Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Hvorfor ønsker du dette da???

Fordi det er et fornuftig forslag - lett MC (spesielt nye, elektriske) kan være et godt alternativ for mange i byen. Selv om jeg ikke har behov for dette, er det jo mulig å være for. 

Jeg er for eiendomsskatt også. Fordi det er bra for samfunnet. Selvom det ikke er bra for meg 🙂 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tobias Torrissen skrev (9 timer siden):

Da er det liv i den igjen! 🙂

https://www.reitwagen.no/forslag-i-stortinget-med-et-tilleggskurs-skal-bil-forerkortet-gi-rett-til-kjoring-med-lett-mc/?fbclid=IwAR2AjTcTW0Z3VsDi3OG0Yj1qvGtLL2k2nOnWCYk5xDXaGFq_QYjhtKttJIg

Jeg ventet lenge på dette - nå er det igjen håp. Selv har jeg hatt 5 tunge MC-er i mellomtiden og er lykkelig innehaver av A 🙂

 

 

Dæven... Det var overraskende!  ( Måtte dobbeltsjekke kalenderen..:-D) 

Morten Stordalen er ham jeg emailet litt med for et drøyt år siden.. Da hadde de gått ut av regjering, men han skrev at de fremdeles skulle jobbe for det, (selv om jeg hadde mine tvil).

Mye positivt i den artikkelen. 

  • Tydeligvis gjort en del grunnarbeid. Både NMCU, Trygg Trafikk, Trafikkforum og KNA er bearbeidet og fremstår som positive (så lenge det er et skikkelig kurs). Dette er organsisasjoner med tyngde i denne saken. 
  • De refererer til positive erfaringer fra Tyskland.. Endelig løftes blikket ut fra Norge.

Det er vel samferdselsministeren som har siste ordet i denne saken.  Synes at Hareide har gitt et balansert og greit inntrykk så langt. Forventer at han vil gi det skikkelig behandling, og vurdere innspill og erfaringer fra utlandet. 

Link til forslaget på Stortingets sider:  Dokument 8:121 S (2020-2021) - stortinget.no

Edit: Litt mer fra NMCU: https://nmcu.org/forerrett-pa-lett-motorsykkel-bilister/11950/

Thumbs up!

 

Endret av chrgod
  • Liker 1
Lenke til kommentar
chrgod skrev (9 timer siden):

Dæven... Det var overraskende!  ( Måtte dobbeltsjekke kalenderen..:-D) 

Morten Stordalen er ham jeg emailet litt med for et drøyt år siden.. Da hadde de gått ut av regjering, men han skrev at de fremdeles skulle jobbe for det, (selv om jeg hadde mine tvil).

Mye positivt i den artikkelen. 

  • Tydeligvis gjort en del grunnarbeid. Både NMCU, Trygg Trafikk, Trafikkforum og KNA er bearbeidet og fremstår som positive (så lenge det er et skikkelig kurs). Dette er organsisasjoner med tyngde i denne saken. 
  • De refererer til positive erfaringer fra Tyskland.. Endelig løftes blikket ut fra Norge.

Det er vel samferdselsministeren som har siste ordet i denne saken.  Synes at Hareide har gitt et balansert og greit inntrykk så langt. Forventer at han vil gi det skikkelig behandling, og vurdere innspill og erfaringer fra utlandet. 

Link til forslaget på Stortingets sider:  Dokument 8:121 S (2020-2021) - stortinget.no

Edit: Litt mer fra NMCU: https://nmcu.org/forerrett-pa-lett-motorsykkel-bilister/11950/

Thumbs up!

