Jump to content
Glader

Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B

Recommended Posts

Nå er ikke forslaget at alle og enhver skal bare møte opp på biltilsynet og bare få en gavepakket A1 lapp. Det forusetter at man har bestått og en hittil uspesifisert mengde tid har innehatt klasse B førerkort, samt gjennomgått et kurs som er tilpasset dette.

 

15 hk eller 150 hk, så antar jeg potensialet og lysten til hasardiøs villmannskjøring er betydelig mer sannsynlig på sistnevnte.

 

Forskjellen på moped og en lettysykkel er ikke akkurat vanvittig stor. Det er bare versågod å kjøre moped fra dag en. Uten noe slags opplæring eller kontroll. Det må være opp til enhver å kjenne sine begrensinger, det er alt for mye barnehagementalitet i Norge.

Share this post


Link to post

Jeg kjører lastebil og kunne aldri ha tenkte meg å kjøre motorsykkel 

Da vil jeg heller ha lappen for semi uten å ta lappen..

Share this post


Link to post

Nå er ikke forslaget at alle og enhver skal bare møte opp på biltilsynet og bare få en gavepakket A1 lapp. Det forusetter at man har bestått og en hittil uspesifisert mengde tid har innehatt klasse B førerkort, samt gjennomgått et kurs som er tilpasset dette.

 

15 hk eller 150 hk, så antar jeg potensialet og lysten til hasardiøs villmannskjøring er betydelig mer sannsynlig på sistnevnte.

 

Forskjellen på moped og en lettysykkel er ikke akkurat vanvittig stor. Det er bare versågod å kjøre moped fra dag en. Uten noe slags opplæring eller kontroll. Det må være opp til enhver å kjenne sine begrensinger, det er alt for mye barnehagementalitet i Norge.

 

 

Det er dette som er poenget mitt. Du er i gruppen som er aktuell, og du vet ganske enkelt ikke hva du snakker om. Forskjellen på en moped og lettsykkel er enorm, forskjellen på tung og lett sykkel er derimot vesentlig mindre. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ikke for å være uhøflig, du har ingen forutsetning for å vite noe om min kjøreerfaring eller kunnskaper.

 

Og til opplysning har jeg kjørt en hel del doninger fra 50-1100ccm. Moped og lettsykkel er ikke vesentlig forskjellig hvis man begynner å sammeligne med større saker.

 

Uansett skal trafikkregler og fartsgrenser overholdes. Fartsgrensen er den samme uansett hva du skal kjøre, vikeplikten skal overholdes og man skal anpasse fart etter forholdene. Dette er "kontrakten" man skriver under når man får utlevert et førerkort. Er man ikke "vettug" har man ikke noe på veien å gjøre uansett kjøretøy. Får intrykk av enkelte her at man burde vært på NASA å fått opplæring for å betjene 15hk.

  • Like 1

Share this post


Link to post

 Forskjellen på en moped og lettsykkel er enorm, forskjellen på tung og lett sykkel er derimot vesentlig mindre. 

 

Har kjørt moped i over 40 år, har testet både lett og tung mc, og min erfaring..om enn noe mager, tilsier at dette utsagnet ikke holder vann. Jeg opplever disse forskjellene som stikk motsatt. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Så en typisk moped veier la meg ta utgangspunkt i en Suzuki TSX som er en vanlig moped (eller var i min dag som daglig mopedist) veier 88kg og har 5 hk eller hva det er tillatt i en moped. En typisk 125, Yamaha DT125 som eksempel, har 15 hk og veier 116kg. Vekten øker litt men ganske ubetydelig, hestekreftene økes 3 ganger ca. Så kan man sammenligne med en Yamaha R1 feks, plutselig har man 180 hester, over 10 ganger så mye vekten har ikke økt all verden, 188kg.

