Gå til innhold

Kina har bygd verdens største flytende solcelleanlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Merkelig at ikke journalisten fanget opp den feilen øyeblikkelig. Det er jo noe som får en hver ingeniør til å sette maten i halsen.

 

Har du aldri lest artikler i peer-reviewed tidskrifter med grove feil? :p Da har du isåfall vært heldig :p

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

over 707 millioner ampere? Har verden nok kobber til å lage en 18km lang ledning som klarer så mye strøm uten å direkte bli konvertert til plasma?

707 kiloampære. Hvis varme var begrensniningen så ville det holdt med i underkant av en kvadratmeter tverrsnitt fordelt på ganske mange parallelle kabler. Men det ville vært lite om noe som kom fram i andre enden. Det ville altså blitt en lang varmekabel.

Lenke til kommentar

Det er 110V, ikke KV. En ingeniør med litt logisk forstand ville tenkt at det er bedre med 110V DC dette relativt korte stykket enn tapet med å konvertere opp til 110KV AC og ned og tilbake til DC igjen for å lagre på batteri. I tillegg har DC langt mindre tap enn AC, ettersom man ikke har noe varierende felt rundt kablene.

Noen kilder på at det er V (ikke KV):

https://www.enfsolar.com/news/15730/ciel-terre-completes-70mw-floating-pv-array-in-china

https://www.pv-tech.org/news/worlds-largest-floating-solar-plant-connected-in-china

 

Skal det ut på kraftnettet er jeg helt enig at det må over til KV og AC, men internt mellom solcellene og batterilagring høres det logisk ut.

 

Greit å gjøre en liten faktasjekk før man retter på andre ?

Endret av morten7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er 110V, ikke KV. En ingeniør med litt logisk forstand ville tenkt at det er bedre med 110V DC dette relativt korte stykket enn tapet med å konvertere opp til 110KV AC og ned og tilbake til DC igjen for å lagre på batteri. I tillegg har DC langt mindre tap enn AC, ettersom man ikke har noe varierende felt rundt kablene.

Noen kilder på at det er V (ikke KV):

https://www.enfsolar.com/news/15730/ciel-terre-completes-70mw-floating-pv-array-in-china

https://www.pv-tech.org/news/worlds-largest-floating-solar-plant-connected-in-china

 

Skal det ut på kraftnettet er jeg helt enig at det må over til KV og AC, men internt mellom solcellene og batterilagring høres det logisk ut.

 

Greit å gjøre en liten faktasjekk før man retter på andre ?

 

Høh? Det står jo ikke noe om batteri her. Det står "Anlegget er knyttet til nettet ved hjelp av en 110 volts overføringskabel på 18 kilometer."

 

18 km er ikke småtterier på DC......

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er 110V, ikke KV. En ingeniør med litt logisk forstand ville tenkt at det er bedre med 110V DC dette relativt korte stykket enn tapet med å konvertere opp til 110KV AC og ned og tilbake til DC igjen for å lagre på batteri. I tillegg har DC langt mindre tap enn AC, ettersom man ikke har noe varierende felt rundt kablene.

Noen kilder på at det er V (ikke KV):

https://www.enfsolar.com/news/15730/ciel-terre-completes-70mw-floating-pv-array-in-china

https://www.pv-tech.org/news/worlds-largest-floating-solar-plant-connected-in-china

 

Skal det ut på kraftnettet er jeg helt enig at det må over til KV og AC, men internt mellom solcellene og batterilagring høres det logisk ut.

 

Greit å gjøre en liten faktasjekk før man retter på andre ?

 

Jeg er nesten sikker det står feil i kilden og. "Transmission line" betyr jo høyspent overføringslinje på elkraftspråket. Altså har glemt en enslig "k".

 

De kunne ha teoretisk snakket om lengden på alle kablene mellom alle modulene, som kunne ha vært på 110 V, men da er det ikke på sin plass å nevne "transmission line".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

over 707 millioner ampere? Har verden nok kobber til å lage en 18km lang ledning som klarer så mye strøm uten å direkte bli konvertert til plasma?