 

Dette ser lyst ut, ja. NMCU er jo veldig positive - Har nok hatt en effekt at de har gjort dette i tyskland uten at ulykkene har gått opp:

"Vi har tidligere framholdt at førerrett på lett motorsykkel (A1) normalt burde betinge avlagt og bestått førerprøve. Vi ser likevel at en opplæring på nivå med det man har i Tyskland, kombinert med den trafikale kunnskap og forståelse man selvsagt har fått etter fem år bak rattet, vil kunne ivareta trafikksikkerheten på en god måte. "

 

Men det blir nok omfattende opplæring - 18 timer betyr jo 15-20k. I praksis er det bare oppkjøring man slipper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele forslaget er jo bare tull.. 

Det vil ikke være noe poeng å ta A1 slik det er foreslått. Da kan du like greit ta A/A2 med en gang. 18 kjøretimer og 8 timer teori er jo i praksis nesten samme omfang som opplæringen på A/A2 i dag, unntatt føreprøven. OG det er jo helt riktig at det skal være god opplæring, men hvorfor endre på det når det medfører nærmest samme praksis som i dag? 

Hvis målet er at flere skal ta i bruk MC som fremkomstmiddel må det også gjøres noe politisk når det i de større norske byene ikke er politisk gehør for MC i bybildet, og de blir ekskludert på linje med biler. Særlig i Oslo. I Oslo er det f.eks. nesten ingen steder du lovlig kan parkere en MC uten å måtte betale full avgift, og oppta en biloppstillingsplass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (5 minutter siden):

Hele forslaget er jo bare tull.. 

Det vil ikke være noe poeng å ta A1 slik det er foreslått. Da kan du like greit ta A/A2 med en gang. 18 kjøretimer og 8 timer teori er jo i praksis nesten samme omfang som opplæringen på A/A2 i dag, unntatt føreprøven. OG det er jo helt riktig at det skal være god opplæring, men hvorfor endre på det når det medfører nærmest samme praksis som i dag? 

Hvis målet er at flere skal ta i bruk MC som fremkomstmiddel må det også gjøres noe politisk når det i de større norske byene ikke er politisk gehør for MC i bybildet, og de blir ekskludert på linje med biler. Særlig i Oslo. I Oslo er det f.eks. nesten ingen steder du lovlig kan parkere en MC uten å måtte betale full avgift, og oppta en biloppstillingsplass.

Å sende folk ut på MC uten noe som helst form for opplæring er bare tull, det er en helt annen kjøre måte ved MC kjøring kontra bil og andre ting å ta hensyn til, snakker ikke uttav synsing her, har både A,B,BE,C og E

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker dokumentert opplæring burde være en del av pakka, men at man bør slippe oppkjøring. Har man kjørt bil i 5 år, så skal man ha mer en god nok kompetanse til å lese trafikkbilde, som er den viktigste delen av førerprøven. Så lenge man da har noen timer med dokumentert opplæring i hvordan lett sykkel er annerledes ift det å kjøre bil bør være tilstrekkelig. 

Det er jo ikke slik at betått oppkjøring betyr at man er en god fører, det er hva slags mentalitet man har bak rattet/styret. Før i tida så fikk man vel lettlappen når man tok billappen? Det burde jo kunne finnes noe statistikk på hvordan dette gikk i praksis ( kanskje derfor man gikk vekk fra det?) 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (10 minutter siden):

Å sende folk ut på MC uten noe som helst form for opplæring er bare tull, det er en helt annen kjøre måte ved MC kjøring kontra bil og andre ting å ta hensyn til, snakker ikke uttav synsing her, har både A,B,BE,C og E

Ja, helt enig med deg, og kjører 20-30t km i året på MC. Mulig det ikke framkom så godt over, men det er nettop derfor jeg mener hele forslaget er, og alltid bare har vært tull.

Baranladion skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker dokumentert opplæring burde være en del av pakka, men at man bør slippe oppkjøring. Har man kjørt bil i 5 år, så skal man ha mer en god nok kompetanse til å lese trafikkbilde, som er den viktigste delen av førerprøven. Så lenge man da har noen timer med dokumentert opplæring i hvordan lett sykkel er annerledes ift det å kjøre bil bør være tilstrekkelig. 