 

Påstår du at det er støtte forskjell mellom disse og en tung sykkel? Da må du ut å kjøre mer... (Fortsatt, man skal følge trafikkregler og er man "idiot" så skal man ikke ut på veien). Jeg har som sagt kjørt mye moped opp og til 1100ccm, mye forskjellig i mellom der. Det er ikke noe magisk hopp å øke 75ccm og opp på 15hk. Folk får kjøre rundt i "familiebiler" på over 2 tonn med 300hk+ uten spørsmål, men gud bedre 15hk blir for mye for mannen i gata å håndtere. Igjen dette er ikke noe man bare møter opp på biltilsynet og får uttdelt, det er et kurs og eventuelt krav om alder/fartstid med klasse B.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jeg sendte mail til Tor André Johnsen i dag, avventer svar fra han. Spurte hvor det hadde satt seg fast i tarmsystemet i departementet ;-)

Man må nesten gjøre det ja, det er ikke første gang de glemmer forslag og sånn.  :)

Share this post


Link to post
Toget er nok gått for å få dette gjennom for 2019... Tre uker, så er det skoleferie. Ikke sjangs for at opplæringsprogram vil være på plass ved Trafikkskolene før høsten, på tampen av sesongen..
 
Mitt håp er nå at SD tar inspillene til etterretning og vedtar forskriftsendring, inkludert nasjonal kode 139 uten oppkjøring, gjeldene fra våren 2020. Da er det god tid for å, i samarbeid med SVV og ATL, utvikle et godt undervisningsprogram, retningslinjer og opplæring av kjørelærere. Kjørelærerne kan få sponset noen studieturer til Østerike og Frankrike.
  
Ordningen med utvidelse av 50cc førerrett til å gjelde 125cc gjennom opplæring av godkjent Trafikkskole kan faktisk passe godt inn i dagens politiske bilde:
1. Fra bil til tohjuling. Mindre trafikk og utslipp. ( Ref. "Klimafolkene")
2. Slipper å betale i bom. ( ref. "Bompengeopprøret")
3. Reduksjon av antall Trafikkstasjoner, med lenger reisevei og lenger ventetid på oppkjøring, blir dette en hensiktsmessig ordning for folk i distriktene. (ref. Distriktspolitikk)
  
Er dessverre redd for at vi som er for denne ordningen med kode 139 lett oppfattes som halvgamle, sure gubber som vil kjøre motorsykkel og ser på oss selv som verdensmestere som ikke gidder opplæring.. :-( Det er utfordrende å argumentere om at dette er kursing for å utvide en eksisterende førerett. I hovedsak handler det om hensiktsmessig jobbpendling som, i motsetning til en moped, kan følge trafikken i 50 og 60 soner. 
 
Krysser fingrene i alle fall. :-)
Edited by chrgod
  • Like 1

Share this post


Link to post

God jobb å grave frem dette på lovdata.

 

Det dreier seg nok om de mindre endringene av opplæringsforskriften, som var en del av høringen, og som SVV besluttet å iverksette på egen hånd da de skjønte det ville ta tid å få svar fra SD ( ref. SVV internbrev 16 mai):

 

«De foreslåtte endringene i opplæringskrav til motorsykkel var ikke et oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Siden det er uklart når en beslutning vil komme fra departementet velger vi å fastsette disse endringene slik at de kan tre i kraft fra 1. juni 2019.»

Edited by chrgod

Share this post


Link to post

vel kara, her er det mye jeg ikke skjønner meg på..betyr dette noe for det vi lurer på i denne posten i det hele tatt, er vi fortsatt på vent, eller kan jeg begynne å se meg om etter en 125cc? :-)

Share this post


Link to post

Slik jeg forstår det så består høringen av to deler. En med endringer i opplæringskrav som inneholder presiseringer o.l. som nå trer i kraft 1. juni, og en del med forenkling av A1 dersom du har førerkort klasse B. Siden del 1 ikke var på oppdrag fra samferdselsdepartementet har vegvesenet skilt ut denne og gjennomført endringene. Del 2 mangler tilbakemelding fra samferdselsdepartementet, som ikke har tatt noen beslutning enda. 

 

Strengt tatt er vi fortsatt på vent, men det finnes håp.

 

Fikk innsyn i dokumentet jeg nevnte over, det inneholdt samme informasjon som lovdatalinken under.

