Gå til innhold

Kjøpt bruktbil via forhandler - Cruise Control i ustand - reklamsjon 5år?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Dersom en bil er kjøpt via bruktbil forhandler, har man ikke da 5 års reklamasjonsrett på deler som er er ment i å vare i vesentlig lengre enn 2 år?

 

I dette tilfellet adaptive cruise control hvor sensoren ikke lenger fungerer.

Bilen er 2013 model hvor nybil garantien har gått ut.

 

Bilen ble kjøpt for ca. 2-3 år siden fra bruktbil forhandler.

 

Innspill? :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette tror jeg ikke du kommer noe videre med. Reklamasjon er vel knyttet til ting som selgeren visste, eller burde visst var en feil med bilen. Det gjelder ikke en sensor som ryker etter 2-3 år.

 

Dersom bilen hadde vært under garanti fra forhandler (som oftest 5 år) kunne du tatt det med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til en yrkesselger går nok reklamasjonsfristen lengre enn "visste", spørsmålet er om man bilen hadde en mangel da man overtok den (eller om kilden til sammenbruddet nå lå der da). Jeg er imidertid enig med tangenfoto på den måten at jeg tviler på du kommer noen vei her, for det er ved reklamasjon DU som skal dokumentere AT kilden faktisk var til stede da du overtok bilen, jfr forbrukerkjøpslovens § 14. 

Lenke til kommentar

Det gjelder 5 års reklamasjonsfrist også ved kjøp av brukte ting, så lenge denne tingen på kjøpstidspunktet er ment å vare vesentlig lengre enn to år fra bruktkjøpstidspunktet. Men reklamasjon hjelper deg bare om det foreligger en mangel. Spørsmålet er dermed om bilen på kjøpstidspunktet var "i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers" (jf. fkjl. § 17, hvis bilen er solgt "som den er" fra forhandler), eventuelt om den "svarer til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper" (jf. § 15, hvis den er solgt uten slikt forbehold).

 

For denne typen mangel er spørsmålet dermed hvor lang levetid denne delen vanligvis kan forventes å ha fra opprinnelig kjøpstidspunkt (eller muligens produksjonstidspunkt). Jeg vet ikke hvor lenge slike sensorer kan forventes å leve.

Lenke til kommentar

Det gjelder 5 års reklamasjonsfrist også ved kjøp av brukte ting, så lenge denne tingen på kjøpstidspunktet er ment å vare vesentlig lengre enn to år fra bruktkjøpstidspunktet. Men reklamasjon hjelper deg bare om det foreligger en mangel. Spørsmålet er dermed om bilen på kjøpstidspunktet var "i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers" (jf. fkjl. § 17, hvis bilen er solgt "som den er" fra forhandler), eventuelt om den "svarer til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper" (jf. § 15, hvis den er solgt uten slikt forbehold).

 

For denne typen mangel er spørsmålet dermed hvor lang levetid denne delen vanligvis kan forventes å ha fra opprinnelig kjøpstidspunkt (eller muligens produksjonstidspunkt). Jeg vet ikke hvor lenge slike sensorer kan forventes å leve.

Takker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...