Det er jo ikke slik at betått oppkjøring betyr at man er en god fører, det er hva slags mentalitet man har bak rattet/styret. Før i tida så fikk man vel lettlappen når man tok billappen? Det burde jo kunne finnes noe statistikk på hvordan dette gikk i praksis ( kanskje derfor man gikk vekk fra det?) 

Å lese trafikkbildet holder deg ikke på veien med motorsykkelen din når du alene på landeveien kjører av i en sving. 

Jeg møter jevnlig motorsyklister på kurs og banekjøring, som har hatt lappen i 1 måned til femti år. Selv med ti-tyve års erfaring på MC er det absolutt ikke gitt at du er en god MC-fører. Min erfaring (og statistikk på ulykker) viser helt klart at det er grunnleggende teknisk kompetanse på MC mange sliter med (forankring, blikk, gassbruk). Fem år med B-sertifikat, hjelper deg ikke til å bli en god motorsyklist. Trafikkforståelse gir deg i beste fall bare et fortrinn i opplæringen, fordi du kanskje klarer å fokusere mer på det tekniske når f.eks. høyreregelen går på auto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (1 time siden):

Ja, helt enig med deg, og kjører 20-30t km i året på MC. Mulig det ikke framkom så godt over, men det er nettop derfor jeg mener hele forslaget er, og alltid bare har vært tull.

Å lese trafikkbildet holder deg ikke på veien med motorsykkelen din når du alene på landeveien kjører av i en sving. 

Jeg møter jevnlig motorsyklister på kurs og banekjøring, som har hatt lappen i 1 måned til femti år. Selv med ti-tyve års erfaring på MC er det absolutt ikke gitt at du er en god MC-fører. Min erfaring (og statistikk på ulykker) viser helt klart at det er grunnleggende teknisk kompetanse på MC mange sliter med (forankring, blikk, gassbruk). Fem år med B-sertifikat, hjelper deg ikke til å bli en god motorsyklist. Trafikkforståelse gir deg i beste fall bare et fortrinn i opplæringen, fordi du kanskje klarer å fokusere mer på det tekniske når f.eks. høyreregelen går på auto.

Så da kan man vel heller ikke hevde at førerprøven er det som skal til for å sikre at man er en god motorsykkelfører. Om man må igjennom kurs + førerprøve mener jeg er unødvendig så lenge man har billappen, det bør være tilstrekkelig med grundig nok kursing.  Den kursinga mener jeg også bør inneholde en god del praktisk kursing. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 timer siden):

Så da kan man vel heller ikke hevde at førerprøven er det som skal til for å sikre at man er en god motorsykkelfører. Om man må igjennom kurs + førerprøve mener jeg er unødvendig så lenge man har billappen, det bør være tilstrekkelig med grundig nok kursing.  Den kursinga mener jeg også bør inneholde en god del praktisk kursing. 

Nå har ikke jeg hevdet det, men jeg kan er ambivalent. Det er mye man kan si om førerprøven, men den gir i alle fall sensor et inntrykk av at du har kommet langt nok i opplæringen til å være selvstendig i trafikken.

Men det er jo i praksis førerprøven man slipper unna med dette forslaget, siden jeg tror det er svært urealistisk at det blir vedtatt med noe særlig mindre opplæring enn det som ligger i A1 i dag. Med trinnvurderinger slik det er i føreropplæring i dag vil man jo ikke komme videre før man er på et viss nivå uansett.

Lenke til kommentar

Lurer på gangen videre, sikkert noen som kjenner politikkens veier bedre enn meg...

Saksgangen videre for dette forslaget er at det skal drøftes i Transportkomiteen. De lager en innstilling. Hvis den er positiv, så skal forslaget legges frem for avstemning i Stortinget.

Hvis det blir flertall i Stortinget er det da en «anmodning om at Regjeringen legger til rette for dette».  Da kan Regjeringen enten gi avslag, velge en ny høringsrunde eller vedta direkte en lovendring som foreslått i tidligere høring? Det må iallefall via Samferdselsdepartementet?