Edited by asdffdsa

Share this post


Link to post

 

Toget er nok gått for å få dette gjennom for 2019... Tre uker, så er det skoleferie. Ikke sjangs for at opplæringsprogram vil være på plass ved Trafikkskolene før høsten, på tampen av sesongen..
 
Mitt håp er nå at SD tar inspillene til etterretning og vedtar forskriftsendring, inkludert nasjonal kode 139 uten oppkjøring, gjeldene fra våren 2020. Da er det god tid for å, i samarbeid med SVV og ATL, utvikle et godt undervisningsprogram, retningslinjer og opplæring av kjørelærere. Kjørelærerne kan få sponset noen studieturer til Østerike og Frankrike.

  

Ordningen med utvidelse av 50cc førerrett til å gjelde 125cc gjennom opplæring av godkjent Trafikkskole kan faktisk passe godt inn i dagens politiske bilde:

1. Fra bil til tohjuling. Mindre trafikk og utslipp. ( Ref. "Klimafolkene")

2. Slipper å betale i bom. ( ref. "Bompengeopprøret")

3. Reduksjon av antall Trafikkstasjoner, med lenger reisevei og lenger ventetid på oppkjøring, blir dette en hensiktsmessig ordning for folk i distriktene. (ref. Distriktspolitikk)

  

Er dessverre redd for at vi som er for denne ordningen med kode 139 lett oppfattes som halvgamle, sure gubber som vil kjøre motorsykkel og ser på oss selv som verdensmestere som ikke gidder opplæring.. :-( Det er utfordrende å argumentere om at dette er kursing for å utvide en eksisterende førerett. I hovedsak handler det om hensiktsmessig jobbpendling som, i motsetning til en moped, kan følge trafikken i 50 og 60 soner. 

 
Krysser fingrene i alle fall. :-)

 

En som har moped lappen, og bil lappen. Hvorfor i all verden har ikke dette menneske også tilgang på 125cc er for meg hinsides.

 

Min far tok 100cc lappen til bake når det var en greie. Grunnet endret systemer på den tiden ente det opp med at han fikk lappen på tungmotor sykkel automatisk. Han kjører en 800cc i dag.

 

Aldri hatt en ulykke, eneste ulykken han har hatt var på tråsykkel. 

 

Jeg har kjørt cross som hobby i nesten 20 år, har enda ikke MC lappen da det koster så latterlig mye. Så jeg bruker den tunge bilen overalt. Selv om jeg gjerne skulle kjørt sykkel. Så frister det mer med 14 dager i Thailand enn et teit dokument som forteller et stat at jeg kan noe jeg vet jeg kan allerede.. :p Samt i Thailand kan jeg leie meg hva enn slags sykkel jeg måtte ønske 

Edited by DirekteDemokrati

Share this post


Link to post

Slik jeg forstår det så består høringen av to deler. En med endringer i opplæringskrav som inneholder presiseringer o.l. som nå trer i kraft 1. juni, og en del med forenkling av A1 dersom du har førerkort klasse B. Siden del 1 ikke var på oppdrag fra samferdselsdepartementet har vegvesenet skilt ut denne og gjennomført endringene. Del 2 mangler tilbakemelding fra samferdselsdepartementet, som ikke har tatt noen beslutning enda. 

 

Strengt tatt er vi fortsatt på vent, men det finnes håp.

 

Fikk innsyn i dokumentet jeg nevnte over, det inneholdt samme informasjon som lovdatalinken under.

 

ok, takker...da avventer jeg, men begynner og småkikke litt læll :-)

Share this post


Link to post

Hvorfor har vi i det hele tatt klasser på motorsykkel...

Når vi kjører opp til B (Personbil) så kan vi kjøre alle biler, uansett hvor mye HK de har

Share this post


Link to post

Hvorfor har vi i det hele tatt klasser på motorsykkel...

Når vi kjører opp til B (Personbil) så kan vi kjøre alle biler, uansett hvor mye HK de har

Kanskje fordet ulykesstatistikken for motorsykler er ganske trist i forhold til på bil til tross for at vi kan kjøre alt av biler?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...