416786-0-49019000-1553949690_thumb.jpg

 

post-416786-0-06017800-1553949759_thumb.jpg

 

 

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...