707 kiloampære. Hvis varme var begrensniningen så ville det holdt med i underkant av en kvadratmeter tverrsnitt fordelt på ganske mange parallelle kabler. Men det ville vært lite om noe som kom fram i andre enden. Det ville altså blitt en lang varmekabel.

At så mange kan gjøre så store feil og forskjellige feil på noe som er svært enkelt, er oppsiktsvekkende ! Med en makseffekt på 70.000 kW (70 MW) og 110 V vil det maks gå (70.000/110) 636 Ampere gjennom ledningen. På den annen side har jeg liten tro på at en vil bruke 110 V over en linje på 18 km. 110 kV er på den annen side en svært høy spenning over 18 km. Denne linjen (110 V) kopler sammen alle solcellene, så det er nok heller snakk om ca hundre ledninger hver ca 180 meter til et felles punkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At så mange kan gjøre så store feil og forskjellige feil på noe som er svært enkelt, er oppsiktsvekkende ! Med en makseffekt på 70.000 kW (70 MW) og 110 V vil det maks gå (70.000/110) 636 Ampere gjennom ledningen. På den annen side har jeg liten tro på at en vil bruke 110 V over en linje på 18 km. 110 kV er på den annen side en svært høy spenning over 18 km. Denne linjen (110 V) kopler sammen alle solcellene, så det er nok heller snakk om ca hundre ledninger hver ca 180 meter til et felles punkt.

feil feil feil.  :eek:  :tease:

 

70.000KW er 70 000 000W/110v og gir 636 000A.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

 

At så mange kan gjøre så store feil og forskjellige feil på noe som er svært enkelt, er oppsiktsvekkende ! Med en makseffekt på 70.000 kW (70 MW) og 110 V vil det maks gå (70.000/110) 636 Ampere gjennom ledningen. På den annen side har jeg liten tro på at en vil bruke 110 V over en linje på 18 km. 110 kV er på den annen side en svært høy spenning over 18 km. Denne linjen (110 V) kopler sammen alle solcellene, så det er nok heller snakk om ca hundre ledninger hver ca 180 meter til et felles punkt.

feil feil feil.  :eek:  :tease:

 

70.000KW er 70 000 000W/110v og gir 636 000A.

Helt riktig og en oppriktig unnskyldning til de jeg refererte til *. Må satse på at dette ikke gjentar seg! Selv annen halvdel av mitt innlegg, 100 ledere hver av dem 180 meter, er tvilsomt med 110 Volt, da den enkelte leder i snitt må overføre 700 kW. En kan tenke på en bil der batteriet skal dra en startmotor opp mot en kW (12 Volt). For å drive kompressorer med elmotorer (ca 4 kW) vil bilindustrien gå over til 48 Volt som standard spenning.

 

Summa summarum, så er nok 110 kV mer sannsynlig enn 110 V!

 

 

* Oppdaget selv feilen like før jeg leste dette innlegget til maddamim.

Lenke til kommentar

Jeg tror slike trykk- og skrivefeil er bevisst, for å være irriterende og skape diskusjon rundt det, kun for å få flere klikk. Skikkelig drittsekk-holdning. Det viser bare for meg at det er useriøst lederskap som kun er ute etter å tjene penger, ikke å være seriøs.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg tror slike trykk- og skrivefeil er bevisst, for å være irriterende og skape diskusjon rundt det, kun for å få flere klikk. Skikkelig drittsekk-holdning. Det viser bare for meg at det er useriøst lederskap som kun er ute etter å tjene penger, ikke å være seriøs.

Må du du klarer å tolke mye om bedriften og journalisten pga en manglende bokstav i en artikel..
Lenke til kommentar

Jeg tror slike trykk- og skrivefeil er bevisst, for å være irriterende og skape diskusjon rundt det, kun for å få flere klikk. Skikkelig drittsekk-holdning. Det viser bare for meg at det er useriøst lederskap som kun er ute etter å tjene penger, ikke å være seriøs.

 

Det er synd at du skal ha en så negativt oppfatning av verden rundt deg. Heldigvis har vi god tillit til hverandre i dette landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...