Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nok strøm til å drive anlegget.


Anbefalte innlegg

Hei, eg og russegruppa mi har disse forsterkerane HELIX M FOUR, Hifonics ZRX-9002, Ground Zero GZRA 1.1650D og Ground Zero GZTA1.800DX-24V. høgtalarane vi har er 3stk kicker 44cwcs154, ei kasse med ground zero gzib 2.3000 XSPL og 8stk ground zero gzif 69x 6x9" coax 120/180w. vi sliter med å finne ut kor mykje strøm vi trenger til dette anlegget, vi lurer på om det er noken her som kan forklare oss korleis man finner det ut og kanskje noken forslag til kva batteri vi kan kjøpe og korleis vi burde koble det. 

     
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drit i kondensatorer. Du får MYE mer for pengene hvis du bruker de på ekstra batterier. Et russeanlegg er ikke "Hifi". Det er mest mulig trøkk.

 

 https://axleaddict.com/cars/Car-Audio-CAPACITORS-Why-They-DONT-Work

 

Skal du ha mest mulig TRØKK, så bør man iallefall ha kondensator(er). Hilsen en som har konkurrert i DB drag :D

 

Målte 145 Decibel i vår russebil i 2000 med 2 stk 15"  :green:

 

Har du testet med og uten kondensatorer selv, eller har du bare lest den artikkelen? :)

 

 

 

This article is accurate and true to the best of the author’s knowledge. Content is for informational or entertainment purposes only and does not substitute for personal counsel or professional advice in business, financial, legal, or technical matters.
Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Har testet selv. Eneste forskjellen var bittegranne mer bling-faktor pga. voltmeteret. Å øke kabeldiameter fra dynamo og sette inn ekstra batteri ved forsterkerne hjalp 100x mer.

 

Til og med folk jeg kjenner som lever av å selge bisltereo-ting sier "drit i kondesator! Kjøp heller et Stinger-batteri e.l."

 

Unntaket kan kanskje være større banker med superkondensatorer. Men du må uansett ha nok strømforsyning til å kunne fylle opp disse igjen. Mange tror at kondesatorer er magiske ting som produserer masse strøm ut av ingenting.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har testet selv. Eneste forskjellen var bittegranne mer bling-faktor pga. voltmeteret. Å øke kabeldiameter fra dynamo og sette inn ekstra batteri ved forsterkerne hjalp 100x mer.

 

Til og med folk jeg kjenner som lever av å selge bisltereo-ting sier "drit i kondesator! Kjøp heller et Stinger-batteri e.l."

 

Jeg kjørte på med både flere stingerbatterier OG kondensatorer :p Overkill er den beste killen! Tjukke kabler var det ôg. 

 

For all del, kan godt være at det er bra nok. Ofte kan det være enklere med kondensator enn et ekstra batteri også. Når man kjører max basstrøkk, så vil man ha nok strøm til hvert slag :D

 

Du får spørre DB drag folka hvorfor de har kondensator, hvis bare batteri er godt nok :p

 

Kondensator hjalp for meg, det er det eneste jeg vet med sikkerhet. Hadde også 2 stk dynamoer sånn i tilfelle  :dremel:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Kondensatorer må få strøm fra et sted. Derfor er det det absolutt siste jeg ville brukt penger på. Hvis jeg tilfeldigvis hadde for mye penger.

 

Jeg har stått i en butikk hvor det kom inn en kunde som insisterte på at han måtte ha en kondensator så ikke dynamoen hans ble overbelasta.

 

At noen absolutt ikkje har peiling, er jo ikkje et argument for at en kondensator er helt ubrukelig...

 

Du er sikkert proff, så jeg skal ikkje argumentere mere :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke proff, men når jeg snakker med folk som _er_ proffe, og som faktisk lever av å selge slikt og de sier at det er bedre å bruke penger på batterier så tar jeg det for god fisk.

 

Som sagt, mulig unntak med større banker og når resten av strømforsyninga (dynamo, batteri(er), kabler, jording) er i orden. Men for en russebuss tror jeg pengene ville kommet bedre til nytte på andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke proff, men når jeg snakker med folk som _er_ proffe, og som faktisk lever av å selge slikt og de sier at det er bedre å bruke penger på batterier så tar jeg det for god fisk.

 

Som sagt, mulig unntak med større banker og når resten av strømforsyninga (dynamo, batteri(er), kabler, jording) er i orden. Men for en russebuss tror jeg pengene ville kommet bedre til nytte på andre ting.

 

Buy cheap, buy twice.

 

Dette er en god start for mye trøkk. Ha en skikkelig forsterker, og et godt batteri med GOD jording, kan gjøre selv middels basselementer gode :)

 

Kinaforsterkere med "10 000w" som egentlig er max 200w, er lurt å styre unna :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...