Det er jo spesielt når tunge høringsinstanser som tidligere var negative har snudd. Tydeligvis basert på positive erfaringer fra utlandet. 
 

EDIT: Da er saksinfo hos Stortinget oppdatert med at behandling er berammet til 20 april. 

Endret av chrgod
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har ikke sett videoen, men har følelse det blir veto eller flertall stemmer nei. Det er høyt fokus på MC-ulykker og utdypende opplæring, og tviler de godtar en ordning som vil gi flere to-hjulinger på veiene med begrenset opplæring. Har også egentlig gitt opp lappen, så mulig selger sykkelen til sommeren uansett.

Lenke til kommentar

Nei, er av personlige årsaker, så er nok off-topic egentlig. Men for å knytte det til tråden, kan vel si kan avvente med salget til det kommer endelig vedtak og ordning. For å spekulere litt mer,  er det også umulig å si når ordningen blir til et skikkelig tilbud som man kan benytte seg av.

Lenke til kommentar

Instillingen fra Transportkomiteen ligger på sakssiden hos Stortinget. Innstillingen er slakt. Mye frykt, angst og liten tro på nordmenn.  En ordning som fungerer bra i størsteparten av Europa, vil visst være livsfarlig for nordmenn. 

Det kommer nok til Norge, men ikke før Sverige og Danmark har det. I hovedsak bare Skandinavia som ikke har slike ordninger nå. 

Hadde faktisk forventet at FrP hadde forankret det bedre i komiteen og Stortinget før de gikk ut med forslaget. De må jo hatt en anelse om at det aldri ville fly..

Endret av chrgod
Lenke til kommentar

Kan sammenlignes med at jeg gikk "traktorlappen" på kjøpet når jeg tok BE lappen. 

Jeg kan da sette meg inn en nyere traktor som jeg ikke forstår noen ting av og hekte på en henger. 

Så lenge traktoren går i max 40 og totalvekten er under 25 tonn om jeg husker riktig. 

Det er jo egentlig galskap. 

-------------------

Problemet med alle som må ha oppkjøring ser man jo nå om dagen. 

Kjenner flere som ikke får bestilt teoriprøve eller oppkjøring fordi det tar 1 minutt hver gang det legges ut nye timer før det er fullt. 

Kombiner det med en offentlig etat som ikke akkurat stresser eller jobber overtid for å få tatt unna oppkjøringer.  

Kanskje på tide at sensoroppgaven privatiseres og at kjøreskolelærerne ved spesielle tilfeller som nå kan få lov til å være sensor. På den måten kan en kjøreskole ta hele opplæringen og gjøre prosessen mye enklere for folk flest. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På sikt så er jeg enig i at oppkjøringer bør fjernes. God nok og godt nok dokumentert opplæring bør være tilstrekkelig, men det åpner jo for en rekke problemstillinger med useriøse aktører osv. 

Fremover så blir bilene mer eller mindre idiotsikre, og de fleste alvorlige ulykker skjer jo av folk som har bestått en oppkjøring, hvilket betyr at det er andre faktorer som fører til trafikkulykker, feks råkjøring, noe ingen gjør på oppkjøringa, men ett par minutter etter man står med lappen i hånda. 

Når det gjelder motorsykkel, så er heller ikke oppkjøring noe kvalitetsbevis, her burde også god og grundig nok opplæring være tilstrekkelig. 

Oppkjøringen er bare ett hinder man må over, og de fleste tar de helt til de får lappen, uansett hva det måtte koste. Det er egentlig en litt rar ordning, der stress er en stor faktor, som blir borte med en gang man har bestått.

Ett forslag, kan feks være at man mister retten til å føre bil dersom man er involvert i ulykker eller skaper farlige situasjoner, og at man må ha noen oppfølgingstimer hos kjøreskole før man får den tilbake. Det er et mye mer målrettet tiltak. 

 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...